בתשובה לדוד, 04/02/06 3:09
''אם הרחקתי לראות, אין זה אלא משום שהתעקשתי להחליט הכל בעצמי'' 366337
הציטוט בכותרת הוא מאת אייזיק מיוטון, בן דורו של ניוטון שעליו איננו יודעים דבר.

"התלמיד הוא השופט במה עליו לעסוק וכיצד להתקדם". "התלמיד לומד: רק מה שהוא משתוקק ללמוד". "אין תכנית לימודים, אין תכנית בהשראתו של בית-הספר". "אין לימודי חובה".
רחמנות על הילדים. לשם מה יש להם הורים? לשם מה יש להם מורים?

אשה חכמה אמרה לי פעם שזה עוול גדול להשאיר את גורלו של אדם מבוגר בידיו של ילד קטן.
''אם הרחקתי לראות, אין זה אלא משום שהתעקשתי להחליט הכל בעצמי'' 366350
הצדקן ממשלי כ"ב 6 עלה על הרעיון איזה שנה-שנתיים לפני מיוטון

(אבל לא פירסם, ולכן אינו מקבל את הקרדיט).
''אם הרחקתי לראות, אין זה אלא משום שהתעקשתי להחליט הכל בעצמי'' 366585
''חנוך לנער על-פי דרכו'', ולא חלילה ''חנוך לנער על-פי דעתו''.
''אם הרחקתי לראות, אין זה אלא משום שהתעקשתי להחליט הכל בעצמי'' 366588
למקרה שתגובתך לא נכתבה מתוך הומור:
את המשפט "חֲנֹךְ לַנַּעַר, עַל-פִּי דַרְכּוֹ – גַּם כִּי-יַזְקִין, לֹא-יָסוּר מִמֶּנָּה" ניתן לפרש באופנים שונים, חלקם ממש מנוגדים. אני נוטה לקבל את הפרוש שמסכים עם דברי האשה החכמה שציטטת.
.
''אם הרחקתי לראות, אין זה אלא משום שהתעקשתי להחליט הכל בעצמי'' 366513
אני לא מספיק מכירה או מנוסה בחינוך דמוקרטי, אבל הרציונל הוא, שלילדים ישנו דחף לימוד טבעי, ושהם יעשו בו שימוש גם ללא התערבות המסגרת החיצונית (ואולי אף הודות לאי-התערבותה).
''אם הרחקתי לראות, אין זה אלא משום שהתעקשתי להחליט הכל בעצמי'' 366543
אבל רוסו היה כבר לפני הרבה זמן ומה שקרה לילדים שלו עצמו לא ממש מעורר אמון.
ישנם בתי ספר דמוקרטיים מצליחים למדי, אבל נראה לי שה"קביים" שלהם הם האפשרות של 2 הצדדים (התלמידים והמוסד) לבחור זה את זה. כלומר ביה"ס מקפיד לבחור את התלמידים המתאימים לרוחו ולתלמידים יש תמיד אופציות אחרות פתוחות.
''אם הרחקתי לראות, אין זה אלא משום שהתעקשתי להחליט הכל בעצמי'' 366574
מה קרה לילדיו של רוסו?

האם אתה טוען שחינוך דמוקרטי הוא בהכרח אליטיסטי? כלומר, שאם המערכת כולה תעבור לחינוך דמוקרטי, זה לא יעבוד?
''אם הרחקתי לראות, אין זה אלא משום שהתעקשתי להחליט הכל בעצמי'' 366577
הופקרו בבתי יתומים ונעלמו (כנראה מתו).
לא בדיוק. אני משער שחינוך דמוקרטי מצליח הוא אליטיסטי או ליתר דיוק סלקטיבי. לבחור באופן אקראי בי''ס כלשהו ולהפוך אותו ל''דמוקרטי'' לדעתי לא יצליח.
''אם הרחקתי לראות, אין זה אלא משום שהתעקשתי להחליט הכל בעצמי'' 366623
אליטיסטי מאוד ויקר מאוד-בדיוק כמו בתי הספר הפרטיים.לגבי הסלקציה,רבים מאוד מתלמידי בתי הספר הרגילים יכולים להגיע לאותם הישגים תחת אותו חינוך.אבל הסלקציה מבוססת על שייכותך המעמדית ממילא -הילד מדבר בשפה של הוריו ורואה את העולם דרך עיניהם של הוריו ואלו,כמו גם היכולת הכלכלית של ההורים,אמורים להיות מתאימים בינם לבין עצמם כמו גם להתאים לשפה,למעמד, ולהשקפת העולם של הנהלת הבי''ס.
''אם הרחקתי לראות, אין זה אלא משום שצפיתי בערוץ הנכון'' 383183
כתבה (אוהדת) ששודרה בערוץ 2 על חינוך ביתי חופשי:

לכל אחד בתוכו יש המשאבים הנחוצים להתמודד עם החיים. 366604
.
האם הנך מתכוון לכך שמי שהולך בתלם הופך להיות מפורסם ומצליח ומי שמתעקש להחליט הכול בעצמו נותר באלמוניותו ?

שום דבר אינו מונע מהילדים והם עדיין יכולים להתייעץ עם מי שרצונם בכך ואם רצונם בכך. הרי למידה היא תהליך שאתה עושה, לא תהליך אשר עושים לך. זה נכון לגבי כולם. זה בסיסי.

ואין מה לרחם על הילדים. הכול נובע מהיחס לכולם כאנשים אחראים, הנושאים את משאם הם. אין נוסחת פלא, אין תחבולת ריפוי, אין טכניקת קסמים. לכל אחד בתוכו יש המשאבים הנחוצים להתמודד עם החיים. בבתי הספר הדמוקרטים, הם חופשיים לגלות אותם ולהשתמש בהם.

כעת, לשום איש, ויהא מבריק ככל שיהיה, אין מושג מה העתיד טומן בחובו, או כיצד נגיע לשם.
מה שאני מציע הוא להפסיק לדחוף את הילדים. להניח להם להיות. ילדים נולדים עם כל התכונות אשר כולנו מעריכים ומתגמלים אצל מבוגרים. באופן טראגי, בתי-הספר שלנו מחנכים את הצעירים שלנו לאבד אותן תכונות. בבית-הספר הדמוקרטי לעולם לא מלמדים ילדים כיצד לעבוד קשה, כיצד להיות יצירתיים, כיצד לחשוב בעצמם. מה שעושים זה לא לגזול מהם את מה שהם ידעו כאשר הם היו צעירים מאד. בתי ספר דמוקרטים נותנים להם להיות, והם עושים את היתר מצוין לגמרי בגפם.
נו שוין 366609
אבל הילדים האלה יצטרכו בסוף להתקבל לאוניברסיטה ולשם כך יצטרכו לעשות בגרות, ילדים בבתי ספר רגילים שדוחפים להם השכם וערב את חשיבות הבגרויות לא מבינים לעיתים את חשיבותן בזמן אמת ושנים אחר כך נאלצים להשלימן בקורסים יקרים הגוזלים זמן רב, בבית ספר דמוקרטי לחלוטין האם רוב התלמידים ניגשים לבגרות מלאה?

וכל זה מבלי להביע דעה בנוגע למהות הבגרויות האם הן נחוצות וכד', ההתייחסות אליהן היא כעובדה קיימת שיש להתמודד עימה.
לכל אחד בתוכו יש המשאבים הנחוצים להתמודד עם החיים. 366690
התייחסתי לאמרה של ניוטון על כך שעמד על כתפי ענקים. האם כוונתך לומר שמי שמלמדים אותו הוא "הולך בתלם", והדרך הנכונה היא לשוטט ברחבי הספריה הענקית של הידע האנושי בלי הכוונה?

הנימוק "לשום איש אין מושג מה העתיד טומן בחובו" (ולכן אסור לכפות כלום), הוא בגדר התאכזרות לילדים. נכון שאין לנו כדורי בדולח שבהם אפשר לראות מה יצא מכל ילד בכל שיטה. האם זה יכול להצדיק השתמטות מוחלטת מן החובה לעשות כמיטב יכולתנו כדי להתוות דרך לילדים שלנו? גם עמידה מהצד היא פעולה, וגם התוצאות של ההחלטה הזו נופלות תחת "אין מושג מה העתיד טומן".
לכל אחד בתוכו יש המשאבים הנחוצים להתמודד עם החיים. 366694
הכי טוב שתעזבו אותנו לבד ביער.
"What I cannot create, I do not understand." 366763
טוב, אבל כמה ניוטונים כבר יש בעולמינו?
מצד שני, כמה פיינמנים כבר יש?
לכל אחד בתוכו יש המשאבים הנחוצים להתמודד עם החיים. 367748
.
". . . האם זה יכול להצדיק השתמטות מוחלטת מן החובה לעשות כמיטב יכולתנו כדי להתוות דרך לילדים שלנו?".

אתה ממילא מתווה דרך לילדים שלך על ידי הדוגמה האישית. החוכמה היא לאפשר להם להתוות את דרכם בעצמם ועל ידי כך לפתח את עצמאותם, יכולותיהם ויצירתיותם. הרי, חלק חשוב מהלמידה הוא להתגבר על מכשולים. לא מזיק להשאיר כמה מהם.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים