בתשובה לד.ק., 30/05/05 21:32
להרשות /= לשלוח 304582
אי אפשר לבסס משהו כל כך משמעותי כמו "סיבת קיום" של מדינה על מושג כל כך אמורפי כמו מדינה יהודית. מה זה מדינה יהודית ומי קובע מהי המדינה היהודית? הרב קוק, הרב ש"ך, הרב מצגר/עמר, הרקטור של אוניברסיטת בר-אילן או מועצת הרבנים של הישיבה יוניברסיטי ואולי הרב כהנא? אולי א.ד. גורדון, ברל יערי, בן אהרון או שולמית אלוני? מדינת ישראל נועדה להיות מדינת היהודים ולא מדינה יהודית. גם אם רוב היהודים יחליטו מחר להצטרף לעדי יהוה, זכותם למדינה משלהם לא תפחת באינץ'.
להרשות /= לשלוח 305181
אני מסכים שהמושג "מדינה יהודית" הוא אמורפי. זאת בדיוק הבעיה. אבל עד שזהותה של המדינה לא מתגבשת בצורה המקובלת על העם ככלל, שאלות כמו ההתנתקות והכיבוש לא משנות כלום. גם אם תהיה התנתקות וגם אם לא, לא תהיה התקדמות עד שלא נקרא לתינוק בשמו.

אני לא לגמרי מבין מה זה זכותם של היהודים למדינה, ולא מי מעניק אותה. אני גם לא מבין "מדינת היהודים" שהיא לא "מדינה יהודית". אם זו מדינת כל אזרחיה בסגנון אירופי, אז למה כאן ולא באירופה?

יש משמעות להיות יהודי. יהדות אינה רק דת או קבוצה אתנית, היא גם תרבות. כלומר, בין השאר, מכלול של תפיסות וערכים שהם יהודיים. היא קיבלה הרבה במשך הדורות מהרבה תרבויות אחרות, במאות האחרונות בעיקר מתרבות המערב, אבל מי אמר שהיא מחוייבת לערכים מערביים? האם הם אבסולוטיים?

לדעתי השאלות האלה צריכות להישאל. וזה חבל שהצד החילוני של המפה בימינו רואה את עצמו פחות ופחות כקשור למדינה יהודית.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים