בתשובה לאפופידס, 23/10/05 14:12
אז מי באמת מרוקן את האנושיות מכל תוכן? 351337
(אני מתעלל בך רק בגלל שאתה האחרון [הממשי] בפתיל).

האם "הטריז" עומד בפני מכשול?

בשנות השמונים קבע בימ"ש בארה"ב שהפרדת הדת והמדינה אוסרת על לימוד בריאתנות בביה"ס בגלל שהיא חלק מהדוגמה הדתית. בעקבות זאת חובר מסמך דתי בשם "אסטרטגית הטריז" שקורא לתקוע טריז במערכת בחינוך ואח"כ להרחיבו במטרה להעמיד את המדע כולו על בסיס תאיסטי. התכנון התבוני הוא הטריז.

בדובר שבפנסילבניה מתנהל משפט שאמור לקבוע אם מותר ללמד תכנון תבוני בביה"ס. הבריאתנים טוענים שזו תאורית מדעית ולכן יש ללמד אותה כמו שמלמדים את תורת האבולוציה (והם נתמכים על ידי סמכות אינטלקטואלית בשעור קומתם של ג'ורג' וו. בוש ובנדיקט ה16). אולם מסתבר שלמרבה הפלא, מידת המדעיות של הדעה הבריאתנית קלושה עד לא קיימת. קרן טמפלטון שמטרתה גישור בין מדע ודת, תמכה עד כה בכמה כנסים בריאתנים. ראשי הקרן החליטו שהגיעה העת לבקש ממדעני הבריאתנות הצעות למחקר מדעי. שום הצעה לא הגיעה למשרדי הקרן. "מנקודת המבט של רצינות וקפדנות מדעית, אנשי התכנון התבוני לא נראים טוב," אומר סגן נשיא בכיר בקרן.

גם באקדמיה מצב התכנון התבוני עלוב, עם מספר זעום של פרסומים במגזינים מקצועיים העומדים לבחינה של עמיתים לתחום.

האוניברסיטה היחידה שכוללת לימודי תכנון תבוני היא הסמינר התאולוגי הבפטיסטי הדרומי שבקנטקי. את יחסם של שאר האוניברסיטאות, כולל קולג'ים דתיים מסכם דרק דייויס, ראש מכון ג'יי.מ. דאוסון ללימודי מדינה-דת: "אני מלמד באוניברסיטאות בפטיסטיות גדולות בכל העולם. אני אדם דתי. נקודת המוצא הבסיסית שלי היא שאין מקומו של התכנון התבוני בכיתות המדעים."

הביוכימאי מיכאל בֶּהֶא, מראשי הארכיטקטים של התכנון התבוני העיד במשפט בפנסילבניה והודה שלפי ההגדרה שלו לתאוריה מדעית, גם אסטרולוגיה נחשבת לתאוריות מדעיות. שותפה נאה לתחמון התבוני.
לאור זה, משרד החינוך של קנזאס קיבל דרישה רישמית מאחד שהגה תאורית בריאה אלטרנטיבית (הבריאתנים דרשו לשלב את הרעיון שלהם במערכת הלימודים כאיזון אלטרנטיבי לאבולוציה). משרד החינוך של קנזס נאלץ לדון בהכללת "תאורית חייזרי ספגטי וכדורי בשר" בתוכנית הלימודים. ישנה עוד "תאוריה" בריאה אלטרנטיבית, בעלת חזות מרשימה יותר, המדברת על התגבשות קריסטלית של החיים.
עכשיו אנשי התכנון התבוני מנסים למזער את חשיבות המשפט בפנסילבניה, למרות שהפסד במשפט יכול לתקוע ולהפיל את הטריז בשחת.
אז מי באמת מרוקן את האנושיות מכל תוכן? 351339
מעניין שהדיון בארצות-הברית איננו בשאלה מהן המטרות של הלימודים בתיכון, מה נכון ללמד את הילדים, או איך צריך ללמד ביולוגיה. המכשול היחיד בפני תומכי התכנון התבוני הוא מסמך דתי עתיק שמצווה על ''הפרדת דת ומדינה'', ותוכנית הטריז מותנה בפרשנות דתית חלופית של אותו מקור.
אז מי באמת מרוקן את האנושיות מכל תוכן? 351433
בנתיים זה רק בכמה מחוזות בקנזאס ופנסילבניה, לא?
אז מי באמת מרוקן את האנושיות מכל תוכן? 356019
ובכן, השופט פסק שאין ללמד תיכנון תבוני משום היא איננה אלא "בריאתנות בשם חדש," והחוקה אוסרת על לימודי דת בבתי הספר ובריאתנות שאיננה אלא "סוג מסוים של נצרות." ביהמ"ש העליון כבר פסק שבריאתנות מסתמכת על התורה כהסבר ליצירת חיים, וכשכזו אסורה על לימוד בביה"ס.

מעניינים יותר הם הדברים הנוספים שהשופט ג'ונס (רפובלוקני שמונה ע"י הנשיר בוש) כתב: "תאורית האבולוציה של דרווין איננה מושלמת, אולם אי אפשר להשתמש בעובדה שתאוריה מדעית עדיין לא מספקת הסברים לכל דבר כפתח דרכו ניתן לדחוף לכיתות ללימודי המדע היפותזה אלטרנטיבית שאיננה ברת-ניסוי המבוססת על דת או להביא מצג מעוות של הנחות מדעיות מבוססות."

אחד העדים הראשיים מטעם הבריאתנים, פרופסור מיכאל באהא הודה שעפ"י הקרטריונים שלו למדע, גם אסטרולוגיה נחשבת למדע.

אז מי באמת מרוקן את האנושיות מכל תוכן? 356020
"מדענים בריאתנים מפריכים את הגרוויטציה בעזרת תיאורית "הנפילה התבונית" החדשה
קנזס סיטי, קנזס: בעוד הויכוח על לימוד האבולוציה בבתי הספר הציבוריים בעיצומו, הופיעה ביום שני מחלוקת חדשה בזירת הקרב. מדענים מהמרכז הבריאתני להיגיון מבוסס-אמונה (מבהמ"א) טוענים כעת, ש"תיאורית הגרוויטציה" הותיקה פגומה, ומציעים כתחליף תיאוריה חדשה של "נפילה תבונית"."


חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים