בתשובה לכבשה, 04/12/05 22:13
להיפך 351301
היא א-מוסרית.
להיפך 351330
כלומר, אם מופיע לך סנה בוער איפהשהו אתה צריך להגיד לה שלא תיכלה להנאתה במקום אחר.

אבל, מששילחת את א.צבאות לדרכו, לא להחליפו במשהו, כלומר, להאמין שאין לך צורך בכלל לחשוב על מוסר או, להשתמש באבולוציה (למשל) כשיפוט ערכי -גם לא מוסרי יותר מידי.

עכשיו בוא נגיד שאתה לא חי עם התובנה הזאת במערה מבודדת, שם היית עוסק בשאלה האם מוסר יכול לנבוע מלוגיקה (ומגיע למסקנה שלא).
אתה חי בתרבות שהיא עולם שלם של חיות מסוג אדם, שאלות מוסריות כל הזמן מכל הכיוונים ,כמה מהם כבר חשבו על הבעיות האלו לפניך, הרבה מהם דיברו על אלוהים ו"עם" אלוהים, השתמשו במושג העתיק והמתפתח הזה.

ואתה מוצא את עצמך מהרהר בדבר בכל זאת, הנה לך יחסים מורכבים.

אלוהים/אלים/אלוהות/ישויות טראסצדנטליות/הוויסי הגדול - הוא חלק מהמיתוס, מהחשיבה המיתית, חלק מהסיפור, האנושי והפרטי, גם אם הגעת למסקנה שהוא לא קיים.
להיפך 351333
בעצם הייתי צריך לכתוב את התגובה למטה כתגובה על זאת, לולא נכתבו במקביל...
להיפך 351386
הבנתי. מעניין.:)
להיפך 352202
התחלתי דיון דומה בעניין, עם תוצאות מעניינות, לפני זמן מה:

תגובה 292832

התשובות לשאלתי די מלמדות על המשיבים, הייתי אומר.
תשובתו של מאיר אריאל 352262
מתוך על קיום אלוהים/מאיר אריאל

"קודם כל, יש מילה כזאת. אלוהים. אם בכלל בכלל אין ולא היה אלוהים, לא היתה מילה כזאת.
זה הכלל: כל דבר שאפשר להגיד עליו אין, הרי זה יש. דבר שאי אפשר להגיד עליו אין כי אין על מה להגיד אין, כי אין מילה כזאת, הרי אין דבר כזה מכל וכל.
כל אין שאומרים על דבר - הוא זמני, עד שהמילה נמחקת מהמילון.
---- וכשם שהחנווני אומר "אין סוכר", כך יכול אדם להגיד: "אין אלוהים", שאומר שאצלו עכשיו אין אלוהים, כמו שאומר אברהם אבינו לאבימלך 'כי אמרתי אין יראת אלוהים במקום הזה והרגוני על דבר אשתי'. או כמו ששמעתי אומרים בימינו על פלוני 'אין לו אלוהים'. משמע שאין לו סייגים ומעצורים מוסריים וכ'ו. אם כן בכלל וכל עוד יש מילה כזו - יש אלוהים. "

ואני אוסיף (לא שצריך) - בעולם האנשים, מושג יכול להשפיע על אדם יותר מגרוויטציה.
תשובתו של מאיר אריאל 352274
אה...סליחה, זה בכלל לא תשובה על השאלה שלך.
סתם רציתי לכתוב את זה כנראה. בכל מקרה, לדעתי אין טעם לציית.
לא בגלל השוואה בין הטוב או היופי לרע ולעצוב שהנ"ל תובע עליהם זכויות יוצרים אלא, הצייות עצמו לא נראה לי - איזו מין תועלתנות זו אם אתה צריך לחיות חיים שונים מאלה שברצונך ("ברצונך" למעמידי הקשיים) לחיות? (+טיעון הגנים שלי יכולים לקפוץ)

אבל, השאלה שהמאמר הזה העלה, היא יותר - האם צריך להביא את אלוהים בחשבון בכלל? למה בכלל לחשוב עליו?
תשובתו של מאיר אריאל 352346
אריאל אומר כאן שטויות מוחלטות. האם יש בעולם פיות? רוחות רפאים? אתר? סוסים מעופפים?
תשובתו של מאיר אריאל 352412
דרקונים? כן. המושג קיים ומשפיע גם ללא הוכחה של קסקס זנבי.
בסין למשל, הדימוי 'דרקון' היה לא פחות חשוב מהדימוי 'כשלון' או 'חיי שיתוף' אצלנו.
(למה סין? דרקון סימל קשר בין רמות קיום שונות, בן-בית ב'שמיים'-סדר הדברים, אך, יכול להתגלות לעינך בדרכים שונות)
כנ"ל פיות באירלנד.

- האם קימות רוחות? רוח? נפש?
האם המונחים מדעי-הרוח, מחלת-נפש, מצב-רוח, רוח/נפש-שבורה אומרים לך משהו? האם אתה יכול לוותר עליהם או להתעלם מהם?

מאיר אריאל לא מקשקש על קרינות אאורה וילדים שטוענים שהיה להם שפם בבנגלדש.
תשובתו של מאיר אריאל 352420
בענין הרוח - דיברתי על רוחות *רפאים*.
ולא אמרתי שדימויים לא קיימים. ודאי שהם קיימים. וודאי שיש שלל דימויים למושג "אלוהים". זה רק לא אומר שיש לו הצבעה במציאות.
חשבתי על דרקונים כשכתבתי את תגובתי הקודמת, אבל אכן זה לא מתאים למחלקה הזאת - לכן לא הוספתי אותו.
תשובתו של מאיר אריאל 352426
דרקונים לא מתאימים למחלקת הפיות והרוחות?
הצבעה במובן של אלוהים אחד-קול אחד?
תשובתו של מאיר אריאל 352431
הצבעה במובן של הוראה.
תשובתו של מאיר אריאל 353197
מה זה הוראה?
תשובתו של מאיר אריאל 353205
הצבעה.
תשובתו של מאיר אריאל 353207
כן, את זה כבר כתבת.
אבל אמרת בתגובה 352420 משהו שממנו השתמע שלאלוהים אין הצבעה, ולכן אין אלוהים. אבל מה זה הצבעה? מהי ההצבעה, או הוראה, של המספר 4?
תשובתו של מאיר אריאל 353214
לא אמרתי שלאלוהים אין הצבעה, אלא שאין לדעת אם יש לו כזאת.
למספר 4 אין הוראה, אלא משמעות בלבד.
אינני כופרת במשמעות המושג אלוהים - אמרתי בהחלט שיש כזו (רבות כאלה).
תשובתו של מאיר אריאל 353224
בואי נניח שאין למושג אלוהים הצבעה, האם זה אומר שאין אלוהים?
תשובתו של מאיר אריאל 353234
ודאי.
תשובתו של מאיר אריאל 353235
אז גם המספר ארבע איננו?
תשובתו של מאיר אריאל 353239
המספר ארבע ישנו: 4.
תשובתו של מאיר אריאל 353243
מגניב, אז גם אלוהים: אלוהים.
תשובתו של מאיר אריאל 353248
זה רק אם אתה מקבל אותו כיש תיאורטי לחלוטין.
תשובתו של מאיר אריאל 353250
למה הכוונה?
תשובתו של מאיר אריאל 353277
כלומר, שהוא לא קיים בשום מקום אחר מלבד בטקסטים כתובים/נחשבים (=עולים במחשבה).
תשובתו של מאיר אריאל 353396
אני מסכים איתך שהוא לא עצם גשמי, מה שמסביר את העובדה שאין לו הוראה, במובן של הוראה על עצם גשמי. אבל אף אחד מעולם לא טען שהוא כזה. ואין מכאן כדי להסיק שהוא קיים רק בטקסטים.
תשובתו של מאיר אריאל 353439
לא כל הוראה היא הוראה על עצם גשמי. רגשות, למשל, קיימים ואינם תיאורטיים.
תשובתו של מאיר אריאל 353695
אוקיי, אז על מה מתבססת הטענה שלאלוהים אין הוראה?
תשובתו של מאיר אריאל 353721
אני חוזרת - לא אמרתי שאין, אמרתי שאין לדעת אם יש.
תשובתו של מאיר אריאל 353725
אוקיי :)
תשובתו של מאיר אריאל 353255
רציתי להעיר שאני מקבל אותו כתיאורתי לחלוטין כדבריך. אני כל כך המום עדיין מהרב לחמא-ניא (הניצוץ) שאין לי דבר להוסיף.
תשובתו של מאיר אריאל 353275
יפה. אפשר לחגוג עם הבבא בובה.
תשובתו של הרב דוד לחמא-ניא 352440
מתוך קיום על לחמניה /יעקב המבורגצקי, רב הבורגר ראנץ'

האגדה מספרת על הרב העילוי דוד לחמא-ניא שהיה משמש בנערותו כנער דלפק בסניף הבורגר ראנץ' בקהילת הקודש בהרצליא. יום אחד נכנס לסניף בחור חסון ובריא שביקש להשביע את רעבונו האינטלקטואלי. אמר הבחור: "שמע נא, ידידי. היש בידכם צ'יאזבורגר להשביע את תאבוני חסר התחתית?"
ענה לו דוד: "הסר נא דאגה מלבך, המושג צ'יאזבורגר קיים מעצם היותו מילה ואין בכוחי הדל לבטלו".
אמר לו: "מעוניין אני להסיר רעב מקיבתי, ולדעת האם סניפכם יכול לספק לי צ'יאזבורגר?".
ענה לו: "הרי אני עובד כאן ח"י ימים ומנהל המשמרת איננו, ככתוב: בימים ההם אין שופט בישראל. איני יכול לאמר מה הסניף יכול ומה לאו. אך דע נא שאפילו אם אין בידנו לספק צ'יאזבורגר זהו מצב זמני בלבד. ככתוב: בימים הם, אבל לא בזמן הזה."
אמר לו הלז: "הקשב לי מר בחור. מבקש אני ארוחת גרויסע-ראנץ' כפולה עם גבינה. תודה".
ענה לו: "דע לך שתוכל להשיג כל מה שלבך מבקש אם רק תאמין. גם ארוחת א-ביסלע-חסה היא ארוחת גרויסע-ראנץ'. ככתוב: זה הקטן גדול יהיה".
אמר: "יש לכם המבורגר עם גבינה, או אין?" ענה לו: "תלוי למה הכוונה במילים יש ואין שמשמעותם היא לא פשוטה כלל וכלל. בכל מקרה הנני שמח לעמוד לרשותך בכל דרך."
אמר: "הקשב לי טוב. אם יש כאן המבורגר, רצוי הוא יופע מיד, ככתוב: פן יבולע לך."
ענה לו: "אין יראת אלוהים במקום הזה, אך אלוהים קיים גם קיים. ואם אלוהים קיים, קל וחומר שמשאת נפשך השייזבורגר קיים ואם ירצה השם הוא יופע לפניך במהרה בימינו אמן".

האגדה אינה ברורה לגבי מה שקרה בהמשך, אבל ידוע לנו שלאחר שלושה ימים התעורר העילוי בבית החולים ומיד התרוממם ממיטתו וצעק: "יודע אני את משמעות הקיום! קראו מיד לרב בית החולים!". באו רופאים ואחיות וניסו להרגיעו ולהסביר שאין ומעולם לא היה בבית החולים רב. אך דוד הוכיח אותם על טעותם וחוסר הבנתם של המושגים "אין" ו"יש". יצתה בת קול מן השמים ואמרה: "ככה וככה יעשה לאיש הדבק באמונתו. דוקטור אהורונוב לחדר יולדות". וזוהי היתה אחת מהתגלויות הראשונות של הניצוץ של הרב לחמא-ניא הי"ד.
תשובתו של הרב דוד לחמא-ניא 352444
השתכנעתי.
תשובתו של הרב דוד לחמא-ניא 352518
תלוי באיזה בית חולים הוא היה. בבית החולים בילינסון, למשל, בהחלט יש רב קבוע.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים