בתשובה להרמב''ם, 25/09/05 11:37
תיקון קטן 332308
טוב, אני מניח שאני לא צריך להזכיר לך את מה שכתבת בעצמך:

"רוח [...] הוא גם שם הדבר הנשאר מן האדם לאחר המוות אשר לא ישיגהו הכיליון [...] והוא גם שם השפע השכלי האלוהי הנאצל על הנביאים [...] והוא גם שם הכוונה והרצון." (מורה נבוכים, ח"א מ').

"נפש [...] הוא שם הנפש החיונית הכוללת כל בעל תחושה [...] והוא גם שם הנפש ההוגה- כלומר צורת האדם [...] והוא שם הדבר הנשאר מן האדם אחר המוות [...] והוא שם הרצון." (שם מ"א).

אם אתה מעוניין בהרחבה לגבי המושגים נפש או צורת האדם, אתה מוזמן לעיין גם שם, בפרק א': "באומרו נעשה אדם כצלמנו ודמותנו- הצורה המינית שהיא ההשגה השכלית."
עוד בנושא אפשר למצוא גם במו"נ ח"ג ח' וכן בהקדמת הרמב"ם לאבות, פרקים א'- ג'. (וכן אריסטו, על הנפש, ספר ג' פרקים ג'-ד').

בנוסף, אתה בודאי מכיר את כתביו של יריבך הגדול ריה"ל, לכן אסתפק בציטוט קצר:
"ככה תיעשה נפש האדם דומה למלאך ותמצא במדרגה אחת בלבד למטה משל הרוחני, הנבדל מן הגוף, הלא היא מדרגת השכל הפועל."*
(ספר הכוזרי, מאמר ראשון, א').

*בקטע הנ"ל ריה"ל מנסה להציג את עמדת 'הפילוסוף', כלומר את התפיסה הפילוסופית שהייתה מקובלת בימיו שהנה מעין שילוב של יסודות ניאואפלטוניים עם אריסטוטליות ע"פ פרשנותו של אבן-סינא.
תיקון קטן 335654
עם כל הכבוד להרמב"ם וציטוטים של גדולים אחרים, אלה הם דעות בלבד, אין כל סימוכין לכך שאחרי המוות נשאר משהו. כאשר אתה אומר 'רוח' ואתה טוען כי זה משהו שנשאר אחרי המוות, האם זו דעתך המלומדת מר יואש שאחרי המוות נשאר בכלל דבר? ואם זו דעתך נסה נא להסביר על מה אתה מדבר?
תיקון קטן 335655
נראה לי די ברור שיואש אינו אומר בתגובתו זו את דעתו, אלא מצטט בלבד.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים