בתשובה לנטפקן מתחיל, 23/01/06 21:21
מר נטפקן הנכבד מאוד 362931
לא דיברתי על מאה שערים אלא על נטורי קרתא.במאה שערים ,כפי שאתה בוודאי יודע ,יש מגוון רחב מאוד של חסידויות בעלות השקפות שונות על המדינה (שאני אישית רואה בה כמעט יותר רע מטוב) .נטורי קרתא מקבלים את השבת לפי שעון הונגריה (ייתכן בהחלט שאני טועה אבל על כל פנים שעון של מדינה זרה ורחוקה אי שם באירופה) כך שיוצא שלא תמיד הם מקבלים את השבת בשקיעת החמה .

האמת היא שקראתי את זה ,ככל הזכור לי,בספרו של אמנון לוי ''החרדים'' וייתכן שחלק מדברי אינם נכונים אבל העיקרון עדיין נותר עומד בעינו.
מר שמטרלינג הנכבד מאוד 362939
אכן ידוע אדע על מגוון הדעות במאה שערים לגבי המדינה. לכן מניתי כבר בתגובה 362891 מתכחשי ציונות ומושחיה כאחד.

מסופקני אם אכן יש ולו נטור־קרתא אחד המקבל את השבת לפי שעון הונגריה ולא לפי שקיעת החמה. זכרונך העמום מספרו העיתונאי (והמעניין) של אמנון לוי אינו משכנעני.

ובכל אופן, אפילו אם יימצא מאן דהוא שכזה, עלינו להסכים; המנהג־לכאורה הזה אינו נכלל ב"ידע בסיסי ביהדות", ומן הראוי היה להימנע מלהשתמש בביטוי זה.

ברגשי כבוד מנומסים,
נ.
כדאי לבדוק את העובדות. 362968
נטורי קרתא, ככל יהודי שומר מצוות, מקבלים את השבת על פי מועד שקיעת השמש ביום ששי. איש מהם לא היה מעלה בדעתו לקבל את השבת לפי מועד שקיעת השמש בהונגריה. לא קראתי את ספרו של לוי, אבל יתכן שהזכרון העמום שלך מתיחס לסיפור אחר: בסוף שנות הארבעים ותחילת שנות החמישים התגורר בארץ האדמו"ר מסטמאר. הוא החזיק בשיטה הלכתית הקרויה "שיטת רבנו תם", ולפיה מועד שקיעת החמה מבחינה הלכתית אינו המועד בו החמה נעלמת מעינינו, אלא זמן מסוים לאחר מכן. חרדים רבים מחמירים על פי שיטה זו, כלומר מוציאים את השבת כארבעים דקות לאחר זמן צאת השבת המקובל; האדמו"ר הרשה לעצמו גם להקל לפי אותה שיטה, כלומר לבצע פעולות האסורות בשבת לאחר זמן כניסת השבת המקובל. הדבר גרם לכמה תקריות בינו לבין חוגים במאה שערים שלא ראו את הדבר בעין יפה, וזו, כנראה, היתה אחת הסיבות שהביאו אותו לעבור לארה"ב. כמובן, אין לכל זה כל קשר לשעון הונגריה או לעמדותיו הקיצוניות של האדמו"ר כלפי הציונות והמדינה.
כדאי לבדוק את העובדות. 362973
רבי יואל טייטלבוים לא עזב את מאה שערים בשל מחלוקת על זמני כניסת ויציאת השבת.
האדמו''ר מסאטמאר נסע לארה''ב כדי לשקם שם את היהדות אחרי הלם השואה (בדומה לר' אהרון קוטלר מליקווד).
ואכן, חסידות סאטמאר מתרכזת בארה''ב, שם גם מתנהל המאבק הנוכחי בין שני הבנים של אחיינו על הירושה.
כדאי לבדוק את העובדות. 362980
כתבתי "אחת הסיבות", לא אמרתי שהיא היחידה. גם החיכוך המתמיד עם המדינה הציונית, מעשה השטן, היה, מן הסתם, בין הגורמים - וסביר להניח שגם הרצון לחזק את היהדות החרדית בארה"ב. בכל אופן, עובדה היא שהאדמו"ר לא מיהר לארה"ב מיד לאחר השואה, אלא הקים את בית המדרש שלו בתחילה כאן, ורק ב-‏1951 (אם איני טועה) עבר לארה"ב. סביר להניח שאילו היה נשאר כאן, גם החסידות היתה מתרכזת כאן (ואולי לא היתה מגיעה לגודלה היום). ר' אהרן קוטלר הגיע מלכתחילה לארה"ב, ולא לארץ.
כדאי לבדוק את העובדות. 363014
ברשותך, אני סבור שאין מקום לשער מציאות בה חסידות סאטמאר היתה נבנית בארץ ישראל. עליה המונית לא"י היא כידוע עבירה על השבועה. הפרשנות של רבי יואליש למצות עשה של ישוב הארץ להרמב"ן (מאמר שני ב'ויואל משה'), היא ש*יחידים* מחוייבים להיות בארץ הקודש לצורך עיבור השנים (וכך לדבריו היה מאז ומעולם).
אין זה מקרה שהחסידות נבניתה בארה"ב, משם אפשר היה להמשיך את המאבק האידיאולוגי בציונות.
אתה צודק שר' אהרן קוטלר מלכתחילה הגיע לארה"ב ויש כאן הבדל מסוים.
מר נטפקן הנכבד מאוד 364018
"נטורי קרתא" מקפידים דוקא על ציון הזמנים ע"פ "שעון ארץ ישראל" ודוקא לא ע"פ "שעון אירופה".


חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים