בתשובה לירדן ניר-בוכבינדר, 24/09/05 21:55
אפילו יותר מבולבל 332089
מה שמשותף לפליאונטולוגיה, לקוסמולוגיה ולמדעי-המעבדה הוא כנראה ההגדרה החברתית שלהם כ''מדע''. אחרי הכל, מבחינת שיטות החקירה, אני חושב שפליאונטולוגיה דומה להיסטוריה יותר מלביולוגיה, ומקובל היום לראות את ההיסטוריה כתחום לא ''מדעי'' אלא נראטיבי.
אפילו יותר מבולבל 332151
לא בדיוק. לא הייתי אומר שהפלאנטולוגיה היא מדע נארטיבי אלא מדע תצפיתי ''טהור''. להבדיל מהיסטוריה, יש תאוריה שמתארת איך אנחנו חושבים שיצורים שונים התפתחו, והפליאנטולוגיה היא החלק התצפיתי של התאוריה הזאת. עדיין אין לנו תאוריה ''פסיכו היסטורית'' שניתנת להפרכה או אישוש על ידי עובדות היסטוריות.
אפילו יותר מבולבל 332206
בודאי שלהיסטוריונים יש תיאוריות היסטוריות ''גדולות'', ובודאי שחלקן נזנחו במהלך המחקר כי הן לא התאימו לעובדות הנצפות (מרקסיזם קלאסי היא דוגמא ידועה, אבל יש עוד רבות). אגב, את הטענה שפלאטולוגיה היא עיסוק נראטיבי שדומה להיסטוריה יותר מלפיזיקה לקחתי מסטיבן גולד, שאהוב על גולשי האייל יותר משאהובים פילוסופים של המדע (שביניהם, יש כאלה שיטענו שאפילו פיזיקה היא עיסוק נראטיבי, אבל לא משנה).
אפילו יותר מבולבל 332208
טוב, זה היה לפני עשרות שנים :)
אפילו יותר מבולבל 332411
השאלה היא אם ההגדרה החברתית שלהם כ"מדע" היא שרירותית לחלוטין, שגויה אולי, או שיש להם משהו משותף אובייקטיבית. בתגובה הקודמת הצעתי משהו כזה: השילוב של עיסוק במציאות הפיזית עם מחויובות לרציונליות. מה עם מדעי הרוח והחברה, למשל היסטוריה? אפשר לומר שגם הם עוסקים במציאות הפיזית ומחויבים לרציונליות, ואולי לכן קוראים להם "מדעים"; אבל הם עוסקים בחלק האנושי של המציאות הפיזית‏1, שבו כנראה פחות ברור אילו היסקים הם תקפים, ולכן הרציונליות שם "רכה" יותר, ומאפשרת יותר חופש-משחק‏2; כך חדרה הנראטיביות.

1 ומי שיאמר שהחלק הזה לא נופל תחת "פיזי", בסדר.
2 ומי שיאמר שזה כבר לא נופל תחת "רציונלי", בסדר.
אפילו יותר מבולבל 332454
פליאונטולוגיה שייכת לחלק האנושי של המציאות הפיזית?
אפילו יותר מבולבל 332790
לא. לא אני טענתי שהיא "מדע נראטיבי", למרות שזו לא נראית לי טענה מופרכת. אבל אני מעדיף לנטוש: הגענו הרחק מהדיון המקורי. אם אתה חושב כמוני שחלומות נבואיים שייכים לצד המדיע (על משקל "הכל שפיט") של הידע (כפי שכתבת בתגובה אחרת), אז אין לנו ויכוח.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים