בתשובה לדב אנשלוביץ, 03/12/05 8:06
האם קראת את הכותרת ? 351036
"איך מתיישבת כותרת מאמרך עם העובדה שאינך אתאיסט ?"

המונח "אתאיסט" מוגדר במילון אוקספורד כ"תאוריה או האמונה שאלוהים אינו קיים". מאחר ומבחינתי השאלה לא עלתה על הפרק מעולם, הרי שאין לי צורך להזדהות עם תאוריה או אמונה בכך.

זה לא עניין רגשי מבחינתי. לאמירה שאני "אתאיסט" יש מבחינתי אותה משמעות כמו לאמירה שאני "א-אוהד הפועל תל אביב" "א-מאמין בקלפי טארו" או "א-בעלה של גרטרוד פון שימלצברגר". אינני אוהד של, מאמין ב, או בעלה של, אבל זו אינה הגדרה שיש לה משמעות עבורי גם כשלילה.

באופן כללי יותר, אינני מזדהה עם עמדות המבוססות על מה שהן מסתייגות ממנו ומעדיף עמדות התומכות במה שאני תומך בו. אני מניח שגם אתה תעדיף להיות "איש ארץ ישראל השלמה", נאמר, ולא "א-שרון" או "א-נסיגה".
האם קראת את הכותרת ? 351073
אני חושב שכותרת מאמרך כשלעצמה, לא רק שהיא מעמידה את שאלת קיומו של האל על ראש הפרק, בניגוד מפורש לדבריך, אלא שיש בה אף תשובה חדה ובוטה, ולכן לא ברורים לי כלל דבריך האחרונים בעניין זה.

כמו כן לא התייחסת לטענתי (אני עובר לעניין אחר) שעצם הערבוב בין שאלות דת מוסר ומנהגים לשאלות הגיון וכשלים לוגיים, אינו ממן העניין.
לדעתי רוב ההתנהגויות האנושיות אינן קשורות כלל בהיגיון אלא הן בעיקר תוצאה של רגשות, ומנהגים שהתגבשרו במרוצת הדורות.
אתן אולי דוגמה. מקובל כמעט בכל החברות בין אם הן דתיות או שאינן דתיות להתייחס בכבוד לגופת נפטר, לערוך טקסי קבורה, ולכבד את מקום הקבורה. מבחינת ההגיון והלוגיקה אין בכך כל צורך, כי הגופה ללא החיים, הינה דומם חסר ערך, ובכל זאת אלה הם המנהגים.
האם קראת את הכותרת ? 351085
אכן מתרחשות לפעמים באייל התאגדויות שונות ומשונות. מי היה מאמין שאני אסכים לכל מלה שלך בתגובה כלשהי?
ימות המשיח.
האם קראת את הכותרת ? 351242
הסברתי את פירוש המונח ''חשיבה לוגית'' כאן כעשרים פעם. אתה מוזמן לעיין במאמר או, לכל הפחות, בתגובות. קשה לי לענות על טענתך עד שלא הגענו לנקודה זו.
האם קראת את הכותרת ? 351270
איני חושב שאני זקוק דווקא להסברים שלך כדי לדעת את משמעותו של מושג פשוט. אני רואה את תגובתך האחרונה התחמקות.
האם קראת את הכותרת ? 351281
זה בדיוק העניין: נדמה לך שאתה יודע. אבל ההגדרה של א"ר היא כה נשגבה, שהיא ודאי לא עלתה בדעתך עדיין.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים