לעג לרש 357538
מן הראוי שיונהגו בבתי הספר הממלכתיים גם לימודי תלמוד באופן מסודר.
כיצד יתכן שתלמידי ישראל לא ידעו דבר וחצי דבר בכל הקשור לעמוד השידרה של היהדות.
לעג לרש 357573
אל אף שאחת מהמפקדות שלי בטירונות עשתה 5 יחידות בתלמוד, אני מסכים עם כל מילה שלך. באמת ראינו את ההבדל התהומי ביחסים שלה כלפינו לעומת היחסים של מפקדות/ים אחרות/ים שלא שנו מאומה.
לעג לרש 357575
אני מכיר מישהו שלמד 5 יחידות מתמטיקה ואומר תודה לקופאיות בסופר, בזמן שראיתי המון אנשים שלמדו רק 3 ואפילו לא מחייכים אליהן.
לעג לרש 357577
זה בכלל לא קשור, אין קשר בין לימודי המתמטיקה המתורגלים לבין לימודי התלמוד המחנכים. בעוד שתרגול מתמטי נועד לחדד את המוח ואולי גם לתרגל אותך להתמודד לבד בכל מצב בדרך את המטרה הנכספת של מבחן התוצאה, לימודי התלמוד נועדו בעיקרם לחדד את החושים המוסריים העדינים של נפש האדם בכל הנוגע ליחסים שבין האדם לסביבתו. מכאן שלא פלא בעיני יחסה השונה של המפקדת בעלת ה-‏5 יחידות בתלמוד לעומת יחסם של מתמטיקאים קרי מזג מספריים כלפי סובביהם.

שאני אנחש ע"פ התגובה הזאת שלך כאן שמעולם לא פתחת דף גמרא בחייך, בעוד שמתמטיקה אתה למד בתואר שני בטכניון. תתבייש לפחות. דור של חוצפה יסגי...
לעג לרש 357584
תואר שני? תודה על הכבוד הלא ראוי.

מהאמירות שלך על מטרות התרגול המתמטי (ועל "מתמטיקאים קרי מזג מספריים" ועל "מבחן התוצאה") אני מקבל תחושה לא נעימה באשר לדרך שבה אתה מנסה לגזור מהדברים שאדם למד בבית הספר (או לומד באוניברסיטה) על אופיו.
לעג לרש 357596
כך זכרתי לי משום מה.

נו, להווה ידוע מאז ומעולם שהמקצוע של האדם כלל אינו מתיימר להשפיע (מטוב ועד רע) על אופיו של העורך דין, הפילוסוף, השופט, הרופא, הרב או המתמטיקאי.
לעג לרש 357598
אז מה הקשר בין יחידות לימוד בתלמוד ונימוסים והליכות?
לעג לרש 357601
<גילוי נאות: אם לא ירדת לסוף דעתי, המשפט נאמר בלשון סגי נאור>.
לעג לרש 357604
...בלשון סגי נהור.
לעג לרש 357600
האם אני יכול להבין מזה שתפסיק לתלות את גסות המפקדים שלך בצבא בכך שלא למדו מספיק תלמוד?
לעג לרש 357602
כן, בטח. הלא בין רגע אני מוריד לפניך את הכובע: תגובה 357601
לעג לרש 357628
יש גבול לבול שיט. היה לי מורה לתלמוד- מתתיהו -שהיה שולח ידים לבנות. מורה אחר לתלמוד היה מריח משום ומזעה ואהב לקרב את פניו לתלמידים. לא כתוב בתלמוד נגד שני הדברים הללו?
לעג לרש 357656
ולי בתיכון היה מורה לתלמוד שהתאבד.
לעג לרש 357666
והוא בטח התאבד בגלל שלמד את זה מהתלמוד, נכון?
לעג לרש 357662
בניגוד לתלמידים, המורים בדרך כלל מלמדים בשביל בצע כסף. המקצועות שהם מלמדים לא בהכרח חודרים לשד עצמותיהם, כמות שהם חודרים למוחות הצעירים בגילאי עיצוב אישיותם ועומדם על דעתם.
לעג לרש 357732
לא צריך להפריז. גם אני הייתי מורה להיסטוריה. אין הרבה בצע כסף במיקצוע ההוראה אך יש עבודה מאד קשה. גם מעניינת ומספקת.
לעג לרש 357776
מה קשה בהוראה?

(שאלה רצינית. אני מתעניין בתשובה ובטוח שיש תשובה טובה).
לעג לרש 357784
העבודה הזאת, אם אתה מתייחס אליה ברצינות -מאד תובענית. אתה צריך לעניין את התלמידים, הכיתות הרבה פעמים מאד הטרוגניות ואם אתה מלמד בכתה י"א למשל, היו בכתה מסויימת תלמידים ברמה של אוניברסיטה וברמה של כתה ה' ואתה צריך לעניין את שניהם. מורה טוב מכין כל הזמן וקורא המון. המקצוע שלי היה היסטוריה
וקשת היכולות של תלמידים שונים היא ענקית. יש תלמידים שעדיין אינם מגיעים בכתה י"א לשלב הפורמלי (על פי שלבי ההתפתחות של פיאז'ה) ולכן תפיסת מימד הזמן וההבנה שאירוע מסויים יכול להתפס על ידי שני היסטוריונים שונים באופן שונה- הם מעבר ליכולתם. אמנם טוענים שמורה מלמד 24 שעות הוראה בשבוע ולפעמים גם פחות, אך הרבה פעמים אתה משקיע זמן כפול בהכנות, בדיקת מבחנים ועוד דברים שאינני זוכר עכשיו. אינני מקטר; שעור מוצלח הוא הנאה צרופה בשביל מורה. אתה מרגיש שאתה נותן מעצמך ומקבל הערכה שאתה משפיע. קשר טוב עם הנוער הוא מקור להנאה רבה.שעור לא מוצלח מצד שני,הוא תסכול מטריד. אם אינך אוהב נוער-אל תלך למיקצוע הזה.
בדיקת מבחנים. בדיקת מבחנים הוגנת לוקחת הרבה זמן; לקחתי לא פעם לחופשת פסח 80 מבחנים לבדיקה. לפעמים לוקח הרבה זמן למבחן אם אתה מתלבט. 15 דקות אינו הגזמה.
לבסוף המשכורות. כל מילה נוספת- מיותרת.
לעג לרש 357786
תוכל לפרט על פיאז'ה?
לעג לרש 357810
המאמר (המומלץ) בוויקי העברית - תאוריית ההתפתחות בשלבים:

לעג לרש 357852
לא קראתי מה כתוב בויקי, אבל תורת השלבים של פיאז'ה נחשבת היום כלא נכונה. יש אפילו פתילון בעניין אי שם בנבכי האתר הזה, ואני מניח שהסיסמה הסודית למנוע החיפוש היא "פיאז'ה" (אם כי תמיד כדאי לנסות גם "סיסמי היפתחי").

אחרי שהמציאו את הפטנט איך ניתן ללמוד על התעניינותם של תינוקות רכים, התברר שהם הרבה יותר חכמים ממה שפיאז'ה חשב (או, ליתר דיוק, שהלוח איתו הם נולדים אינו ממש חלק. אולי זה מוזכר ב דיון 2244.
לעג לרש 357903
לענייננו כאן התכוונתי בעיקר לשלבים שבגיל העשרה ולא לתינוקות הרכים. נדמה לי שכבר הוכח שתוצאות מבחני בגרות טובים בכתה י"א מאשר בי' ובי"ב מאשר בי"א. אני מכיר אפילו מעצמי, שדברים שהיו קשים לי במתמטיקה בתיכון-הלכו לי בקלות בגיל 22. לגבי היסטוריה, הרבה פעמים הבשלות מגיעה בגיל עוד יותר מאוחר. פיאז'ה היה רק לצורך התפיסה של התפתחות המוכנות.
לפעמים מרגישים את זה כקליקים- פתאום משהו שהיה קשה- הולך יותר בקלות. הרבה פעמים זה איננו עניין של שלב בהתפתחות אלא הגעה לתובנה. בתיכון, הרבה פעמים קשיים נובעים מחוסר בשלות אינטלקטואלית. כך נראה לי באינטואיציה.
לעג לרש 357946
ההסתייגות הרגילה - אני הייתי נזהר מלהכריז על דברים כ"לא נכונים," במיוחד כשמדובר בענינים כל כך מורכבים, וכבר התכתבנו על זה בתגובה 193967 (גם תגובה 194965 רלוונטית).
לעג לרש 357996
כתבתי "נחשבת היום כלא נכונה" מה שמבטא, למיטב ידיעתי, את המצב. אולי אני מושפע מדי ממה שקראתי לאחרונה (פינקר, איך לא?), ועלי להודות שאני לא מומחה בתחום כך שכנראה היה מן הראוי לסגנן את הנאמר קצת אחרת.
לעג לרש 360712
תלמוד? מחנך?
צר לי, תלמוד למדתי, ולא ראיתי את התלמוד כמרק עוף לנפש. מחדד את השכל - כן. מעניין מאוד - כן. המון סיפורים שלובים תוך כדי - כן.
חושים מוסריים? רוחניות?
ממש לא.

אורי יקירי, יש המון אנשים שלמדו תלמוד והם חלאות, כמו שיש המון אנשים שלא למדו כלום והם אנשים טובים.
לעג לרש 360716
''אורי יקירי, יש המון אנשים שלמדו תלמוד והם חלאות, כמו שיש המון אנשים שלא למדו כלום והם אנשים טובים''

הטיעון הזה לא כל כך מובן לי. לכל תורה מוסרית, אני בטוח שאפשר למצוא המון אנשים שלמדו אותה והם עדיין לא מוסריים, וכאלו שלא למדו אותה והם מוסריים בכל זאת.
לעג לרש 360718
נכון.
אבל במקרה של התלמוד, זה נכון שבעתיים, כי מה לעשות, רובו של התלמוד אינו מוסר.
לעג לרש 360734
נכון, רובו של התלמוד אינו מוסר כי אם רובו-ככולו מוסר יהודי.

איפה למדת תלמוד? במכללת עלמא?
לעג לרש 360749
בחברותא באוניברסיטה העברית.
ובהרטמן.
לעג לרש 360754
יופי לך.

ברשותך, איזה מסכתות למדת? אילו דפים-עמודים מתוכן? ואילו סוגיות?
לעג לרש 360758
ראש השנה. כל המסכת.
בבא בתרא עד עמוד י'.
לעג לרש 360766
ממספר סיבות לא אכנס איתך כאן וכעת בהתדיינות תלמודית, מרתקת ככל שתהיה. אבל דווקא את המקורות המדויקים שציינת (ראש השנה ובבא בתרא) לומדים בעולם הישיבות התורניות והתיכוניות, ולמיטב הבנתי סוגיות מורכבות ומרתקות אלה מחדדות את החושים המוסריים העדינים של נפש האדם בכל הנוגע ליחסים שבין האדם לסביבתו. כאשר אתה יוצא החוצה מדלת אמות הישיבה, ל''עולם הגדול'', אתה רואה את הפער הזועק לשמים בין העדינות לה הורגלת לבין הגסות לגווניה (שלא בהכללה, כמובן. כי כאלה יש גם כאן וגם כאן. אלא שברמה היחסית-הרווחת הדברים אמורים).
לעג לרש 360767
אני חושבת שראינו שהחושים מחודדים כל כך שהם מתבייתים רק על נקודות כ''ך קטנות שאי אפשר בכלל לראות אותם והם לא רואים את העולם הגדול של האדם וחברתו
לעג לרש 360769
איפה ראינו? אצל מי ראינו?
לעג לרש 360772
זהו. שאני לא סבורה שהלימוד מחדד את החושים המוסריים והעדינים.
אבל זה מאוד אינדיבידואלי. יש אנשים, כמוך, שזה יוצר אצלם את זה. יש אנשים שלא.
אני חיפשתי (ומצאתי) דברים אחרים בתלמוד. ואני חושבת שהתלמוד זה דבר מדהים.
אבל אני לא רוחנית, ואני לא מחפשת חידוד חושים.
כל היקום משפט 361266
נכון שהתלמוד מראה על יכולות חשיבה והפשטה ראויות להערכה, אבלמ צד שני אפשר גם לראות את הקורפוס ההלכתי כביטוי ה''פואטי'' של ביורוקרטיה אודיולוגית דוגמטית שמצאה את עצמה במצב בו החיטוט המתמשך והאינסופי בחיי האדם גורם למעשה לייבוש ולסחיטת כל לשד של אנושיות. המאמץ הבלתי פוסק להחיל לגליסטיות על כל אספקט של החיים, יהא זה הטריביאלי, הבנאלי, הסתמי, היומיומי, הבסיסי ביותר, מעקר כל חום אנושי של ספונטניות ואקראיות. המאמץ להכיל את חיי אנוש בקופסא שכלתנית-חוקית-טקסטואלית (הכוללת כמובן מערכת שלימה של אכיפה ורציונליזציה) שמתעלמת מעובדה שלרגשות ואינסטינקטים האנושיים-חייתיים יש תפקיד עיקרי הנותנים לנו את ''טעם החיים.''
מילה בסלע (עניין כואב למדי, כבר אמרנו) 361406
אני מקוה שזכרת לברך ''שמנה לחמו והוא ייתן מעדני מלך'' לפני ששיגרת את ההודעה.
כל היקום משפט 361498
אם אינני טועה, היהדות תמיד סלדה מאינסטינקטים.
לעג לרש 360771
ויש עוד, עם חברה: למדנו חלק מפרק חלק בסנהדרין. חלק מברכות. חלק מסוטה.
לעג לרש 357618
והשאלה העיקרית, מעבר להבנה הדדית בין דתיים לשאינם (חשוב מאד כשלעצמו), איך במדינה *יהודית*-ודמוקרטית נוהגים בזיון בנושאים שהם צור מחצבתנו.
לעג לרש 357642
אנשים כמו מר פז נושאים עימם חלק ניכר מההסבר.
לעג לרש 357686
אני לא אתייחס למאן דהוא באופן ספציפי.

ישנם אנשים שמשתנים.
אני השתנתי בשנה האחרונה.
לעג לרש 357689
כמה פעמים?
לעג לרש 357627
אפשר להמשיך כך עד אין סוף. "מו הראוי שיוסיפו..".
הבת שלי לומדת יותר מדי שעות לימוד בשבוע כי מן הראוי ש...
יש יומיים שהיא חוזרת ברבע לחמש. במשלך כל היום יש לה הפסקה ארוכה אחת של 20 דקות והיתר של חמש דקות. אולי אם היתה לומדת גם קריאה בטעמי המיקרא הכל היה בסדר ולא היתה חוזרת עצבנית ורעבה.
לעג לרש 357632
אני בהחלט לא מבקש שיוסיפו ויעמיסו על החומר הקיים. אני פשוט סבור שהנושא הזה הוא בעל חשיבות רבה. אינני מזלזל חלילה בלימודי המתמטיקה והאנגלית, אבל אני חושב שצימצום הידע במקורות לפרקים נבחרים מהמקרא הוא בלתי נסלח.
למערכת החינוך יש די והותר כלים כדי ליצור שילוב נכון של השכלה וכלים חינוכיים ממקורות שונים ומגוונים.
לימוד התלמוד (באותן הרמות המתאימות למסגרת של בתי ספר תיכוניים) עשוי ליצור מצב שבו הפערים בין חרדים לחילונים לא יהיו חריפים כל כך. אנו לא נהפוך את בנינו לבני תורה, אבל אולי זה יקל על הידברות.
ואולי החשוב מכל: התלמוד הוא חלק מהמורשת שלנו ומהתרבות שלנו, ויש בו עוצמות אינטלקטואליות אדירות.
אני חושב שדי בזה כדי לנמק באופן סביר אינטגרציה של קצת יותר יהדות בבתי הספר הממלכתיים.
לעג לרש 357733
אתה צריך להחליט במקום מה יבואו שיעורי התלמוד.
לעג לרש 357735
אולי במקום שיעורי תנ"ך. בזמני היו שיעורי תושב"ע (יש לי זיכרון עמום של "הדרן עליך, המוכר את הפרה"), זה לא אותו דבר?
בובע מייסע 357738
גם אני זוכר היטב את משנתי:

שניים אוחזים בטלית. זה אומר שור מועד וזה אומר שומר חינם. יישבע זה שאין לו בה פחות מחציה, וזה שאין לו שור המבעה, ויחלוקו.
בובע מייסע 357743
חיילך לאורייתא :)
בובע מייסע 357777
בננו זה סורר ומורה - איננו שומע בקולנו, זולל וסובא.
לעג לרש 357767
בבקשה, נראה אותך מציע את זה. ישר יהיו רבים שיאמרו ש"יהרג ובל יעבור; אלו הם השורשים שלנו". אבל אם בבית הספר של הבת שלי יש מגמה לקולנוע בה היא עושה חמש יחידות- יכול בית ספר להקים מגמה למחשבת ישראל.
אלוף בוקס בארצו 357877
אבל גם התלמוד זה השורשים שלנו. נדמה לי שפעם שינו את חידון התנ''ך כך שיכלול גם את המשנה כי חששו שחתן התנ''ך העולמי יהיה גוי ר''ל.
אלוף בוקס בארצו 360720
לא חשש כזה גדול. ממפגשי עם גויים‏1 בהם גם כומר קתולי, עולה שהנוצרים לא ממש קוראים את התנ"ך. כלומר, הם קוראים. את בראשית. שמות עד יציאת מצריים ו-‏10 הדיברות‏2, וקופצים לנביאים.
עד כמה הם קוראים בעיון, יעידו אנשים שמסתובבים עם שמות כמו אחאב, עשו וקין.

1 נועה זה לא שם של גבר?
2 ומכאן הסברה המוזרה שיש רק 10.
אלוף בוקס בארצו 360736
יש יותר מעשרה דברות?
ויש אנשים בשם קין?
אלוף בוקס בארצו 360747
הזכר של ברבי, למשל.
הוגים את זה קEיין.
קן או לא, קן או לא, אלף שירים ושיר 361132
לזכר של הברבי קוראים "קן" שזה קיצור של Kenneth
והוא בכלל סקוטי במקור ובא מהמילה הגאלית ל"נאה": Caioneach
(הפרחים לגוגל).
קן או לא, קן או לא, אלף שירים ושיר 361457
תודה על התיקון.
באמת יותר מתאים לו קנת' מקין.
לפי http://www.behindthename.com/top/search.php?terms=ca...
ב-‏1994 899 תינוקות זכו לשם cain. ב-‏1995 958. וב-‏1996 947.
בארה"ב כמובן.
אני משערת שבשאר השנים אין להם נתונים.
קן או לא, קן או לא, אלף שירים ושיר 361459
לאלאלא.

ב-‏1984, השם cain היה השם ה-‏899 בפופולריות שלו בארה"ב, ב-‏2001 הוא לא נכנס לאלפיה הפותחת. (השווי, למשל, ליוחנן http://www.behindthename.com/top/search.php?terms=jo...)
קן או לא, קן או לא, אלף שירים ושיר 361460
ונועה, אגב, נכנס למאיה הראשונה http://www.behindthename.com/top/search.php?extra=p&...
קן או לא, קן או לא, אלף שירים ושיר 485862
בעמודות שמות הבנים חוששתני שהם מתכוונים לנוח.

בעמודות הבנות - זה הפתיע אותי. אם זה כזה שם פופולרי בבלגיה, קטלוניה וספרד (קטלוניה זה לא חלק אינטגרלי מספרד?) אז למה יש לאנשים בחו"ל בעיה לקלוט את השם שלי?
קן או לא, קן או לא, אלף שירים ושיר 485864
נח זה עם h בסוף http://www.behindthename.com/top/search.php?extra=p&...
קן או לא, קן או לא, אלף שירים ושיר 485868
בתנ''כים הלועזיים שבדקתי בהם, גם נועה...
קן או לא, קן או לא, אלף שירים ושיר 485871
לביתי יש H בסוף. באנגלית, ללא הH זה היה מבוטא כמו משהו שקרוב יותר ל"נו". ה"ח" לא מבוטאת בכל מקרה, אבל אני לא יודע איך זה בשפות אחרות. (אגב, עפ"י המקרא, צ"ל נעה).
קן או לא, קן או לא, אלף שירים ושיר 485880
אבל זה לא ממש h. אין שם מפיק (להבדיל מ"נגה").
קן או לא, קן או לא, אלף שירים ושיר 485884
תסתכל על זה מנקודת המבט של האנגלית לא של העברית.
קן או לא, קן או לא, אלף שירים ושיר 485914
אני לא יודע מה עבר עלי אבל כל התגובות האחרונות שלי ממש הזויות, לא במקום, ולא נכונות. מקרה חמור של tunnel thinking (חשיבה מאובנת; תהליך שיוצר עולם תפיסתי שנהיה צר יותר ויותר; הגבלה גוברת של היכולת לראות זויות אלטרנטיביות ובקרה עצמית, תוך צמצום של אופציות אחרות לפתרון הבעיה). ועוד יש אנשים שסומכים על רציונליות...
קן או לא, קן או לא, אלף שירים ושיר 485925
דווקא ממה /שאני ראיתי התגובה ההזויה היחידה שלך היא תגובה 485914 ...
קן או לא, קן או לא, אלף שירים ושיר 361462
וואלה.
מי שמדבר על הבנת הנקרא.
אלוף בוקס בארצו 360745
קוראים ועוד איך. הם קוראים בפרוטרוט פסוק-פסוק ומנסים למצוא רמזים להולדת המשיח מבתולה ולכל הג'אז הזה. כך למשל, סיפור הנחש שעצר מגיפה בקרב בני ישראל, גויס לעניין - הנחש שהושם על מוט יוצר, הם אומרים, צורת צלב.
אלוף בוקס בארצו 360804
איזה נחש עצר איזו מגפה?
אלוף בוקס בארצו 360807
נחש הנחושת – תבנית הנחש שתלה משה רבנו על נֵס, ומי שהסתכל בו התרפא מנשיכת הנחשים. בימינו – סמל לארגון הרופאים.
אלוף בוקס בארצו 360809
גם של הרוקחות. הסמל הזה מתנוסס מעל בתי מרקחת, בד''כ (וגם על השקיות שלהם).
אלוף בוקס בארצו 360810
צודק ונכון. תודה רבה.
אלוף בוקס בארצו 360811
הסיפור מופיע בספר "במדבר", פרק כ"א, פס' ד'-ט'. בקצרה, בני ישראל - לא בפעם הראשונה - מתלוננים על מסעם הנמשך והולך במדבר, על המן ועל המים. אלוהים, פסיבי-אגריסיבי שכמותו, משלח בהם נחשים. בהמשך, משה מכין פסל של נחש נחושת, וכל מי שהביט בפסל נרפא.

כמה פרקים וספרים מאוחר יותר, נחש הנחושת עושה קאמבק בספר מלכים ב', פרק י"ח, פס' ד'. מתברר, שנחש הנחושת הלז הפך במרוצת השנים לאביזר של עבודה זרה, ולכן חזקיהו מלך יהודה בחר להשמידו ("וְכִתַּת נְחַשׁ הַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר-עָשָׂה מֹשֶׁה").
אלוף בוקס בארצו 360813
תודה. הצצה ב"במדבר" בפרק הנדון הזכירה לי שכבר פעמיים לפחות שמעתי הסברים למלים "ואת הנחלים ארנון", ופעמיים שכחתי. אפשר לשאול אותך הפעם?
אלוף בוקס בארצו 360829
אני חושש שאני לא יודע את התשובה. נועה, אורי, מישהו?
אלוף בוקס בארצו 361133
תגובה 351367
שמעתי שיש די הרבה גויים, מן הסתם חלק מהם יודעים את התנ"ך יותר מכומר קתולי ספציפי.
לעג לרש 357741
אם זה היה תלוי בי הייתי מקצץ בשיעורי הספרות.
לשון ממילא לומדים וספרות זה מקצוע שאפשר ללמוד באוניברסיטה.
זה לא מקצוע כמו מתמטיקה וגם לא כמו פיסיקה מוגברת (לבני עליה) שנחיצותם הכרחית.
לעג לרש 357751
פיסיקה זה בזבוז כסף בתיכון. שילמדו מבוא למדעים ומי שרוצה פיסיקה ילמד באוניברסיטה.
לעג לרש 357778
לפחות אצלי באוניברסיטה מצפים שתדע טוב טוב את הפיזיקה מהתיכון (למרות ששוברים הרבה מהדברים שלמדת בתיכון מהר מאוד), וגם עושים בחינת סיווג שמבוססת על החומר הזה וחייבים לעבור לפני שאפשר ללמוד את קורסי הפיזיקה.
לעג לרש 357782
מדובר על חומר שבגיל 15-16 הוא לא פשוט בכלל. משקיעים בזה כמות אדירה של שעות על קבוצות קטנות, שכן רוב התלמידים מתייאשים ונוטשים את המגמות. המתייאשים בונים לעצמם דימוי עצמי נמוך וחושבים שהם לעולם לא יגיעו ללימודים ריאליים.

לאחר הצבא, בגיל 22-23 כאשר מגיעים לאוניברסיטה, מדובר על חומר יחסית פשוט שכל אחד שמתקבל לאוניברסיטה בה אתה לומד יכול להשלים לבד או בקורס הניתן על ידי אגודת הסטודנטים.

דרישת הקדם אינה ממש הכרחית.

כלומר, באופן כללי יש טעות גדולה במערכת החינוך שמנסים ללמד את הילדים דברים מוקדם מדי, במקום להתעסק ביסודות. מדובר בבעיה עתיקה מאוד וכבר המהר"ל מפראג צווח עליה. ילדים למדו קצת חומש עם רש"י, וכבר מריצים אותם בגיל 6-7 ללמוד גמרא והם לא מבינים על מה מדברים.

הבעיה מתבטאת, למשל, ב:

1) הוראת פיסיקה בתיכון (חוקי ניוטון עם משוואות) במקום בניית בסיס ידע רחב במדעים ובגרפים ‏1.

2) הוראת מחשבים בגילאי יסודי - חטיבת ביניים. - מכיון שהילדים לא מבינים בתכנות, מלמדים אותם להשתמש במעבד תמלילים. בזבוז כסף אדיר של שעות הוראה. הילדים יכולים ללמוד את זה לבד.

3) מלמדים ילדים בגיל 10-11 גמרא לפני שלמדו כמה מסכתות של משניות. הילדים הולכים לאיבוד ולא מבינים מה רוצים מהם.

4) מבלבלים במוח על עבודות חקר ונושאים אישיים כאשר הילדים בקושי יודעים לקרוא, ואין להם מושג מה זה לסכם. לא שאני נגד נושאים אישיים גם לקטנים אבל צריך לדעת שהמטרה היא לתת לילד טעם טוב בלמידה ושעיקר המאמץ צריך ללכת לכיוון של אוריינות.

5) בכלל יש כל מיני מקצועות והעצמות שמבזבזים עליהם שעות כאשר חלק מהילדים אינם יודעים כמו שצריך חשבון וקריאה.

1 תרגלתי עם תיכוניסט שהיה צריך להתכונן למבחן בבסיס של המכניקה. הבעיה שלו היתה שהוא לא הפנים כמו שצריך את יסודות הגרפים.
לעג לרש 357785
גיל 15-16? החומר הרציני נלמד רק בכיתות י"א וי"ב. בכל מקרה, לא ברור לי הזלזול בתלמידי התיכון. תזכור שלרוב הסטודנטים הבולטים והרציניים יותר באוניברסיטה הם לא בני ה22-23 ה"בוגרים" אחרי הצבא, אלא העתודאים, שהופכים ללעג ולקלס בגלל חרשנותם והעובדה שהם תמיד יודעים הכל ויש להם פתרונות שה"בוגרים" יכולים להעתיק. ולא, זה לא בגלל שרק הגאונים הולכים לעתודה.

גם באוניברסיטה החומר לא פשוט כל כך, וכבר פגשתי כמה שהצטערו שלא לקחו אותו בבית הספר. דרישת הקדם הכרחית למדי, כי המרצה פשוט מניח שאתה יודע את החומר הזה ומלמד אותך בהתאם.

אני מסכים שהוראת מעבדי תמלילים היא מפגרת. מה הקשר ל"לא מבינים בתכנות"? גם ילד ביסודי יכול ללמוד תכנות, זה לא קשה, אם השפה ידידותית. אני הייתי מאוד שמח אם היו מלמדים ילדים ביסודי לתכנת.
לעג לרש 357790
אתה צודק ש 10-20% מהתלמידים מסוגלים ללמוד פיסיקה בתיכון. השאלה היא האם זה הדבר הכי חשוב או שאולי עדיף שיתפסו מבט רחב על עולם המדע. אני תומך בגם וגם כמובן, אבל למערכת אין זמן - כי היא בלתי יעילה להחריד.
הבעייה היא האחרים והדימוי עצמי שלהם. יש צורך להבהיר שגם אם אתה לא לומד פיסיקה בתיכון, זה לא אומר שאתה לא פיסיקלי. היום הרבה מאוד תלמידים אובדים ליכולת המדעית בגלל הטעות הזאת.
עם כל הכבוד לכל הפיסיקה של התיכון, מדובר על אולי חצי קורס סמסטריאלי - עד 3 נקודות זכות מתוך 150 הנדרשים לתואר.

אני הייתי הולך על תכנית הכרת המדעים שתדאג למושגים בסיסיים מכל תחומי המדע ולתלמידים מצטיינים נותן אפשרות לעשות קורס בפיסיקה של האוניברסיטה הפתוחה. נכשלת? לא נורא, לרוב עושים את זה סטודנטים. תעשה שוב בהמשך.

אני גם רוצה שילדים בני 9-10 ילמדו תכנות. אבל בבית ספר עם כיתה ולוח וגיר זה לא הולך ‏1. בכלל, בתי ספר צריכים לדעת את מגבלות הכח. אם אתה לא מלמד כל ילד באופן פרטני, אתה צריך לבדוק טוב שאתה מלמד דברים שאתה מסוגל ללמד לכולם או כמעט כולם.

1 האמת היא שיש לי רעיונות על איך זה יכול ללכת, אבל נניח לזה.
לעג לרש 360723
אני מסכימה, שראוי יותר לתת סקירה רחבה על עולם המדע. אני, דרך אגב, למדתי פיסיקה בכיתה ט' בלבד, וביולוגיה עד כיתה ט'. כימיה לא למדתי בכלל. אני סבורה שבאיזה שהוא מקום, אני בורה להחריד בנושאים הנ"ל.
ככלל, אני סבורה שבית הספר צריך לתת ידע, ויותר מזה כלים לרכוש ידע, ופחות להתמקד בבגרויות.

לפני שמלמדים ילדים בני 9-10 תכנות, הייתי מחזירה את שיטת ההכתבות, ומורידה נקודות, בכל גיל, על שגיאות כתיב.
אין ספק שניתן ללמד תכנות לילדים, אבל כדאי קודם שידעו לכתוב בשפתם בלי שגיאות.
לעג לרש 360731
שיטת ההכתבות? מה זה? יש לי הרגשה שאני הולך להתנגד בצורה חריפה להצעה הזו שלך.
לעג לרש 360737
המורה מכתיב מלים/משפטים והילדים כותבים אותם.
לעג לרש 360739
זה מה שקורה בהרבה שיעורים (וגם באוניברסיטה, למעשה). האם הכוונה היא שאחרי כן אוספים את המחברות ולועגים לתלמידים על כישורי הכתיבה הפגומים שלהם ("כתב חרטומים"), שלא לדבר על המלקות שסופג מי שהעז לא לכתוב? ומה בדיוק תוכן הדברים שאותם מכתיבים?
לעג לרש 360743
לא לא, הכוונה היא שלכל ילד יש דף, והמורה מכתיבה: 1.אנדרלמוסיה - וכל הילדים כותבים: 1.ענדרלמוסיע, ואחרי עוד כמה שניות המורה ממשיכה: 2.קפנדריא - והילדים כותבים: 2.כריסטינה אגילרה. עוברות עוד עשר שניות והמורה בשלה: 3.אספקלריה, והילדים מסננים מתחת לשפם שאין להם: ספקולציה תקראי לאמא'שלך, יא חתיכת בילהרציה בלי סניטציה ובלי אינסטלציה...

ואחרי מספר 10, או 20, המורה אוספת את כל דפי ההכתבה, בודקת אותם בביתה החם והמוגן ומורידה נקודות על כל שגיאה. פעם זאת היתה פעילות חינוכית מאוד מקובלת (ושנואה, אבל למען האמת לא ברור לי אם היא היתה כל כך רעה. אולי באמת יצאו ממערכת החינוך באותם זמנים אנשים שהכתיב שלהם היה יותר טוב).

ו"כתב חרטומים" הוא עניין לחוד ואיננו קשור בכישורי כתיבה אלא אולי בכישורים גרפיים מסויימים ואולי בבעיות מוטוריות (אלא אם כן אתה גרפולוג ואז יש לך השקפות לגמרי אחרות).
לעג לרש 360825
המורה-של-ההכתבות שלנו היה תימני, שדקדק בכל חית ובכל עין. תמיד הרגשתי שאם מורה כזה, זה לא כוחמה לכתוב נחון.
לעג לרש 360778
כמובן מקובל 10 מלקות לכל טעות כתיב, בתוספת כליאה בשירותים לשלוש שעות.
לעג לרש 362113
למיטב זכרוני רוב המדעים שלמדתי בחטיבת הביניים ובתיכון היו לימודי חובה שהיו סקירה כללית כל ענפי מדע שונים (פיזיקה, כימיה וביולוגיה). לאחר מכן המשכתי במגמת פיזיקה (בערך) שבה יכלו להשקיע בנו (במעטים שהמשיכו) יותר זמן.
לעג לרש 362117
ואז מה? למדת כמה וקטורים, פתרת כמה תרגילים במכניקה וכו', דברים שבאוניברסיטה היית לומד בחצי סמסטר.

לעומת זאת, 90% מהתלמידים הפנימו שהם לא מבינים בפיסיקה, שאין טעם לנסות ללמוד מקצועות מדעיים טכנולוגיים ו/או שמשהו דפוק אצלם. כסף לא היה כדי להשקיע בהם, כי היה צריך מורה יקר לפיסיקה שילמד קבוצה של 7-10 תלמידים שיוציאו את שם ביה"ס החוצה לתהילת עולם.
לעג לרש 362188
יעקב, אני מסכים איתך.
לעג לרש 362224
פעם ראשונה? מזל טוב. נקווה שנגיע לעוד הרבה הסכמות.
לעג לרש 362412
קראת את מה שכתבתי?

על 90% מהתלמידים לא בזבזו יותר מדי זמן בלימודי וקטורים מיותרים. הם גם כנראה לא היו לומדים פיזיקה באוניברסיטה.

אותם תלמידים שכן בחרו ללכת ללמוד פיזיקה קיבלו רקע לא רע. רקע שעזר להבין את העולם והיה שווה את כמות המסויימת של שעות שבועיות שהושקעו בו (לא זוכר בדיוק כמה כרגע).

ולא. קבוצת הלימוד לפיזיקה לא היתה של 10, אלא של יותר.

דווקא הרקע הזה של מקצועות החובה נותר להרבה תלמידים כידע בסיסי בפיזיקה ובכימיה אשר נדרש היום לאדם בעולם המודרני.
לעג לרש 362482
99% מהתלמידים לא ילמדו פיזיקה באוניברסיטה, ומה שלא ילמדו בתיכון הם לא ילמדו אף פעם. אז מה? מי צריך להכיר את חוקי ניוטון, לדעת משהו על חשמל ומגנטיות, ולהבין לפחות ברמה בסיסית אופטיקה גיאומטרית, ולהיחשף לעקרונות של התרמודינמיקה? אף אחד.

חוץ מאנשים תרבותיים, כמובן.
לעג לרש 362485
1) שמעו שמעו!
2) למה דווקא אופטיקה גיאומטרית? אני לא יודע האם זה הנושא הכי משעמם בפיזיקה, אבל זה בטח אי שם בתחתית.
לעג לרש 362499
2. ניסיתי להיזכר מה למדתי בפיזיקה בתיכון, וזה מה שהעליתי בחכתי.
לעג לרש 362503
אתה צודק, זה מה שלימדו ( פעם, על כל פנים) השאלה שלי היא למה?
לעג לרש 362504
כי זה ויזואלי, קל להדגמה, קל למדידה, קל להבנה, קל לחישוב ומוכר לכל אחד (כמעט) מחיי היום יום.
  לעג לרש • שוטה הכפר הגלובלי
  לעג לרש • שוטה הכפר הגלובלי
  לעג לרש • ראובן
  לעג לרש • שוטה הכפר הגלובלי
  לעג לרש • ב/החשמנית
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • גדי אלכסנדרוביץ'
  לעג לרש • ברקת
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • ברקת
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • ברקת
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • שוטה הכפר הגלובלי
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • ברקת
  לעג לרש • האייל האלמוני
  ''סוכות הנבנות על גב גמל'' • סמיילי
  ''סוכות הנבנות על גב גמל'' • שוטה הכפר הגלובלי
  ''סוכות הנבנות על גב גמל'' • האייל האלמוני
  לעג לרש • איציק ש.
  לעג לרש • ראובן
  לעג לרש • יעקב
  לעג לרש • גדי אלכסנדרוביץ'
  ללא כותרת • העלמה עפרונית
  לימודי מדעים • יעקב
  לימודי מדעים • גדי אלכסנדרוביץ'
  לעג לרש • יהונתן אורן
  לעג לרש • שוטה הכפר הגלובלי
  לעג לרש • רון בן-יעקב
  לעג לרש • שוטה הכפר הגלובלי
  לעג לרש • רון בן-יעקב
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • שוטה הכפר הגלובלי
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • יעקב
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • נועה ו
  לעג לרש • יעקב
  לעג לרש • אורי פז
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • אורי פז
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • האייל האלמוני
  תרבות • א.ד
  תרבות • האייל האלמוני
  תרבות • א.ד
  תרבות • האייל האלמוני
  תרבות • א.ד
  תרבות • ערן בילינסקי
  תרבות • העלמה עפרונית
  תרבות • א.ד
  תרבות • Xslf
  תרבות • יהונתן בר
  תרבות • אורולוגית מבואסת
  תרבות • האייל האלמוני
  תרבות • האייל האלמוני
  תרבות • האייל האלמוני
  תרבות • אורי פז
  לעג לרש • נועה ו
  לעג לרש • נשוי טרי
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • איציק ש.
  לעג לרש • אורי פז
  לעג לרש • איציק ש.
  לעג לרש • אורי פז
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • אורי פז
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • אורי פז
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • אורי פז
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • אורי פז
  לעג לרש • איציק ש.
  לעג לרש • אורי פז
  לעג לרש • איציק ש.
  מעשיך יקרבוך - מעשיך ירחקוך • אורי פז
  מעשיך יקרבוך - מעשיך ירחקוך • נועה ו
  מעשיך יקרבוך - מעשיך ירחקוך • איציק ש.
  מעשיך יקרבוך - מעשיך ירחקוך • אורי פז
  לעג לרש • א.ד
  לעג לרש • אורי פז
  לעג לרש • א.ד
  לעג לרש • אורי פז
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • אורי פז
  לעג לרש • יעקב
  לעג לרש • איציק ש.
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • איציק ש.
  לעג לרש • אורי פז
  לעג לרש • אורי פז
  לעג לרש • איציק ש.
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • אורי פז
  לעג לרש • הנמלה העמלה
  לעג לרש • אורי פז
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • אורי פז
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • איציק ש.
  לעג לרש • אורי פז
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • אורי פז
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • אורי פז
  עין בלתי מכוונת • שוטה הכפר הגלובלי
  עין בלתי מכוונת • אורי פז
  עין בלתי מכוונת • שוטה הכפר הגלובלי
  עין חסרת תקנה • אורי פז
  עין חסרת תקנה • גדי אלכסנדרוביץ'
  עין חסרת תקנה • אורי פז
  עין חסרת תקנה • גדי אלכסנדרוביץ'
  עין חסרת תקנה • רון בן-יעקב
  עין חסרת תקנה • אורי פז
  עין חסרת תקנה • גדי אלכסנדרוביץ'
  עין חסרת תקנה • אורי פז
  עין חסרת תקנה • נועה ו
  עין חסרת תקנה • אורי פז
  עין חסרת תקנה • גדי אלכסנדרוביץ'
  עין חסרת תקנה • אורי פז
  עין חסרת תקנה • גדי אלכסנדרוביץ'
  עין חסרת תקנה • אורי פז
  עין חסרת תקנה • ראובן
  עין חסרת תקנה • אורי פז
  עין חסרת תקנה • ראובן
  עין חסרת תקנה • אורי פז
  עין חסרת תקנה • ראובן
  עין חסרת תקנה • כליל החורש נאורי
  מי זה איידן? החבר של קארי בראדשו? • ראובן
  מי זה איידן? החבר של קארי בראדשו? • כליל החורש נאורי
  מי זה איידן? החבר של קארי בראדשו? • ראובן
  מי זה איידן? החבר של קארי בראדשו? • האייל האלמוני
  שפה ניקלה ופזיזה • רון בן-יעקב
  עין חסרת תקנה • אורי פז
  עין חסרת תקנה • אנטילופה
  עין חסרת תקנה • ראובן
  עין חסרת תקנה • ב/ב/מורתי ללשון
  עין חסרת תקנה • איציק ש.
  עין חסרת תקנה • אורי פז
  חסר תקנה • האייל האלמוני
  חסר תקנה • איציק ש.
  אני ביישנית, ענוגה וחיישנית • האייל האלמוני
  חסר תקנה • אורי פז
  חסר תקנה • נועה ו
  חסר תקנה • אורי פז
  חסר תקנה • נועה ו
  חסר תקנה • אורי פז
  חסר תקנה • נועה ו
  חסר תקנה • נועה ו
  חסר תקנה • האייל האלמוני
  חסר תקנה • אורי פז
  חסר תקנה • איציק ש.
  חסר תקנה • אורי פז
  חסר תקנה • נועה ו
  חסר תקנה • ערן בילינסקי
  חסר תקנה • נועה ו
  חסר תקנה • שוטה הכפר הגלובלי
  חסר תקנה • איציק ש.
  חסר תקנה • אורי פז
  חסר תקנה • האייל האלמוני
  חסר תקנה • אורי פז
  חסר תקנה • ערן בילינסקי
  לא חסר תקנה • אורי פז
  חסר תקנה • שוטה הכפר הגלובלי
  חסר תקנה • אורי פז
  חסר תקנה • ברקת
  :-) • האייל האלמוני
  עין חסרת תקנה • נועה ו
  עין חסרת תקנה • אורי פז
  עין חסרת תקנה • האייל האלמוני
  עין חסרת תקנה • אורי פז
  אפילו לא ברמת הביטוי היומיומית? • האייל האלמוני
  אפילו לא ברמת הביטוי היומיומית! • אורי פז
  עין חסרת תקנה • נועה ו
  עין בלתי מכוונת • הנמלה העמלה
  עין בלתי מכוונת • האייל האלמוני
  עין בלתי מכוונת • ברקת
  עין בלתי מכוונת • האייל האלמוני
  גלגולי עיניים וגללי שוורים • שוטה הכפר הגלובלי
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • אורי פז
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • גדי אלכסנדרוביץ'
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • אורי פז
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • אורי פז
  לעג לרש • גדי אלכסנדרוביץ'
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • אורי פז
  לעג לרש • אורי פז
  לעג לרש • גדי אלכסנדרוביץ'
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • גדי אלכסנדרוביץ'
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • גדי אלכסנדרוביץ'
  לעג לרש • אורי פז
  לעג לרש • גדי אלכסנדרוביץ'
  לעג לרש • איציק ש.
  לעג לרש • אורי פז
  צה''ל, כור ההיתוך • חשמנית על מונית
  צה''ל, כור ההיתוך • אורי פז
  לעג לרש • יעקב
  לעג לרש • אורי פז
  לעג לרש • איציק ש.
  לעג לרש • יעקב
  לעג לרש • האייל האלמוני
  לעג לרש • נועה ו
  לעג לרש • יעקב

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים