בתשובה לאייל מולד(ר), 01/02/06 19:05
ואולי אין סתירה 365484
פה זה אתר פתוח עם דיונים, לא? שילמתי בשביל להיטפל לחלקים קטנים בהודעות, ואני דורשת את מלוא התמורה לכספי.

כבר כתבתי לך שם, שאין בנמצא ערך שאינו נגזר משום דבר. גם תפיסה אסתטית, שאתה מנסה להציג כנייטרלית, צריכה להישען על איזשהו ידע מוקדם, ראיית עולם מוגדרת, שאיפה לסדר מסוים של הדברים. רק נסה להיזכר אילו ערכים וראיות עולם חגים סביב הפונקציה הפשוטה של קו ישר שעובר במקום המדויק הראוי - חתך הזהב.
אני לא חושבת שתפיסות של "שיתוף פעולה עם הטבע" מדברות רק ברמה הפשטנית והתועלתנית של "הטבע ייתן לנו רווח כספי". ולמעשה, חשבתי שהתכוונת לתפיסות מעט יותר רוחניות.
ואולי אין סתירה 365522
אני לא מכיר שום ערכים וראיות עולם שחגים מסביב חתך הזהב. עד כמה שאני יודע, מצב העניינים הוא הפוך: היוונים שהמציאו את חתך הזהב השתמשו בו כדי להגיע אל הערך של אסתטיקה. במילים אחרות, כדי שאדם יעריך את היופי של פסל שעשוי בפרופורציות של חתך הזהב, הוא לא צריך להכיר את חתך הזהב. אולי משתמשים בחתך כדי לבנות את הפסל כך שאנשים יעריכו אותו.

האם את טוענת שכדי שאדם יעריך יופי (=אסתטיקה), הוא צריך איזהשהוא ידע מוקדם, ראיית עולם מוקדמת, ושאיפה לסדר? זה עומד בסתירה מוחלטת לניסיון שלי. יש לך איזשהוא ביסוס משמעותי יותר לטענה הזו?
ואולי אין סתירה 365616
לא. לא ''יעריך יופי'', אלא ייצור יצירה שעושה שימוש בחתך הזהב.

אגב, היוונים לא ''המציאו'' את חתך הזהב, שהיה קיים בטבע הרבה לפניהם, אלא רק גילו וניסחו אותו כנוסחה.
ואולי אין סתירה 365934
להזכירך, הטענה שלי היתה שאחת הסיבות לשמירה על הטבע היא הערכה של האסתטיקה הטבעית. עכשיו את אומרת שלא צריך להכיר את חתך הזהב כדי להעריך יופי.
אז שוב עולה השאלה - איזה ידע מוקדם/ראיית עולם צריך כדי להעריך את האסטתיקה הטבעית? אולי את מתבלבלת עם זה שכדי ליצור דברים אסתטיים, צריך ידע/ראיית עולם.
ואולי אין סתירה 366035
אני לא יודעת איזה ידע מוקדם נדרש כדי להעריך את האסתטיקה הטבעית, ובכלל עדיין לא הגענו לשם - לעת עתה נתקענו בשלב שבו אני שואלת, מדוע יש בכלל להעדיף אסתטיקה טבעית, כלומר מה הסיבות לבחירה בה כערך. כיוון שאתה טוען שהבחירה בערכים היא שרירותית, נשמרת לך הזכות לא לענות לי...
ואולי אין סתירה 365941
השורה השנייה שלך נתונה במחלוקת רבתי.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים