בתשובה לקהלת, 24/01/06 18:50
ומה עם התיישבות בתוך תחומי הקו הירוק 363289
ראשית - תגובתי באה כתגובה להתנחלות בשטחים. יש גם התנחלות בתחומי הקו הירוק והיא צריכה לקבל את מקומה ברשימה בדיוק כמו התנחלות בשטחים (גם בעיני המתנחלים ובוודאי בעיני המתנגדים).
שנית - צריך להבחין מהי מטרת היישוב - אם המטרה היא באמת יישוב של ווילות אז אתה צודק - ההתיישבות שם של כ''א היא אגואיסטית לחלוטין.
אבל - כשמדובר ביישוב שיש לו אמירה בנושאים שונים וקיומו מקרין על הסביבה בנושאים שונים - אז המצב שונה. ליישוב בו אני גר יש אמירה בתחומים שונים (שמיושמת גם בשטח) - לדוגמא עזרה לזולת, יחסי דתיים חילונים וכו'.
אגב, אני רואה סוג של התנדבות גם במי שמקים בית ספר ייחודי כל שהוא. בתחילה אומנם לומדים שם ילדיהם של המקימים - אך לאחר מכן רבים מצטרפים למוגמר - כך גם ביישוב.
ולבסוף - נראה לי קצת מרחיק לכת לקטלג אותי כאדם שאינו מעוט יכולת רק בגלל שיש לי גישה לאינטרנט...
ומה עם התיישבות בתוך תחומי הקו הירוק 363676
אינני יודע דבר על מצבך הכלכלי, ההתניות ששמתי בסוגריים הן אינידקטור לכך שאינני יודע ועל כן מניח, אם ההנחה היא שגויה כמובן שזה סותר גם את המסקנה.
כשאתה אומר שלישוב יש אמירה, השאלה היא מה מהות האמירה הזו. אם הישוב בא לחקות סגנון חיים אידאלי מבחינתך, יוצא שאתה (שוב, לא אתה ספציפית, פשוט אל מתחשק לי לכתוב בגוף שלישי נסתר) פועל למען האינטרסים של עצמך, גם כשאתה תורם לסביבה או חי בדו קיום עם דתיים/חילוניים.
אם אני אטע יער בברזיל, זו תהיה פעילות התנדבותית, שכן אני תורם ליערות הגשם של העולם, אם אני אטע יער ליד ביתי, לא תהיה פה שום פעילות שכזו, כיוון שאני אעשה זאת בגלל שאני רוצה יער ליד הבית, גם אם במקרה זה עוזר לכדור הארץ.
ומה עם התיישבות בתוך תחומי הקו הירוק 363768
ההנחה שלך נראית לי קצת מוטעית - האם יש איזו שהיא אמירה שניתן לקבוע שהיא מקובלת על כולם? האם ישנו מעשה שנוכל לקבוע בוודאות שאינו נובע מאינטרס אישי?
הלא גם מי שמתנדב למען תנועת שלום מסוימת לא יכנס לנישה שאותה אתה מגדיר כפעילות התנדבותית כיוון שהוא מקדם אינטרס שבסופו של דבר שנוי במחלוקת (לפחות בישראל). אפילו לפי הדוגמא שנתת - גם על פעילות ירוקה יכולה להיות מחלוקת - מצד אלו שדוגלים בתיעוש.
לשיטתך אפשר לקטלג כל פעילות ככזו שיש רווח אישי בצידה - פילוסופים ופסיכולוגים רבים יטענו שנתינה לאחר נובעת מאינטרס אישי.
אני הייתי מעדיף להגדיר פעילות התנדבותית כפעילות שנעשית בהתנדבות=ללא שכר ותו לא וכמובן שהייתי מוציא מהכלל את אותם אלו שעושים מעשים רעים רק לשם הסיפוק.
ולבסוף - כאשר יישוב מקים קהילה הוא תורם לסביבתו ובכלל במספר מובנים: ראשית - הוא מתעתד לקבל עוד אנשים אליו ולכן ניתן לומר שהוא לא שומר לעצמו את השמנת, ושנית - אם יש לו אמירה מסוימת והוא פועל לפיה - הוא משמש כמודל לחיקוי או לפחות דוגמא שמראה שאפשר(נזכיר את גנדי). ואחרון - אם היישוב באמת רציני הוא גם משקיע בסביבתו הרחוקה בפעילויות התנדבות (שוב התנדבות) ביישובים מסביב (וזאת בתנאי שהוא לא התיישב בלב השרון או בפאתי סביון).
ומה עם התיישבות בתוך תחומי הקו הירוק 363783
גם ההנחה שלך ש*פעילות התנדבותית כפעילות שנעשית בהתנדבות=ללא שכר ותו לא * היא בלשון המועטה קצת מוטעית. רוב הפעולות שאני עושה הן ללא שכר, ועדיין בינם לבין התנדבות אין ולא כלום.
מאידך - אני מסכים שיש אינטרס אישי בכל פעולה מכוונת(גם בזו שנעשית למען אחרים כביכול). קשה להראות אחרת, מלבד במקרים קיצוניים כמו הקרבת חיים למען החבר ודומיה. גם במקרים אלו ניתן לטעון שיש אינטרס אישי אם מרחיבים או משנים את זווית הראייה, כמו לדוגמא לטעון כי האינטרס האישי הוא השמירה על מה שחשוב לאותו אדם (בהוספת הטענה שיותר חשוב לאינטרס האישי שלו שדברים מסוימים בהם הוא שותף יתקיימו מאשר הוא).
ומה עם התיישבות בתוך תחומי הקו הירוק 363811
כאן עלינו להפוך לבוחני כליות ולב, אדם המתנדב בעמותה לקידום השלום יכול לעשות זאת משום שהוא מאמין שבכך הוא יקטין את הסיכוי שיגרם לו או לילדיו סבל (לדוגמה פחות פיגועים) או שבגלל שהוא מאמין שבכך הוא עוזר למישהו מסכן (ערבים). הראשון אינו מתנדב חברתי בעיני.
"הוא מתעתד לקבל עוד אנשים אליו " - וכי ניתן להקים ישוב ללא עוד אנשים ? הוא זקוק לסביבה, זה אינטרס שלו, הם יקחו ממנו חלק מהנטל.
"אם יש לו אמירה מסוימת והוא פועל לפיה " כאן אני נוטה להסכים, אדם יכול להשפיע לחיוב ללא קשר לעיסוקו, רק ע"י היותו אדם טוב המקרין זאת על סביבתו. אם כי אין זה נכנס להגדרת התנדבות.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים