בתשובה לאסף שרעבי, 27/09/01 19:37
עצת אחיתופל 36752
האמנם "את ההיסטוריה כותבים המנצחים" היא הסיבה? בתנ"ך לא מוזכר, למיטב ידיעתי, הביטוי "עצת אחיתופל" כעצה רעה; הסיפור מסופר שם באופן שאינו משאיר מקום לספק שעצת אחיתופל היתה נבונה. מתי מופיע לראשונה הביטוי הזה במשמעות "השגויה"? האם לא רק בעברית החדשה? אז איך השפיעו המנצחים?

אני חושד שמדובר בטעות תמימה, שמעניין לחקור (ולמצער, לנחש) למה היא נקלטה - אולי יותר "נחוץ" ביטוי לעצה גרועה מאשר לעצה טובה? אולי הצליל של "אחיתופל" נשמע רע (תפל?) ומסתדר לאנשים עם עצה רעה?
עצת אחיתופל 37038
לו אבשלום היה מנצח במרד, עצתו של אחיתפל היתה נתפסת כמועילה וטובה (=מוסרית).
מאחר והיה זה דוד שניצח, אחיתפל נתפס כמסית ובוגד. מכאן שעצותיו הן בוגדניות, רעות. רע במובן הערכי של המילה, לא בסקאלת התבונה.
על כן, אחיתופל הבוגדני, המדיח, הרע, אין לו חלק לעולם הבא.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים