בתשובה להאייל האלמוני, 04/11/05 21:23
343634
א. אני לא לומד בטכניון.
ב. אני לא לומד בטכניון (זו נקודה מאוד חשובה).
ג. נשים במדעים מדוייקים הן מיעוט שבמיעוט.
ד. לקחתי קורסים גם בפקולטות אחרות, ההבדל הוא שבמדעים הקורסים הם קשים, אני לא מזלזל בחשיבות הפקולטות האחרות, רק ברמת הקושי שלהן.
343636
בשבילי, לפחות, המתמטיקה הייתה קלה בהרבה מהפילוסופיה.
343647
אני לא מכיר אף אחד שמעיד על עצמו שלקח קורסים מתקדמים במתמטיקה (אם אפשר לשאול, למה אתה קורא מתמטיקה) ורואה את זה כבר השוואה לפילוספיה. אבל למה להיגרר להשוואות סובייקטיביות, תראה לי בבקשה קורס אחד בפקולטה למדעי הרוח בו הממוצע הוא 40 ושיעור הנכשלים הוא 60%.
343657
מתמטיקה - החוג למתמטיקה באוניברסיטה העברית.
נכון, היו אצלנו גם בחינות שאחוז הנכשלים בהן היה 70. לא זכורים לי שיעורי כשלון גבוהים כל כך בפילוסופיה.
אבל נראה לי שרוב האנשים שהולכים לפילוסופיה יודעים פחות או יותר למה הם הולכים, וחלק ניכר מאלה שהולכים למתמטיקה לא יודעים זאת מראש.
אתה בוודאי מתלוצץ. 345246
לקורס שלקחת קראו "מתמטיקה"? נשמע כמו קורס בסיסי שבבסיסי, יציאה ידי חובה. אתה יכול לדמיין מישהו לוקח קורס אחד, במשך סמסטר אחד, בשם "רפואה"? זה בדיוק אותו הדבר.

לשם השוואה, מי שעושה תואר ראשון במדעי המחשב לוקח עשרה קורסים מתמטיים שונים.
(אני מבקש לנסות להתעלם מטונים שנדמה שנשמעים בהודעה, לא התכוונתי [הפעם].)
אתה בוודאי מתלוצץ. 345258
כתבתי *החוג* למתמטיקה. לא *קורס*.
אתה בוודאי מתלוצץ. 345294
לא היה ברור, אבל לא משנה, עכשיו הובנת.
343669
תראה לי בבקשה קורס אחד *למתמטיקאים* בו הממוצע הוא 40 ושיעור הנכשלים הוא 60%. קורסי שירות מתמטיים (כלומר, קורסים מתמטיים שניתנים למי שאינם לומדים לתואר במתמטיקה) מוטים מראש לרעת הסטודנטים, הן מבחינת העומס והן מבחינת העובדה שיהיו בהם לא מעט אנשים שלא הכי מסתדרים עם מתמטיקה.
343711
היות ואני לא מתמטיקאי (והאוניברסיטה לא מפרסמת ממוצעים של קורסים) אני לא יכול להראות לך קורס כזה, אבל קורס מתמטי שאני לקחתי (לא קורס חישובי, אלא תאוריה מתמטית שמלומדת ע"י מתמטיקאי) התקרב לפרמטרים עליהם כתבתי, כמו כן סיפורי זוועה מחברים בחוגים כגון מדעי המחשב (הם נחשבים אצלך למתמטיקאים ?) מראים מספרים דומים.
מעבר לכך יש קורסים בעלי פרמטרים זהים בחוג שלי (פיזיקה לפיזיקאים).

לגבי הטענה שהפילוסופים סגורים על עצמם מבחינת כיוון (מקדונלדס ?), מה שקובע את מידת ההצלחה זה יותר כמות ההשקעה (עבור רוב האנשים), לכן אם אתה לא מניח שמתמטיקאים לא משקיעים, אתה חייב להסיק שהחוג למתמטיקה קשה יותר.
343714
מה הקורס המדובר שאותו לקחת והתקרב לפרמטרים?

יש הבדלים לא קטנים בין לימודי מדעי המחשב ובין לימודי מתמטיקה (בפרט, ראיתי איך במבחן על נושא לא קשה במיוחד - תכנות C++ בסיסי - מורידים כמעט את כל הנקודות על שטויות קטנות לרוב הסטודנטים), אז הם לא נחשבים אצלי למתמטיקאים.

מה שקובע את ההצלחה תלוי בפרמטרים רבים. אם ההצלחה נקבעת בצורה הוגנת, היא פונקציה של ההבנה ושל ההשקעה (נתון שבפני עצמו הוא מוטה, כאמור: מי שלא מבין מתמטיקה לא ילך ללמוד מתמטיקה). במקרה הרע היא פונקציה של הגחמות של המרצה.
343733
חשבון אינפינטיסימלי (השערת הרצף, סדר טוב על R וכדומה), לעיתים גם עונה שלם חדוו"א.
343736
איפה למדת אינפי כזה? השערת הרצף ומשפט הסדר הטוב נראים לי יותר רלוונטיים לתורת הקבוצות.

אולי במקרה של אינפי/חדו"א השאלה היא יחסית: מה אחוז הנכשלים בקורס למתמטיקאים לעומת הנכשלים בקורס ללא מתמטיקאים באותו נושא (בטכניון המצב חמור בהרבה בקורס של הלא מתמטיקאים, שהוא גם עמוס וטכני יותר).
343745
אם זה מעניין אותך, אני יכול לשלוח לך את הlecture notes של הקורס (אני מניח שעדיין יש לי חלק מהן). אני לא מתיימר להבין מספיק במתמטיקה כדי להסביר את ההגיון מאחורי הבחירות האלו, המרצה פשוט פיתח את כל החשבון האינפינטיסימלי (כמובן שהגענו גם לגבולות דרך סדרות קושי וכד') ובדרך נדרש להניח את שהניח. כמדומני השערת הרצף שקולה לסדר טוב על R, אנו נדרשים לדבר לאחר שלומדים את האלכסון של קאנטור ובאקסיאומת הבחירה (בשביל הפיתוח).
343756
ככל הידוע לי אין קשר בין השערת הרצף ובין משפט הסדר הטוב (ששקול לאקסיומת הבחירה וללמה של צורן). גם האלכסון של קנטור הוא לרוב משהו שנלמד בקורס בתורת הקבוצות. מדובר בחומר מרתק ביותר, אבל אני לא כל כך רואה איך הוא קשור למה שאני מכיר בתור אינפי (גבולות, רציפות, נגזרות, אינטגרלים) אלא אולי כשמגיעים לרמות קצת יותר מתקדמות. אני אשמח לראות את ה-lecture notes.
343744
בקורס אינפי 1 באוניברסיטה העברית השנה היה הממוצע (לאחר מועדי ב') 63 ושיעור הנכשלים כשליש. זה נחשב לממוצע הנמוך ביותר ולשיעור הנכשלים הגבוה ביותר זה כמה שנים בקורס הזה. את הקורס לוקחים (כמובן) כל הסטודנטים למתמטיקה וגם כל הסטונדטים לפיסיקה ולמדעי המחשב.
343757
קשה להסיק מהנתון הזה הרבה מסקנות כי מדובר בקורס מעורב. בטכניון יש הפרדה: אינפי 1 עד אינפי 3 הם הקורסים למתמטיקאים בנושא (או לסטודנטים מפקולטות אחרות בתואר משולב) ואילו חדו"א 1 וחדו"א 2 הם קורסי השירות שמיועדים למי שלא לומדים מתמטיקה (והם קשים יותר).
343763
אני לא יודעת בדיוק מה לומדים בחדו"א בטכניון, אבל בעברית יש גם קורסי "שירות" מתמטיים לפיסיקאיים שנקראים "מתמטיקה לפיסיקאים" 1 ו-‏2. אלו בעיקר קורסים בהם לומדים מתמטיקה שימושית (פתרון אינטגרלים, נגזרות חלקיות, פתרון משוואות דיפרנציאליות, מערכות צירים) ולא נוגעים כמעט בכלל בפורמליזם. אינפי 1 הוא בעצם הקורס היחיד שפיזיקאים לוקחים שבו הם לומדים פורמליזם מתמטי (אלא אם כן הם משלבים את התואר עם מתמטיקה).
345248
אם זה מעניין מישהו, במסלול המשולב למתמטיקה ומדעי המחשב באת''א לומדים חדו''א, וגם במסלול למדעי מחשב מורחב. החומר המתאים לקורסים האלו של את''א נמצאים בספרים של האוניברסיטה הפתוחה באינפי דווקא.
345357
בתל אביב, למיטב ידיעתי, "חדו"א" באמת מציין את הקורסים היותר מתמטיים ודווקא "אינפי" את הקורסים היותר טכניים (באוניברסיטה הפתוחה ובטכניון זה הפוך: "אינפי" זה המתמטי ו"חדו"א" זה הטכני).
אחוז נכשלים מעיד על פופולריות ולא על קושי 343978
ממוצע ציונים בקורס ואחוז נכשלים לא מעידים על קושי החומר הנלמד או קושי הלימודים. הסיבה שיש אחוזי נכשלים גבוהים בקורסים ספציפיים במדעי המחשב, היא בגלל שמדעי המחשב הוא חוג פופולרי ונרשמים אליו הרבה אנשים, ולאוניברסיטה יש מטרה לסנן את תלמידי השנה הראשונה. עד כמה שידוע לי, במקצועות קשים כמו כימיה או ביולוגיה יש אחוז נכשלים נמוך בהרבה מאשר במקצועות פופולריים כמו משפטים או כלכלה.
אחוז נכשלים מעיד על פופולריות ולא על קושי 344105
לא יודע לגבי כימיה, אבל ביולוגיה זה לא מקצוע קשה (לפחות ברמת תואר ראשון).
קושי הוא מושג סובייקטיבי 344106
על סמך מה?
קושי הוא מושג סובייקטיבי 344146
תפגוש אותי מחר בשרמן ואסביר לך בשמחה.
קושי הוא מושג סובייקטיבי 344296
אתה מנסה לרמוז שאתה לומד ביולוגיה?
קושי הוא מושג סובייקטיבי 344333
לא, הוא עושה מילואים בשריון.

(רק הגלילי יבין את זה)
קושי הוא מושג סובייקטיבי 344335
אתה מנסה לרמוז שאנחנו לא מספיק זקנים מספיק (על מנת שנדע שהיה פעם טנק שקוראים לו שרמן) או שאנחנו לא צפוניים מספיק (על מנת שנכיר את בית שרמן בצפת)?
קושי הוא מושג סובייקטיבי 344338
רמזתי על גילכם הרך, עוללי.
קושי הוא מושג סובייקטיבי 344350
אני לא רשל''צי אבל גם אני הבנתי (נדמה לי).
קושי הוא מושג סובייקטיבי 344419
גם
אחוז נכשלים מעיד על פופולריות ולא על קושי 344110
אחרי שניים שלושה סמסטרים, כשאנשים שאלו אותי על המקצועות של הסמסטר הראשון במתמטיקה, אמרתי להם שתורת הקבוצות זה לא מקצוע קשה אבל אינפי זה קשה יחסית. יום אחד פגשתי מישהו שאמר בדיוק את ההפך, התלהב מכמה שאינפי זה פשוט וברור ואמר שתורת הקבוצות זה ממש מסובך.

מאז אני נזהר יותר בצורה שבה אני ממליץ לאנשים את מה ללמוד, ובפרט כשאני אומר להם מה קל ומה קשה.
שו''ת 343981
יתכן וצריך להדגיש את ההבדל בין איכות התשובה לבין איכות הציון. במדעים המתמטיים הרבה יותר קל לדעת מתי התשובה לחלוטין לא נכונה ולכן הציונים שם נוטים להיות נמוכים יותר. אני מנחש שאם תבדוק רק בעשירון העליון של הציונים, תמצא הרבה יותר ציונים גבוהים דוקא במדעים המתמטיים.
ועוד רציתי לציין כי בזמני, הכי קשה היה להתקבל לפקולטה לרפואה והיא נחשבה הקשה ביותר.
איש (מדעי) הדשא מדבר 344265
קורס מבוא לפסיכולוגיה בבר אילן לפני שלוש שנים - הממוצע היה 59.
איש (מדעי) הדשא מדבר 344420
זה כמעט עבר, עם התפלגות נכונה אפשר בקלות להגיע ל70% עוברים. מה היה החציון ? זה כלל ? גם השנה זה ככה ?
איש (מדעי) הדשא מדבר 344691
כמעט עובר , אבל לא...
לא סגור על החציון - אבל אני יודע שהמצב היה בכי רע.
בנוגע למצב השנה- לא יודע.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים