בתשובה לגדי אלכסנדרוביץ', 22/12/05 18:11
חרדים 356237
לא לחינם קיימת ההגדרה "חברת הלומדים". מדובר בחברה שהחינוך בה, החל מגיל צעיר, מציב את לימוד התורה "לשמה" כאידיאל. אחוזים משמעותיים מהגברים שבה (יש ויכוח לגבי האחוזים עצמם, אבל כנראה לא לגבי זה שבכל מקרה מדובר בשיעור גבוה יחסית) מעבירים שנים ארוכות במוסדות לימוד תורניים ואינם משתלבים, למעשה, במעגל העבודה. כך שהשאלה אם הם יעבדו או לא יעבדו עם נשים אינה רלוונטית לגביהם. חלק מהם (ככל הנראה - חלק יותר גדול מחלקם של העוסקים בהוראה בחברה החילונית)ישתלבו בשלב מסויים בתעסוקה באותה מערכת גדולה של לימוד תורה שהם עצמם יצאו ממנה, מערכת שהיא מופרדת מינית ממילא. כך ששוב שאלת העבודה עם נשים אינה מתעוררת. אלה שאינם משתלבים במסלול המקובל הזה ומנסים למצוא מסלולים הכוללים לימוד מקצועי או אקדמי צריכים להתמודד עם מצבים די מסובכים ולמצוא פתרונות יצירתיים.

נדמה לי שא"פ אמר כאן פעם כי מדובר בכ-‏10% מכלל העם היהודי, כלומר - שיעור המזכיר בממדיו את שבט לוי, כי כך היה בחברות היהודיות מאז ומתמיד וכי מאז ומעולם היה מקובל שהאוכלוסיה העובדת (ובעיקר עשיריה) נושאת על גבה, כלכלית, את "שומרי הגחלת".
חרדים 356261
זה מאוד מטריד, מהסיבה הפשוטה שאני חושש שהרבה מאותם לומדים לא עושים זאת מתוך רצון כן, אלא מתוך אי היכרות מוחלטת עם האלטרנטיבות.
חרדים 356273
הם מכירים את האלטרנטיבות: הם נקראים ללשכת-הגיוס כדי לקבל את הפטור.
חרדים 356281
אם הייתי יודע לפני הגיוס את מה שאני יודע עכשיו, ואם הייתה ניתנת לי הבחירה, גם אני לא הייתי מתגייס. מה בין זה ובין האלטרנטיבות לאורח החיים החרדי? (בפרט בהקשר הזה של הדיון, תחום הלימודים). אוי ואבוי אם הצבא היה האלטרנטיבה היחידה.
חרדים 356289
אם הם מפסיקים את לימודי התורה ועוברים ללימודי מתמטיקה, הם צריכים לעבור שוב דרך הלשכה, אבל הפעם לא כדי לקבל פטור.
חרדים 356290
צודק. לא חשבתי על זה. עוד סיבה לבטל את הפטור המגוחך הזה, או לפחות לשנות את תנאיו.
חרדים 356300
אני מכיר חרדי שהלך להתגייס, כי הוא לא ידע את מה שאתה והוא יודעים עכשיו. אם לחילוני קשה בצבא, תחשוב מה זה בשביל חרדי להיות בצבא.
חרדים 356329
אני בטוח שזה סיוט מתמשך. מה הקשר לדיון?

(אגב, חס וחלילה לי מלהגיד ש"היה לי קשה". לקרביים קשה. לי סתם היה מגעיל).
חרדים 356360
רק שבשום מקום ובשום זמן לא היו כל כך הרבה אנשים ש"תורתם אומנותם", תמיד זה היה סטאטוס שנשמר לעילויים, והיום כל אחד, בין אם זה מתאים לו, בין אם זה לא מתאים לו, בין אם הוא גאון גדול ובין אם הוא סתם טמבל - לומד.
והא ראיה - בחו"ל עד היום, הואיל ואין להם מערכות שיממנו לומדים מכספי המיסים, רוב האוכלוסיה (החרדית!) עובד.
תנאינו ואמוראינו נשאו שמות שמעידים על מקצוע.
רש"י גידל גפנים והרמב"ם היה רופא.

אגב, שבט לוי, להזכיר, תפקידם לא היה ללמוד תורה, וגם זבולון ויששכר עשו הסכם ביניהם, ולא צד אחד קפץ ואמר - "גם זבולון ויששכר עשו הסכם ביניהם, ואני רוצה להיות יששכר".
חרדים 356366
המורה נועה, הנה משהו שקראתי הבוקר: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?...
חרדים 356390
יופי, שאתה מצביע, אבל לא נתתי לך רשות דיבור.
חרדים 356391
כן ירבו.
גם אם אברך יעשה מלאכתו עראי ולימודו קבע, עדיין מצבם הכלכלי ישתפר, וגם מצב מדינת ישראל.
חרדים 356403
ההבדל בין חו''ל לארץ הוא הרבה יותר עמוק ונוגע לסיבות הסטוריות. זה לא רק בגלל קצבאת שגם שם ניתן להשיג.
חרדים 356431
יש הרבה הבדל בין הארץ לחו"ל:
בארץ דוברים עברית ובחו"ל לא.
בארץ יותר קל לשמור כשרות ובחו"ל קשה.
יש מצוות שנוהגות רק בארץ.
את החיים בחו"ל מענישים ביום טוב שני של גלויות.
יותר קל למצוא חתן/כלה יהודיים בארץ. בחו"ל זה יותר קשה.

בארץ היה הרגל של הישוב הישן לקבל את כספי החלוקה. יופי.
מה חוץ מזה?
למה בחו"ל יהודים יכולים לעבוד ובארץ לא?
למה יהודים בחו"ל פחות מחמירים ויותר פתוחים, ועדיין קוראים לעצמם חרדים, מה שבארץ משום מה לא קורה?
חרדים 356665
יש צבא, יש קצבאות, יש את החרם על לימודי חול של הרב סלנט, יש את המלחמה בציונות.

הרבה דברים. אני לא בקיא, אבל זה לא רק קצבאות.
חרדים 357836
עייני נא ברמב''ם, סוף הלכות שמיטה ויובל. ותנוח דעתך הכעוסה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים