בתשובה להמסביר לצרכן, 15/05/05 0:00
אף גמל לא רואה את הדבשת של עצמו 300334
לא הבנתי את ההשקפה שאתה מתאר. מצד אחד, המדינה הוקמה כדי לדאוג למיקסום האושר והשגשוג, ומצד שני, זו יומרה לדעת מה יביא אושר ושגשוג? אז לשם מה להקים מדינה? מי שעומדים בראשה אמורים לנסות להפוך אנשים למאושרים, אבל אם הם מעיזים לקבוע מה יהפוך אנשים למאושרים הם נכשלים ביומרה וסופם שיאמללו?
גמל ליברטיאני עם שתי דבשות 300623
יופי! אתה מיטיב להציג את הדילמה.

ש: אם אני רוצה למקסם את האושר של האנשים בלי לקבוע בשבילהם מה יהפוך אותם למאושרים, מה עלי לעשות ?

ת: לאפשר לכל אחד לקבוע מה יעשה אותו מאושר ולנסות לעזור לכל אחד להגיע למחוז חפצו בלי לפגוע בזולתו.

ממש כמו הרמזורים שנועדו לאפשר לאנשים להגיע למחוז חפצם בבטחה ובכל זאת הם לא קובעים אם עליך להגיע לדימונה או לחיפה.
גמל ליברטיאני עם שתי דבשות 300677
ש: מה עם אלו שלא מסוגלים להגיע למחוז חפצם בעצמם והם זקוקים לעזרה? האם לסמוך על כך שיהיה מישהו שיתחשק לו לעזור להם אישית מבטיח מקסום של האושר שלהם?
גמל ליברטיאני עם שתי דבשות 300691
רמזורים הם דוגמא‏1 מצוינת: רמזור הוא האם-אמא של הרגולטורים.
קודם כל הרמזור (האדום) הוא שמוש בסמכותה של המדינה להגביל את החופש (במקרה זה חופש התנועה) של האזרח. נוסף על כך, רמזור לא יכול להגדיל את נפח התנועה בצומת, אלא רק להגביל אותו (החוק הראשון של הטרפיקדינמיקה), שהרי לרמזור יש מצב בו לא דולק האור הירוק באף כוון (זמן מעבר), וכולנו מכירים את המצב בו דולק האור הירוק בכוון בו כבר עברו כל המכוניות, בעוד בכוונים האחרים ממתינות מכוניות רבות לאור הירוק. יתרה מכך: גם כאשר דולק האור הירוק בכוון הנסיעה שלך, אסור לך להכנס לצומת אם במסלול החוצה נוסעות (או עומדות) מכוניות, ואפילו בכוון נסיעתן דולק האור האדום.
אז למה טוב רמזור? קודם כל (וכמעט אך ורק) על מנת לווסת את זכות הנסיעה: לאפשר גם למכוניות הבאות מהכוונים המחייבים (במידה ולא היה רמזור) לתת זכות קדימה, לעבור בצומת מבלי לחכות לשעת לילה מאוחרת או לאדיבותו של נהג מתחשב שיוותר על זכות הקדימה המגיעה לו.

בקיצור: כל מי שתומך בהתקנת רמזורים הוא בולשביק חסר תקנה.

___
1 כן, אני יודע שהחליפו את זה בדוגמה.
גמל ליברטיאני עם שתי דבשות 300696
נראה לי שמעניין יהיה להשוות את אחוז הצמתים המרומזרים לעומת הצמתים שאינם למדדי החופש של מדינות. אני חושב שיש מקום גם לתת שקלול נוסף לאחוז מעגלי תנועה (יש כאלו המון בבריטניה ואירלנד למשל), רק שלא ברור לי אם לטובת החופש או הרגולציה.
רמזורים? לא באירופה הנאורה! 300697
רמזורים? לא באירופה הנאורה! 300702
אלכס מאן כתב פעם על האוטובאן הגרמני: http://mann.blog.lab.co.il/story_3
רמזורים? לא באירופה הנאורה! 301044
דוגמת התיכנון של מונדרמן מצויינת אבל בכדי להתאים אותה למציאות הכלכלית יש להוסיף מספר דברים. למשל חברת משאיות נקרא לה גדת הלייבור משתמשת בככר התנועה כצומת מרכזי לשינוע מטענים ברחבי הולנד. מנכלי"ת חברת "גדת הלייבור" (יקירה בת-צמית) מעוניינת לספק סחורה יותר מהר ממתחריה לצורך כך עליה להבטיח שלנהגים שלה תהיה תמיד זכות קדימה. בכדי להגיע למצב הזה היא מציבה רכב בהמתנה בכניסה לככר על רכב זה להכנס לככר בתזמון נכון ולהבטיח זכות קדימה למשאיות. אחרי נסיון קצר מגיעה גברת בת-צמית למסקנה כי רכב אחד אינו מספיק והיא מציבה רכב בכל כניסה כעת היא יכולה לקבוע למי זכות קדימה בכל הככר. חברת "גדת הלייבור" הולכת מחיל אל חיל עד שחברת משאיות אחרת "לא-רוזן" לומדת את הטריק וגם היא מציבה רכבי שליטה בכניסות לככר אחרי זמן קצר מזומנת פגישת מנכ"לים ובה מחליטים על חלוקת הכניסות (השוק) בין החברות. לסיכום: האנרכיה הפכה לאוליגרכיה כמו בחיים האמיתיים.
אבל אם נרצה שהדוגמא תהיה ממש דומה צריך להזכיר כי את חברת "גדת הלייבור" הקים סבא שלי וגב' בת-צמית קיבלה אותה במתנה כי היא משלמת עבורה רק מתוך רווחי החברה.
רמזורים? לא באירופה הנאורה! 301099
נחמד ( רק למה בעילום שם?), אבל מה מונע מהמנגנון הזה לעבוד גם כשיש רמזורים ( כלומר, חוסמים את הירוק של המתחרים).
רמזורים? לא באירופה הנאורה! 301498
(יוסאריאן: "למה לא")
המנגנון הזה עובד תמיד עם ובלי רמזורים, עם השקעה בתיכנון ופיקוח מתמיד אפשר להקטין את אפקט המנגנון (לא לבטל אותו).
יוסאריאן זה אחלה ניק 301502
והיום יש אולגרכיה בצמתים?
עוגה עוגה עוגה 301507
בכיכרות זה יותר קל. אינך צריך הרבה משאבים כדי להסתובבה כל היום (זכות הקדימה אינה מוגבלת בזמן) ולאפשר השתלבות רק למי משגיע מהכיוון המועדף עליך.
802.5 301509
ברגע שיורדים מהדיון העקרוני ונכנסים לשיקולים כמותיים (משאבים), כל הדיון הזה קורס. האם אתה טוען שכל מה שמונע מהאולגרכים להשתלט על הצמתים זה תוספת המחיר לעוד כמה משאיות?
לדעתי, אם זה רווחי לחברה להתמקם בכמה מעגלי תנועה מרכזיים, סביר שהעלות השולית לעשות את זה ברמזורים לא גדולה במיוחד.
802.5 301512
אני לא מסכים איתך שההבדל שולי, אבל לא נראה לי שיש טעם להכנס לויכוח על זה (אלא אם כן משעמם לך במיוחד).
עוגה עוגה עוגה 301522
תלוי בהיקף של הככר. צריך צי משאיות די מכובד כדי לשלוט בזכות הקדימה בככר המדינה. נראה לי שאפשר למצוא שמושים רווחיים יותר לאותו צי משאיות.
עוגה עוגה עוגה 301526
מי מדבר על כיכר המדינה? אני מדבר על הכיכר הקטנה שאליה מוביל הכביש היחיד ממפעל "מטבחי הפורום"‏1.
_____________
1- לא, לא המצאתי את השם הזה לכבוד האייל ומשתתפיו: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3087127,00.h...
עוגה עוגה עוגה 301610
אני מניח שישנם מקרים בהם השליטה בצמתים רווחית.
אבל יש מקרים שהיא אינה רווחית וכאן באה הטענה המרכזית של ניצן ביכלר:
"מטרת השליטה היא להביס את הממוצע" כלומר גם אם זה לא ריווחי, זה יעשה ובלבד שאפשר יהיה להתפאר בפני החבר'ה (כל אחד והחבר'ה שלו) כי: אלו התוצאות הכי טובות בקטגוריה.
גמל ליברטיאני עם שתי דבשות 300698
ישנם לא מעט צמתים עם רמזורים "חכמים": בשעות של תנועה דלילה האור הירוק דולק קבוע בכוון הראשי, וכאשר מגיעה מכונית בכוון המשני, הרמזור מתחלף (יש כאלו שעושים באותה הזדמנות מחזור שלם, ויש כאלה שרק בכוון הinterupt).
בארץ בצמתים מעין אלו אתה מחכה 2-3 שניות לאור הירוק. בהולנד אינך צריך לעצור.
גמל ברמזור 300703
צריך לשאול את האופנוען לא-לא , אבל נדמה לי שהחיישנים לא מזהים טוב אופנועים (שלא לדבר על אופניים), ואפשר להתקע הרבה זמן בלילה מול רמזור אדום.
גמל ברמזור 300705
אף אופנוען לא נתקע הרבה זמן בלילה מול רמזור אדום: הוא עושה את מה שאנשים הפסיקו לעשות כאשר המציאו את הרמזורים: מוודא היטב שהצומת פנוי - ונוסע.
גמל ברמזור 300706
נדמה לי שהחיישנים במצלמות יותר רגישים מהחיישנים ברמזורים.
גמל ברמזור 300707
ראית פעם לוחית רישוי של אופנוע?
גמל ברמזור 300708
(זו בדיחה שההמשך שלה זה "גם מצלמת מהירות לא ראתה"?)
גמל ברמזור 300709
נסעת פעם בכביש 6?
גמל ברמזור 300711
אופנוען שעולה על כביש 6 מזיז את התרמיל.
גמל ברמזור 300717
למה? התמונות מגיעות בזמן אמיתי למרכז?
גמל ברמזור 300720
החיישנים (לפחות חלקם) מזהים אופנועים אם כי אני לא בטוח לגבי אופנועונים דלי משקל בנפחי מנוע זעירים. לאופניים אפשר היה להתקין לחצן ידני אלא שהכל יודעים שאין בכך צורך, כפי שהגלילי היטיב להסביר.

כל רמזור שלא מותקנים חיישנים הוא אנכרוניזם מטומטם שאין לו הצדקה. אגב, גם רמזורים שעובדים 24 שעות ביממה הם מטרד לא נחוץ.
גמל ברמזור 300723
רמזורים שעובדים 24 שעות ביממה הם מטרד הנובע מתרבות הנהיגה הרואה בכל רמזור שבו לא דולק האור האדום במשך שתי שניות לפחות כאישור מעבר בלתי מותנה בצומת.
גמל ברמזור 300728
נכון, אבל תרבות הנהיגה הזאת מושפעת גם מפעילותם הבלתי נלאית של הרמזורים. אם במקום האור האדום ברמזור היה מופיע שלט "עצור" מואר באותן שעות בהן הוא מספק בהחלט, ההתייחסות של הנהג הסביר‏1 היתה בהתאם.
___________
1- כאן, כנראה הפגם ברעיון, שכן ידוע שהנהג הסביר נדרס מזמן.
גמל ברמזור 300867
לא צריך להיות דלי משקל עד כדי כך. כבר יצא לי להיות מורכבת על האופנוע של החבר, ועדיין להתקע ברמזור אדום בלילה (כי המשקל של שנינו+האופנוע לא הספיק לחיישן).
גמל ברמזור 300873
אגב, גם רמזור שכן מותקנים בו חיישנים הוא אנכרוניזם‏1 (ורובם, בנוסף, לוקים בלוגיקה פשטנית ומטומטמת). רמזור מתוחכם מצויד במצלמה, מערכת זיהוי תמונה ולוגיקה עמומה לוויסות אופטימלי של התנועה.
בקרוב אצלכם, בצומת הקרוב.

__
1 מה שכמובן לא מונע ממע"ץ להמשיך ולהתקין כאלו.
גמל ליברטיאני עם שתי דבשות 300718
==> "בקיצור: כל מי שתומך בהתקנת רמזורים הוא בולשביק חסר תקנה."

גם אורי חושב שאני בולשביק. אבל אני לא חייב להסכים איתו בכל.

בקיצור: כל זמן שרמזורים לא קובעים אם חיפה עדיפה על דימונה, אני בעד התקנת רמזורים.
גמל ליברטיאני עם שתי דבשות 300874
אאל"ט, יש מקומות בארה"ב (ואולי קנדה) בהם האדום ברמזור (בפניה ימינה) הוא בגדר המלצה בלבד. האור האדום משמש כתמרור "עצור" (עליך להגיע לעצירה מוחלטת ולבדוק אם סביר לבצע את הפניה).

בקיצור: יש בולשביקיות עם תקנה ויש בולשביקיות חסרת תקנה.
גמל ליברטיאני עם שתי דבשות 300882
תגובה 89170
גמל ליברטיאני עם שתי דבשות 300901
וואלה.

לדעתי, זו דוגמא נאה לטענתו של יהונתן אורן לגבי הצורך בהתאמה בין החוק לבין התרבות המקומית. מצד אחד זה נראה מאוד יפה שמערכת החוק האמריקנית מתיחסת אל הנהג כאל אדם בוגר ואחראי, שמסוגל בכוחות עצמו להכריע אם זה סביר לפנות או לא. מצד שני, בהתחשב בתרבות הנהיגה המקומית (למשל - הפירוש הישראלי המאוד נוזלי לזכות הקדימה), התרה כזאת בחוק הישראלי תהיה פשוט מעשה מטורף (שנובע מהתחושה: "ככה זה אצלהם, אז גם אנחנו רוצים כזה").
גמל ליברטיאני עם שתי דבשות 300903
אני איתך, חוץ מהמשפט האחרון - התחושה היא ''ככה זה אצלם, אז זה יותר מתקדם''. (מה שנכון, במקרה הזה, אבל הם גם יותר מתקדמים בצורת הנהיגה).
גמל ליברטיאני עם שתי דבשות 301015
אגב, בתחומי העיר New York אסור לפנות ימינה באדום. כנראה בגלל שיש שם השפעה ניכרת של תרבות ישראלית.
גמל ליברטיאני עם שתי דבשות 301025
לא, זה משום שיש להם רגישות לצבע האדום עוד מימי מקארתי.
גמל ליברטיאני עם שתי דבשות 301027
שטויות. אם זה העניין היה עליהם לאסור פנייה *שמאלה*.
גמל ליברטיאני עם שתי דבשות 301037
טעות. שמאלה איש לא פונה שם ממילא. בשביל זה אין צורך בחוק.
גמל ליברטיאני עם שתי דבשות 301045
או שאולי נמאס לאמריקאים להיות שיאני הקטל בדרכים?
בכלל מי שלוקח דוגמא מהשיטה האמריקאית בדרכים, מוטב לו שיהיה קפיטליסט, שלא איכפת לו מכמויות הפצועים וההרוגים ושאינו ממן את מערכת הבריאות מהמיסים שלו.
גמל ליברטיאני עם שתי דבשות 301047
אני מוותרת על השיטה האמריקאית. נקודה.
גמל ליברטיאני עם שתי דבשות 301049
או שנמאס להם להיות שיאני הקטל בדרכים, כי אפילו בלי מערכת רפואה ע"ח המיסים שלך ואפילו אם אתה אמריקאי פרייר יש גבול להזנחה המותרת ע"י המדינה (או שאולי לא?).
גמל ליברטיאני עם שתי דבשות 301052
נראה שלא.
גמל ליברטיאני עם שתי דבשות 301064
אני לא רואה בזה הבדל עקרוני. בארץ יש רמזור כתום מהבהב לאותו צורך.
רמזור כתום? 301081
מה, מתנגדי ההתנתקות השתלטו גם על הרמזורים?

דיסקליימר: (תגובה 299858)
גמל ליברטיאני עם שתי דבשות 301171
אף אחד לא דיבר על ''הבדלים עקרוניים'', אבל בכל מקרה - גם בארה''ב וקנדה יש צהוב מהבהב (שמשמעותו ''המשך בזהירות, אין צורך בעצירה מוחלטת'').

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים