בתשובה לאמיר, 04/03/00 13:20
היסטוריה יהודית 3033
איני מגיב למאמרו של גורביץ' . יש לי הרגשה שהוא מגזים אך אין לי ידע עובדתי מספיק בנושא השואה. אני למדתי בירושלים בבי"ס "דנמרק" בו כל יום שואה הוקדש למפגש עם ניצולים דנים ולפעמים גם מצילים. בכיתה ט' כתבנו עבודה על הצלת יהודי דנמרק וכו' כך שתודעת השואה שעוצבה בבי"ס זה היא שונה אולי ממה שקיים ברוב המערכת.

בנוגע לטענתו של אמיר "רוב ההיסטוריה היהודית לא כללה דבר פרט לרדיפות" הרי שכאן כנראה עבר שטיפת מוח רצינית.
מהיכן נתחיל? מתור הזהב בספרד? מחסידות אשכנז שאכן על רקע פרעות, יצרה יצירה מקורית ומיוחדת? מחכמי פרובאנס וגירונה שפיתחו את הקבלה? מהפילוסופים היהודים וידידותם עם שליטים ומלכים? אולי נספר על הקשר המתמיד עם ארץ-ישראל ועל העליות לאורך השנים, כגון זו של דון יוסף נשיא או חסידי האר"י? אולי על הלוחמים והחולמים כדונה גרציה ושלמה מולכו? וזה מוביל אל תנועות הרוח הגדולות של השבתאות, הפרנקיזם והחסידות. אולי נספר על הארגון היהודי ב"ארבע הארצות" של פוליןוהיצירה הספרותי העשירה של יהודי פולין ורוסיה? ואולי על יהודי הולנד, ראשוני החילונים כשפינוזה ואוריאל ד'קוסטה? אולי על הימאים היהודים והסוחרים שהשתתפו בגילוי אמריקה והקמת החברה האזרחית בעולם החדש? אולי על יהודי הרנסאנס האיטלקי ובני חברתו של לורנצו מדיצ'י ופיקו-דלה-מירנדולה? ומנדלסון כבר אמרנו? ושלמה מימון שהתכתב עם קאנט? והמהר"ל מפראג? והגאון מוילנה?
רק רדיפות, אמיר? רק שנאת הגויים? לא ולא, היהודים היוו ציר מרכזי במוסר, בתרבות, בפילוסופיה ובמסחר האירופאי.
חבל שאינך מכיר (לפחות חלק מזה למדת בבי"ס וגם אם היה גרוע ביותר) ודע שאין לך במה להתבייש בהיסטוריה של עמך.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים