בתשובה ליובל נוב, 04/08/05 22:43
פסיכופיסיקה לייבוביצ'יאנית 323362
ממה אתה מסיק שיש טעות בשני ההיגדים האלה של ליבוביץ'?
פסיכופיסיקה לייבוביצ'יאנית 323483
מהכתוב במאמר, כמובן :)

"אקסיומה" מס' 1 של ליבוביץ' היא לדעתי שגויה משום שראינו שניתן לדעת, למשל, האם אדם משקר או האם הוא רוצה להזיז את ידו, מבלי שיאמר זאת, ומבלי שמשהו בהתנהגותו ירמוז זאת (אני לא מחשיב זרימת דם או פעילות נוירולוגית במוח כ"התנהגות"). שים לב - אני לא אומר שניתן לדעת בפרטי פרטים את *כל* התחושות, המחשבות והרציות, אבל ניתן לדעת במידה מסוימת של דיוק חלק מהן, ולהערכתי הן מידת הדיוק והן החלק רק יגדלו בעתיד.

"אקסיומה" מס' 3 היא שגויה, לדעתי, משום שאנו יודעים כיום שמחשבה (קרי, פעילות נוירולוגית) יכולה לשלוט במחשב, ומחשב יכול, עקרונית, לשלוט בשריר אנושי, גם של מישהו אחר (דהיינו של אדם שאינו חושב המחשבה המקורית). ירדן הראה בתגובה 321783 מובן בו הטענה שגויה באופן טריויאלי, אבל דומני שברור לכולם שלא אליו התכוון ליבוביץ'.

האם אתה סבור ששני ההיגדים הם תקפים?
פסיכופיסיקה לייבוביצ'יאנית 323565
הטענה שניתן לדעת אם אדם משקר או דובר אמת אין לה יסוד. מה שנעשה באותו ניסוי של Faro עם הfMRI הוא שנמצאה קורלציה סטטיסטית בין פעילות מוחית מסוימת ובין הגדים של חברי קבוצת הניסוי שמלכתחילה היה מוסכם שהם היגדים שקריים או אמיתיים. אבל זה בדיוק מה שיודע לעשות גם הפוליגרף (לגבי פעילות פיזיולוגית אחרת, לא של המוח), ואף אחד היום לא טוען שהפוליגרף יודע להבחין בין דוברי אמת לדוברי שקר, ואפילו אינו קביל במשפט. גם באותו ניסוי מדווח שהשתמשו גם בפוליגרף, והוא נתן אותן תוצאות כמו ה-fMRI (למה ה-f קטנה והיתר גדולות?).
הבעיה הגדולה עם גילוי שקר ואמת היא לדעתי שהם אינם ניתנים להגדרה אובייקטיבית. אפשר להעלות על הדעת מקרה שבו אדם ימסור עדות שהוא משוכנע שהיא "אמיתית", ואחר ימסור עדות מנוגדת וגם הוא משוכנע שעדותו שלו היא "אמיתית", כי הוא קלט דברים אחרים, אלא שאין שתי העדויות האלה מתישבות זו עם זו. איך יוכל המכשיר לגלות מי "משקר"? מבחינת ההגדרות של הניסוי אף אחד איננו משקר, אבל כל בר דעת יאמר שיש לפחות אחד שאינו דובר אמת.
נניח שאחד מעכברי הניסוי שהיה צריך לשקר לא שיקר אלא אמר את האמת. שיקר או אמר את האמת? איך המכונה יכולה לגלות את זה?
פסיכופיסיקה לייבוביצ'יאנית 323569
השאלה איננה אם יכולים לבדוק מי משקר ומי דובר אמת, אלא מי משקר ביודעין ומי סבור שהוא אומר אמת.
פסיכופיסיקה לייבוביצ'יאנית 323590
נשמע הגיוני, אבל קצת חבל. אני כבר הרבה זמן תוהה אם פוליגרף יכול לספר לי דברים על עצמי ("אז מה באמת אתה מרגיש?").
פסיכופיסיקה לייבוביצ'יאנית 323626
שאלות כאלה באמת נבדקות בפוליגרף? לא נראה לי.
פסיכופיסיקה לייבוביצ'יאנית 323611
זו כבר שאלה אחרת לגמרי, ובעצם הניסוח הנכון שלה הוא, שאנו יכולים לבדוק לכל היותר אם הדובר תופס את דבריו כשקר או כאמת, וכאן מתברר לגמרי אופיה הסובייקטיבי של הבדיקה. אבל אם לא הגדרתי מראש מהו שקר ומהי אמת, איך אפשר לדעת שהנבדק תופס את המושגים האלה כמו שתופס אותם הבודק? זוהי גם הנקודה המכרעת בניסוי שנעשה. כל הצדדים הסכימו מראש מהו שקר ומהי אמת. זה לא המצב הנורמלי.
פסיכופיסיקה לייבוביצ'יאנית 323627
מה פירוש "כל הנבדקים הסכימו מראש מהו שקר ומהי אמת"?
פסיכופיסיקה לייבוביצ'יאנית 323675
הנבדקים נתבקשו להעיד על איזה משחק שהשתתפו או לא השתתפו בו. לחלקם נאמר להעיד עדות "שקר" ולחלקם להעיד עדות "אמת". איך הנבחנים ידעו למה הכוונה ב"שקר" ו"אמת", ואיך הבוחנים ידעו מי מעיד עדות "שקר" ומי מעיד עדות "אמת"? מן הסתם היה מוסכם על כולם מהי האמת ומהו השקר.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים