בתשובה להאייל האלמוני, 24/07/05 19:39
ניסוי בית הכלא של סטנפורד, פרק ב' 319368
לדעתי (סתם רעיונות), חלק או כל המרכיבים הבאים:

1) היומרה לחינוך.
2) תחושה של חוסר משמעות בקרב התלמידים ("למה אני פה?").
3) חובה/כפיה.
4) חינם.
5) לכידות התלמידים והיבדלותם מן המערכת.
6) סובלנות המערכת לתופעה (ככל שהמערכת מצליחה להמשיך לתפקד, כאילו עסקים כרגיל‏1, בזמן גילויים של התופעה, כך תגבר התופעה). כמו במקרה בו הורה רץ להרים ולהחזיר את הצעצוע ואומר "אסור!", כל פעם שהזעטוט שלו זורק אותו על הריצפה.

___________
1 זה כולל נסיונות לטפל בבעיה, שאינן "שבירת כלים", כולל עונשים משמעתיים שונים ומשונים.
ניסוי בית הכלא של סטנפורד, פרק ב' 319389
7) מבחן הסלולרי - מודד כמה התלמידים פורקים משמעת עד כדי דיבור בכיתה. יש לזה סולם על פי דרגות החומרה:
סלולרי כבוי (כבוד למורה ולנסיבות)
סלולרי פועל על רטט
סלולרי מצלצל ומשתיקים אותו
מצלצל ועונים "הלו!" בלחש (היה אחד כזה בהשתלמות נהיגה מונעת)
מצלצל ומדברים כרגיל (סימן מובהק להתרופפות משמעת חמורה, ידוע גם כתסמונת "המורה הדחליל").
ניסוי בית הכלא של סטנפורד, פרק ב' 319392
:)

יש עוד דרגה שלה הייתי עד (תסמונת "המורה הנרמס"). הסלולרי מצלצל ומדברים כרגיל (עם הסטודנט שחייג ויושב בצד השני של הכיתה).
ניסוי בית הכלא של סטנפורד, פרק ב' 319411
"המורה הנרמס"? אתה רוצה לומר לי שהוא עדיין בחיים?
ניסוי בית הכלא של סטנפורד, פרק ב' 319415
חי ונבעט.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים