בתשובה לערן בילינסקי, 05/04/06 10:28
Yuston, we have a problem 376761
יש עוד קבוצה בעלת אופי חמולתי/קהילתי ש"שכחת", והיא הקיבוצים. גם שם יש העדפה ברורה "לסגור עניינים בפנים", לגבות את הפושעים ולא לערב את המשטרה. הדוגמה הידועה ביותר לכך היא כמובן האונס בשמרת, אך גם עבירות "רגילות" כמו מעילות בכפסים.
ואם כבר נכנסים לנושא - לאחר פסק דין קעאדאן, המקום היחידי שבו יהודים יכולים לממש באופן חוקי את אי רצונם לגור בשכנות לערבים, הוא הקיבוצים, והם אכן מבצעים זאת בפועל (כמובן לא רק כלפי ערבים, אלא גם כלפי מזרחיים/ימניים/דתיים, או בקיצור כל מי שלא "משלנו")
Yuston, we have a problem 376763
זה לא מה שאמרתי. דיברתי על מקומות בהם יש שימוש בכוח ובמסה קריטית של אנשים שמגיעים למקום כדי למנוע מהמשטרה, לאחר שהגיע למקום, לבצע את עבודתה.
Yuston, we have a problem 376891
וגם אם היית אומר את זה זה לא היה משנה שהתגובה עליה הגבת היא קשקוש מוחלט, שקרים גסים וסביר להניח שגם הוצאת לשון הרע.
1. בקיבוצים כבר מזמן לא סוגרים דברים בפנים. היום פונים למשטרה מהר מאוד ולצערי בשנים האחרונות יש יותר ויותר מקרים שמוכיחים את זה.
2. לכל ישוב קהילתי יש ועדת קבלה שזכותה לקבל או לדחות כל מועמד לישוב ללא נימוקים (אני עצמי עברתי אחת כזאת בדרך למושב בו אני גר).
Yuston, we have a problem 376893
2. זאת ההגדרה היבשה. בפועל, האם יקבלו לקיבוץ משפחה ערבית? אולי לא יגידו להם "אנחנו לא רוצים פה ערבים", אלא ישתמשו בנייטרליות הנוחה של "ללא נימוקים", אבל לא יקבלו משפחה ערבית בדיוק במקום ובסיטואציה שיקבלו משפחה יהודית בעלת נתונים סוציולוגיים מקבילים. לא ככה?
Yuston, we have a problem 376897
לא בקיבוצים ולא במושבים. ואפילו יש להם נימוק - הקרקע שם שייכת למנהל מקרקעי ישראל, שאוסר על מכירתה לערבים.
Yuston, we have a problem 376900
פשוט לא נכון. הקרקע שבניתי עליה שייכת למנהל מקרקעי ישראל, אני רק חכרתי אותה, כמו כל מי שגר על אדמת מנהל, יהודי או ערבי (ויש כאלה, רק לא בישובים קהילתיים). לקק''ל אסור להחכיר או למכור קרקע ללא יהודים.
Yuston, we have a problem 376898
2. משפחה ערבית לא תתקבל למצפה, מושב או כל ישוב קהילתי (יהודי) אחר שיש לו ועדת קבלה.
הקבלה שלי למושב לא הייתה מובטחת - רוב תושבי המושב הם תימנים מסורתיים או דתיים ואני אשכנזי חילוני והיה סיכוי שיוחלט שאני "לא מתאים לאופי הישוב". בכל מקרה אני בטוח שערבי לא היה יכול לעבור את הועדה שאני עברתי.
Yuston, we have a problem 376927
ואחרי שהם קיבלו אותך - האם זאת קבלה מובטחת לכל החיים (ולחיי היורשים שלך) - או שהם עלולים לשנות את דעתם?
Yuston, we have a problem 376933
אני מניח שחוק יסוד: כבוד האדם וכו' וזכות הקניין מגינים עלי מפני גרוש (ע"י המושב, לא ע"י המדינה).
מצד שני, אני לא יכול לעזוב ולמכור או להשכיר את הבית בלי שהקונה/שוכר עובר את ועדת הקבלה. המנהל לא יאשר את העברת חוזה החכירה למישהו שלא קיבל את אישור המושב אבל אני לא חושב שניתן לנקוט נגדי או נגד שוכר שלא עבר ועדת קבלה סנקציה כלשהי.
Yuston, we have a problem 376938
תודה, מעניין. (לא חושב שהייתי מוכן להעמיד את עצמי לכזאת ועדה או אפילו לגור במקום כזה).
Yuston, we have a problem 376941
למה בעצם? זה משפיל? זה לא הוגן? לא מוסרי?
במה זה שונה מנכונות לגור במדינה שיש לה חוקי הגירה לא הוגנים?
Yuston, we have a problem 376943
אין מבחינתי קשר להגינות או מוסריות. אני לא מוכן להעמיד את חיי למבחן ולשיפוט בפני ועדות. אני אדם מבוגר שלא חייב דין וחשבון לאף אחד על מהלך חיי, מצבי הסוציואקונומי והבחירות שלי בעבר ובעתיד, והסטאטוס הזה חשוב לי.

אחרי זה מגיע עניין הגיוון והשונות האנושית. אני לא אוהב ''לבלות עם אנשים כמוני''. לא הייתי רוצה לגור או לגדל ילדים במקום שכל האנשים בו עמדו בתנאי ועדת קבלה.
Yuston, we have a problem 376961
למה לא חייב חשבון, בעצם? למשל, אם אתה אוהב לירות מרובה בחתונות, ייתכן שאנשי המקום שבו אתה חי יעדיפו לא להזמין אותך לחתונות, ובעצם שלא תגור אצלם בסביבה בכלל. האם אינך חייב דין וחשבון על המנהג הזה שלך?

והאם לדעתך "לעמוד בתנאי ועדת קבלה" גורר "לבלות עם אנשים כמוני"? למשל, למושבה המגוונת של הסופר-גאונים מתקבל כל מי שיש לו אייקיו 800, בלי קשר לשאלה אם הוא אוהב מתמטיקה או ספרות בולגרית. האם עמידה בתנאי קבלה מסויימים מבטיחה אובדן קריטי של הגיוון? אם לא, מה הפרמטרים ש"הורגים" את הגיוון?
Yuston, we have a problem 376964
אתה סתם מגזים. ברור שאנחנו חיים בחברה שיש לה נורמות התנהגות, וברור גם שהפעולות שלי נעשות תוך התחשבות באנשים שחשובים לי. זה לא דומה.

בעניין ''אנשים כמוני''. חלק מהאנשים שהיו שכניי בעבר - ואפילו כאלה שהיוו את נוף ילדותי - וחלק לא מבוטל מחבריי בהווה הם אנשים שלא יעברו ועדות קבלה בסיסיות לשום דבר.
Yuston, we have a problem 376967
בוודאי שאני מגזים, כי לדעתי גם אתה מגזים בכיוון השני ואני מנסה לאזן כדי שבסוף נגיע לאיזה שהוא ממוצע.

בעניין ''אנשים כמוני''. ראשית, נראה לי שהאנשים שעליהם אתה מדבר כן עוברים יפה את ''ועדת הקבלה'' שמורכבת רק ממך, אז בעצם הבעיה היא עם זן מאוד ספציפי של ועדות קבלה. כמו כן, שים לב שעדיין יש מרחק בין לגרש את נוף ילדותך וחלק לא מבוטל מחברייך בהווה (דבר רע לכשעצמו) ובין לגרום לכך שכולם יהיו אותו דבר. הכל תלוי בשאלה איזה סוג של גיוון אתה מחפש.

למשל, בצבא פגשתי הרבה מאוד אנשים ממגוון סוגים. בטכניון אני פוגש היצע קצת פחות מגוון של אנשים. אני לא בטוח כמה הפסדתי בגלל זה.
Yuston, we have a problem 376969
אני מצטער, אני לא עוקב. מה בעצם אתה רוצה לומר? לא פסלתי לרגע את הבחירה של איזי. אמרתי שהיא לא מתאימה לי.
Yuston, we have a problem 376971
למה תמיד שואלים מה אני רוצה לומר? לרוב אין לי אמירה מוצקה שאני מנסה להעביר.
Yuston, we have a problem 376972
במקרה הזה, אני שאלתי רק כדי להבין.
Yuston, we have a problem 377012
אני חושב שעצם הבחירה שלי במושב שרוב תושביו תימנים מסורתיים עד דתיים מראה שאני ממש לא הולך לגור עם "אנשים כמוני".
ועדת הקבלה (על פי עדותה בראיון) נועדה למנוע מגורמים שליליים (למשל משפחות פשע) ומאנשים שלא נראה שיוכלו להשתלב בחיי המושב להתגורר בו ולשנות או להפריע את אורח החיים המקובל בו. כשגרים בישוב כל כך קטן (עם ההרחבה מדובר בפחות מ200 משפחות) יש לכך משמעות רבה.
כפי שציינתי, לוועדת הקבלה אין למעשה יכולת למנוע ממני להשכיר את הבית למשפחת אלפרון או לחמולת קראג'ה. היא כן יכולה למנוע ממני להעביר את הבעלות על הבית והמגרש (כלומר למכור אותם) למישהו שלא עבר את אישורה. בעקבות שאלתך הקודמת, אני תוהה אם אני יכול להוריש את הנכס לאחר מותי לכל אחד.
אני לא בטוח לגבי שכירות 376953
אני שכרתי בית במושב מבלי לעבור שום ועדה ושום בטיח.
Yuston, we have a problem 376976
ובהרצליה פיתוח ימכרו בית לערבים?
Yuston, we have a problem 376935
עוד פעם אתה משקר?
1. הנה דוגמה "מהשנים האחרונות"
ציטוט ישיר: "הקיבוץ העדיף לכבס את הכביסה המלוכלכת בבית ולא לפנות למשטרה"
2. הועדה חייבת לנמק את החלטתה. ראה פ"ד קעאדאן
Yuston, we have a problem 376955
1. הדוגמה שלך רק מחזקת את מה שאיזי אמר, שהמגמה משתנה, ובניגוד לקיבוץ שפיים, בקיבוץ הזורע אכן פנו למשטרה. ואדרבא - בשפיים חברים רבים בקיבוץ התמרמרו על כך שלא פנו למשטרה.
Yuston, we have a problem 377010
אני באמת לא מבין למה אתה טורח לענות לו, אני כבר מזמן הפסקתי. התגובות שלו בד''כ מחזקות את הצד שכנגד יותר טוב מכל תגובה שתינתן לו.
Yuston, we have a problem 377019
(אתה צודק)
Yuston, we have a problem 376767
(רק כלפי ערבים, ולא כלפי מזרחיים/ימניים/דתיים. תגובה 374543)
Yuston, we have a problem 376977
אני מבין שמימינך ומשמאלך גרים ערבים כי אתם קבוצה מאד פתוחה יחסית לקיבוצים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים