בתשובה לאמיר, 09/09/01 18:28
לעניין ''האוסטרי'' 34460
באחת מתגובותי לגלעד אמרתי שאני הייתי מגדיר את המילה "גזענות"
אחרת מההגדרה שאותה הביא. באותו רגע לא ניסיתי לחשוב על הגדרה
מדויקת שלי, אבל חשתי שחסר איזה שהוא אלמנט מרכזי בהגדרה שהביא
גלעד.
אחר כך חשבתי על כך. נניח שודד לבן שודד קורבן לבן. האם זאת
גזענות ? בודאי לא. ואם שודד לבן שודד קורבן שחור האם זו גזענות ?
בעצם, גם לא. השודד שודד כדי להשיג כסף בשני המקרים, ובשניהם
אין קשר לגזענות.
לו פגע בשחור בגלל שהוא שחור היה זה מעשה שנובע מגזענות. כלומר
אלמנט חשוב הוא הכוונה או המניע. (הכוונה היא דבר שלפעמים קשה לגלותו
משום שהוא נמצא בתוך הלב, אבל בכל זאת ללא כוונה גזענית, אין גזענות.)
ממש עכשיו עיינתי במילון אבן שושן. ההגדרה שם:

גזענות: ההשקפה שעמי העולם נחלקים לגזע מיוחס ולגזעים אחרים שהם
נחותים (כאן מביא המילון כדוגמה את הנאצים והאנטישמיות.)

ההגדרה הזאת מתאימה למה שחשבתי. אין היא מכילה שום אלמנטים של
פגיעה, אלא מתארת *השקפה*.
תמיד חשבתי, כששמעתי את ראשי מפלגות הימין הקיצוני באירופה מביעים
התנגדות להגירת זרים לארצותיהם, שהרעיונות האלה כשלעצמם אינם
משקפים גזענות. לגמרי טבעי ומובן שצרפתים ירצו לשמור על אופייה
הצרפתי של המדינה או האוסטרים על אופייה האוסטרי וכדומה.
בכל זאת אין לי ספק שרוב האנשים האלה הם גזענים. הדבר נובע לא כל כך
ממה שהם אומרים אלא מרמזים שהם מנסים להסתיר.
למשל הם מאמצים סמלים נאציים. ההזדהות הזאת עם גוף שהיה בעל השקפה
גזענית לכל הדעות מצביעה על גזענות.
גם העובדה שתומכי המפלגות האלה פוגעים באותם זרים שכבר הגיעו לארצותיהם
(כנראה בהסכמה שבשתיקה של מנהיגיהם)
במקום להילחם על השקפתם הלגיטימית באמצעים דמוקרטיים כשהם מפנים
את מאמציהם כלפי בני עמם שמתירים את ההגירה הזאת ולא כנגד המהגרים
עצמם, שהגיעו משום שהתירו להם ושאינם אשמים במצב, מצביעה על גזענות.
לעניין ''האוסטרי'' 34464
"אלמנט חשוב הוא הכוונה או המניע" - האם המילה "מטרתה" לא מייצגת את זה בדיוק, לטעמך?
לעניין ''האוסטרי'' 34506
קראתי את ההגדרה שהבאת שוב.
לא.
המילה "מטרתה" בהגדרה שהבאת מובילה לפגיעות שונות.
כשאני מדבר על "כוונה" אני מדבר על מניע שנובע מ *השקפה* שיש גזע עליון ויש גזעים נחותים.
זה לבו של כל המושג הזה שקרוי "גזענות", והוא חסר בהגדרה שהבאת.
לעניין ''האוסטרי'' 34597
אני מסכים אתך שזו גזענות, כמו שכתבתי כבר למעלה.
גם כתבתי למעלה שיחס ישראל לפלסטינים אינו גזעני, אבל מדיניות ישראל לערבי ישראל היא גזענית, כיוון שבה אין שום אלמנט מלבד גזע. גם ההשקפה הציונית: "יש לנו עם ללא ארץ, וארץ ללא עם". עם כל הכבוד, היה פה עם. זה שהוא לא היה לאומי במתכונת אירופאית זה משהו אחר. או "חוד החנית האירופאית נגד הברבריות הערבית".
הציונות אולי לא בססה את זה על רקע מדעי, אבל היא התנשאה על הערבים (הרצל מתאר אותם באלטנוילנד כ"ערבים מזוהמים" בבקורו של הגיבור בארץ).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים