בתשובה לאייל בדוי, 06/06/05 20:43
תודה על מאמר יפה. 306459
אתה ממש נחמד.

אני: אומר זאת מדינת היהודים - כניסה רק ליהודים.

אתם (אלמונים למיניהם): אבל יש אנשים שרוצים לגור יחד

אני: טוב בסדר. כל עוד הם גרים ביחד שישאר ואז יילך

אתם: אבל אז הוא תלוי בזה שהוא רוצה לגור אצלו.

אני: אז שלא יגור פה.

אתם: אבל הם רוצים לגור יחד.

אני: אז תן לו תושבות.

אתם: אז אתה מפלה אותו לרעה. הוא יהיה סוג ב'.

אני: אז שלא יבוא לגור פה.

אתם: אבל הם רוצים לגור יחד

אני: אז שיתגייר

אתם: אז הוא יתגייר בפיקציה

אני: אז לא נקבל אותו

אתם: אז אתה רשע ואכזר

אני: די. די. די.

העקרון ברור. אזרחות למי שמזדהה עם המדינה כמדינה יהודית. תושבות על רקע פרטני בתנאי שברור שהיא לעולם לא תהפוך לאזרחות ללא הזדהות עם העם היהודי. לא רוצה? אז אנו חלוקים.
רק אזכיר לך שאנו חיים במדינה שברירית. עוד כמה מאות אלפי גויים אזרחים במסגרת הומניטרית יכולים לערער את שיווי המשקל ולהביא לחיסול המדינה. תחשבו על כל המכלול לפני שאתם רצים לעשות דברים שיגרמו נדק לדורות ‏1.

1 ואם אנחנו כבר כאן, מה אומרים המתחסדים על כך שהמדינה תשלול את האזרחות לאנשים. עד עכשיו רצינו בכם - עכשיו שינינו את דעתינו, לכו. מזכיר לי את גוש קטיף.
תודה על מאמר יפה. 306469
נו נו, איש לא אמר שאתה רשע ואכזר. רק אמרתי שהדרך בה הצגת גזענות לא נראית לי כסותרת את הדרך בה תמללתי את דבריך למציאות. אין דבר. אגב, מתוך סקרנות ולא בשביל להתנגח (הספיקה לי העקיצה השוקחופשיסטית לפריקת אגרסיות, תודה :)) מה אתה אומר על עמלק? נכון שהם חטאו חטא שאלוהים כנראה לא שכח ולא סלח עליו (קצת מנוגד למעשי ידי יורדים הימה ואתם אומרים שירה), אבל זה היה מזמן בימי המדבר, והנה ימי אגג באים ואלוהים עדיין כועס ודורש ג'נוסייד. זו לא דרישה לגזענות מצד מאמיניו?

עכשיו אני שם לב למשהו, איך אתה מבדיל בין התגיירות להתגיירות בפיקציה?
תודה על מאמר יפה. 306513
1) נישואין אינן אפליה נגד נשים אחרות.
חברות אינה אפליה נגד אלו שאינם חבירך.
הפלהרמונית אינה אפליה נגד הפופ.
דאגה לתושבי עירך, אינה אפליה נגד תושבי ערים אחרות.
דאגה לעמך אינה אפליה נגד עמים אחרים.

האפשרות השנייה, של כולם שווים נשמעת יותר תקינה פוליטית אבל היא מובילה רק לצביעות.

2) כך שהיותה של מדינת ישראל מדינת העם היהודי אינה גזענות אלא העדפה שלנו לחיות בארץ שלנו בה אנו קובעים את מהלך חיינו.

3) כדי להיות גזענות צריך להיות ראייה של אחרים כנחותים, אפלייתם על רקע היותם נחותים ואי מתן הזדמנות לצאת מהנחיתות. אף אחד מהדברים הללו לא שייך במה שאני מציע.

4) עמלק היו עם של טרוריסטים ושודדי דרכים שעניינם היה לחמוס, לשדוד ולרצוח. הם פעלו נגד החלשים ונהגו באכזריות. במאבק בטרור יש להגיע להכרעה ולהשמידו ולא להגיע עם רב מרצחים (אגג) להסכם שהוא יחסל את הטרור בלי בג"צ ובלי בצלם.

מעניין ששאול הון בספרו על מלכים וחרסים לימד אותי את העניין הזה כאשר הוא דווקא תמך בשאול ובנסיונו להגיע להסכם עם הטרוריסט. מקרה עראפאת מוכיח עד כמה שמואל צדק.

5) הכלל הוא שאין לקבל גרים אשר עלולים להרוויח מהגיור שלהם. על כן, יש לדרוש מהגר תקופת התאזרחות של 10 שנים לאחר הגיור כדי שיוכיח שהוא אכן מתכוון להדבק בה' ובעמו ולא לנצל אותנו.
תודה על מאמר יפה. 306618
די מוזר. באופן כללי אתה מוכן לקבל רגולציה חוקית מסוג כזה או אחר (האמת, אין ברירה :)). העיקר שיהיו אלה החוקים שלך. שאר החוקים כנראה הומצאו על ידי טמבלים. מעניין איך זה מתיישב עם 2 יהודים 3 בתי כנסת.

אגב, חלו כמה עידכונים בתורת המדינאות ובתפיסה החברתית של הפרט והכלל מאז אגג.
תודה על מאמר יפה. 306672
"אגב, חלו כמה עידכונים בתורת המדינאות ובתפיסה החברתית של הפרט והכלל מאז אגג."
לא נראה לך שאתה מפגין אופטימיות-יתר? בקושי הספקנו להגג מעט על אגג ביומיים-שלושה האלה...
תודה על מאמר יפה. 306848
:) ומה דעתך על אגג? הגגי, הגגי. בתורת המדינאות ובתפיסה החברתית נראה לי שחלו כמה שינויים. לגבי טבע האדם כשמדובר בפרט עצמו... כנראה שלא במידה ניכרת. לאבולוציה (נניח שהיא הגורם) לוקח המון זמן את יודעת. אבל ה"חברה" היא יותר התפתחות רעיונית (אמירה רופפת) מאשר אבולוציונית. לא?
תודה על מאמר יפה. 306865
אין לי דעות על אגג. אני לא נוטה להגיע אליו.
תודה על מאמר יפה. 306836
1) בוודאי שאני בעד רגולציה אני לא אנרכיסט. אני בעד שלטון ששומר על בטחון פנים וחוץ. אמרתי פעם משהו אחר?

2) נכון היו שינויים מאז אגג. הסברתי לך את אגג לבקשתך.
תודה על מאמר יפה. 306847
יש פה אי הבנה בקשר למילה אנרכיזם. אנרכיסט הוא אדם שדורש חיים בלי מנהיגות. גורסים ש"אין מנהיגות"="אי סדר, בלאגן" וכו'. למרות שיש יחס קרוב בין הדברים, אין זה בהכרח נובע. בכל מקרה, נראה שאתה דורש רגולציה מהסוג הנוח לך, משהו המתיישב עם מעין תפיסה שוקחופשיסטית תיאורטית של חוסר התערבות (נאמר במקרה הנדון וידוע מדיון אחר). לפי המקרה החברתי שדנו בו בקצרה, החוסר התערבות הזו נראית יותר כאטימות וחוסר אכפתיות.

לגבי אגג, אתה השלכת ממנו למיטב הבנתי לאיש עם השערות על פנים שישב במוקטעה, לתהליך אוסלו ולהתנתקות העכשווית. נראה לי שעדיף שתשאיר את תפיסות התורה והתנ"ך במסגרת התנ"ך. מחוץ לרוח התקופה הפירושים לתפיסה התנ"כית (אם היא באופן ברור ומובהק כפי שאתה מציג אותה) הם לא בהכרח מחמיאים.
תודה על מאמר יפה. 306853
אני יודע היטב מה זה אנרכיזים. אין לי מושג מה תלונתך לגבי רגולציה שלי? איזו חוסר קוהרנטיות מצאת אצלי? זה ממש לא נעים כשמאשימים אותי בכל מיני דברים אבל לא מציינים מה הם.

חוסר התערבות של המדינה הינו עקרון שנועד למנוע שרירות לב ורשעות. והוא שריר וקיים גם כאשר הוא נראה כאטימות וחוסר אכפתיות. אם נרשה למדינה להתערב רק כדי לעזור לנכים, רק כדי למנוע אפליה נגד שחורים, רק כדי לחייב תרומת איברים, וכו' אנו נקבל את מה שיש היום - שלטון חסר מעצורים ומושחת בתוספת התאכזרות לחלשים בחברה.
החברה היא זאת שצריכה לעזור לחלשים. היא זאת שצריכה להתייחס בכבוד לגר, ליתום ולאלמנה היא זאת שצריכה לספק להם עבודה למרות שיש צרי מוחין שעוסקים באפליה. החברה היא זאת שצריכה לדאוג לנגישות לנכים ולעזרה לחלשים. והיא עושה זאת, אם המדינה לא מפריעה.

הבעיה שלנו היא שאיננו לומדים מהעבר. כל אפס חושב שאין לו מה ללמוד מההסטוריה והוא יבנה מזרח תיכון חדש ללא קשר למציאות. הרעיון לכרות ברית עם טרוריסטים כדי שהם ימנעו טרור, הינו ישן נושן וכבר הוצג לפני 3000 שנה. אם הוגי אוסלו היו לומדים קצת יותר מהתנ"ך, הם לא היו מחמשים את הטרוריסטים ומעל 1000 הרוגים היו נחסכים, כולל סיני אחד ושני פלשתינאים שנהרגו אתמול מפצצת מרגמה.
העובדה שיש שינויים, והיום איננו נוהגים לשחוט עמים שלמים, איננה אומרת שלא ניתן ללמוד כלום מהעבר.
תודה על מאמר יפה. 306873
אין לי חשק לשאול לפי איזה מדד אתה מדרג "אפסים". חוסר ההתערבות שאתה מדבר עליו נועד כולו למיטב הבנתי למנוע שימוש בכוח של אדם אחד על האחר. פלא גדול הוא שכשאתה מבטל את מה שאתה רואה כמקור הפעלת הכוח, נמצאים לו מקורת חלופיים, החזק בהם הוא הכלכלה, בה אי התערבות של המדינה במידה מסויימת לטובת החלש (מדינת רווחה) מביאה לדריסתו על ידי החזק.

החברה פועלת דרך מוסדות כלשהם. היא אינה מייצרת את פעולותיה ישירות על הפרט. בדגם המקובל כיום, חלק גדול בין קשרי הפרט והכלל נעשה דרך המדינה. כשאתה אומר "החברה היא זאת שצריכה לעזור לחלשים...והיא עושה זאת, אם המדינה לא מפריעה..." אתה אומר דבר והיפוכו. איף אתה מצליח לבסס את ההפרדה הזו, נפלא מבינתי. אם אין לחברה מוסדות כמו המדינה, איך בדיוק היא תעזור לפרט?

ללמוד מהעבר זה בוודאי רצוי, אבל כדי ללמוד לימוד מלא והחלטי צריך להבין בפרוטרוט את הסיטואציה ששררה על כלל הנפשות הפועלות. לעתים תכופות זה דורש ידיעה של לב אנוש, דבר שאינו בתחום השגתו של האדם. אחרי שהגעת לידיעה המפורטת הזו צריך אתה לדעת בפרוטרוט את המצב הנוכחי, לבצע השוואה ולראות מה ניתן לגזור מזה. השמדת עם בתקופת התנ"ך הייתה אומנם אמצעי דרסטי אך קביל וכיום היא אינה אמצעי קביל, לא מסיבה כזו ולא מאחרת. זה הדבר היחיד שניתן לגזור מהשוואה בין הטקסט למציאות העכשווית. תהליך אוסלו תלוי היה בהרבה אם-ים, שבוודאי לא התממשו, בין אם בשל בר שיחנו שאמינותו מוטלת בספק או בשל סיועו הכביר של הימין הישראלי למשימה, או בשל חוסר נחישותו של השמאל הישראלי. לפנטז היסטוריות כולם יכולים, לומר שההיסטוריה הנוכחית הייתה הכרחית מרגע פתיחת התהליך ולשכוח את כל הגורמים (כלומר, הטלת אשמה גורפת על מנהיגי אוסלו) היא פנטזיסטית באותה מידה. קבלת האשמה כזו היא פשוט העדפת פסימיזם כרוני על מתן סיכוי קל לאופטימיות, תשובת כן רבתי לשאלה, "הלנצח תאכל חרב?"

הפניה לכוח היא לא בהכרח טבעו הברור של האדם. אבל היא מאוד מפתה. החברה צריכה למצוא דרך להקטין את הפיתוי הזה (למעשה החברה מקטינה את הצורך בכוח אישי מול אויבים טבעיים כחיות פרא, ואתגרי טבע שונים, מרגע שהבעיות האלה פחות מטרידות, אנשים הופכים למפעילי הכוח העיקריים על אנשים) , ושוב אנו חוזרים לנושא הנדוש של חינוך...
תודה על מאמר יפה. 306875
תוכל לתת דוגמא כיצד החזק דורס את החלש ללא עזרת המדינה, ובלי לגנוב ממנו או להכותו?

הסתכל ימינה ושמאלה ותראה סביבך המון אנשים שעוזרים לאחרים. אחד נותן חדר בביתו לסטודנט בודד, השני מאמץ נער פגוע. שלישי מהווה אוזן קשבת לאשה בצרה, רביעי תורם מזון לנזקקים. אחר מקים חנות בגדים שמוכר כל פריט בשני שקלים והכנסותיו קודש לנזקקים. האם יש צורך להמשיך? או שמא אתה חי בחברה מנוכרת וקרה שאין בה אנשים כאלו? (אני לא מאמין).

התוצאה של אוסלו היתה ידועה מראש כמו שידוע מה קורה לילד מוכה וכמו שידוע מה קורה למי שנכנס לקזינו. יש לנו מספיק ידע כדי להעריך את התוצאות. האפס המדובר היה זה שאמר אין טעם ללמוד מההסטוריה יש להתקדם אל העתיד. מי שהופתע מתוצאות אוסלו פשוט לא ניתח בצורה מינימלית את מה שקורה.
תודה על מאמר יפה. 306895
חסרות דוגמאות לחזק שדורס את החלש?
הבה נחזור אחורה בזמן מאתיים שנה, למכרות הפחם באנגליה. הכורה נולד בעיירת מכרות. מגיל שש הוא עובד שתים עשרה שעות ביום במכרות. תוחלת החיים הממוצעת היא פחות משלושים, בגלל אבק הפחם החודר לריאות ובגלל התאונות הרבות (שבעלי המכרה אינם טורחים לעשות דבר למנען). אני יכול להמשיך בתאור המצב, אבל הרעיון ברור: בעל המכרה מנצל את הכורים. אפשר להמשיך ולתאר לך את היחס לעובדים זרים או זמניים בארצנו הקטנה, את סדנאות היזע במזרח הרחוק וכן הלאה, אבל לא נראה לי שזה נחוץ. האם אתה חי בחברה כה בלתי מנוכרת וכה חמה שבה איש מעולם לא פגע באיש?

אני רואה בחברה שסביבי מעשי חסד נקודתיים, אבל איני רואה התגייסות מסיבית. הנגשה לנכים, למשל, לא תקרה לעולם ללא מעורבות המדינה: עובדה היא, שגם לפני התערבות המדינה בנושא לא מנע איש מבעלי עסקים או מוסדות צבוריים להנגיש את המקומות האלה, ובכל זאת לא הם ולא "החברה" דאגו לעשות זאת.
תודה על מאמר יפה. 306918
עובדי המכרות.

האם שאלת את עצמך פעם למה הם עובדים במכרות הללו? האם הם עבדים המחוייבים לעבוד? האם מאיימים עליהם שאם לא יעבדו יחסלו אותם? אם התשובה היא לא, אז מדובר על אנשים שעמדו בפניהם שתי ברירות: למות מרעב ומחלות כפי שהיה נהוג לפני המהפכה התעשייתית או להרויח כסף כדי לקנות מזון ושרותי רפואה כדי שיהיה ניתן לחיות.
אורח החיים הממוצע אותו אתה מציין לא היתה תוצאה של העבודה במכרות אלא מה שהניע אנשים לעבוד במכרות - הרצון לחיות ולהתקדם בחיים. שים לב, כיצד עם בוא המהפכה התעשייתית גם היה גידול עצום באוכלוסיה. גידול עצום שנבע מכך שהיה עבודה והיתה אפשרות להאכיל הרבה יותר פיות.

האם המצב היה אידיאלי? לא. אבל עצם העבודה במכרות קדמה את האנשים ונעשתה מרצונם החופשי כי הדבר היה כדאי להם.

עובדים זרים

רובם המוחלט באו לפה כדי להרויח כסף ולהתקדם בחיים. מבחינתם, העבודה כאן היא חלום שמתגשם. העונש הגדול ביותר הוא גירוש.
יש תופעות של מעבידים המפרים חוזים וגונבים. כלפיהם יש לפעול, אולם אין לזה קשר לעצם העבודה שהיא חסד גדול הנעשה עם העובדים הזרים.

העקרון לגבי עובדים זמניים וסדנאות יזע הוא אותו דבר. מי שלא כדאי לו, שלא יעבוד. שילקט פקועות שדה ויאכל אותם. בארצינו החמימה אפשר להסתדר אפילו בלי חשמל.

מעניין למה אינך רואה התגייסות מאסיבית. אולי בגלל שהמדינה גוזלת את כספי האזרחים ומשאירה אותם עם מעט מאוד כסף פנוי, ואם האמונה חסרת הבסיס שהמדינה דואגת לחלשים.

חוסר הנגשה לנכים היא בעיקר בגלל המדינה הרי רוב מוסדות הציבור הם שלה. לחץ ציבורי היה משנה את העניין מזמן, אלולא הטענה בפי כל היתה - מה אתם רוצים מאיתנו? המדינה צריכה לממן את זה.
תודה על מאמר יפה. 306929
אין ספק שבגיל שש היה להם שפע של רצון חופשי לעבוד שתים עשרה שעות במקום שיוביל למותם בגיל שלושים. גם לאותן עובדות בסדנאות היזע שהמנהל מסביר להן שכדאי שהן תהיינה קצת "נחמדות" אליו יש שפע של רצון חופשי לעשות את זה. גם אם אני מכופף לך את היד מאחורי הגב, מצמיד לך אקדח לראש ומסביר לך שאם אתה זז תוך כדי שאני לוקח את הארנק שלך אתה מת, אתה נותן אותו מרצונך החופשי. הרי האלטרנטיבה היא גרועה יותר, אז אתה בוחר. אם נמשיך קצת עם הלוגיקה הזו, גם אנשי הזונדרקומנדו שהועבדו בהוצאת השיניים מהגוויות והעברתן למשרפות עשו זאת מרצונם החופשי. הרי הברירה השניה באותם ימים היתה להישרף בעצמם, אז מה הם מעזים לקטר, החצופים?

איני רואה התגייסות מאסיבית משום שרבים מהאנשים הם אנוכיים מטבעם. גם במדינות בהן המדינה אינה "גוזלת את כספי האזרחים" (תיקון: מס בהסכמת נציגי האזרחים אינו גזל) כמו אצלנו, אין התגייסות מאסיבית.

גם בקניונים, אוטובוסים פרטיים וכן הלאה אין הנגשה, גם לחץ ציבורי אין. דוגמה אחרת - ערוץ 2 מנהל זה שנים קרב נגד הנסיון לכפות עליו ללוות את שידורי החדשות שלו בכתוביות לטובת החרשים. שתדלניו בכנסת הצליחו לשכנע את חברי ועדת הכלכלה שכל רווחיותו של ערוץ 2 ועצם קיומו יהיו בסכנה (!!!) אם, חלילה, הוא ייאלץ להוסיף שלושים דקות של כתוביות ביום.
תודה על מאמר יפה. 306935
כל הדוגמאות שהבאת הן דוגמאות של כפייה על ידי בני אדם ולא רלוונטיות.
הכפייה עליה אנו מדברים היא כפייה של הטבע. העובדות בסדנאות היזע יכולות להתפטר וללכת הביתה. שאל אותן למה.

אין התגייסות מאסיבית כי אנשים תוליםהכל במדינה. אלולא המדינה היו עוזרים, עובדה היא שאנשים עוזרים לאחרים.

לערוץ 2 אין תחרות והם יכולים לעשות מה שבא להם. אם היתה תחרות, ואנשים היו מארגנים חרם על הערוץ, הם היו עושים תרגום לעשרים שפות אם היה צורך.
תודה על מאמר יפה. 306946
וזו בדיוק המשמעות של דריסת החלש ע"י החזק: כשמדובר בכוח גופני, הטבע העניק לחזק כוח רב יותר, והוא מנצל אותו כדי לאלץ את החלש לעשות מה שהוא רוצה. אם הטבע (או בהגדרה רחבה יותר, נתוני הסביבה) יצר מצב שהבחירה של מישהו מצומצמת - למשל: אם הוא לא יעבוד בגיל 6 שתים עשרה שעות, הוא ימות - גם אז, החזק מנצל את הכוח שיש בידיו כדי לאלץ אותו לעשות מה שהוא רוצה, למשל - לשכב איתו כתנאי להמשך העבודה. אגב, במקרים רבים החזק גם מנצל את הכוח שיש בידיו כדי לוודא שהחלש יישאר באותו מצב ולא יוכל לשנות את יחסי הכוחות: למשל - באמצעות איומים על עובדים שמנסים להתאגד או שכירת בריונים להרביץ להם, או באמצעות שכירת עורכי דין ושתדלנים שיטו את המצב לטובתו, שיחוד פוליטיקאים וכן הלאה.

למה בארה"ב אין התגייסות מאסיבית? מישהו שם תולה הכל במדינה? האם אתה יכול להראות דוגמה היסטורית (גם מלפני המצאת מדינת הרווחה) שבה היתה התגייסות כזו?

אחת הסיבות שלערוץ 2 אין תחרות היא, שהוא ניצל את כוחו כדי שלא תהיה כזו. גם כשיש תחרות היא מובילה, במקרים רבים, ליצירת קרטל - ושוב, אין השפעה לצבור.
תודה על מאמר יפה. 306974
1) ניצול הכוח כדי לדאוג שהעני יעבוד אצלו זה לא במסגרת הדיון. המדינה צריכה למנוע דברים כאלו, בעוד לרוב המדינה היא זאת שמתערבת (כביכול לטובת החלשים) כדי לתת יותר כוח למעביד.

2) האיגודים המקצועיים רצו למנוע מהמעביד לקחת עובדים אחרים במקומם. זו אכן אלימות של העובדים.

ארה"ב היא מדינה שתערבת רבות בחיי האזרחים.
תודה על מאמר יפה. 306997
ניצול הכוח כדי לדאוג שהעני יעבוד אצלו זה לא במסגרת הדיון?! המדינה - שהיא ישות מפריעה ומתערבת צריכה למנוע בהתערבות דברים כאלה?! ולאיזה מסגרת דיון שייך - המדינה מתערבת (מטעם החזקים ולמען החזקים) כדי לתת יותר כוח למעביד?

בקיצור, כפי שעולה יפה מדבריך, המשתמש בכוח מחלחל לכל המסגרות ומשתמש בצורה מושחתת בכל המסגרות שיכולות לכאורה למנוע השחתת כוח כזו. נובע מכך שאין לקבוע מסגרת שתתקן שימוש בכוח (שכן היא פשוט פלטפורמה לכוח) אלא שיש לחנך אנשים לחשיבה, סובלנות ואי שימוש בכוח.

שוקחופשיסט כנראה טוען שהוא מבטל את השימוש בכוח (הכל נעשה מרצון) על ידי צמצום וביטול התערבות. אני מניח שלזה שוקחופשיסט קורא סובלנות. לדעתי זו אדישות. סובלנות אינה באה ממקום של הנחת אנשים לדעותיהם והמסקנות הנובעות מהן, אלא מעידוד אנשים לדון בדעותיהם ולגבש הסכמות. ההסכמות אינן צריכות להיות מקודשות, שכן דברים מקודשים נוטים להתאבן, החברה היא דבר חי ודברים מאובנים שאין חשיבה מתמדת המגבה אותם מביאים בסופו של דבר לצרות.
תודה על מאמר יפה. 307001
המדינה צריכה למנוע כפייה על אחרים. היא לא צריכה לכפות (למעט כדי למנוע כפייה) כי כפי שציינת נכון כוח הכפייה שלה תשמש את החזקים.

סובלנות היא אכן אדישות. מילה אחרת לאותו דבר. אני סובלן כלפי הבגדים שאתה לובש כי אני אדיש להם. לעומת זאת, איני סובלן כלפי לבושי שחץ או חוסר לבוש. אז אני פועל אם אני יכול, כי אני לא אדיש.

את שאר דבריך לא הבנתי. בוודאי שצריך לדון ולהגי לשיתוף פעולה. צריך לצאת מהאדישות ולעזור לאחרים. אבל למה לכפות?
תודה על מאמר יפה. 307000
לגבי אוסלו, תגובתי ניתנת לגזירה מתגובתי הקודמת -פנטזיה. אשרי אדם יודע כל... אגב, ב-‏67 הם כנראה שכחו מהניתוח המינימלי.
תודה על מאמר יפה. 307002
יכול להיות שאתה מאלו שהלכו שולל. אני יכול לאמר לך שבסביבתי הקרובה והרחוקה אין כמעט אדם אחד שהיה לו ספק שאוסלו ייגמר במלחמה. אני יכול להזכיר לך שהרמטכ"ל דאז הזהיר, ראש מחלקת מחקר היה עמום אבל הבהיר והזהיר ובעצם כולם ידעו. הבאתי באייל את דבריו של יוסי שריד שאמר: "כאנשים מבוגרים ואחראים למעשיהם, ידעו היטב שהם הולכים לארץ מריבה, שגורלה הסופי עדיין לא נקבע, והוא עתיד מן הסתם להיקבע במאבק". מכיון שיוסי שריד חושב את עצמו לאדם מבוגר ואחראי למעשיו יש פה הודאת בעל דין שהוא ידע שהסכם אוסלו ייגמר במאבק.

לגבי 1967, השלטון אכן היה מושחת ועסק בטובת עצמו ‏1 ולא בתכנון לעתיד.

1 מומלץ לקרוא את הספר עדות של אשר ידלין.
תודה על מאמר יפה. 307004
אשר ידלין אכן היה מושחת
תודה על מאמר יפה. 307006
יופי שאתה יודע הכל. קראת את הספר?
תודה על מאמר יפה. 307011
בע''ה אני קורא רק בתורה בשאר אני מעלעל
תודה על מאמר יפה. 307014
כך חשבתי. אז אל תביע עמדה על אדם שלא שמעת את גרסתו.
תודה על מאמר יפה. 306606
הזדהות עם העם היהודי זה יופי, אבל האם באמת צריך להזכיר לך שהתנאי שאתה מציב להזדהות עם העם היהודי (גיור לחומרה, כלומר אורח חיים דתי מחמיר) הוא כזה שרוב היהודים בישראל לא היו עומדים בו כלל.

לא רוצה לקלקל לך, אבל אני מתנגד לכך שכדי שאדם יוכל להתאזרח בארץ, הוא יהיה חייב להשתייך למחנה שלך.
תודה על מאמר יפה. 306854
בכוונה הצגתי דרישה מינימליסטית כדי שנוכל להסכים. אתה לקחת את זה והפכת את כוונתי כדי להתנגח. לא רוצה להתנגח. מה תעשה לי?
תודה על מאמר יפה. 307472
אתנגח בכוח?
תודה על מאמר יפה. 307475
תתנכח.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים