בתשובה לנעם טל, 17/08/05 23:06
תחושת כבס 324558
לא, התגובה שלך עליה השבתי לא מזכירה כלל לכידות. אתה מדבר על כיבוש הארץ ועל טבח יושביה ועל בני אדם שהורגים אחד את השני לאורך ההיסטוריה ועל שבטים שדואגים "קודם כל לעצמם". אולי זה רק אני, אבל כמעט וציפיתי ממך להמשיך ולספר על מאבק הישרדות בראשיתי לחיים ולמוות בין הלאומים השונים. גם ניצה חוזרת שוב ושוב על הקו הזה בגרסאות שונות.
אתה יודע מה כל כך מפריע בתאורים הללו שלך? התחושה שאתה לא מביא אותם בתור אנתרופולוג חובב או כאמירה פילוסופית מלאת ייאוש על טבע האדם. גם אתה וגם ניצה (ועוד מספר מגיבים מן הימין היותר קיקיוני ששוטפים בזמן האחרון את האייל) נדמים כקופצים על ההזדמנות. זהו מעין זן של "ציונות אד אבסורדום", כאשר מסבירים לנו שאם כבר יהושוע אז מה זו מכה קטנה בכנף, ואם כבר שייח-מוניס אז מה זה כבר לגלח את עזה, ואם כבר ממילא משתוללת מלחמת טיטאנים בין לאומים, אז לשלול מעובדים פלסתינים בגוש קטיף שכר מינימום או פיצויים זה הרי דבר של מה בכך. במקום שאנשים הגונים אמורים לראות בעיה או תמרור אזהרה, להרגיש חלחלה או חוסר נעימות או לכל הפחות מבוכה, הציוני אד אבסורדום לא רואה אלא תרוץ - איזה "אם כבר אז כבר" מבחיל וציני.
תחושת כבס 324746
מדבריך משתמע שאתה סבור שאני לא אדם הגון כי דעתי שונה מדעתך. טעות. אני לא מביא את התאורים האלה בכדי להצדיק עוולות. אני ראליסט, ואתה ככול הנראה חיי בעולם אוטופי ומאשים כל מי שרואה את העולם אחרת בדורסנות. אולי זה חלק מתהליך ההיטהרות שלך, להטיל דופי באחרים.

אני לא מקבל את תפיסת העולם שרואה בשוויון זכויות ערך עליון.
לפי הגיון זה, אם משהוא מאיים להרוג את אמך אסור לך לפגוע בו כי חיי שניהם צריכים להיות שווים בעינך. כעת תכליל אמירה זו לגבי השתייכות לאומית ותקבל את דעתי. אני מעדיף את האינטרסים שלך על פני אלה של פלסטיני. כעת תענה לי בכנות: אם ברכב בוער היו חבר שלך ואדם זר, מי היית מחלץ קודם?
האם במסגרת היותך חלק ממשפחת האדם תעדיף לחלק את פת לחמך האחרונה עם אחיך או שאולי תשתף בסעודה את כל הרעבים שבסביבה?

לי יש סדר עדיפויות שמעמיד את האנשים היקרים לליבי במקום גבוה יותר מנכרים. הדבר אמור בחלוקת משאבים: כשיש ביכולתך אתה מסייע
לזולת, גם כשהזולת הוא חתול רעב, וקל וחומר אדם. אבל כשאין לך אתה דואג קודם לעצמך, לקרוביך, לבני עמך.

אייבי נתן (יודע מי זה?) אמר פעם שאם היו שמים 20 זוכי פרס נובל לשלום על אי בודד תוך שבוע הם היו מתחילים לריב השלום של מי יותר טוב.

העדפת עצמך, קרוביך וכו' היא תכונה טבעית נורמלית ובריאה, אבל להסיק מכך שהמשמעות היא הפקת הנאה מסבלו של הזולת , היא רשעות או חוסר תום לב.
תחושת כבס 324749
מפגש של תלמידים חילוניים עם רב מסויים הפליא אותו הרב לספר בנפלאות הדת היהודית. בזה שהוא מלאה באהבת האדם, בגישה אוהבת לכל ברואי האלוהים.
אחד המורים ראה שהנעדים טובעים במלל שאל שאלה:
"אם אני נפצע ביום הכיפורים, האם תביא אותי לבית החולים?"
הרב ענה שודאי, זה פיקוח נפש. המשיך אותו מורה:
"ואם נמצאת עימו אורחת מחו"ל לא יהודיה, והיא נפצעת?"
אני מניח שאתה יכול לנחש את התשובה. התלמידים היו המומים.
תחושת כבס 324793
מה לאדם דתי ואורחת גויה מחו"ל (שבדית חטובה למשל) בשבת קודש.

מטומטמים יש בכל מקום. יש אין ספור פרופסרים שהם אידיוטים במידה שלא תאמן, ואני מניח שגם רבנים טפשים לא חסר. קל לקחת דעה אחת ולהציגה כחזות הכל. ואפשר להקצין: אולי בכלל כדאי להוציא את היהדות מחוץ לחוק. בתגובה קודמת אמרת לי שהיהדות כמו התנך אינה מקשה אחת. (ספר עמוס - ספר יהושע זוכר?) והיהדות שלך אם הבנתי מבוססת על בחירת הערכים הראוים. אולי תכיר בכך שגם לתלמידי אותו הרב אפילו שהם "דתיים"יש יכולת בחירה ושיקול דעת. שבת שלום.
תחושת כבס 324803
נועם, לא הבנת מה כתבתי -לא הסברתי עצמי נכון. היום שוחחתי על הסוגיא עם מישהו. גם הרמב"ם ענה שגוי אינו נכלל בפיקוח נפש בשבת. מה זה קשור לאורחת? רוצה דוגמא? בן דוד שלי הגר בפולין (אמיתי) נשוי לאישה פולניה.
רציתי להציג שלמה שראינו בימים האחרונים סביב פינוי הרצועה- במיוחד לאנשים המאמינים ששם -יש שורשי מחלוקת עמוקים יותר מאשר הבדלי הדעות הפוליטיים.
תחושת כבס 324809
הבנתי, מקבל, תודה.
תחושת כבס 324813
שבת שלום
תחושת כבס 324782
"האם במסגרת היותך חלק ממשפחת האדם תעדיף לחלק את פת לחמך האחרונה עם אחיך או שאולי תשתף בסעודה את כל הרעבים שבסביבה?"
השאלה היא מה קורה אם יש לך כמות נכבדה של סטייקים וקוויאר ומה לא, ואחיך כבר מפוטם עד להתפוצץ.
ואם אתה כל כך אוהב איזכורים מהשואה, מה אתה חושב על האנשים שבכל זאת הצילו יהודים אז? מה אתה חושב על המעצמות שלחמו בנאצים, ושלולא הן לא היו ניצולים גם אלה ששרדו?
תחושת כבס 324810
לגבי סטיקים וקוויאר אין ספק. גם בכיכר לחם אתחלק עם הרעבים. את הפרוסה אשמור לעצמי.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים