בתשובה ליעקב, 17/05/05 17:14
שנב-ין 301211
אבל נאמר שיצר לב האדם הוא רע מנעוריו.
שנב-ין 301220
זו הקללה והברכה שבלהיות בן אדם;
תמיד נהיה גם חיה,
תמיד נצטרך לבקר את עצמנו
לבחור כל יום מחדש מי אנחנו, איך נתנהג, מה נעשה, מי אנחנו רוצים להיות בחיים של אחרים,
מהו החותם שאנו רוצים להשאיר בעולם.

גם חיה מפחדת,רוצחת, מרגישה אגרסיות, עושה סקס, אוכלת...
אנושי זה לאהוב, לחשוב בצורה רפלקטיבית, לבקר את עצמך, לחוש אמפתיה, חמלה ואפילו שנאה.

ולמשול בעצמך,
בשד הרע שבתוך כל אחד ואחד מאיתנו
זו משמעות החופש.
שנב-ין 301235
''וירא אלוקים את כל אשר עשה והנה טוב מאוד'' (בראשית א) - אמרו חז''ל זה יצר הרע.

יצר הרע כולל את האינסטינקטים שלנו. אותם אינסטינקטים אשר דוחפים אותנו. ללא חיברות ושליטה שכלית הם אכן רעים, ולכן הם נקראים יצר הרע. אולם חלילה לנו לראות באדם עצמו רע.
אם היחברות שאנו עושים לאדם אינו נכון (או שאין חיברות כלל), למשל כשאנו אומרים לו שכל עוד אתה לא מפריע לאף אחד אתה יכול לעשות ככל העולה על רוחך, או כאשר אנו אומרים שמותר לשדוד אם מתאגדים למאפיה בניהול המדינה, אז אנו הופכים את האדם לרע.
שנב-ין 301241
אחת התשובות היותר טובות שקיבלתי,
אם נוריד את הדברים שקשורים בכוחות מיסטיים עליונים.
שנב-ין 301486
''כשאנו אומרים לו שכל עוד אתה לא מפריע לאף אחד אתה יכול לעשות ככל העולה על רוחך... אז אנו הופכים את האדם לרע'' - הלואי שכל האנשים היו רעים כאלה.

רע הוא מי שחושב אחרת מהציטוט.
שנב-ין 301529
אני הסכמתי עם החלק שאומר שחוקי המוסר שחלים על הפרט, מן הראוי שיחולו(עם סייגות) גם על המדינה.

נדמה לפעמים כאילו שוב, כמו שקורה הרבה מאוד פעמים לאורך ההיסטוריה, בשם ה''מדינה'' עושים פשעים חמורים.

לאומניות לא פחות גרועה מפנאטיות דתית משיחיסטית

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים