בתשובה לד.ק., 21/09/05 11:16
אכן פרובוקציה 331297
אין לי בעיה עם המושג ''בוחרים'', אלא עם החלק ה''חופשי''. ההנחה שהעתיד קובע את העבר היא הנחה מאד בעייתית עבור השכל הקטן שלי.

אבל עזוב, אני ממחזר את מה שכבר אמרתי.
אכן פרובוקציה 331299
מאיפה לקחת את הרעיון שהעתיד קובע את העבר? אף אחד לא טוען שכל מה שאנחנו בוחרים פועל כפי שבחרנו. הרעיון הוא שההווה קובע את העתיד, והקביעה הזאת תלויה ברצון החופשי.
אכן פרובוקציה 331321
ההנחה שהעתיד קובע את העבר? מי הזכיר את ההנחה הזאת?
למה לא ניצמד למה שנאמר?
אכן פרובוקציה 331338
אני בדילמה. מצד אחד, לא סביר מצידי להניח שכל אחד קרא את כל הדיונים על הנושא (שהתחילו, אגב, לפני שכתבתי את המאמר ההוא), ומצד שני אני לא ממש רוצה להפוך לטרחן כפייתי יותר ממה שאני בלאו הכי.

ולעניין, בקצרה: תובנה שקיבלתי מהשיחות שלי עם ניצה היא ש"רצון חופשי" הוא משהו שאינו נובע מתוך *סיבה* (עבר) אלא מתוך *תכלית* (עתיד). ההחלטה שלך להזמין ספגטי אלפרדו אינה נעוצה במצב הנוירונים שלך שנובע מהמצב הקודם שלהם וכך הלאה עד המפץ הגדול (או עד הקריסה האחרונה של איזו פונקציית גל במוח שלך), אלא מהרצון החופשי שלך לחוש את טעמו החריף-חמצמץ-ירקרק של הרוטב ההוא, כלומר ממשהו שעומד לקרות בעתיד. במובן הזה העתיד משפיע על ההווה, ובפרק הזמן שבין ההווה לבין אותו עתיד תקבל שהעתיד השפיע על העבר.
אכן פרובוקציה 331344
זה דווקא רעיון יפה. אבל אני אומר משהו שלישי.

א. המצב הוא שבחרתי בפטוצ'יני אלפרדו‏1.

ב. שכ"ג אומר: מצב העניינים הקודם הוביל ע"פ חוקי הסיבתיות למצב העניינים הנוכחי בקשר של סיבה ותוצאה.

ג. ניצה אומרת: מצב עניינים פוטנציאלי השפיע על מצב העניינים הנוכחי בקשר של תכלית ואמצעי (ראייה טלאולוגית).

מי צודק?

ובכן, מצבי העניינים הם כפי שהם. הבחירה בפסטה נעשתה, על זה אין עוררין. מצב הנוירונים שלי באותה עת היה מצב כלשהו, גם על זה אין עוררין. בבוחרי את הפסטה עמד טעמו הערב לנגד עיניי (חיכי). מה הוביל למה? זה כבר בעין המתבונן

---

1 ספגטי עם רוטב אלפרדו? איפה גדלת?
אכן פרובוקציה 331351
ובכן, בעיני מתבונן מסויים העתיד השפיע על העבר. זה מה שאמרתי.
אכן פרובוקציה 331354
נכון, רק שאמרת את זה מחוץ להקשר. לא היה לי מושג על מה אתה מדבר.
אכן פרובוקציה 331369
אתה צודק.
אכן פרובוקציה 331374
אני אמסגר את התגובה הזאת.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים