בתשובה לדב אנשלוביץ, 25/03/00 11:30
מה *אתה* אומר... 3325
הפיסקה הראשונה שלך והמשפט הראשון שאחריה מראים על חשיבה בוגרת והגיונית. מה שבא אחר כך הופך את הקערה על פיה. מה זאת אומרת?
ובכן, רצח רבין, ברמה האישית (ועל כך בהמשך), אינו גרוע יותר מכל רצח אחר - פוליטי, פלילי, לאומני. אולם, וכאן נחשפת ערוותך המחשבתית, רצח רבין אינו *פחות* מאף רצח אחר! מדוע אדם שרצח זקן כדי לקחת את כספו ראוי לעונש חמור מזה של אדם שרצח ראש ממשלה כי התנגד למדיניותו? או אולי, בסתר לבך, אתה מצדד באותו רצח פוליטי ומספק לנו מס שפתיים? איני יכול שלא לחשוב כך לנוכח התבטאות מוזרה ומכוערת זו באשר לחומרת העונש.
וכעת, מעט הסברים הגיוניים, היות ונראה כי מרבית המגיבים לוקים משהו בתחום זה. אם כן:
1. *רצח*, לצורך העניין, הוא גרימת מותו של אדם אחד או יותר *בכוונה*, ובחלק מהמקרים מתוך *תכנון מראש*.
2. *הריגה* היא גרימת מוות *שלא בכוונה* או *מתוך רשלנות*.
3. *הריגה מתוך הגנה עצמית* - כשמה כן היא.
במילים אחרות: ברוך גולדשטיין *לא נרצח*. הוא הוכה למוות באקט של הגנה עצמית ע"י המתפללים, לאחר שקצר בהם. השאלות מתי זה קרה, כמה זמן זה לקח, מה היו האמצעים או מה מרגישה אלמנתו *אינן רלוונטיות* והנן *נטולות כל חשיבות שהיא*
המחבל הכפות, לעומתו, *נרצח*. מדובר בפעולה מכוונת שקדם לה תכנון מראש, והיו לה סיבות מוצהרות ע"י הרוצח. בדיוק, אגב, כמו במקרה של רצח רבין. זהו רצח במלוא מובן המילה, והשאלה *מה התכוון המחבל לעשות* אינה רלוונטית כלל, ואינה ממין העניין, אלא דמגוגיה זולה.
לסיום - רצח רבין ברמה הגלובלית *חשוב* יותר מרצח זקן ברחוב. מדוע? לא בגלל היות רבין איש שמאל, או היות יגאל עמיר ימני או דתי. לא בגלל הפגיעה בתהליך השלום (אם היתה כזו). הסיבה: רצח זה הוא סוג של התבטאות פוליטית. ככזה, השפעתו חורגת מהתחום המצומצם של רצח "פשוט", ומשפיעה עלי ועליך. וכאן בדיוק חשיבות הענין. את רצח רבין צריך לזכור לדראון עולם לא בגלל רבין, אלא בגלל המשמעות הרחבה שלו. ואת זה, מר אנשלוביץ, תכניס לך לראש טוב טוב, לפני שאיזה אדיוט ירצח את המנהיג הפוליטי החביב עליך.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים