בתשובה להאייל האלמוני, 30/08/05 16:09
ושאלה בצדה 326657
.צריך להדביק את כל הלינק כולל הכל, ולחפש URUKGINA.

מכל מקום , עבורך הקטע הספציפי.

This can also be seen in the laws of the Sumerian king of Lagash, Urukgina.
Dating to around 2415 BC these are
the earliest set of laws found to date. They contain a code imposing
monogamy only on women. If the woman breaks this
law she is "stoned with stones (upon which is inscribed her evil) intent"8.
Also, Urukgina apparently legalised wife-beating:
"The woman who has sinned by saying something to the man which she should
not have said ... must have her teeth crushed
with burnt bricks upon which ... her guilty deed has been inscribed."9 This
code seems to be conclusive evidence of the
position of women, Kramer describes it as "one of the most precious
revealing documents in the history of man."10
However, there is no evidence, as there is with the Laws of Hammurabi for
example, that Urukgina's code was
employed over the whole of Sumer. In 2415 BC, the cities of Sumer were still
very territorial and constant wars took
place; Gilgamesh's attack on Kish, is just one example, there are many
others. Bearing this in mind it is unlikely that one
king's code would be used throughout the whole of Sumer. It does show us,
though, the opinion of one king, on the place
of women in society and it is not wrong to assume that this view may have
been shared by others.

ושאלה בצדה 326660
תודה.:) עם הלינק עדיין לא התארגנתי, ואני תוהה איך בכלל מצאת אותו.
בכל אופן, אני מחפשת כבר מזמן את חוקי חמורבי וחוקי סולון, ומגיעה רק לטקסטים *עליהם*, אבל לא לפירוט החוקים. אולי יש לכם לינקים לעניין זה?
ושאלה בצדה 326661
ושאלה בצדה 326673
הרבה תודה.
ושאלה בצדה 326665
תודה על הלינק. לפני הרבה שנים קראתי על הרפורמה של אורוקגינה ואם אינני טועה (בשביל זה צריך ללכת לסיפריה), יש שם תיאור המצב שבגללו הביא אורוקגינה חוקה חדשה. עניין האשה הוא רק אחד הנושאים. היות שאינני אדם מאמין, אני חושב שלדברים שאנחנו קוראים בכל מיני ממצאים, ואולי גם לדברים שלא נמצאו,היתה השפעה על על בני ישראל. אברהם הרי הגיע מאחת הערים השומריות כ-‏400 שנים אחרי אורוקגינה.
אפילו עין תחת עין שמופיע בתורה - מופיע גם אצל חמורבי.
ושאלה בצדה 326666
זה נכון שהיתה להם השפעה על בני ישראל. מכל מקום, בני ישראל הוציאו חוקים (1), ועם הזמן שיפרו חוקים אחרים (2).

------------------------------------------------
(1) חוקי אורוקגינה עדיין מכילים שבירת שיניים לנשים, כפי שהבאתי. עוד חוק שנעלם מימי חמורבי (וחזר בימי הביניים) הוא מבחן הנהר, שלפיו אם יש עדות של צד אחד בלבד משליכים את המואשם לנהר. אם הוא לא טובע, אז המאשים מוצא להורג.
(2) "עין תחת עין" קיים ויכוח מפורסם בין רס"ג לבין ענן הקראי, בו רס"ג מראה לענן הקראי שעין תחת עין זה ממון, כי אי אפשר להכות פושע שנטל שליש ראייתו של בן אדם בצורה כזו שתטול שליש מראייתו.
ושאלה בצדה 326670
מה שזכור לי מחוקת אורוקגינה הוא התיאור המרגש שלו מדוע הלך לחוקק חוקה. העונש של שבירת השיניים של הנשים באמת מאד חריג אם משווים אותו לימינו. עד כמה שאני זוכר, הצד הסוציאלי מאד הרשים אותי. יש כל מיני תאורים מהתקופה הרחוקה ההיא. אני זוכר תיאור מצב על דיסקית חרס שמתאר השפעה קשה של אינפלציה.
ושאלה בצדה 326676
מהו התיאור המרגש שהזכרת? (כפי שציינתי, לא הצלחתי לראות כלום בלינק).
ושאלה בצדה 326695
זה היה די מזמן ואין לי בבית את הספר , נדמה לי של קרמר.
יש שם תאור של שחיתות רבה בעיר מדינה לגש. יש שם תאורים של, עושק דלים וכד'. אני זוכר שנזכרתי בנביאי ישראל בהקשר הזה.
ושאלה בצדה 326678
נותר אם כן להצר על כך שהשומרים הקדומים נעלמו לבלי שוב.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים