בתשובה לשוטה הכפר הגלובלי, 17/09/05 13:32
מורה נבוכים 330377
הגעת רחוק. שמעתי פעם שיש הרג שמתים ממנו ויש הרג שלא.
על פי התפיסה הרזולוציונית שלך, כל מלחמה בין עם נשלט הרוצה לזכות בעצמאות לבין העם השולט, הוא בהכרח מלחמה בין רוצחים נתעבים -הנשלטים - לבין הורגים באופן לגאלי ומוסרי- השולטים.
נדמה לי שגם בעולם הבא יש שכונת הרוגי מדינות, שהם למעשה לא מתים, ושכונת הרוגי טרור שהם נרצחים.
כתבתי כבר קודם באיזה מקום, שיש הרבה דוגמאות משני הצדדים, שבהן צד אחד מסלים את הלחימה כדי לדחוק את הצד השני למעשים ששמנוגדים לאינטרס של הנדחק.
מורה נבוכים 330379
לא ברור לי איך אפשר ''לבזות את מושג ההרג''. הייתי אומרת שזהו מושג די בזוי מלכתחילה.
והשכונה הראשונה שהזכרת בעולם הבא היא של אנשים מתים שפשוט ''מצאו את מותם''.
מורה נבוכים 330382
כתבתי את זה באירוניה. בודאי שהרג זה הרג ומוות הוא מוות. ההבדלה בין הרג אזרחים בכוונה ובין הרג אזרחים "לא בכוונה" יש לה משמעות רק אם מדובר במספר מועט של מקרים חריגים שאי אפשר היה לשלוט בהם. מה לעשות אבל הכמות כאן היא האיכות. כשמתוך 187 יעדים להתנקשות נהרגים 296 -זהו כבר פער שאינו מקרי ותאונתי.
מורה נבוכים 330391
נדמה לי שמייחוס כושר מציאה מופלג כל כך לנכבשים, שיכולים למצוא את מותם בקלות כזאת, אפשר היה להבין שחוט דק של אירוניה נמתח גם על דבריי...:)
מורה נבוכים 330404
לקח לי לא מעט שנים להבחין בשכבות העבות של התעמולה והשיווק בהרבה מהמוסכמות שגדלנו עליהן. היום יותר קל להבחין בהן(אולי רק לי) כי אנחנו חשופים למגוון גדול יותר של דעות ואינפורמציה. אחד השיאים בהכללות היה הנסיון להכניס את כל מי שמשתמש באמצעי טרור ואינו עושה את זה בשרותה של מדינה-הוא שייך למושג שנקרא טרור עולמי.
נדמה לי שלמחרת פיגוע התאומים התקשר ראש ממשלתנו לנשיא בוש ואמר לו שגם לנו יש אוסמה בין לאדן שלנו (ערפאת) והרבה אנשים כאן הרגישו התרוממות הרוח ואחדות הלבבות של עולם המערב .
פילוסופיית המוות הטוב והמוות הרע, כמו ההרג הטוב והרצח וצביעת הגבולות המאד ברורים ביניהם, גם הם חלק ממערכת תעמולה, שמצליחה לסדר לאנשים את הראש ולאפשר להם לחיות היטב עם עצמם. במיוחד על רקע ערכי המוסר היהודי-נוצרי.
מורה נבוכים 330407
"אחד השיאים בהכללות היה הנסיון להכניס את כל מי שמשתמש באמצעי טרור ואינו עושה את זה בשרותה של מדינה-הוא שייך למושג שנקרא טרור עולמי".
נכון מאוד. אבל הבעיה היותר גדולה בעיניי היא, שלתגובותיהן של המדינות הכובשות/שליטות על אותו טרור אין קוראים טרור, גם אם הוא קטלני ונורא פי כמה.
מורה נבוכים 330414
זהו בדיוק הגרעין התעמולתי של ההגדרות. מי שקובע את השפה גם קובע את התודעה. לו היינו דבקים בפירושים המדוייקים של המילים , לא היינו מגיעים להגדרות הערכיות הללו של טרור וכד'.
פירוש המילה טרור הוא פחד. על פי פירוש המילה הזאת, החיסולים שלנו היו פעולת טרור בהגדרה. מטרתה היתה לזרוע פחד בליבות מפקדי החמס שיצטרכו להתחבא. אבל נסי לוצר את זה ומיד תזכי להתנפלות כוללת עלייך ולא להתייחסות נקודתית למה שכתבת.
מורה נבוכים 330412
על פי התפיסה שלך, אין הבדל בין מי שהורג מישהו בתאונת דרכים לבין חניבעל לקטור.

הרבה עמים נשלטו בהיסטוריה, ורק מיעוטם נקט בשיטות הנאות של הפלשתינאים. אתה יכול להגיד בפה מלא שהם מיצו את *כל* האלטרנטיבות לפני שהתחילו לרצוח תינוקות? צריך להזכיר לך מתי פרצה האינתיפאדה האחרונה? זה לא היה מעשה תגמול על סיפוח שטחים ואפילו לא על הרחבת התנחלויות, אלא על הצעותיו של ברק להחזיר את מרבית השטחים.

ואפילו אם טענותיך צודקות, ברגע שהפלשתינאים מודיעים "שברו את הכלים" יש מעט מאד הגיון לדרוש מהצד הישראלי שיפעל לפי איזה חשבון דמים הזוי ויספור כמה אזרחים מותר להרוג כדי למנוע את מלון פארק הבא. ההגיון הזה אומר שבכל סכסוך מזויין אמנת ז'נבה צריכה לחול אך ורק על הצד החזק, והצד החלש יכול להתכסות בשמיכת ה"אין לי אופציה אחרת" בזמן שהוא מכסח את אזרחי האויב. יופי של סידור.

עניין ההסלמה לא שייך לנושא הפתילון הזה. ייקחני השד אם אשתתף בעוד דיון על העניין הפלסטיני.
מורה נבוכים 330415
הזהר מהשד; לפעמים הוא לוקח.
בודאי שיש הבדל . אבל אם ישנו מישהו שמדינת ישראל רוצה לחסל והוא נמצא בשוק, אז אם אתה יורה עליו מספר טילים ליתר בטחון (מה שבדרך כלל היו עושים) אתה "לא בכוונה" הורג נשים וילדים. כשאתה יורה לתוך בית מאוכלס או לאיזור הומה, אינך יכול לומר:"לא התכווננו". התכוונת וידעת מה יקרה. כאן מתו אזרחים חפים מעוון ובאוטובוס מתו אזרחים חפים מעוון. כאן נהרסו משפחות וגם כאן. בודאי שהחיסול נראה יותר "סטרילי ואסטטי" ממתאבד. לזה התכוונתי שזה אותו הדבר.
בקשר לעניינים שבארץ השדים -האינטיפדה לא פרצה בגלל שברק הסכים להחזיר מעל 90% מהשטחים אך לא הסכים לדבר על זכות השיבה. זה היה רק גץ שהצית את חבית אבק השרפה. אבל אתה כבר כועס לכן לא נתעסק בענינים פלסטינים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים