בתשובה ליהונתן אורן, 02/02/06 16:45
תיקון 365955
אתה יכול לתת דוגמאות קצרות ל-‏1 ו-‏3?
תיקון 366010
1. דוגמא להסבר מדעי. למשל בנוסח המפליאני.
חוק כללי: מדיניות התנחלות בשטחים כבושים מיטיבה עם השכבות החלשות במדינה הכובשת, ולכן היא זוכה לתמיכתן.
תנאי התחלה: ישראל יישמה מדיניות התנחלות בשטחים הכבושים.
הפסוק המוסבר: השכבות החלשות בישראל תמכו במדיניות ההתנחלות בשטחים הכבושים.

זה כמובן לא ניסיון להסבר היסטורי כללי, אלא דוגמא לצורת ההסבר. הייתרון של הסבר כזה הוא האוניברסאליות שלו. יכולתי להחליף בטיעון את ישראל במדינה האתונאית ומושבות האזרחים שלה ועדיין להשתמש באותו חוק כללי.

3. הסבר נראטיבי.
חסידי ההסבר הנראטיבי דוחים את הניסיון לראות בכתיבת היסטוריה הסקה סיבתית, וטוענים שהדיציפלינה ההיסטורית עוסקת ב"לספר סיפור". דהיינו, מבנה העלילה כבר קיים מראש, וההיסטוריונים מבנים את האירועים ושוזרים אותם כך שיתאימו למבנה הזה. למשל, נראטיב ההתנחלות כהמשך תקומת העם בארצו, נראטיב ההתנחלות כסיפור טראגי על גורלם של הפלשתינאים או סיפור ניצול השכבות החלשות בידי השכבות החזקות. אפשר לומר שהסיפורים הם אוניברסאליים מטבעם, ההיסטוריונים בונים את העלילות לפי הסיפורים, ולכן אנחנו טועים לראות כאן חוקים אוניברסאליים.
תיקון 366053
תודה.:) אתה ועוזי - גדולי המסבירים.

3. האם הבנתי נכון שהסבר נרטיבי הוא רק הסבר להיסטוריוגרפיה, לא להיסטוריה?
תיקון 366057
הסבר נארטיבי הוא היסטוריוגרפיה.
תיקון 366095
אני לא בטוח שהבנתי אם התכוונת להיסטוגרפיה כנפרדת מכתיבת היסטוריה או בהיסטוגרפיה כבסיס לכל טקסט היסטורי. אנסה לענות לשתי השאלות:

1. הנסיון להגדיר את סוגי ההסברים שייך לפילוסופיה האנליטית. בהתאם לכך, השאלה שעליה עונים היא "מה היא שיטת המחקר של ההיסטוריון" (או "מה היסטוריון עושה כשהוא כותב היסטוריה" או "מה המשמעות של טקסט היסטורי"), ובאמצעות הנהרה - ניסיון להציב תקן נורמטיבי לכתיבת היסטוריה.
ז"א, בעיקרון אפשר לקחת את אותו טקסט היסטורי ולפרש אותו באחת משלושת הדרכים. מי שחושב שטקסט היסטורי בנוי באופן היסקי כמו מדעי הטבע, יראה בכתיבתו של ההיסטוריון ניסיון לפרש את ההיסטוריה באמצעות חוקים אוניברסאליים. בגלל אופי הדיציפלינה, היסטוריונים לא כותבים בצורת היסקים, אלא משתמשים בשרטוטי היסק, היסקים חסרים והנחות מובלעות. אבל השאיפה היא להגיע להיסטוריה "מדעית". באותו אופן, מי שחושב שטקסט היסטורי בנוי בצורת נראטיב יתבונן באותו טקסט היסטורי ויטען שלא מדובר בשרשרת היסקים אלא בסיפור, "העללה" של תבניות סיפוריות שלא מצויות בהיסטוריה עצמה. דרכי הניתוח צריכות לבוא ברובן מתוך שדה הפואטיקה ולא מתוך שדה הלוגיקה. אבל שניהם מתייחסים (תיאורטית) לאותו טקסט היסטורי נתון.

2. בד"כ חסידי ההשקפה שהיסטוריה בנויה מנראטיבים לא מאמינים שההיסטוגראפיה היא הבסיס להיסטוריה. תיאורי האירועים ההיסטוריים מתקבלים כהפשטה מהנרטיב, ולא הנרטיב נבנה מהאירועים. הגישה אינה אטומיסטית, כי האירועים מקבלים את המאפיינים שלהם מתוך המכלול הנרטיבי. אפשר לומר שהתהליך הוא עיצוב האירועים באמצעות המילים ולא ייצוג שלהם באמצעות המילים. או במונחים אופנתיים היום, התהליך הוא פענוח-צופן (של המקורות הראשוניים והמשניים) והצפנתו-מחדש (בשפתו של ההיסטוריון).
תיקון 366124
זהו סוג של היסטוריוגרפיה. כל כתיבת היסטוריה שיטתית על פי שיטת ניתוח והוכחה מדעית- הכוונה לאפראט מדעי ולא למדעי החברה או הטבע-היא הסטוריוגרפיה.
תיקון 366196
לא הבנתי. מה סוג של היסטוריוגרפיה? הטענה של חסידי הנרטיב היא שאין הוכחה מדעית בהיסטוריה.
תיקון 366272
מה פירוש? תראה לי נרטיב שהיסטוריונים לא חקרו וכתבו לפחות חלקים ממנו; וכשהם כתבו, הם לפחות שיוו למה שכתבו מראית עין של שיטות מחקר אקדמיות.
תיקון 366515
למיטב הבנתי, היסטוריוגרפיה פירושה כתיבת ההיסטוריה - וכך התייחסתי אליה. שאלתי הייתה אם ההסבר שנתת לתפיסה הנרטיבית מסביר רק את כתיבתם של היסטוריונים נרטיביים - או אמור להסביר באיזה אופן את ההיסטוריה (או לחילופין טוען ש*אין* היסטוריה מעבר לכתיבת ההיסטוריה).
תיקון 366520
לא מדויק, היסטוריוגרפיה היא כתיבה מעין-היסטורית המונעת על ידי נטיות, דעות ומגמות של הכותב.
תיקון 366524
והאם יש, לדעתך, כתיבת היסטוריה שאיננה כזאת?
תיקון 366594
המונח "היסטוגרפיה" קיבל במהלך הזמן משמעויות שונות, ולא הייתי בטוח לאיזה מהן התכוונת. לעניין: התזה הנרטיבית אמורה להיות מיושמת על כל טקסט היסטורי.
תיקון 366599
ואלו משמעויות אחרות יש למושג הזה מלבד כתיבת היסטוריה?
תיקון 366603
כאן הם מציעים עוד מובן:
תיקון 366608
אהמ. מעניין. תודה.
תיקון 366624
מה שבטוח שאי אפשר לומר שיש היסטוריוגרפיה ויש נרטיב.
תיקון 366688
אני לא יודע, אבל העיסוק בטרמינולוגיה לא נראה לי מעניין.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים