בתשובה להאייל היפאני, 17/10/05 7:30
5=2+2 338425
מה לא מאוזן במאמר? הראייה שערביי ישראל מקופחים ומופלים לרעה? הביקורת על היחס הישראלי המתנשא והמזלזל כלפיהם? חוסר ההתחנפות לאותה השקפה רדודה וצדקנית הנקראת קונצנזוס?
5=2+2 338441
לדעתי המאמר מאזן את עצמו לדעת. כל מה שנאמר בו הוא ''אני אמביוולנטי''. הייתי שמחה לו היה בו איזה שביב אמירה אחר.
5=2+2 338971
בטח שיש בו אמירה. האמירה היא שיש להתייחס לערביי ישראל כאזרחים שווי זכויות, וגם שווי חובות. צריך להתייחס אל פשעים שנעשים בידיהם או כלפיהם כאל כל פשע אחר, וזה לא נעשה. האשמה מוטלת כאן על שני הצדדים. לדעתי זאת אמירה, ואפילו נכונה.
5=2+2 338994
האמנם? והאם את/ה מעלה בדעתך שיהודים שהיו מבצעים לינץ' במחבל פלסטיני בסיטואציה דומה היו עומדים למשפט? כמו שהמתנחלים עומדים למשפט בדרך כלל כשהם מתנכלים לפלסטינים בסביבתם?
5=2+2 339049
יהודים שבצעו לינץ' במחבלים פלשתינים עמדו לדין.
ע''ע יורם שקולניק.
5=2+2 339096
באמת נועה, שקולניק עשה את מעשהו באופן בוטה וממש הכניס את עצמו בידי החיילים. היו המון מקרים של הפעלת אלימות קשה ביותר שהמשטרה לא ממש התאמצה לחקור. היו שחרורים מוקדמים; אינני זוכר את שם הרוצח במכללה האיסלאמית, אך נדמה לי שכבר לפני יותר מ-‏10 שנים הוא היה משוחרר. איך זה? הרי זה היה רצח בכוונה תחילה של חפים מפשע -בלשוננו פיגוע.
כנסי לאתר של בצלם וקראי שם.
5=2+2 339135
יורם שקולניק קיבל שיחרור מוקדם ממש כמו מחבלים יהודים אחרים. סביר להניח שזה היה גם גורלו של נתן זאדה לו היה חי. ספק אם אלה המתקצפים על הדרישה להריסת בתיהם של מחבלים אלה היו מתקצפים גם על שיחרורם המוקדם.
5=2+2 339138
אני מאמין שכן. למה יש לך ספק בזה?
איציק מחה על כך בתגובה 339096, הוא ציין שגם "בצלם" מחו על כך, ואתה יכול להוסיף גם אותי לרשימה.
5=2+2 339142
לא התכוונתי אליכם. התכוונתי לאנשים מסוימים הטוענים שהם שמאלנים אבל באופן משונה האמפטיה שלהם תמיד נתונה כלפי צד ימין. אני מניח שהם יודעים שאליהם אני מתכוון.
5=2+2 339148
לא מדובר על כמה זמן הוא ישב, אלא על כך שהאייל האלמוני טען שיהודים שמבצעים לינץ' במחבל לא עולים למשפט. ולא היא.
גם מחבלים, תופתעו, סיכוייהם לשחרור מוקדם גדולים.
אין עסקאות שחרור בעולם?

הנה אחת, למשל:
5=2+2 339151
מחבלים יהודים כמו שקולניק ובן-שימול לא שוחררו כתוצאה מעיסקאות אלא מתוך פסאודו-סימטריה משונה לאחר ששוחררו מחבלים פלסטינים כתוצאה מהסכם אוסלו. במילים אחרות, אם נשברה לי רגל אחת אשבור גם את השנייה.
5=2+2 339154
הוכחנות שאת מגלה אין לה מקום במדינה מתוקנת (אפילו קצת מתוקנת). כשחררו את המחבלים בעסקת ג'יבריל, החלו חוגי ימין שונים לפעול למען חנינה לאסירי המחתרת היהודית. מה שאת אומרת הוא שלמעשה ישנה סימטריה בין ארגונו של ג'יבריל לבין מועצת יש"ע -למשל. אם לצורך שחרור חיילי צה"ל משחררים מחבלים- אז צריך גם לשחרר יהודים. לא משנה שהיו שם אנשים שנאשמו בביצוע פשעים כנגד מדינת ישראל- היא ששלטה בשטחים. היה שם גם רוצח. תפיסת החוק במדינה איננה מעינינם של אותם אנשי ימין- נדמה לי שכל המפד"ל דרשה את זה.
המעניין הוא הסימטריה שמנסים רבים לעשות בין מדינת ישראל לבין הרשות הפלסטינאית, לבין החמאס והג'יהאד האיסלאמי. אין סימטריה; מדינת ישראל גם איננה מעוניינת בסימטריה.
5=2+2 339172
''הוכחנות שאת מגלה אין לה מקום במדינה מתוקנת''

איזה יופי של תשובה למישהו שלא בדיוק חושב כמוך ,
באמת אין טעם להמשיך ולהשחית זמן על אחינו הטועים, עד שהם לא מכירים באמת היחידה שאתה צודק והם לא, אפשר פשוט להצביע על העובדה שדבריהם ודרך הדיון שלהם לא לגיטימיים ולחסוך את כל העינין הזה של דיון עם טעונים ודעות שונות...
5=2+2 339177
לא הבנתי את הפואנטה.
5=2+2 339296
סליחה, אבל הוכחנות שאני מגלה יש לה מקום במדינה מתוקנת. במדינות טוטליטריות כבר מזמן הייתי מאחורי סורג ובריח.
הריני להזכיר למר "דמוקרטיה = חופש שוויון ואחווה" את חופש הביטוי.
אני לא אומרת כלום ממה שכתבת. טענו כאן שמבצעי לינץ' יהודים במחבל לא עומדים לדין, דבר שאינו נכון.
שנית, שמבצעי לינץ' יהודים במחבל מקצרים את עונשם‏1, כנראה בניגוד למחבלים עצמם (מה שלא נכון, כי רבים סיכוייו של מחבל להשתחרר בעסקת הטיעון הקרובה).
לא משנה אם קיצרו למר שקולניק או לא את עונשו, לפני מה או אחרי מה או לאיזה סימטריה - מר שקולניק אכן הועמד לדין.

אני מתחילה להרגיש בתיכון: אני אומרת משהו בניגוד לעמדת הרוב, ומיד אני הופכת לדוברת המפד"ל, התחיה, מולדת וארגון אי"ל, ואחראית לכל מעשיהם.

1 שזה אומר מה - שאם קצרו להם הם לא ישבו? אם קיצרו זה לא נחשב? קיצור עונש במדינת ישראל, מה לעשות, זו נורמה.
5=2+2 339383
אני מסכים איתך שקיצור עונש במדינת ישראל זו נורמה ונורמה רעה. הסיכויים של המחבל להשתחרר אינם רלוונטיים לעונשו של מי שהואשם ברצח. עסקת ג'בריל אינה קשורה לאסירי המחתרת או לשקולניק. במילה ''וכחנות'' התכוונתי להשוואות בין שקולניק למחבלים הפלסטינאים. אין השוואות כאלה. אם המתנחלים יחטפו חיילים וידרשו חילופים -אולי מדינת ישראל תעשה חילופים-שקולניק תמורת חיילים. שקולניק היה פושע לכל דבר ועניין שהמדינה דנה אותו על פשע שהוא פשע נגדה.
זאת הטענה היחידה שלי נגד דברייך. לא מיקמתי אותך במפד''ל.
5=2+2 339479
כדאי להזכיר שהמחבלים ששוחררו בעסקת ג'יבריל (ושאר העסקאות) לא היו אזרחים ישראלים שנשפטו בבית דין אזרחי, אלא תושבים שנשפטו בבית דין צבאי.
5=2+2 341317
למיטב זכרוני הרעוע, בסיום אחד מארועי ההשתלטות של המחבלים שארעו בשנים 74-78 (ק"ש, נהריה, מעלות, כביש החוף וכו'), זרקו התושבים גופה של מחבל - שנטען לגביו שנתפס חי.
נשמעו צקצוקים מאזור חיוג "הארץ", אבל שום דבר מעבר לכך, בוודאי לא חקירה או העמדה לדין .
מישהו זוכר יותר ויכול לאושש או להפריך?
5=2+2 341320
אינני זוכרת - אבל זה נשמע מתקבל על הדעת.
5=2+2 341331
למיטב זכרוני - בית שאן (מה שאומר לפני ספטמבר 70'). השמועה אמרה שבין קרבנות הלינץ' היה גם אחד מבני הערובה, "מעדות המזרח" כפי שנוהגים לומר, שבעוונותיו נראה דומה לערבי.
לא הייתי רוצה לאמץ נורמות התנהגות ומוסר רק בגלל שכך נהגו לפני 35 שנים‏1.

__
1 יצחק מרדכי שילם בכבודו ומשרתו בעוון התנהגות שקיבלו אצל משה דיין.
5=2+2 341342
עד כמה שאני זוכר, בבית שאן התנפל ההמון על הדירה שבה היו המחבלים, השליך את הגופות החוצה והעלה אותן באש. הסתבר שהיו שם גם גופות של יהודים.
5=2+2 341346
זה לא לינץ', זה עלי שלכת.
5=2+2 339004
האמירה שלך שצריך להתייחס לאזרחים הערבים כאזרחים שווי זכויות ושווי חובות, היא המצאה ישראלית. אין דבר כזה ''שווי חובות'' בהגדרות הדמוקרטיה.אף פעם לא היה מצב בו מדינת ישראל תבעה מאזרחיה הערבים לשרת בצבא. היא גם לא רצתה בכך. גם אף פעם לא הקציבה ממשלת ישראל תקציב להפעלת שירות לאומי לערבים.
זכויות וחובות היו תלויות רק על לוח המודעות בבסיסי צה''ל.
באף חוקה אין קטע שנקרא -''חובות האזרח''. כתוב שלממשלה יש זכות לגבות מיסים או לחייב בשרות צבאי והיא מחוקקת חוקים לשם כך. מה שאתה מתכוון הן חובות מוסריות לשרת במוטיבציה גבוהה להגנת המדינה.
5=2+2 339017
ממה שהבנתי, ב-‏1956 או משהו חשבו לגייס את הערבים לצבא, אבל אז נבהלו מהרעיון לתת להם נשק, וירדו מזה.
5=2+2 339027
לא היה דבר כזה. אולי מישהו פיזר דיבורים על כך, כדי שהאשמה על אי השרות תיפול על הערבים. גם כאן באייל מישהו הזכיר איזו ועדה שהמליצה משהו בנידון. למערכת הפוליטית והצבאית לא היתה שום כוונה לגייס ערבים. אם לשם התרגיל היה פונה הציבור הערבי בבקשה להתגייס (ליחידות לוחמות)- מעניין איך המערכות הפוליטית
והצבאית היו מגיבות על כך. ומה היו התגובות בציבור.
5=2+2 339028
זה בדיוק העניין, שהבנתי שהמערכת נבהלה מאוד מההתגייסות של הציבור הערבי וחששה מהתחמשותו. כיוון ששמעתי את זה ממישהו שגם העלה טענה זו במשפט, והטענה התקבלה, אני מניחה שהייתה אפיזודה דומה.
הערות 340835
אני באופן כללי חש כמוך. הייתי שמח לו היתה במאמר אמירה משמעותית יותר. אבל לחלוטין איני מסכים עם האבחנה שלך. לדעתי המצב הוא אמביוולנטי ולכן הדרך הראויה היחידה להתיחס אליו היא מתוך הבלטת האמביוולנטיות. לדעתי הכותב אפילו התעלם מאחד מן העניינים האמביוולנטיים ביותר לגביו (על כך בהמשך).
ברצוני להעיר כמה הערות בנוגע למאמר ולדיון שהתפתח בעקבותיו.
א. נראה לי שהכותב מפריז מעט בתאור עוינותם של תושבי שפאעאמר למדינת ישראל (כ-‏40% מהם נוצרים ודרוזים) ולעומת זאת מצניע לחלוטין את עוינותם אליו כתושב אשחר. איני רוצה לקפוץ ולהביע דעה על הלגיטימציה המשפטית של תושבי גוש שגב בגליל התחתון (פשוט משום שאיני יודע), אבל אני בטוח שערביי האזור רואים בהם גזלנים הגוזלים את "זכויותיהם" (אדמותיהם). במילים אחרות, אני טוען כי ברמת המציאות היומיומית, העוינות של ערביי הגליל למדינת ישראל מוזנת מעוינותם למתישבי שגב ולא להיפך. הרי לך אמביוולנטיות החסרה במאמר.
ב. נדמה לי כי ראוי גם לשאול על מה ולמה יצאו תושבי שפאעאמר להפגנה? האם לא ראוי להצביע על עמדתם של המפגינים כאילו נתן זאדה הוא בדרך כלשהי שליח של מדינת ישראל כעל תעמולה עויינת וחסרת בסיס כלפי ישראל? האם בכלל ראוי להשתתף בהפגנה כזו? נראה שהטמיעה העיקרית של ערביי המדינה בין שאר אזרחיה היא ב"חיבתם" להפגנות. נראה שהפגנות הפכו בישראל לסממנים של אימפוטנציה. כאשר נראה שאין מה לעשות, עושים הפגנה (או תשדיר שירות).
ג. כמו המחבר, הייתי רוצה שמשתתפי הלינץ', יתפסו ויעמדו לדין. יחד עם זאת תמהני מה היתה עמדת הכותב, אם המשטרה היתה נכנסת לכבר ומתחילה להפעיל "לחץ מסיבי" כדי לגלות את הפוגרומיסטים. נראה לי שבמקרה זה להסתמכות על זכרונו וידו הארוכים של החוק אין תחליף סביר.
ד. בדיונים כאן הועלתה תופעת ה"נוקמים" היהודיים ב-‏1945. ברצוני להביע דיעה חריגה. לדעתי התופעה היתה פסולה מכל וכל. היא לא ביטאה שום מימד של צדק אלא אי שביעות רצון מהנחישות של שלטון החוק (של שלטון הכיבוש) בהענשת האשמים (שכן החוק הסכים עם הנוקמים לגבי אשמת הפושעים). בכך היא מקבלת את אופייה האמיתי כמעשה לינץ'. אני לא מיחס חשיבות לדברי ה"נוקמים" לגבי האמצעים שהם נקטו כדי לודא את אשמת המוצאים להורג. אני כן מאמין שכל המוצאים להורג היו פושעים זוטרים או לא אשמים (המודיעין של הנוקמים היה רובו ככולו הלשנות של שכנים). אני כן מאמין שדברי המתפארים מנפחים מקרים מועטים שהיו. כאשר חושבים על התוכניות שלמרבה המזל לא יצאו לפועל (הרעלה של משלוחי לחם ומקורות מים), אפשר להבין שהפרק ההוא אינו צריך להיות מקור לגאווה. אפשר אולי להבין את מניעיהם של המבצעים, אבל צריך להדגיש כי המעשה היה לא ראוי. לדעתי, ראוי לאלו שהיו מעורבים במעשה להמשיך לשתוק. שתיקתם זו תהא כפרתם.
ה. כחובב קיפלינג הייתי שמח אם הוא היה נשאר מחוץ למאמר זה. התואר "נביא האימפריאליזם" הוא בודאי רק פליטת קולמוס שכן קיפלינג (1865-1936) חי בסוף עידן הקולוניאליזם. הכוונה היתה כנראה לתארו כמנסח של ההצדקה האידיאולוגית והאתית של הקולוניאליזם כפי שהתבטאה בתמציתה בשיריו (Recessional: a Victorian Ode (1897 ו-(1899) The White Man's Burden. קיפלינג אכן היה מעין אידיאולוג של השקפת העולם הויקטוריאנית (השיר הידוע "If") ולכן גם של הקולוניאליזם והג'ינגואיזם האירופאי (ונוסף על כל הצרות גם אנטישמי). אולם לקיפלינג היה גם צד אחר. אחד מסיפוריו (1888) (Ba Ba Black sheep (Wee Willie Winkie הופך אותו גם לאב רוחני של אורוול. לאחר מותו של בנו במלה"ע ה-I חל שינוי גם בדעותיו הג'ינגואיסטיות של קיפלינג והן הפכו יותר דו-משמעיות ושיקפו יותר את קורות חייו הבלתי מאושרים. נראה לי שכבר בשלה העת לזכור את קיפלינג כגדול סופרי הילדים של העידן הויקטוריאני. כאשר אני נזכר בספר המופלא "קים" בו אהבת קיפלינג לארץ הולדתו (הודו של הראג') נובעת מכל דף, קשה לי לראותו כגזען. כאשר אני קורא לפעמים את הגיגיהם אפופי הקטורת של טיילי הניו-אייג' בהודו, אני מעדיף את "קים" אלפי מונים. בכל מקרה הקשר ציונות-קולוניאליזם הוא כל כך מעוות ותעמולתי שכדאי להתחיל להיגמל ממנו. הקישור בין 2 תופעות שונות על בסיס כרונולוגי הוא מסימניה של התעמולה.
הערות 340840
האם אפשר לכנות מצב כלשהו "אמביולנטי"? אני מניחה שהשתמשת בתואר הזה באורח מטאפורי, אבל גם כך הוא נראה לי מטעה.
א. ערביי הגליל רואים בתושבי גוש שגב מתנחלים לכל דבר ועניין כמעט.
ב. אינני בטוחה שההפגנה התייחסה בהכרח לזאדה כאל שליח של מדינת ישראל. אולי יותר של הציבור הישראלי יהודי. חשוב, למשל, על שביתות הרופאים/פסיכיאטרים מדי פעם אחרי פגיעה של חלוים ובני משפחותיהם באחד מהם. האם הם רואים בפוגעים שליחים של המדינה?
ה. הקישור בין הציונות לקולוניאליזם לא נעשה על בסיס כרונולוגי. אני אמנם מאוד מסופקת לגביו - לא ממש השתכנעתי שיש קשר בין הדברים - אבל אם מהמעט הידוע לי, ייחוס הקשר מתבסס על כך שהיהודים באו הנה כזרים, כבשו את הארץ, השליטו את ההגמוניה שלהם עליה, ויחסם למקומיים היה דומה מאוד ליחסם של קולוניאליסטים אחרים אל ה"נייטיבס".
הערות 340854
ב. עוד דוגמה לשביתה מיותרת (ראי תועלתה).
ה. העניין הוא שהמאפיין המרכזי חסר. הכוונה לנצל את משאבי הקולוניה לטובת מושבת האם. אם מתעלמים מן הדרישה הזו, הרבה דברים יכולים להחשב קולוניאליזם (יציאת מצריים, מסעי הצלב, ארה''ב, דרא''פ, אפילו ההגירה לאירופה של זמננו).
הערות 340860
בהמשך לדבריך, אני ממליץ מאד לקרוא את הספר "תשובה לעמית פוסט ציוני" , שדן בנושא ארוכות.
בנוסף למה שציינת, יש להוסיף את העובדה שהמפעל הציוני רואה בישראל את ארץ האם, ולכן רואה ייעוד בהתיישבות יהודית כאן.
יש לשים לב גם לעובדה שבקולוניאליזם יש מעבר כסף/סחורות מהרבה ארצות חסות למדינת האם בעוד שבמקרה של מדינת ישראל מדובר במעבר הפוך לחלוטין. כנ"ל מעבר המתיישבים- מארצות רבות לארץ אחת.
כך שהקישור צינות=קולוניאליזם, לדעתי, הוא דמגוגיה לשמה.
ומה שחמור יותר, זה טיעון שתופש בגלל בורות וצביעות.
הערות 340863
אני משתדל להמנע משימוש בשמות עצם מופשטים לתופעות, תנועות או אפילו מדינות.
זה מונע ממני מליפול למלכודות מוטמנות היטב. השימוש בהם טוב לפוליטיקאים שאוהבים לטשטש, לפשט ולהעצים תופעות. לכן אם תאמר שישראל היא מדינה קולוניאליסטית זה יהיה שונה מאשר אם תאמר שהצדדים האלו והאלו במדיניות ישראל הם בעלי סממן קולוניאליסטי כי...
במבצע ששמו פרח מזכרוני, אך במרכזו היה טיהור ג'נין, ריאיינו חייל על מעשיו. הוא ענה: "אנחנו נלחמים בטרור". גם החייל האמריקאי שישב בצ'קפוינט צ'רלי נלחם נגד הקומוניזם העולמי וכך גם גיסי בג'ונגלים של ויאטנם.
לגבי הכוונה לנצל את משאבי הקולוניה לטובת ארץ האם- היה גם היה המאפיין הזה במדיניות ישראל.
בכל אוםן,הקולוניאליזם יותר מוגדר מטרור ובולשביזם בהתייחסות של היום ואף מהקומוניזם. אלו מונחים שאינם יותר מגידוף שמשתמשים נגד מישהו. (היה לי מורה שכינינו אותו-טרוריסט.
קצת סטיתי אך לא לגמרי.
הערות 340864
"במבצע ששמו פרח מזכרוני, אך במרכזו היה טיהור ג'נין, ריאיינו חייל על מעשיו. הוא ענה: "אנחנו נלחמים בטרור"... לגבי הכוונה לנצל את משאבי הקולוניה לטובת ארץ האם- היה גם היה המאפיין הזה במדיניות ישראל."

לא הבנתי איך הלחימה בג'נין (שאגב, עלתה המון כסף וחיי אדם) הייתה "ניצול של משאבי הקולוניה לטובת ארץ האם".
1. מי היא ארץ האם ?
2. מי היא הקולוניה ?
3. ואילו משאבים עברו לארץ האם במהלך חומת מגן ?
הערות 340889
ה. ארה''ב ודרא''פ הן אכן תוצר של הקולוניאליזם. בלי להתעלם משום דרישה. כמו גם אוסטרליה וניו זילנד ובעצם כל יבשת אמריקה בגלגולה כיום.
הערות 341532
לא למותר לציין שאין לזה סוף, גם ארצות ערב הן תוצאה הקולוניאליזם הערבי, כל ההבדל הוא אלף שנים וההצלחה הרבה יותר של הערבים לכפות את תרבותם ודתם בכוח על המקומיים.
העלאת הטענה הקולוניאליסטית בהקשר היהודי-ערבי היא בעיקרה ניסיון של הערבים לרכוב על גל האנטי-קולוניאליזם העולמי. חוץ מהבסקים והבושמנים (אולי), כל שאר העמים בעולם הם תוצאה של קולוניאליזם והערבים דווקא קרובים לראש הרשימה, עוד יותר מהיהודים.
הערות 340922
א. בהחלט מיותרת, אולי, אבל זה רק אומר לך שאנשים עורכים הפגנות/שביתות גם סביב אירועים ספציפיים ובלי להרחיב בהכרח את משמעותם באופן שתיארת.
ה. באופן עקרוני אתה צודק, כמובן - אבל, ראשית, יש גם אנשים המגדירים את דרא"פ שלפני מנדלה, וגם את אוסטרליה, כקולוניות; ושנית, במובן מסוים אפשר בהחלט לומר שישראל היוותה "משאב בטחוני" למערב בכל תקופת המלחמה הקרה.
הערות 341009
בתור עוד אוהד של ''קים'' אני חושב שאי אפשר להתעלם מהגזענות. כל הספר מסתובב סביב העליונות המנטלית של קים על ההודי הטיפוסי (ראה אפיזודת קערת הדיו), עליונות שנובעת (על פי הספר) ממוצאו.
הערות 341177
קראתי את "קים" כל כך מזמן, שכל הפרטים נשכחו. מהי אפיזודת קערת הדיו?
אם אני זוכר נכון קים היה בן תערובת בן לחייל אנגלי ואם הודית. אל תשכח שקים החצי-הודי מצליח לסדר גם את המרגלים הרוסים.
גם הלאמה, שקים "מתחפש" לתלמידו, אמנם אינו מוצג כעילוי אינטלקטואלי בנוסח עדות הניו-אייג', אבל מוצג כאדם רוחני וטוב-לב והוא אחד הגיבורים החיוביים של העלילה.
בחברה מתוכה כתב קיפלינג (הראג' של הודו) שהיתה באופן מעשי חברה של אפרטהייד מוחלט, קשה לצפות ממנו ליותר.
הניסוח שלי הוא כזה: קיפלינג האמין בעליונות הגזע הלבן ובפרט הגזע האנגלי. עליונות זו התבטאה מבחינתו בחובת האדם הלבן לקדם את הגזעים האחרים לרמתו. אני חושב שהוא לא ראה בכך משימה סיזיפית וחסרת סיכוי (כמקובל בימינו), ולכן אני סבור שלא היה גזען.
הערות 341180
איך אפשר להאמין, בו זמנית, בזה שמישהו האמין בעליונות הגזע הלבן - ובזה שאותו אדם לא היה גזען?
הערות 341189
הדימוי שבו קיפלינג השתמש לילידים (ומוצג במאמר שלמעלה) הוא של חצי ילדים וחצי פראים. כלומר בני אדם שצריך לחנך ולקדם אותם לרמת האדם התרבותי. הגזען היה אומר שהילידים הם נחותים באופן קבוע וחסרים באופן מוחלט את היכולת להתקדם. (סליחה על כל המרחאות שהשמטתי).
אצל קיפלינג אפשר למצוא ייחוס איזה זדון עמום להמון הילידי, אך תחושה כזו קיימת גם אצל אנטי-קולוניאליסטים מודרניים כמו אורוול וקאמי.
הערות 341196
גזען ה*קיצוני* היה אומר אולי שאין ל"ילידים" אפשרות להתקדם. הגזען הבינוני אולי להא היה צריך להרחיק לכת כל כך.
הערות 341989
יש סיבה למה אתה כותב שפאעאמר ולא שפרעם?
5=2+2 338466
הכותרת לתגובה עונה לשאלות לך בדבר הסכמתי (החלקית) לחלק לא מבוטל מהעובדות המתוארות במאמר.
אני אישית נשברתי במשפט האומלל המשווה את רוצחי זאדה לשוטרים שירו בפורעים, אין לי עניין להכנס לוויכוח עם מישהו הטוען שחיילי צה''ל הם נאצים, רק מהכיוון השני.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים