בתשובה להאייל הירוק, 18/05/05 18:38
טבע האדם 301833
נראה לי שיש פה סתירה חלקית:
"הבעיה היא כמעט תמיד, כמו גם במקרה הזה הוא בשיטה לא באנשים."

לעומת:"כי סה"כ אין מה לעשות, הציבור הוא באמת טיפש".

נראה לי שאתה מצביע בצדק על 2 בעיות. בשיטה ובאנשים (שמרכיבים את הציבור). טבע האדם הוא רחב ומגוון, יש בו טוב ורע (יחסי). אנו יצורים חברתיים וכן אינדיבידואליסטיים (?תאבי כוח?). ראוי אם כך שננסה למצוא שיטה שתאפשר לנו לזקק את הטוב שבנו עד כמה שניתן. אפשר לקחת כנקודת פתיחה את הציטוט של מאיה מאפלטון על מלכים פילוסופים. היות ולא לשווא אנו מכריזים על הדמוקרטיה כשיטה הטובה והרעה מכולן (פשרה סבירה בסך הכל) אולי מין הראוי שלא נשמר את הפילוסופיה כפריבילגיה של מלכים בלבד, ומתוך כך תצמח לנו שיטה מאוזנת המקלה עלינו לבחור את הטוב על פני הרע, אסיים בציטוט מדייויד יום:

"While a warm imagination is allow'd to enter into philosophy, and hypotheses embrac'd merely for being specious and agreeable, we can never have any steady principles, nor any sentiments, which will suit with common practice and experience. But were these hypotheses once remov'd, we might hope to establish a system or set of opinions, which if not true (for that, perhaps, is too much to be hop'd for) might at least be satisfactory to the human mind, and might stand the test of the most critical examination. Nor shou'd we despair of attaining this end, because of the many chimerical systems, which have successively arisen and decay'd away among men, wou'd we consider the shortness of that period, wherein these questions have been the subjects of enquiry and reasoning. Two thousand years with such long interruptions, and under such mighty discouragements are a small space of time to give any tolerable perfection to the sciences; and perhaps we are still in too early an age of the world to discover any principles, which will bear the examination of the latest posterity. For my part, my only hope is, that I may contribute a little to the advancement of knowledge, by giving in some particulars a different turn to the speculations of philosophers, and pointing out to them more distinctly those subjects, where alone they can expect assurance and conviction. Human Nature is the only science of man; and yet has been hitherto the most neglected"

פסקה אחרונה בספר 1
A Treatise of Human Nature
BOOK 1: OF THE UNDERSTANDING
אני רוצה לחדד את הכוונה שלי 301891
זה ברור שישנם אנשים טובים, וישנם אנשים פחות טובים. אבל מערכת טובה צריכה תמיד להיות מכוונת לאדם הנורמלי (זה שנמצא במרכז ההתפלגות הנורמלית, האדם הממוצע - הן במידותיו המוסריות והן בסגולותיו). והיא תמיד צריכה להתחשב שיהיו חלאות שינסו לרמות ולהונות אותה.

מערכת שמכוונת לאדם המוסרי בלבד, הינה שגויה.
אני רוצה לחדד את הכוונה שלי 301893
''מערכת שמכוונת לאדם המוסרי בלבד, הינה שגויה.''

או שיש במשפט הזה סתירה, או שהוא טוטולוגיה, או משהו אחר שלא מסתדר לי.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים