בתשובה לגיל לדרמן, 28/11/05 17:10
ספר האגדה:: 349580
קודם כל, הסיכום שהבאת הוא בהחלט מעניין. אלא שצורת מחשבה זו אשר מובאת בשיחתו של ליבוביץ' אינה חדשנות מחשבתית, אלא היא נושא שעליו אתה יכול לשמוע ,מן הסתם, בשיחה עם כל למדן יהודי (או נוצרי) המכיר את הדינים של דתו . יתרונו של ליבוביץ' היה שהוא בעל בסיס של לימוד דינים דתיים בנושאי החיים, מה שאין לרבים מהחוקרים המתיימרים לדון בפוליטיקה. זה הקנה לו בסיס רב תחומי שכמוהו לא מוצאים אצל חומסקים אשר קופצים מעת לעת להתבטאויות פוליטיות קיצוניות.
באותה מידה, יכולת לתפוס שיחה עם פרופ' לרפואה שלמד משפטים יחד עם עיסוקו (אלא שזה צירוף שבדרך כלל לא מוצאים).
ספר האגדה:: 349586
חדשנות מחשבתית בעלת טעם הינה מצרך נדיר ביותר. מה לעשות, כבר חיו לפנינו הרבה אנשים, ורבים מהם היו חכמים מאוד וחשבו על הרבה דברים מעניינים. בוודאי שלא היה לליבוביץ' מה לחדש בתורת המוסר או בפילוסופיה או ברפואה. לדעתי, חשיבותו לחברה הישראלית לא היתה בפילוסופיה (הרעועה למדי לא פעם, או הסגורה עד כדי אבסורד במקרים אחרים) שלו, ובטח שלא בחדשנות שלו. הוא היה נביא - הוא היה מחויב לרעיון ואמר את זה בקול רם, בבוטות, ובנחישות. כשההוויה הציבורית מלאה בצביעות ובשחיתות ובקריצות ובהעמדת פנים, קול צלול שעומד מאחורי האמת שלו בעקשנות כפייתית הוא בעל חשיבות רבה.
לגבי פוליטיקה, מבחינות רבות ליבוביץ' לא באמת דן בה. הוא העיד על עצמו שהפרוגרמה ה''פוליטית'' היחידה של האדם האמוני הינה אופורטוניזם. הפעולה הפוליטית הרגעית נגזרת מתוך המטרה האמונית. למשל, קריאתו העיקשת להפרדת הדת מהמדינה לא נבעה מתוך עמדה פוליטית (כמו למשל אצל חברי מפלגת שינוי), אלא מתוך עמדה דתית. בנסיבות דתיות אחרות, עמדתו היתה משתנה. ה''קיצוניות'' של עמדתו הפוליטית-לכאורה היתה לדעתי פועל יוצא של עולם הערכים שעמד בבסיסה, עולם ערכים נוקשה וזר כמעט לחלוטין לזה של הישראלי הממוצע.

בכל מקרה כדאי לקרוא את הקישור המצורף. זה אולי לא חדשני, אבל דברי טעם כמעט תמיד משתלם לקרוא.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים