392565
אתה חותר לקראת הבנה של הדת באמצעות פונקציונליזם אינדיבידואלי, תוך שאתה טוען שפונקציונליזם חברתי לא מספק את הסחורה. ועל כך אני רוצה להעיר:
1. אני סבור שתהליכי אובייקטיביזציה, השגרה וכיוב' - כל אותם תהליכי מיסוד ההופכים אותנו לטיפוסים קונפורמים פחות או יותר - יכולים להסביר בצורה מניחה את הדעת (גם) את החוויה הדתית.
2. לפונקציונליזם אינדיבידואלי יש היסטוריה מחקרית עוד מימיו של מלינובסקי, בשנות ה-‏20 של המאה ה-‏20.
392566
אתה יכול להרחיב על פונקציונליזם חברתי ופונקציונליזם אינדיווידואלי?
392569
פונקציונליזם חברתי, הכוונה היא לפרדיגמה הפונקציונלית-סטרוקטורלית השמה במרכז את המבנה החברתי. כשאנו רואים תופעה אנו שואלים כיצד זה משרת את החברה. למה דת? לכידות חברתית, קהילה מוסרית ועוד ועוד. למה האינדבידואל דתי? הוא נולד לחברה כזאת. התינוק היפני המצוי יגדל להיות לא מוסלמי. למה? כי הוא נולד לחברה לא מוסלמית. אנחנו יכולים להעריך עם טווח סטיה מזערי מה תהיה האמונה של התינוק היפני המצוי. אנחנו יכולים להעריך מה תהיה האמונה של תינוק שנולד למשפחה אמריקאית-פרוטסטנטית. וכך הלאה. בחברות מסורתיות יותר, על אחת וכמה וכמה. גם בחברות פתוחות, שם יש מצב שוק גם בכל הנוגע לדת, עדיין השוק הוא שוק של דת (על סגנונותיה השונים) ולא על עצם הדת. היינו, האדם נולד לחברה מאמינה, וגם אם יבחר אמונה אחרת, הוא עדיין יבחר להאמין. וזה מחבר אותנו לפונקציונליזם האינדיבידואלי, או פונקציונליזם פסיכולוגי, השם את הדגש על היחיד. כשאנו רואים תופעה השאלה היא - כיצד זה משרת את היחיד. למה דת? מה היא נותנת? נותנת לו מענה מפני חרדות, טרגדיות אנושיות, תחושת ביטחון וכיוב'.
392570
תודה.:(
פונקציונליזם חברתי 392762
אל שרעבי אסף

הניתוח שלך לגבי החשיבות של החנוך בעיצוב אופיו אמונותיו של הילד בתרבויות שונות מאלף.
התיאוריה הזו מסבירה יפה מאוד מצב קיים והמשכיותו.

אין בתיאוריה הזו תשובה לעובדות כמו מציאותן של קהילות נוצריות ביפאן, לכאורה לפי הפרדיגמה האמונה והתרבות של התינוק היפני המצוי צריכה הייתה להמשיך להיות מקומית.

אין בפרדיגמה הזו הסבר לשינוי שחל בפרטים שלמשל מפסיקים להאמין.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים