בתשובה להאייל האלמוני, 24/08/05 1:02
רוצים להיות יהודים, או לא. 325422
פסוק ל"ב והלאה:
גיגול על "פרשת המקושש שבת" (ללא המרכאות) יביא לא מעט פרשנויות דתיות על הסיפור.

---
מתברר שזכרתי לא נכון- פרשת המקושש לא קשורה ישירות לעונש הכרת על חילול שבת. הכרת על חילול שבת מוזכר בספר שמות (בציטוט שקישרתי אליו למעלה). פרשת המקושש מופיעה בספר במדבר בכלל. נו טוב, עבר איזה זמן מכיתה ח'...
רוצים להיות יהודים, או לא. 325423
תודה. איזה לינץ' מזעזע...
ומה פירוש המלה "אשה" בהקשר זה? נשמע מאוד לא ברור.
רוצים להיות יהודים, או לא. 325429
אני לא זוכרת במדוייק את הפירוש (ואין לי כאן תנ"ך מפורש לבדוק בו) אבל עקרונית מדובר במונח מתחום הקורבנות.

מצאתי לקסיקון מקראי מקוון, אבל הוא לא עובד עם הדפדפן שלי, כך שאני לא יודעת אם הוא מכיל את המונח:
רוצים להיות יהודים, או לא. 325434
תודה.:)
''אשה'' (א' בחיריק, ש' בסגול) 325475
פרושו - קרבן הנשרף כולו באש (בניגוד לקרבנות אחרים, שהכהנים או מביאי הקרבן אוכלים חלק מהם).
לא מזוזעת בכלל 325478
בתקופה ההיא הדתות המונותאיסטיות היו דורשות פחות דם אדם מפגאנים שהיו מקריבים את בניהם הבכורים למולך או להר פופו, את אלמנותיהן לקאלי, ושולחים את בנותיהן לעבוד בכביש (סליחה, במקדש).
לא מזוזעת בכלל 325534
אני בטוחה שהתנאים במקדש היו טובים יותר מאשר בכביש, שהוא גם קצת אנכרוניסטי לאותה תקופה...
לא מזוזעת בכלל 325543
בטוחה? בטוחה לצורך הויכוח העיקש?
לא מזוזעת בכלל 325548
לא, לצורך הקד(ו)שה...
לא מזוזעת בכלל 325575
חשבתי כך. אני מבטיח לך שבן זמננו היה מעדיף לחיות אצל אבות אבותייך שאצלם סנהדרין חבלנית היתה זו שמוציאה להורג בן אדם בשבע שנים. זה עדיף מאשר לשלוח את הבכורים למולך הכנעני או לזנות (היו גם קדשים) במקדש הבעל כדי שהמשפחה המורחבת תעשה עוד כמה ג'ובות.
לא מזוזעת בכלל 325584
לא ברור באיזה אופן נראה לך שדברייך מתייחסים לדבריי.
ו"סנהדרין חבלנית היתה זו שמוציאה להורג בן אדם בשבע שנים", צ"ל, "סנהדרין *קטלנית* הייתה זו שמוציאה להורג אדם פעם ב*שבעים* שנה".
לא מזוזעת בכלל 325590
שאלה הסטורית- כמה זמן בעצם היה קיים מוסד הסנהדרין? כל תקופת בית שני? כמה זמן זה יוצא, והאם זה מספיק כדי לספק סטאטיסטיקה ראויה לכל ההצהרות על מתי סנהדרין היתה חובלנית ומתי קטלנית?
לא מזוזעת בכלל 325603
קשה להניח שהמטאפורה הזאת מתייחסת לאיזו שהיא אמת סטטיסטית. לא מאוד שונה מה-‏600000 ש"ראו את הקולות" בסיני...
לא מזוזעת בכלל 325605
אנחנו יודעים הרבה יותר על תקופת בית שני מאשר על מעמד סיני. השאלה שלי לא היתה קנטרנית, אני באמת רוצה לדעת כמה זמן היה קיים מוסד הסנהדרין. יותר מ200 שנה?
לא מזוזעת בכלל 325619
אין לי שמץ. האמת, שאפילו אם נניח תקופה ארוכה פי שניים - נאמר 400 שנה (מה שלא סביר) - נראה לי שהיה צריך להיות תיעוד מאוד מדוקדק של 5-6 האנשים שהוצאו להורג בידיה...
בדקתי 325627
על פי וויקיפדיה‏1, תקופת בית שני זה 607 שנה, אבל 40 שנה לפני חורבן הבית ניטלה הסמכות של הסנהדרין להוציא מישהו להורג, בכל מקרה זה יוצא אפילו יותר מ400 שנה. מכאן שיש משמעות לבר על קטלנית וחובלנית. מה העובדות לאשורן? אולי בתלמוד גם מדברים על מקרים ספציפיים.

בדקתי 325636
מה שמאוד לא ברור לי כאן, הוא שסנהדרין *מסוימת*, כביכול, נקראת קטלנית. האם שזה אומר שהיו יותר מסנהדרין אחת? הרי לא מאוד סביר שהכוונה היא לסנהדרין המורכבת מאותם אנשים, שמכהנים בה במשך למעלה מ-‏70 שנה.
בדקתי 325641
מסכים. התאור ''קטלנית'' זה יותר משהו שמתאר את הצייטגיסט בתקופה מסוימת.
בדקתי 325658
אין לי מושג על המתות בתקופת הבית השני. מה שאנחנו כן יודעים שהמשפט הרומי שלט בארץ והוציאו אנשים להורג וללא ספק. ידוע שמלכי החשמונאים, הורדוס ואגריפס הרגו אנשים מתוקף סמכותם כמלכים.
בתקופת הנציבים, העבירו לרומאים אנשים למשפט. המקרה המפורסם ביותר הוא המקרה של ישו. אינני מאמין שהחברה היהודית עברה בשקט על דברים בהם התורה מורה באופן קטגורי להמית את האיש. עשו את זה בלי הסנהדרין. אם למשל נתפס מישהו בהומוסקסואליות- אולי המשפחה הרגה אותו.
מוסד הסנהדרין וגזר דין מוות 325655
אנו יודעים משהו על תקופת בית שני, אבל הרבה פחות ממה שניתן היה לחשוב. לא ברור לגמרי האם התקיימה אי פעם סנהדרין במתכונת המתוארת בתלמודים, כלומר בעלת סמכות שיפוט דתית ואזרחית מלאה; חלק מהחוקרים מקבלים את התאור הזה, ואילו חלק מהם מערערים עליו וטוענים שהסנהדרין לא היתה הרבה יותר מאשר סוג של מועצת זקנים הכפופה לשלטון החילוני (החשמונאי או הרומי, למשל) וסמכויותיה מוגבלות למה שהתיר לה שלטון זה. הכוונה, להבנתי, בהתיחסות לשבעים השנה היא פשוט שגזר דין מוות היה נדיר ביותר - כמו בישראל, בה הוא קיים בספר החוקים אך אינו ממומש כמעט לעולם. בהמשך אותו מאמר על שבעים השנה טוענים שניים מגדולי החכמים שאילו היו הם בסנהדרין, לא היה אף אדם מומת בה (וטענתו של חכם אחר, הסובר שמדיניות כזו מעודדת רוצחים). כל עיון בדיני הראיות של חז"ל מראה מיד שהם הפכו את עונש המוות לבלתי אפשרי, מבחינה מעשית.
מוסד הסנהדרין וגזר דין מוות 326229
למשל, שכדי להוציא אדם להורג צריך 2 עדים, שתפסו אותו על חם, והזהירו אותו לפני שעבר עברה שהוא עומד לעבוד עברה, וזה אסור.
ואיזה אדם ימשיך כשהוא רואה שתפסו אותו ויש נגדו עדים, והוא יכול לצאת מזה אם יפסיק?

אם כי יש את הסיפור עם ה-‏80 מכשפות.
מוסד הסנהדרין וגזר דין מוות 326330
אנא ממך - זה לא הוגן למתוח אותנו ככה. מהו הסיפור עם 80 המכשפות?
לא מזוזעת בכלל 325596
הרמב''ם אמר שיש שטוענים שחבלנין זו פעם בשבע ויש שטוענים פעם בשבעים. הקשר לדברייך הוא שבתקופת קדם ,דתות מונותאיסטיות היו שופכות את דם מאמיניהן פחות מאשר הפגאניות.
לא מזוזעת בכלל 325600
תגובה 325534 מבדילה בין "תנאי העבודה" בכביש ובמקדש. האם נראה לך ש"הכביש" מייצג בדבריי את הדתות המונותיאיסטיות?
לא מזוזעת בכלל 325608
לא ברור לי מה את רוצה לטעון חוץ מלאמר את המילה האחרונה. אני מוותר לך . תאמרי את המילה האחרונה ושלום לך.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים