בתשובה ליוסי צרי, 06/06/05 10:05
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 306552
כאן אתה מזכיר קצת את האיש, שבשמעו שני אנשים דוברים סינית ביניהם, הכריז כי הם מקשקשים דברים חסרי משמעות. אתה אולי לא רואה את התוכן במושג אלוהים, אבל מספיק אנשים לאורך ההיסטוריה ולרוחב הגיאוגרפיה רואים אותו היטב. מספיק כדי שנשקול אולי הבעיה היא סובייקטיבית.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 306594
אנחנו לא מקשקשים סינית. מדובר בלוגיקה אלמנטרית, המשפטים ''בראשית ברא אלוהים'', ו ''קרני ארנבת'', אלה משפטים בעברית בסיסית, אמיתיים ונכונים דיקדוקית. לעומת זאת הם ריקים מתוכן כי הם מכילים מושג ריק.

נכון אני מסכים איתך, זו עובדה כדבריך ש ''מספיק אנשים לאורך ההיסטוריה ולרוחב הגיאוגרפיה'' ואוסיף גם היום מאמינים באלוהים. טענתי היא שאותם מאמינים אינם יודעים דבר על מושא האמונה כי המושג הוא ריק מתוכן.

אדרבה נסה אתה לצקת תוכן במושג אלוהים והסבר מהו.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 306620
קטונתי. יש תלי תלים של ספרים שמדברים על אלוהים. בצורה פילוסופית, בצורה מיתית, בצורה פואטית ובאינסוף צורות אחרות. אתה מכיר חלק מהם ועדיין טוען שהמושג ריק מתוכן, אז איך אצליח אני להעביר לך את תוכנו?
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 306661
אתה יכול לנסות ולצטט את המקובל עליך ביותר כתשובה לשאלה הפשוטה מהו האלוהים.

אני למשל מקבל את ההסבר של כותבי התורה, נא לזכור שאת המושג אנו מכירים מהתורה. אלוהים מופיע עם כל הסימנים של אל במיתולוגיה בכנען. הוא מהלך בגן, מריח קרבנות, מדבר עם אדם, בעל רוח, הורג בכורות מצריים במו ידיו.

תילי התילים של הפרשנויות למושג אלוהים, באות לגשר על הפער בין אלוהי התורה לבין השכל הישר. צריך לזכור שהבעייה הזאת היא מיוחדת רק לתרבות המערב.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 306725
מעניין, קודם כתבת שהמושג ריק מתוכן ואילו עכשיו אתה מייחס לו תכנים. איך אפשרי?

מה הבעיה עם העובדה שבין אלוהים לבין השכל יש פער? ולמה פסול בעיניך לנסות לגשר עליו?
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 306737
1. המושג ריק מתוכן.
2. תאורי התורה מייצגים את דעתו של הסופר, לי אין דעה בעניין.
3. עדיין לא הסברת מהו המושג אלוהים לדעתך, או שאתה מקבל את תיאורי התורה על אל אנושי.
4. לשכל יש פער עם כל מה שלא ידוע, האם אתה טוען כי אלוהים זה משהו לא ידוע?
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307407
אני אולי לא מבין למה אתה מתכוון ב"מושג ריק מתוכן". האם "דרקון" הוא מושג ריק מתוכן? אם לא, יש לך דוגמה לאחד כזה?

התורה לא ממש מתארת אל אנושי. יש בה קטעים שנראים אנתרופומורפיים, אבל הם אינם ממש כאלה. תחשוב על תרבויות ודתות שהאלים בהם מואנשים באמת, ותראה את ההבדל.
חוץ מזה, בתורה עצמה יש ציווי להימנע מפסל ומסכה, ונאמר לנו בכמה מעמדים שלא ניתן לראות את אלוהים. בקיצור, ההתעקשות שלך על פרשנות מאנישה לתורה היא לא מוצדקת מספיק, לדעתי.
בנוסף, אתה צריך להסתכל על הטקסט בתוך ההקשר של המסורת שמלווה אותו מזמן היכתבו (יהא אשר יהא). כל טקסט שתקרא מחוץ לקונטקסט יעניק לך הבנות חלקיות בלבד. והמסורת בהחלט מדגישה אל חסר צורה ודמות (שברא את האדם בצלמו, עם זאת).

כמובן שאלוהים הוא משהו לא ידוע. הוא משהו לא ידיע.

כבר כתבתי כאן בעבר את דעתי לגבי תוכן המושג, אבל אם אתה שואל, אכתוב שוב. לדעתי אלוהים זו ההוויה, האמת. לא כפי שהיא מוכרת לנו, אלא כפי שהיא. כל שאר הדברים הם תוצר של ההכרה.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307418
כאשר אתה אומר אלוהים זו הוויה או האמת עולה השאלה מהי ההוויה או האמת ואז נכנס לטיעון המסביר מושג אחד לא ידוע במושג שני שאינו ידוע, וזה אינו הסבר לכלום.

יפה ענית ''כמובן שאלוהים הוא משהו לא ידוע. הוא משהו לא ידיע'' זו הכרזה שהמושג אלוהים הוא מחוץ ליכולת ההבנה של בני אדם,(איך בני אדם יכולים לדעת על משהו שנמצא מחוץ ליכולותיהם) כאן באה התורה וסותרת אותך כי האלוהים המופיע בתורה ''יש בה קטעים שנראים אנתרופומורפיים''. האם ההסבר שלך יותר טוב מזה של התורה, ונא לזכור שאילולא התורה לא היית מודע למושג הזה.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307420
להגיד על אלוהים שהוא ההוויה והאמת זו טענה סטיפולטיבית. אני לא מנסה להוסיף אינפורמציה על אלוהים אלא להגדיר מושגים. אני לא חושב שיש טעם להסביר מהי האמת, נראה לי שזה מונח פרימיטיבי שבעזרתו מסבירים דברים אחרים.

אני לא מבין את ההיקש שלך. מדוע התורה סותרת אותי רק בגלל שבספר בראשית אנחנו שומעים את אלוהים הולך בגן? איך אתה מסיק מזה שאלוהים הוא ניתן להבנה או לידיעה?

ההסבר שלי לא טוב יותר מזה של התורה ולא מתחרה בו. התורה לא מסבירה. ההסבר שלי הוא הסבר לתורה, שמבחינתי היא הדבר שמתוכו אני יודע את מה שאני יודע על אלוהים. עליה אני מתבסס.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307445
בספר בראשית אלוהים הולך בגן, הוא מריח קרבנות, הוא מבכר את הקרבן של הבל, הוא מדבר אל אדם, בהמשך הוא מדבר למשה ולאברהם, יש לו חרון אף/מתרגז, יש לו רוח והיא מרחפת, זה תיאור בעברית פשוטה, של הסופר שכתב את התורה איך הוא מבין מה זה אלוהים. ההסבר של התורה עומד בסתירה לדבריך על אלוהים שאין בני אדם יכולים לדעת.
אני סתם לא יודע מה זה המושג אלוהים.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307479
הבסיס של האמונה היהודית הוא הקשר בין אלוהים לאדם. הקשר הזה מתבטא בכל מיני דברים, בין השאר בהרחת קרבנות, בחרון אפו, ברחמיו הרבים ובשאר הדברים שהזכרת. אבל כל הדברים האלה הם אינם אלוהים, הם לכל היותר פעולות שלו. אנחנו יכולים להכיר פעולות שלו (הבריאה היא פועל שלו, ואותה אנחנו מכירים) אבל לא להכיר אותו.

אנחנו מקשקשים כבר כמה תגובות על המושג אלוהים. אמיתי או לא, יש לו כנראה קצת תוכן.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307493
ראה: אני מסכימה בהחלט לטענה שהחשיבה הלוגית אינה יכולךה למצות את העולם (בהנחה שזו פראפרזה סבירה על דבריך). אבל גם כשנוטשים את הרציונליות לטובת אותם מחוזות נסתרים שמעבר לה, רצוי שלא להיגרר לאנטי רציונליות בוטה. הטענה "התורה לא מסבירה. ההסבר שלי הוא הסבר לתורה, שמבחינתי היא הדבר שמתוכו אני יודע את מה שאני יודע על אלוהים. עליה אני מתבסס." - בהחלט מגיע לגבהים של אנטי לוגיקה טהורה.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307525
אנא נמקי, מדוע זוהי אנטי-לוגיקה?
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307536
"התורה אינה מסבירה מהו אלוהים"
"מתוך התורה אני יודע מה הוא אלוהים".
איך זה נשמע לך?
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307547
התורה מספרת לי כל מיני דברים על אלוהים. היא מספרת לי שהוא ברא את העולם ואת האדם, שהוא הציל את אבי הקדמון נוח מהמבול, שהוא הנחה את אבותי אברהם, יצחק ויעקב בחייהם והבטיח להם ולזרעם את הארץ. היא מספרת לי על הברית שאבותי כרתו עם אלוהים ועל המצוות שאני חייב בהן - הצד שלי של ההסכם הזה. היא עושה את כל זה אבל לרגע היא לא מסבירה לי (בפשט לפחות) מה זה אלוהים. שימי לב שכל מה שהתורה מספרת לי הוא חיצוני לאלוהים, הוא בעולם הזה.
אז הניסוח "מתוך התורה אני יודע מה הוא אלוהים" הוא לא ניסוח טוב. היה צריך להיות: "מתוך התורה אני יודע את מה שאני יודע על אלוהים".
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307552
אם ''מתוך התורה אני יודע את מה שאני יודע על אלוהים'', אז הדבר היחידי שאתה יודע על אלוהים הוא אינפורמציה מסוימת על המשלים שלו - שהרי בעצמך אמרת שכל מה שהתורה מספרת לך הוא חיצוני לאלוהים. לעומת זאת, אני גם לא רואה איך אתה מחלץ מהתורה את הרעיון שאלוהים הוא מחוץ לעולם הזה. עד כמה שזכור לי טענה כזו לא מופיעה במקרא כלל ועיקר.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307559
את העובדה שאלוהים נמצא מחוץ לעולם אני מסיק, בין השאר, מהעובדה (נו, טוב) שהוא ברא את העולם. חוץ מזה, ישנה המסורת המתלווה לתורה, והיא עוזרת לנו הרבה בהבנתה.
אתה צודק, כמובן, בזה שהרבה ממה שאני חושב ומאמין בו קשור לתובנות פרטיות שלי. אבל הכל מסתדר עם המקורות.
Like a theological rorschach test 307548
Like a theological rorschach test 307555
רורשך תיאולוגי זו בחינת המיון למועמדים להיות אלוהים?
Like a theological rorschach test 307567
לפחות בנצרות, אין בחינות כאלה. אצלהם זה עובד על בסיס נפוטיזם.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 306758
חשבתי שהפוזיטיביזם הלוגי מת.

אני מוכן להרים את הכפפה, אם תוכל לתת לי דוגמה למושג מופשט שהוא כן בעל תוכן (וכמובן להסביר מה הופך אותו לבעל תוכן).
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 306759
אני ארים לך כפפה אחרת. לד.ק. et al אלוהים הוא לא מושג מופשט
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 306760
אתה לא מרים כפפה אלא סתם עונה בשאלה, יש הרבה מושגים מופשטים כמו טוב, רע, זמן ועוד הרבה לכל אלה יש משמעות או שימוש.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 306779
ראשית כל למושג אלוהים בוודאי שיש שימוש. אפילו אתה השתמשת בו. שנית, גם יש לו משמעות, אפילו לאתאיסטים. אפילו לדברים שאנחנו יודעים שהם דימיוניים יש משמעות עבורינו.

אבל אתה יודע מה? אתה צודק, באמת עניתי בשאלה וזה לא יפה. מה שבאמת התכוונתי אליו, זה שהניסיון הזה לחלק מושגים לכאלו שהם "בעלי פשר" או תוכן ולכאלו שלא - ובכן, אין לו על מה לסמוך מבחינה פילוסופית. בוודאי שלא ניתן לטעון שהמושג "טוב" הוא בעל פשר עפ"י הסקה מנתונים אמפיריים, וגם לא עפ"י הסקה לוגית. למעשה, אפילו אין וודאות שלמושג "מתכת" יש פשר עפ"י היסק אמפירי או לוגי. הדבר היחידי שהוא וודאי, הוא שהמושג "מתכת" הוא שימושי מאוד עבורנו לתאור המציאות (ועובדה היא שהמושג אלוהים הוא שימושי לא פחות).

מה שבכל זאת ניתן להגיד בוודאות על המושג אלוהים, זה שאין לנו ראיות אמפיריות למציאות שלו (בשפת העם - מושג דימיוני). כמו כן, אם אתה מתייחס לאלוהים אומניפוטנטי, אז זה מושג שחשוד (מאוד) כלא מוגדר היטב. אם התכוונת לאחד משני אלה, אז אני מתנצל.
אני האלמוני ממקודם.... 306780
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 306803
הדיון אינו על כך שלמושג אלוהים יש שימוש.
נכון גם שהמוני בני אדם מאמינים באלוהים.
המושג ''טוב'' הוא יחסי מה שבעיני האחד טוב יכול בעיני אחר להיות רע. האם אתה טוען כי אלוהים זה מושג יחסי.
בכדי לדעת עם יש גבינה במקרר אני פותח את המקרר. לפני שאני יודע אם אני אתיאיסט צריך להבין מה זה אלוהים, לדעת מה אני שולל.

עדיין מושג האלוהים הוא מושג ריק ואינך יכול לומר מהו.
אולי תתחיל בניסיון להסביר אם בעיניך אלוהים זה ''יש'' או ''אין''.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307058
איבדתי אותך לחלוטין. אתה זו שהעלה את הנקודה שלמושגים מופשטים כמו "טוב" יש שימוש ומשמעות וזו ככל הנראה כהנגדה למושג אלוהים. אם הדיון אינו על כך, אז למה העלת את זה?

אני לא טוען שאלוהים יחסי . אני טוען שהסיווג של מושגים לכאלו שהם "קבילים לוגית" וכאלו שהם חסרי שחר, ריקים וחסרי תוכן, הוא ארכאי משהוא.
אני גם לא מבין למה העלת את הטענה שכדי לשלול משהוא, צריך להבין מהו. יתכן שזה בהקשר לכך שטענתי שאין ראיות אמפיריות לקיום אלוהים. האם לשם כך אני צריך להבין מהו אלוהים? זה כמובן לא נכון. האם אתה מבין כל מושג שהוא בקבוצת המושגים שלא נמצאים במקרר שלך?

המשפט האחרון שלך הוא מסתורין גמור בעיניי. איזה מן שם תואר זה "יש" או "אין"? ניתן להכיל אותו על כל מושג שהוא? האם המושג טוב הוא "יש" או "אין"? ומה לגבי שורש שתיים?
אולי יעזור אם תגיד מאיזה מקור קיבלת את המינוח הזה.

אבל מה שהכי יעזור אם אחת ולתמיד תסביר איך אתה יודע שמושג הוא ריק. האם זה ע"י כך שאי אפשר להסביר מהו?
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307133
מושג ריק מאופין בכך שאי אפשר להוכיח לא את קיומו ולא את אי קיומו, זו גם אחת ההתנצחויות המקובלות בין דתיים לחילונים.

הנסיון שלך להשתמט מהתשובה לשאלה מה זה אלוהים? מוכיחה כי גם לך אין תשובה לשאלה.
מושג ריק 307200
"מספר משוכלל אי-זוגי" זה מושג ריק?

(לחסכון בזמן:
מספר משוכלל = מספר ששווה לסכום המחלקים שלו. דוגמא: 6.
מספר איזוגי = מספר שאינו מתחלק ב- 2. דוגמא: 5.
מספר משוכלל אי-זוגי = מספר טבעי שהוא גם משוכלל וגם אי-זוגי.
האם יש כאלה? לא יודעים.)

"חיים בכוכבים אחרים" זה מושג ריק?

(לחסכון בזמן:
חיים = לא רוצה להגדיר.
כוכבים אחרים = כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש.
חיים בכוכבים אחרים = יצורים חיים שנמצאים בכוכבים אחרים.
האם יש כאלה? לא יודעים.)

שאלות לסיום:
האם המושגים הריקים שצמנדצעיל ו-גצבסמשלחיר הם שקולים מבחינה סמנטית?
האם המושגים הריקים "מספר משוכלל אי-זוגי" ו"חיים בכוכבים אחרים" הם שקולים מבחינה סמנטית?
מושג ריק 307204
השאלה ששאלתי לא קשורה אלי או למתמטיקה, היא גם לא השערה כמו החיים בכוכבים אחרים, ולא להבנתי האישית מהן שאלות הסיום שלך.

השאלה מה זה אלוהים היא שאלה לעצמה, והתשובה צריכה להיות לגופה של השאלה.
אתה יכול לומר שאין לך תשובה לשאלה, תהיה בחברה טובה.
מושג ריק 307406
השאלה שלי היא מה פירוש "מושג ריק" (שאותו הגדרת כך: "מושג ריק מאופין בכך שאי אפשר להוכיח לא את קיומו ולא את אי קיומו"). האם אפשר לקבל תשובה לגופה של השאלה הזו? מה דעתך על שתי הדוגמאות שלי - האם אלו מושגים ריקים לדעתך, או לא? למה?
מושג ריק 307413
קרני הארנבת זה מושג ריק, המילים הן נכונות קרניים מילה ידועה ארנבת גם, כיוון שלארנבת אין קרניים המשפט הוא פסול כי הוא מכיל מושג ריק. בדומה הפסוק ''בראשית ברא אלוהים'' הוא משפט פסול היות והמילה אלוהים הוא מושג ריק.
מושג ריק 307422
וזהו? בכל העולם יש רק שני מושגים ריקים - אלוהים וקרני הארנבת? אז "מושג ריק" זה פשוט דרך קיצור, כדי שלא תצטרך להגיד בכל פעם "מה אתם מדברים על אלוהים, הוא שייך לקבוצה הזאת שכוללת את אלוהים ואת קרני הארנבת"?

או שבכל זאת אתה יכול להסביר למה הכוונה במושג הזה, בלי לחזור על אותן דוגמאות.
מושג ריק 307457
חזור לשאלה, אם אין לך תשובה מה זה אלוהים תרד ליגה.
מושג ריק 307508
חזור אתה לשאלה, אם אין לך תשובה מה זה מושג ריק תרד ליגה.
פסילת מושגים ריקה 307441
אמרת "קרני ארנבת". קראתי את צמד המילים, אותו אתה כינית מושג. דמיינתי בראשי ארנבת ועל ראשה קרניים. לאחר שעברו הזיותי, אפילו מצאתי תמונה מאוד דומה לזו שדמיינתי (אם כי שלי זזה ודיברה סינית רהוטה).

מסקנה: הצלחת להעביר המון אינפורמציה, מאוד קונקרטית ומאוד ספציפית, באמצעות מושג שלדעתך הוא ריק מתוכן. משונה. איך עשית זאת? אולי כישוף?
פסילת מושגים ריקה 307448
מצטער, אני לא פסיכולוג ולא מבין בהזיות.
פסילת מושגים ריקה 307496
האם בתמונה שקישרת אליה נראה אחד מהאחים לוצי?
מושג ריק 307224
אני לא מבין את הדוגמאות שלך. אף אחד לא אמר שאי אפשר להוכיח את קיומו או אי קיומו של מספר משוכלל אי זוגי, פשוט שלא מכירים כזו הוכחה.

מצד שני, במתמטיקה לא חסרים דברים שלא ניתן להוכיח את נכונותם או אי נכונותם במערכות אקסיומטיות מסוימות (תמיד אפשר להניח שהם נכונים, ואז יש לנו מערכת שבהם אפשר להוכיח את נכונותם). למשל, אקסיומת המקבילים של אוקלידס.
החמישית! 307226
(שכ''ג שונה את משנתו)
של מהלר? 307267
מושג ריק 307409
אני אנסה להסביר את הדוגמאות שלי. לפי יוסי צרי, "מושג ריק מאופין בכך שאי אפשר להוכיח לא את קיומו ולא את אי קיומו". אני מנסה לברר למה הוא מתכוון במושגים (הריקים?) "להוכיח", "קיום" ו"אי אפשר". כדי להקל על תחילת הדיון, הייתי רוצה לבדוק את ההגדרה הזו על שתי דוגמאות.

(מן התגובה שלך אני מבין שלדעתך אפשר להוכיח את קיומו או אי-קיומו של מספר משוכלל אי זוגי. מנין לך?)
מושג ריק 307507
אני לא יודע אם אפשר או אי אפשר להוכיח את הקיום או את אי הקיום: פשוט, כל עוד לא הוכח אחד משני אלו, אני מעדיף להניח שלא ניתן לומר בודאות אף אחד משני הדברים. לכן בפרט לא ניתן להשתמש בשאלת הקיום או אי הקיום בתור דוגמה למצב שבו אי אפשר להוכיח את קיומו או אי קיומו של דבר מה.

עכשיו הכל הרבה יותר ברור, מה?
מושג ריק 307527
ברור כבדולח.
מושג ריק 307268
אם אתה לא רוצה להגדיר "חיים", איך אתה יכול להיות בטוח שיש כאלה?
מושג ריק 307405
איפה כתבתי שאני בטוח שיש כאלה?
מושג ריק 307329
תשובה משעשעת
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307209
איך אתה מוכיח קיום או אי קיום של מושגים?
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307264
אני לא על תקן מורה הלכה ואם אני לא יודע מה זה עוזר לך וחבריך.
מי שמאמין מתפלל כמה פעמים ביום, מפנה את תפילותיו למשהו, רבים מתיחסים לאלוהים כמושא של אהבה וכבוד, מיחסים לאלוהים את בריאת העולם, חקיקת חוקים, מעשים גדולים ונוראים, כמי שמעניש ומברך. יש הבטוחים שיש אלוהים יש הטוענים כי אין אלוהים.

אני הקטן מבקש מכם דבר קטן תגידו לי על מה אתם מדברים מה זה אלוהים?
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307288
הם לא יודעים ובאי ידיעתם הם יודעים.

(אם יורשה לי לסכם במשפט אחד את הגותו של ד.ק. שנפרסה פה על פני הרבה מאד תגובות).
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307290
הם הוגים בזה תוך פריטה על האלכסון של קנטור.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307291
ולשם מה הטון המזלזל?
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307316
ולשם מה הפגיעות היתרה?
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307324
אני מתנצלת. כולי קוצים. (כן, זו הייתי אני כל הזמן)1

1. כלומר, בכל המקרים שבהם זו הייתי אני.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307431
האם נמחל לי?
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307432
שאלתי, ענית, די. (כמובן, זו ברירת המחדל שלי. סליחה)
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307470
I stand corrected.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307300
המשפט "הם לא יודעים ובאי ידיעתם הם יודעים", לוקה בסתירה פנימית ולכן אינו אומר דבר. זו גם לא תשובה לשאלה.

השאלה לא הייתה אם הם יודעים או לא יודעים משהו, השאלה היא מהו אותו משהו שהם כביכול (סליחה על הפקפוק) יודעים?
אולי אתה כן יודע, האר נא את דרכם של ההולכים בחושך.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307304
אני לא יודע.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307351
אולי אתה כן יודע מה מביא בני אדם שפויים בדרך כלל, להעביר מדור לדור מסר שאין להם מושג מהו.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307358
אני יכול אולי לצטט את טוביה "מסורת," ואולי גם להפנות אותך לדיון 2315 על הזכרון ועל זה שאנחנו בונים זהות באמצעות סיפורים.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307395
משול הדבר לשורה של סומים, המוסרים חבילה אחד לשני, ואינם יכולים לראות את תוכנה.
האם אדם שאינו מאמין אין לו זהות? האם חייב אדם להאמין? תמהני.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307412
טוב, סומים יכולים למשמש את החבילה, לא?
ח"ו, את זה לא אמרתי. אלא מאי, איתרא מזלה של האנושות שבמהלך עשרות אלפי קיומה, "דת" על כל צורותיה איפינה את הסיםורים הללו ובעוונותינו, רק במאות האחרונות אפשר להתחיל לבנות סיפרים המנסים להתנתק מ"דת." האם קראת מעט את הדיון שקישרתי אליו?
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307421
אלפי שנים "ידעו" כי הארץ היא שטוחה שהשמש סובבת את הארץ שהיא מרכז העולם.
האלים היו סוג של תשובה לאלה שהאמינו כי העולם נברא ואם כך צריך להיות בורא. אלה שחשבו שהעולם/החומר משתנה לא היו צריכים בורא.
במאות השנים האחרונות שאלות שהיו ללא מענה קיבלו מענה מדעי. אסטרונומים מסתכלים ומצלמים תהליך היווצרותם של מערכות שמש כמו שלנו, ביאולוגים מגלים את תהליך היווצרותם של החיים.

אין לכך שום קשר עם דת חוקרים רבים הם דתיים ולא מתנתקים מהדת.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307429
לא מבין מדוע אתה מערבב כמה דברים ביחד. אאז"נ, שאלת למה אנשים מעבירים סיפורים מדור לדור. הצעתי לך סברה אחת האומרת שזהות נבנית רק כשאנחנו מספרים לעצמנו את חיינו, או מה שאנחנו חושבים לחיינו. אני לא יודע אם תוכל למחוק את ה"דת." הסבר אחד הוא של יונג. אנחנו מרגישים (=יודעים) שיש דבר מה מחוץ להכרתנו המודעת ושהדבר הזה שולט ומכוון את חיינו. הנה בסיס מסוים ל"דת."
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307450
לא שאלתי למה אנשים מעבירים סיפורים מדור לדור, זו עובדה בין שאר עובדות. טענתי היא שאנשים מעבירים חבילה שכוללת מערכת שלמה הלכות לכבודו של מושג שהוא התוכן של החבילה שהוא אלוהים, ואף אחד לא יודע להגיד לי מהו אלוהים.
המסקנה החבילה הזו ריקה ואינה מכילה דבר.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307537
אתה מערבב את הסיפור.

לאורך רוב רובה של ההיסטוריה האנושית, אנשים ידעו טוב מאוד להגיד לך (או בדו - תבחר לבד), לספר לך, לתאר לך, להתפלסף איתך, לכתוב לך, לצייר לך ולדסקס איתך על מהו אלוהים/אלים/DEUS/GOD, מיהו אלוהים, מה הוא רוצה, איך הוא נראה, מהו דורש, מהו עושה, אל מה הוא מגיב, איך הוא נשמע, מה קיומו מסביר ומה הוא עשה לאמא של הצאצא ההוא לבית דוד (יענו).

בכל מסגרת תרבותית מסוימת שכזאת, למושג אלוהים בהחלט יש תוכן ומשמעות (לפחות כמו שיש לקרניים של ארנבת, ללפריקונים או לדרקונים משמעות ולאלה בהחלט יש משמעות גם אם אתה לא מצליח למצוא אותם בחצר ביתך).

(נראה לי ש) כל העניין הזה של התאולוגיה המונותאיסטית, שנבהלה מהצל הפגני של עצמה, שמנסה בכל כוחה הפלפולי לתרץ את תאורי האל שמציגה המסורת, שמנסה להמנע מלתת תאורים חיוביים לאל כמו שפנינה רוזנבלום מצליחה להמנע משימוש באיפור, הוא עניין חדש יחסית (יחסית לזמן קיומן של אותן מסורות בהן לא רק שהאל משולל תארים, אלא שהדרך הפופולרית ביותר לתארו, עד היום, היא תארי התארים - הסופרלטיבים‏1).

לא רק שאנשים יכולים לענות לך על השאלה "מה זה אלוהים?", הם יכולים לקבור אותך תחת טונות על גבי טונות של ספרים (ספרים? ספריות!), הרים של תאולוגיות ופלפולים ולגרום לשרת האיילי (ועוד קצת) לקרוס תחת הנטל.

האם למושג יש המון משמעויות בדתות שונות, במסורות שונות ובתקופות שונות? אין ספק. האם זה סביר לדרוש מבן השיח שלך איזשהו צמצום ותיחום כדי שנדע בערך על איזה אלוהים בדיוק אנחנו מדברים (ועל איזו מסגרת מסורתית מדובר)? כן, זה סביר, כל עוד לא מגיעים לרמות קנטרנות בסגנון "אתה יודע מהו השכל? הראה לי את זה! הגדר לי את זה!".

האם מדובר ב"מושג ריק מתוכן" כפי שאתה טוען? הבלים.

______________

1

CHAPLAIN: Let us praise God. O Lord,...
CONGREGATION: O Lord,...
CHAPLAIN: ...ooh, You are so big,...
CONGREGATION: ...ooh, You are so big,...
CHAPLAIN: ...so absolutely huge.
CONGREGATION: ...so absolutely huge.
CHAPLAIN: Gosh, we're all really impressed down here, I can tell You.
CONGREGATION: Gosh, we're all really impressed down here, I can tell You.
CHAPLAIN: Forgive us, O Lord, for this, our dreadful toadying, and...
CONGREGATION: And barefaced flattery.
CHAPLAIN: But You are so strong and, well, just so super.
CONGREGATION: Fantastic.
HUMPHREY: Amen.
CONGREGATION: Amen.

MONTY PYTHON'S
THE MEANING OF LIFE
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307611
מבלי לומר מה היו מחשבותיהם של בני אדם לאורך ההיסטוריה. אני אצטט לך את דבריו של חכם שחי בארץ רחוקה לפני 2500 שנה.

"אל תקבלו טענה כלשהי רק כיוון ששמעתם אותה, או
משום שהועברה לכם על ידי המסורת, או משום
שהיא נראית כעולה בקנה אחד עם מלים קדושות, או
מפני שנעים לשמעה ולהגות בה, או מפני שהאדם
המשמיע אותה הוא בעל אישיות נלבבת וכובשת, או
מפני שאתם מכבדים (את דבריו של) מורה סגפן
מסוים. רק כאשר אתם עצמכם, כתוצאה מנסיונכם,
נוכחים לדעת שאמרה מסוימת או דבריו של המורה
ראויים, או מוליכים לטוב, חסרי פגם, מקובלים
ונערצים על החכמים, או שהתנהגות לפי דברים אלה
היא בעלת יתרונות וגורמת לאושר - אז ורק אז,
אמצו אותה לעצמכם."
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307647
תודה על העצה החכמה, אבל אני חושב שאתה שוב מבולבל ועונה תשובות חצי טובות לשאלות אחרות.

אינני מהמקבלים את קיומו של ''אלוהים'' בכל מובניו השונים והמשונים (חוץ מהמובן בו אלוהים הוא ''הכל'' או ''היש'', אבל אז אני מוצא את המילה קצת מיותרת מבחינתי) - אני אתאיסט.

לא קיבלתי את הטענה שיש אלוהים (משל''י), אלא רק שללתי את מה שאתה אמרת - שהמושג ריק מתוכן.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307695
אתה לא צריך לקבל ממני תשובות, אין לי כוונה לתת תשובות. הצהרתך ''אני אתאיסט'' אומרת שאתה יודע מה אתה שולל. אני גם זאת לא יודע אם יסבירו לי מה זה אלוהים אקבל זאת.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307697
טוב, די עם ההתממות. הבהרת את טענתך. התכוונת לנונסנס? למושג שאין לו ריפרור(הוראה) ידוע במציאות? לא ניתן לדעת אם יש אלוהים או לאו, אני בוחרת שלא לחיות את חיי באמונה במשהו שלא ניתן לדעת אם הוא קיים, פשוט לא רלוונטי לחיים שלי. אבל ברגע שאתה יודע למה הכוונה, המושג לא ריק מתוכן, ממובן. אין לו קיום יישי אבל יש לו קיום אפיסטמי, בהכרה. קפיש?
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307719
1. הדיון הוא עניני ואין בו עניין להיתממות.
2. הבחירה האישית היא לא הנושא, את בוחרת במה שאת רוצה.
3. אני לא יודע למה הכוונה, אני נולדתי לעולם השפה העברית ובשפה הזו קיימת המילה אלוהים, לידיעתך ישנן שפות שהמילה הזו לא קיימת בהן.
4. אני גם לא יודע מה זה קיום בהכרה, המושג עצמו בא מהתורה ושם הוא לא נושא של הכרה אישית. בכלל מושג שכל אחד נותן לו פירוש משלו, אפשר לומר שאין יודעים על מה מדברים.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307745
3. אפשר דוגמא? (C לא נחשב).
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 308099
אלוהים זה חתול בלתי נראה שמרחף בשמים (ומצליח להתחמק מגלאים ובדיקות באופן פיזיקלי לחלוטין, משום שהמדע האנושי מוגבל ביכולות שלו) שחי לנצח. תפקידו בעולם הוא להתחיל תגובות שרשרת פיזיקליות שמשפיעות וקובעות בסופו של דבר את מהלך חיינו. האם אתה מקבל זאת? (אני מניח שלא). האם הבנת את התוכן של תאור האלוהים הנ"ל?
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307660
ואת הטענה שציטטת אתה מקבל מתוך מה? מפני שאמר אותה מואר הודי לפני כמה עידנים?
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307671
לא. משום שהוא עצמו מקבל אותה.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307716
טענה הודית עתיקה: "לא כדאי לקבל טענות על סמך מקורן, אלא רק על סמך תוכנן".
אייל א': "אני מקבל את הטענה ההודית העתיקה לא מפני שמקורה בתרבות עתיקה, אלא על סמך תוכנה."
אייל ב': "אבל מי אמר שצריך לקבל טענות על סמך תוכנן ולא על סמך מקורן?"
אייל א': "זו חוכמה הודית עתיקה, מה, לא ידעת?"
:0)

וגם:
תגובה 306564
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307720
התרגיל הזה לא ממש עובד. גם אם מקבלים טענות לפי מקורן, זה לא אומר שבהכרח פוסלים טענות על פי מקורן.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307764
לא הבנתי
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307795
אם הבנתי נכון את ה"תרגיל" שלך, ניסית להציג איזו סתירה בדברים, אמת? ואני טענתי שאין סתירה. כלומר, לשאלה "אבל מי אמר שצריך לקבל טענות על סמך תוכנן ולא על סמך מקורן?", יכול אייל א' לענות, "את זה אני אומר, ומניסיון."
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 308416
אז לא צריך טענה הודית עתיקה בשביל זה.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 308418
לא חייבים, אבל אם הסיפור נשמע נחמד, או מנסח דברים שאתה מסכים להם טוב ממך - מדוע לא?
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 308423
בסדר, בסדר, תגובה 307716 הייתה סתם בדיחה. והקישור שצורף אליה היה אמור להמחיש למה הבדיחה הייתה מכוונת. כלומר, אם את הטענה ש"צריך לקבל טענות רק על סמך הניסיון" אתה מקבל על סמך הניסיון, אז על סמך מה בעצם אתה מקבל אותה?
בקיצור, זו לא טענה שניתן לקבל על סמך משהו. כמו משפט גדל (-----0), זו טענה שצריך לקבל מתוך המטא-שפה.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307696
אני לא מקבל את הטענה, אני ניסיתי להראות לך שכבר בזמנים קדומים היו אנשים שחשבו אחרת. תרבות המואר ההודי היא לא התרבות שלי. לשמחתי אני בתקופה המודרנית, כאשר אני שואל על אלוהים לא יעלו אותי על המוקד.

מתמיה אותי כיצד בתקופתנו, רבים כל כך אוחזים באמונות שאין שום אפשרות הקלושה ביותר לאמת אותן.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307707
כולנו מחזיקים באמונות כאלה. זאת המשמעות של המילה אמונה, היא לא דורשת אימות.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307721
אני לא מחזיק באמונה אז כנראה לא כולנו.
השאלה לא הייתה אם אתה מאמין אלא מושא האמונה שלך מהו?
המעט שאפשר לבקש ממאמין שהוא גם נבון, שידע מה הדבר בו הוא מאמין.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307776
בוא נדבר קצת על ידע. יצא לי לעשות את זה לא מעט בדיון הזה. העמדה שלי הייתה שידע הוא לעולם לא שלם. היו כמה חזיתות לדיון, וההוכחה הטכנית שניסיתי להשתמש בה לא עשתה את העבודה כראוי (כנראה לא השתמשתי בה כראוי), אבל הרושם הכללי שנוצר בי הוא שאף אחד לא מתנגד לרעיון שיש כמה מגבלות לידע.

המגבלות האלה הן מכמה טיפוסים.
א. ידע אינטואיטיבי הוא פרטי ולא כללי. הוא אינו תקף לגבי אנשים אחרים כי הוא נובע מהמצב המיוחד של היודע.
ב. ידע דדוקטיבי נסמך על הנחות ועל כלל היסק, תמיד. ההנחות וכלל ההיסק אינם ניתנים להוכחה של ממש מתוך המערכת, מכיוון שזו נסמכת עליהן. הנחה שקולה לאמונה.
ג. ישנו פער בלתי ניתן לגישור בין ידע על דבר לבין הדבר עצמו. זאת משום שהדבר עצמו אינו ידע, אלא דבר. משפט אי-השלמות של גדל (תסלחו לי) מתייחס לזה גם כן, כשהוא מדבר על מערכות שמדברות על עצמן, ולכן מנסות להיות גם הדבר וגם ידע על הדבר.

מלבד הידיעה, ישנם לאדם כשרים אחרים. אחד מהם היא האמונה. השימוש בה אינו חופף את השימוש בידע. משתמשים בה בדיוק על דברים שלא ניתן לדעת. השימוש בה אינו מנותק מידע או מתחרה בו, הוא משלים לו. אני יכול לדעת כל מיני דברים בנוגע למושא אמונתי, אבל לא *את* מושא אמונתי עצמו.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 307815
1. מסכים אתך שידע אינו שלם, גם לא ביקשתי ידיעה כללית.
2. לא מדובר בידע דדוקטיבי.
3. הפער בין הידע על דבר לבין הדבר עצמו הם החושים המתווכים בין הדבר עצמו לאדם.

האם לדעתך האמונה היא סוג של כשר, אולי, מה שעדיין לא עשית הוא לענות לשאלה מהו אותו מושא של אמונה שלך. נא לזכור שהמושא הזה הומצא לראשונה על ידי מי שכתב את התורה. בתורה אלוהים מתואר בצבעים בהירים מדוע אינך מקבל את דעתה של תורה, למה אתה מזלזל בתורה.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 308414
אני אפרש לך:
אני מאמין שיש אלוהים שברא את העולם הזה ואת האדם. אני מאמין שאלוהים נגלה אל עם ישראל וציווה עליהם לקיים מעשים מסויימים. אני מאמין שאותו אלוהים הוא חיצוני ועליון לעולם הזה שמהווה גם את גבולות הכרתי.

אני לא צריך לדעת יותר, זה מספיק.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 308427
אני לא מנסה לשנות מה שבו אתה מאמין, אני גם לא שואל אותך מה עשה או ברא.

שאלתי אותך מה זה?

אתה טענת שאותו אלוהים הוא חיצוני לעולם שמהווה את הכרתך, המסקנה הלוגית היא שאינך יודע מה הדבר בו אתה מאמין כי הוא נמצא מחוץ ליכולת ההכרה שלך.

גם טענתך שאלוהים נגלה לעם ישראל היא אמונה ולא ידיעה.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 308628
בוא נסתכל על שתי הבחנות שנוצרו כאן.

א. ידע לעומת אמונה, כשידע הוא עובדה הניתנת לאימות או להפרכה, בעוד אמונה היא דעה שאני מחזיק בה שאינה ניתנת או שאינה נדרשת לאימות או להפרכה. בסעיף זה המילה ידע מתייחסת לעובדה שחם בחוץ (אותה אני אאמת או אפריך אם אצא החוצה), והמילה אמונה מתייחסת למתן תורה, שלא ניתן להוכיח או להפריך.

ב. ידע לעומת אמונה, כשידע מדבר על מה שאני יכול לדמיין ולתאר באופן קוהרנטי, בעוד שאמונה לא דורשת דימויים קונקרטיים שכאלה. במקרה הזה מתן תורה הוא הידע ואלוהים הוא משהו שאני מאמין בו מבלי לדעת מה הוא. מספיק לי לדעת מה הוא לא (שייך לעולם הזה), מה הוא מבקש ממני (לקיים את מצוות התורה), ומה הוא עבורי (אינסופי, נוכח, יודע וטוב מוחלט).

אז אתה צודק, יש כאן שימוש במילה ''ידע'' בשני הקשרים שונים.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 308638
ידע ואמונה לא עומדים אחד לעומת השני אלא נמצאים בשני מישורים שונים, נכון ידע ניתן לאימות או להפרכה. במישור אחר נמצאת האמונה, לגבי אמונה זו עובדה מוכרת שאתה ורבים אחרים מאמינים.

לעומת זאת עניין של מתן תורה, הוא בעייתי. אתה מדבר על אירוע, כביכול היסטורי המבוסס על המסופר בספר התורה. התורה עצמה היא מסמך לא אורגינלי, מסמך שאינו מהווה ראייה או אם תרצה היא לא ידיעה, התורה היא העתק וההעתק הקדום ביותר של ספר התורה הוא משנת 1006 לספירה ונמצא בלנינגרד, מסמך זה מספר על אירועים שונים שארעו מאות ואלפי שנים לפני זמנו של הספר, אין שום חיזוקים ממקורות אחרים לקיומו של אירוע מתן תורה. אתה כמובן יכול להאמין במה שאתה רוצה, לא מדובר בידיעה.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 308645
העתק של כל ספרי המקרא למעט מגילת אסתר נמצאו בקומראן. מגילות קומראן הן כנראה מתקופת בית שני, כמה מאות שנים בלבד לאחר שיבת ציון וחתימת ספר דברי הימים. בנוסף, לא ניתן להתעלם מרצף המסורת. מרגע מתן תורה ועד היום מספרים יהודים לבניהם על מה שאירע ביציאת מצרים ובהר סיני. ספר יהושע מספר על המאורעות שעוקבים מיידית למאורעות שבתורה. ספר שופטים ממשיך אותו, והרצף נמשך עד שיבת ציון. אח''ך יש לנו עדויות רבות על הנעשה בתקופת בית שני עד לחורבן בית המקדש ותקופת התנאים. ישנם מדרשים תנאיים וישנה, כמובן, המשנה. מאוחר יותר התלמודים, הבבלי והירושלמי, מספרים לנו הרבה על חיי היהודים בתקופת האמוראים, ותקופת הגאונים כבר ידועה לנו בבירור די רב. מכל התקופות האלה ישנם מסמכים שמעידים שעם ישראל האמין במתן תורה והעביר את המסורת מאב לבן, אפילו כשהיו מפוזרים בארבע כנפות הארץ.

ייתכן שכל הסיפור הזה הוא מיתוס, אבל קשה לי לדמיין מתי הוא צץ ואיך הוא הצליח להיות כ''ך גורף. מבחינתי הוא מהווה ידע, אמנם כזה שנרכש בדרך השמועה. אבל הרבה מהידע שלנו היום גם הוא נרכש בדרך השמועה. הכל שאלה של למי אתה בוחר להאמין.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 308685
המגילו שנמצאו בקומראן שייכות לשלש קבוצות, אחת דומה לנוסח המסורה, שנייה לנוסח השומרוני, שלישית לנוסח תרגום השבעים, ועוד מגילות שלא ניתן לייחס לנוסח ידוע.
גם קבוצה שדומה לנוסח המסורה הוא דומה לנוסח המסורה ולא זהה. מגילות אלה הם העתקים לא תעודות מקוריות שמתארות אירועים שארעו כביכול מאות שנים קודם, שוב מדובר בתעודות לא מקוריות הדורשות אימות. המגילות שנבחרו על ידי חז''ל נבחרו שרירותית ואין להן שום יתרון על הנוסחים האחרים.

לא אלאה אותך במה שאינך מקבל, בהוכחות מדעיות שסותרות את האפשרות של עבדות בני ישראל במצריים ובודאי יציאת מצריים. מבחינתי הוכחות מדעיות נמצאות במישור הידיעה. אתה יכול להאמין במה שאתה רוצה ונכון שעם ישראל מאמין ומעביר את הסיפור דורות רבים, עדיין זה סיפור יפה ותו לא. גם אם לא הכל ניתן לידיעה, אני בוחר לדעת ולא להאמין.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 308895
אבל ההוכחות המדעיות שלך לא מהוות ידיעה כלל וכלל. דבר ראשון, הן אינן סותרות את האפשרות של עבדות בני ישראל במצרים, וגם לא את יציאת מצרים. הן פשוט חסרות עדויות שתומכות בזה. כדי שתאוריות היסטוריות תהוונה הוכחות לאי-התרחשותם של דברים, הן צריכות להיות שלמות. הן רחוקות מזה בלי קשר ללוגיקה.
תבדוק בבקשה את ההוכחות שלך לעומק ותראה כמה מהן מבוסס על אמונה, כלומר קבלה של הנחות יסוד לא מאומתות. אינך מלאה אותי, אני אשמח לשמוע את ההוכחות האלה ולראות אם אתה לא במקרה מסיק מהן יותר ממה שיש בהן.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 308918
שאלה היא, איזו מידה של יושר אינטלקטואלי יש בפטנט הנצחי הזה של - "אתה לא יכול להוכיח שזה לא יכול להיות" - פטנט המשמש תמיד טיעונים דתיים, ועדיין לא ראיתי שהוא משמש גישות אחרות.

"יש לי כאן בגן הירק שלי גמדון קטן עם שלוש אזניים וחמש עיניים, שהוא בעל יכולת מיוחדת: הוא יודע להצמיח עגבניות טעימות, כל אחת בגודל אבטיח. אה, למה אני לא יכול להראות לך עגבניה כזאת? - כי הגמדון, שעדיין לא ראיתי אותו מעולם, דרכיו אינן דרכינו ומחשבותיו אינן מחשבותינו, ובינתיים הוא עדיין לא החליט לזכות אותי בעגבניות כאלה. אה, למה אני מאמין בקיומו אם עדיין לא ראיתי אותו? - כי סבא של סבא של סבא שלי סיפרו עליו מדור לדור, והם היו אנשים טובים וישרים ולא היתה להם כל סיבה לשקר! הוא קיים! תוכיח לי שלא! אה, אתה רואה שאתה לא מצליח להוכיח?!".

- מה הטעם להתווכח עם טיעון כזה? הרי אפשר להמציא אלפי סיפורים כאלה - וסיפורים כאלה אכן הומצאו בכל מקום בעולם, בכל התקופות, בכל התרבויות, ולסיפור היהודי/מונותאיסטי אין, בהקשר זה, כל עדיפות על האחרים. והסוג הזה של טיעוני - "עוד לא הצליחו להוכיח שלא" - האם איננו דמגוגי וחסר שמץ של הגינות?
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 309830
התגובה שלך היא לא לעניין. נטען כאן שהוכח חד-משמעית שיציאת מצרים לא הייתה ואני אמרתי שלא הוכח חד-משמעית כדבר הזה, זה הכל. אם אתה לא רוצה להאמין בסיפור הזה זו בחירה שלך. אבל לא *הוכח* שום דבר.

עצה קטנה: אם מה שאתה אומר הוא באמת נכון ומשכנע כפי שנראה לך, הוא יעשה את העבודה גם ללא הטון המתנשא והמתלהם.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 308947
ההיסטוריה המצרית שאובה מתעודות בנות בנות זמנן. מתיעוד של מעשי המלכים. אין שום איזכור על המאורעות עליהם מספרת התורה.

התורה לא מספרת על השלטון המצרי המלא בארץ ישראל בתקופה שכביכול אירעה יציאת מצריים. כך שהיהודים לא יכלו לצאת ממצריים.

עדיין אין זה משנה מהן ההוכחות המדעיות, מצידי אתה יכול לההאמין שהעולם נברא לפני ששת אלפים שנה בשישה ימים.
אני לא מנסה לשכנע אותך בהוכחות מדעיות. לא קיבלתי תשובה לשאלה מהו אלוהים.
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 308948
על כמה דברים שאינם נגישים לך באופן יומיומים אתה יכול להגיד יותר ממה שנאמר כבר בדיון הזה על האלוהים?
לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע 309077
לא התנהל דיון כי לא היה נושא לדיון. הצגתי שאלה פשוטה וברורה ואף אחד לא הציג תשובה ישירה לשאלה מה זה אלוהים.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • האייל האלמוני
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • האייל האלמוני
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • האייל האלמוני
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להיות סתם בנאדם נחמד • חשמנית על מונית
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להיות סתם בנאדם נחמד • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להיות סתם בנאדם נחמד • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להיות סתם בנאדם נחמד • חשמנית על מונית
  <מחיאות כפיים> • אביב י.
  תודה • חשמנית על מונית
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להיות סתם בנאדם נחמד • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להיות סתם בנאדם נחמד • חשמנית על מונית
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להיות סתם בנאדם נחמד • האייל האלמוני
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להיות סתם בנאדם נחמד • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להיות סתם בנאדם נחמד • האייל האלמוני
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להיות סתם בנאדם נחמד • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להיות סתם בנאדם נחמד • האייל האלמוני
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להיות סתם בנאדם נחמד • חשמנית על מונית
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להיות סתם בנאדם נחמד • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להיות סתם בנאדם נחמד • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להיות סתם בנאדם נחמד • חשמנית על מונית
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להיות סתם בנאדם נחמד • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להיות סתם בנאדם נחמד • האייל האלמוני
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להיות סתם בנאדם נחמד • האייל האלמוני
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להיות סתם בנאדם נחמד • האייל האלמוני
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להיות סתם בנאדם נחמד • חשמנית על מונית
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להיות סתם בנאדם נחמד • האייל האלמוני
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להיות סתם בנאדם נחמד • האייל האלמוני
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להיות סתם בנאדם נחמד • האייל האלמוני
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להיות סתם בנאדם נחמד • האייל האלמוני
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא לנטוש את הדיון • האייל האלמוני
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא לנטוש את הדיון • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא לנטוש את הדיון • האייל האלמוני
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא לנטוש את הדיון • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • שוטה הכפר הגלובלי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ערן בילינסקי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ערן בילינסקי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • אביב י.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • האייל האלמוני
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • האייל האלמוני
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • אביב י.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • אביב י.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ערן בילינסקי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ערן בילינסקי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • שוטה הכפר הגלובלי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • שוטה הכפר הגלובלי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • שוטה הכפר הגלובלי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • האייל האלמוני
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • שוטה הכפר הגלובלי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • האלמוני הקטן
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • שוטה הכפר הגלובלי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • אילה צעירה (בתיכון)
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • שוטה הכפר הגלובלי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • האייל האלמוני
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • שוטה הכפר הגלובלי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • שוטה הכפר הגלובלי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • שוטה הכפר הגלובלי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • שוטה הכפר הגלובלי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • שוטה הכפר הגלובלי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • האייל האלמוני
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • האייל האלמוני
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • שוטה הכפר הגלובלי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • שוטה הכפר הגלובלי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • גדי אלכסנדרוביץ'
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • האייל האלמוני
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • גדי אלכסנדרוביץ'
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • האייל האלמוני
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • האייל האלמוני
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • שוטה הכפר הגלובלי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ירדן ניר-בוכבינדר
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • יהונתן אורן
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • האייל האלמוני
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ירדן ניר-בוכבינדר
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • האייל האלמוני
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • האייל האלמוני
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ערן בילינסקי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ערן בילינסקי
  :-) • האייל האלמוני
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ערן בילינסקי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  אשרי המאמין בטלפון השבור שיש לו גם אג'נדה להצדיק את עצמו • ערן בילינסקי
  אשרי המאמין בטלפון השבור שיש לו גם אג'נדה להצדיק את עצמו • ד.ק.
  אשרי המאמין בטלפון השבור שיש לו גם אג'נדה להצדיק את עצמו • האייל האלמוני
  אשרי המאמין בטלפון השבור שיש לו גם אג'נדה להצדיק את עצמו • ערן בילינסקי
  אשרי המאמין בטלפון השבור שיש לו גם אג'נדה להצדיק את עצמו • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • רון בן-יעקב
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • מאיה
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • האייל האלמוני
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • מאיה
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • מאיה
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • רון בן-יעקב
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • מאיה
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • רון בן-יעקב
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • רון בן-יעקב
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ד.ק.
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • האייל האלמוני
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • האייל האלמוני
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • האייל האלמוני
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • מאיה
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • מאיה
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • ראובן
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • אייל מולד(ר)
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • אייל מולד(ר)
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • אייל מולד(ר)
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • יוסי צרי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • שוטה הכפר הגלובלי
  לפעמים הדבר הרציונאלי לעשות הוא להטיל קוביה או מטבע • האייל האלמוני

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים