בתשובה להאייל האלמוני, 24/07/05 17:07
בי''ס מול אוניברסיטה 319266
בעיות משמעת בגיל 20 אינן דומות לבעיות כאלה בגיל 10. באונ', הסטודנטי יבריז משיעורים, יעתיק במבחנים, יזייף עבודה פה ושם, יביך את המתרגל חסר הביטחון בצורה שיטתית וכולי. הרבה יותר סובטילי ויותר מתוחכם.
בי''ס מול אוניברסיטה 319281
לא יודע מה הערך של זה, אבל מנסיוני ה*אישי* במכינה של אונ' חיפה (בה אכן היו בעיות משמעת בקרב הסטודנטים שהזכירו לי את ימי בית הספר העליזים), התזות השונות שעלו פה (גיל הסטודנטים, באונ' משלמים על הלימודים, הלימודים הם למען עצמך ולא נכפים על הסטודנט ועוד...) נראות לי מופרכות או לפחות לא מדויקות.

גיל: ראיתי במכינה אפילו מבוגרים (30+) שהתנהגו, פשוטו כמשמעו, כמו ילדים קטנים.
כסף: גם המכינה עולה כסף.
כפיה: קיימת באותה מידה כמו באונ'.
הרכב האוכלוסיה: לא נראה לי כהסבר מוצלח (אותם הסטודנטים מתנהגים באופן שונה בלימודים עצמם, בהשוואה לאופן התנהגותם במהלך המכינה).
אפילו ההבדל העיקרי בין הלימודים באונ' לבין הלימודים במכינה (חובת נוכחות) לא משכנעת אותי שפה קבור הכלב - גם בלימודים לתואר יש חובת נוכחות, בקורסים מסוימים.

התזה שלי לבעיות משמעת בבתי-הספר ובמכינה ולהעדרן (היחסית) באונ':

במכינה נהגו המרצים להתעסק בבעיות משמעת (לא יודע למה) ובלימודים עצמם יש מדיניות של אי-התעסקות בדברים כאלה (Zero Tolerance). אף אחד לא מנסה לתקן את דרכיך אם אתה לא משחק את המשחק האקדמי (אתה פשוט מפסיד בו וזהו).

באמת בקורס מסוים, עם מתרגלת עם אופי מאוד "מורתי" (ועם חובת נוכחות מיותרת), זכיתי לראות שוב את אותה החלפת מהמורות מוזרה וכאילו רגרסיבית בין סטודנטים לבין "המורה תירצה" (זה כמעט הגיע לרמה הטל פרידמנית של "מחר, בוחן פתע בנושא - דרדרי מדברררר").
בי''ס מול אוניברסיטה 319295
לדעתי הגורם המשפיע ביותר הוא עד כמה החומר הנלמד מעניין את הסטודנט. תלמיד שהחומר לא מעניין אותו לא יתפרע בהכרח, אבל אם הוא מופרע יש סיכוי טוב שזה מה שיקרה. לעומת זאת, גם תלמיד מופרע שנתקל במשהו שמעניין אותו (ואני בטוח שכל אחד יכול להיתקל באוניברסיטה במשהו שמעניין אותו) יקשיב ולא יתפרע.

ניחוש פרוע שלי גורס שבמקצועות חובה, מעניינים ככל שיהיו, עדיין יהיו הרבה סטודנטים שהחומר לא מעניין אותם והם שם רק כי הם חייבים. זו לא בהכרח צריכה להיות חובת נוכחות - סטודנטים יודעים שאם הם לא יבואו להרצאות הם בצרות, אז הם מחליטים לבוא בכל זאת, אבל כשהם בהרצאות עצמן הם מאבדים את המרצה מהר ואז מתחילים להתפרע.

נקודה שאולי מחזקת את הטיעון שלי היא שבמקצועות רשות (בפרט אלו האזוטריים יותר) שלמדתי לא היו בכלל התפרעויות. גם אם נניח שחלק מהמופרעים נושרים, אני די בטוח שחלקם ממשיך ומגיע גם למקצועות בחירה, אבל שם הוא לא מתפרע כי זה מעניין אותו (כמובן, ייתכן שאני הולך למקצועות בחירה שמעניינים רק את הלא מופרעים).
בי''ס מול אוניברסיטה 319321
אני חושבת שהתיאור שלך מדויק. משום כך הייתי מציעה לבטל את חובת הנוכחות (מלכתחילה לא ברור לי מדוע מקיימים אותה).
בי''ס מול אוניברסיטה 319325
בטכניון, עד כמה שידוע לי, אין חובת נוכחות כמעט באף קורס, כשהיוצאים מן הכלל הם הקורסים של המחלקה ההומניסטית (שכוללים את קורסי הספורט). כפי שכתבתי בהודעה הקודמת, זה לא בהכרח עוזר כי יש סטודנטים שמרגישים שהם חייבים לבוא להרצאות פן יבולע להם (מה שנכון - מי שלא בא להרצאות כל הסמסטר והוא לא מהאלה שמוציאים 100 בכל מקצוע, לרוב נצפה כשהוא בהתקף היסטריה יום לפני המבחן).
בי''ס מול אוניברסיטה 319342
מה זה "המחלקה ההומניסטית"?
בי''ס מול אוניברסיטה 319371
המחלקה שמעבירה קורסים לא ריאליים. למשל: ספורט, שפות, פילוסופיה, אמנות.
בי''ס מול אוניברסיטה 319377
לא הבנתי. זו מחלקה שנותנת תואר? או שאלה קורסים שמצורפים ללימודים מסוגים אחרים?
בי''ס מול אוניברסיטה 319396
מצורפים. חובה לקחת כמה נקודות בקורסי ספורט ובאנגלית (למי שאין פטור) ואת שאר הקורסים מחשיבים כנקודות של בחירה חופשית.
בי''ס מול אוניברסיטה 319399
אין ספק שתוכנית הלימודים של הטכניון היא ייחודית ביותר.:)
לא התאפקתי 319490
האמת, עם כל הביקורת שיש לי על המוסד הזה, כמות קורסי הבחירה החופשית פה היא מדהימה... יעידו התוכניות שלי ללמוד איטלקית עוד איזה שנה-שנתיים לתוך התואר.. :)
בי''ס מול אוניברסיטה 319338
ביטול חובת הנוכחות זה לא מספיק. צריך להוסיף חובת אי-נוכחות למי שמעז לפתוח את הפה הברברני שלו (או שהמרצה פשוט צריך לצאת מהכיתה). חד וחלק. בלי הסברים, בלי נימוקים, בלי ויכוחים, בלי נסיונות לחנך ובלי להזמין הורים :)

לשבת בכיתה ישראלית זו חוויה מרנינה שעובדת עפ"י האלגוריתם הבא:

1. רעש ומילמולים שהולכים וגוברים ביחס ישר לפונ' הזמן.
2. "שששששש..." עצבני מגיח מאחת הפינות של הכתה‏1 => שקט כמעט מוחלט למספר שניות.
3. רעש ומילמולים שהולכים וגוברים.
4. עוצמת מילמולים ששוברת אפילו את המרצה.
5. המרצה מבקש שקט (או מתחיל נאום בצורך של שקט) => שקט כמעט מוחלט למספר שניות.
6. כל עוד לא נגמרה ההרצאה, לך ל-‏1.

(שמתי לב לכך שחומרת הבעיה היא גם תלוית חוג, אבל היא מופיעה בכולם ברמה זו או אחרת של חומרה)

_______________
1 ניתן להכניס כאן את הבדיחה המאוד מצחיקה, שממש לא חוזרת על עצמה, בה סטודנטים שונים עושים "שששששש..." אחד לשני למשך מספר שניות. מצחיק!
בי''ס מול אוניברסיטה 319339
היכן אתה מכניס כאן את היכולת של המרצה לעניין את הכתה?
בי''ס מול אוניברסיטה 319352
אני לא מכניס. אם זה לא מעניין את הסטודנט (ולא חשוב מה הסיבה), שיואיל בטובו לצאת מהכיתה (או שיקרא ספר). בדיוק כמו שהוא יודע (חה!) שאם הוא יושב בקולנוע והסרט משעמם אותו, זו לא סיבה להפריע למי שיושב לידו.
בי''ס מול אוניברסיטה 319345
אבל בלי נוכחות בשיעורים כלשהם, איך הסטודנטים ייפגשו את החבר'ה?
בי''ס מול אוניברסיטה 319353
זה נורא פשוט. שימצאו לעצמם חיים :)
בי''ס מול אוניברסיטה 319358
בחייך. הם סטודנטים, לא? האוניברסיטה אמורה להיות אחראית עליהם, לא? שיקצו לפחות כמה אולמות לפגישה עם החבר'ה שלא בא להם על השיעורים, או לכאלה שאוהבים לתקשר באמצעות מלמול.
בי''ס מול אוניברסיטה 319374
קפיטריות, דשא, פינות עישון, מסעדות, מק דונלדס, סתם מקומות ישיבה, חדרי תירגול ריקים ופתוחים לרווחה, מרתף 10... באמת שלא חסרים מקומות.
בי''ס מול אוניברסיטה 319380
מה זה, אתה דובר של האוניברסיטה?:)
חוץ מזה, אתה לא יכול לצפות מסטודנטים עמוסים שימציאו רעיונות יצירתיים כל כך בעצמם. מקום שמוגדר כ"פינת עישון" או כ"דשא" גורם לאנשים לעשן או לשתול דשא בהתאמה. צריך שמישהו יכתוב עליו "מפגש ומלמולים" כדי שהוא ישמש למפגש וממלמלים.
בי''ס מול אוניברסיטה 319395
באונ' שלי יש דווקא סטודנטים יצירתיים, בעלי יכולת לעשות אינטגרציה של החומר. אצלנו מקום שמוגדר כ''פינת עישון'' או כ''דשא'' גורם לחלק מהאנשים לעשן דשא.
בי''ס מול אוניברסיטה 319398
טוב, זו אינטגרציה מתבקשת, אם יורשה לי.
בי''ס מול אוניברסיטה 319383
פספסתם את הנקודה - הסטודנטים העצלנים חייבים להיות נוכחים בשיעורים, כדי שיזהו את החרוצים ויידעו עם מי אפשר להתיידד ולצלם ממנו/להתכונן איתו.
בי''ס מול אוניברסיטה 319388
טוב, זה הסבר מנצח.:)
doron@galil-eng.co.il 319484
ב-BGU היה (עדיין יש?) חדר מוזיקה. היו שם כריות ומזרונים שיכולת לרבוץ עליהם, וספרית תקליטים‏1 די עשירה‏2 שיכולת להזמין איזה מהם‏3 יושמע כשיגיע תורך. בכל רגע נתון היו שם 20÷5 סטודנטים (וסטודנטיות).

___
1 זה היה בימים שבתקליט היה חור.
2 יותר עשירה מזאת שהיתה לי בבית, אבל לא בסדר גודל.
3 למעשה, איזה חצי. ההזמנה היתה לצד, לא לתקליט שלם.
doron@galil-eng.co.il 319524
נו, זו אוניברסיטה שמבינה מה זה סטודנטים!
בי''ס מול אוניברסיטה 319355
לי היה מרצה שנהג פשוט להתחיל לדבר, ''על הדקה'' עם תחילת השיעור, בקול נמוך וללא מיקרופון. זו היתה אפילו כיתת מבוא, באחד האולמות הגדולים עם האקוסטיקה הגרועה. בד''כ לקח כחצי דקה עד שמישהו היה שם לב שהשפתיים של המרצה זזות, ומכאן והלאה כולם השתתקו בהדרגה. קשה להאמין, אבל זה עבד כל פעם (מצד שני היה מדובר באדם גדל גוף ונוח לכעוס, אז קצת פחדו ממנו).
בי''ס מול אוניברסיטה 319359
זה נראה לי פטנט גאוני. וראיתי מישהי קטנה ושברירית עם קוטל דקיק במיוחד שהפעילה את זה באופן יוצא מן הכלל על קבוצת אנשים צעקנים והיסטריים, שלאיש מהדוברים לפניה לא נתנו אפילו לגמור משפט... זה היה מדהים.
בי''ס מול אוניברסיטה 319379
היו לי שני מרצים שהשתמשו בשיטה הזאת.

מרצה עם קול קטן ורגוע שישמה את זה בצורה מושלמת (הפגיזה אותנו לאט ובשקט בכמויות חומר בלתי נדלות) ומרצה שהשיעור שלו הפך להיות שיעור לא קוהרנטי שכל כולו פנטומימה לסירוגין.
בי''ס מול אוניברסיטה 319591
אפילו לי היה מרצה כזה. הוא היה יושב לו על השולחן שלפני הלוח ומדבר אל עצמו. כשתלמידים מאחור היו מתלוננים שאי אפשר לשמוע אותו הוא היה מזמין אותם להתקרב ולהיות בשקט.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים