בתשובה לחמר גמל, 29/01/06 8:30
קודש הקודשים 364363
המובן הפשוט לא עוזר לי להבין את משמעות המילה. גם מצורע הוא מובדל מכלל הקהילה. ''טרנסצנדנטי'' אני מכיר בתור מספר שאין פולינום במקדמים רציונליים שהוא השורש שלו. אני אחכה שתרחיב.
קודש הקודשים 364369
"טרנסצנדנטיות (טרנסצנדנטי, טרנסצנדנטלי) - מונח בתאולוגיה בפילוסופיה ובמתמטיקה שמציין דבר שהוא מעבר ומעל לתחום מסוים, מעבר לעולם הטבעי והחומרי, החלל והזמן. ההפך מאימננטיות."

"כמלומד יהודי, רבי עקיבא הבין אך ורק את סוג האהבה הבוקעת מתוך השורש העברי השכיח ק.ד.ש, אשר משמעותו העיקרית היסודית היא אל נכון: "להכריז על... כמיוחד" או "להעלות על נס כייחודי או כמיועד למטרה ייחודית".
כאשר איש ואישה מתחתנים ביהדות, קוראים למוסד או לפולחן הזה קידושין, מפני שבאמצעותו הם מבדילים אחת את השני מיתר הבריות, מפני שהם אמורים לאהוב אחד את השנייה יותר ממה שהם אוהבים כל אדם אחר (כמה רחוקה היא גישה זו מן הדוקטרינה הנוצרית–פאולינית לגבי הנישואין, שניתן לסכמה בהמלצה: "השתדל, כמיטב יכולתך, להימנע מכך"). כאשר יהודים מברכים על היין בליל שבת, אנו מכנים פעולה זו קידוש, היות שדרכה אנו מבחינים בין השבת ובין כל יתר ימי השבוע המקיפים אותה, ואומרים: "יום זה מכובד מכל ימים". וכאשר בבית הכנסת אנו קופצים שלוש פעמים ומכריזים: "קדוש, קדוש, קדוש", המשמעות היא, בעצם: אין כמוך באלוהים, ה': אנו בוחרים בך, אנו מייחדים אותך, אנו אוהבים אותך הכי–הכי."
קודש הקודשים 364372
אני לא חושב שהרב כדורי היה מעבר לעולם הטבעי והחומרי (טוב, אולי עכשיו הוא כן).

את ההגדרה השנייה, עם ה''ייחודי'' אני כבר יותר יכול להבין.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים