בתשובה למיץ פטל, 05/08/01 14:18
הפרטות רבותי הפרטות 31215
הפרטת הבריאות בישראל נעשתה בדרך דומה למה שמתכננים בהפרטת החינוך. להלן הצעדים כפי שאני מבין אותם:
1. העברת אחריות לגורמים "לא ממשלתיים" - קופות החולים הפרטיות.
1א. תקצוב ממשלתי לפי גולגולת.
2. שינוי תעריפים עקב "מצוקות" - דרישה לתשלום לביקור, שינויים בסל התרופות המסובסדות. דרך אגב, דרישה לתשלום לביקור נחשבת ניצול בוטה של האוכלוסיה. לדוגמאhttp://www.zmag.org/tanzania.htm
3. כניסה (בעידוד ממשלתי) של גורמים פרטיים (ביטוח משלים, ביטוח "זהב", ביטוח רפואי פרטי...).
4. העברת יותר יותר מהשרותים הציבוריים הנאותים בתחום לשטח ה"פרטי".

המקבילות בתכנון בתחום החינוך:
1. "ניהול עצמי" - העברת האחריות התקציבית של בתי הספר להנהלות ותקצוב לפי כמות תלמידים.
2. שינוי תעריפים - מצוקות בתי ספר "יכריחו" את הממשלה לגבות עוד כסף מהתלמידים.
3. עידוד כניסה של גורמים פרטיים. לאט לאט יצוצו "רשתות חינוך" מקבילות לקופות החולים, וחברות הביטוח. "חינוך משלים", "חינוך מתקדם",.... כמובן שבאופן מפתיע (או לא), נגלה שהעשירים והמתנחלים "מתעניינים יותר" בהשקעה בחינוך ילדיהם.
4. העברת יותר ויותר שרותים שיהפכו בסיסיים לשטח הפרטי. לימודים באיכות הנדרשת לקבלה ללימודים גבוהים יהפכו כמעט ורק לנחלת אלו הלומדים במסגרות "מתוגברות" ע"י חברות פרטיות.

מתנצל אם ההערה הקודמת הובנה כמעליבה, באמת שמחתי שאנחנו מתקרבים לנושא המרכזי.
עוד פרטים על מדיניות תקציב החינוך המדהימה של ישראל ניתן למצוא ב:
הפרטות רבותי הפרטות 31218
קופות-החולים תמיד היו בעסק, ואינני יודע אם בכלל היתה פעילות בריאות "ממשלתית" שהיום היא "פרטית" - בתיה"ח הממשלתיים עדיין בידי הממשלה (עניין השר"פ ראוי לבחינה, אך אין לי מידע בנושא) וכך גם שירותי הבריאות בקהילה (רק "טיפת חלב", כמדומני). האם תסכים לתיאור הבא: פעם לעניים ממש לא היה כלום (כיוון שלא היה להם ביטוח בריאות) ולעשירים היה כפי יכולתם. היום לכולם יש משהו (כיוון שיש ביטוח בריאות ממלכתי) - גם לעניים (העשירים ממשיכים לשלם, לשלם יותר, ולקבל יותר - זה גם מסבסד את העניים, כפי שראוי שיהיה, וגם מפחית את הנטל מהשירותים הציבוריים). נכון שה"משהו" הזה הוא מעט, אך זו פונקציה של שני דברים: הקצאת הכסף לבריאות והתימחור. היות שקופות-החולים מתחרות ביניהן, הן מעוניינות להתייעל, ולתמחר את השירותים באופן תחרותי, כך שבכמות הכסף הקבועה שהמדינה מוציאה על בריאות, היא מקבלת יותר ממה שהיתה מקבלת ממונופול-בריאות ממשלתי לא יעיל.

אין ספק - חוק ביטוח בריאות ממלכתי הזיק קשות למעמד הבינוני (משלם יותר ומקבל פחות), אך נדמה לי שמעייניך נתונים למעמדות נמוכים יותר.
לצערי גם כאן התמונה שחורה 31230
1. "פעם" קופת החולים הכללית הייתה של העובדים (ההסתדרות). בפועל (אני לא זוכר את הסידור, אבל אם זה מעניין אשמח למצוא) כולם קיבלו אותו שרות, שנחשב לא רע בכלל. כדי לקבל יותר, נאלצת לעבור על החוק (רפואה שחורה) או לסע לחו"ל ולקבל שרות פרטי.

2. קופות החולים הפרטיות נולדו במסגרת צעדי רמון להשמדת ההסתדרות והפרטת הבריאות.

3. נכון, גם היום עדיין יש לכולם משהו. רק שיחסית לפעם, זה ככה"נ פחות (אם מתייחסים להתפתחות המחלות והרפואה. מומלץ לבקר באתר של אדוה בנושא http://www.adva.org .

4. נכון, הפרטת הבריאות פוגעת גם בחלקים במעמד הבינוני. זאת מכיוון שכמו כל הפרטה, היא מגדילה את הפערים, ומצמצמת את המעמד הבינוני. חלקו (הקטן) עולה במעלה העשירונים, ורובו הופך בפועל לעני יותר. בגסות, מטרת ההפרטה במתכונתה היום היא מדינה בה לעשירים יש הכל ולעניים אין כלום. אין כאן מקום למעמד בינוני. עם זאת, המעמד הנמוך נותר גם הוא חסר כל.
נתוני מרכז אדווה מאששים, לצערי, גם את הצלחת מגמה זו.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים