בתשובה לנריה הרואה, 21/04/00 16:16
נימוקים אידאולוגים ופוליטיים 3974
שלום נריה,

האם קראת את תגובותי? אתה עונה לי במישור אידאולוגי ולא מעשי. מבני ההוכחה שאתה בונה מסתמכים על דברים שאין ביכולתך להוכיח. כאשר אני טוען שאסד ברצותו יכול לקחת מטוס ולבוא לארץ, זה הגיוני, זה עומד במבחן עקרון ההפרכה של קרל פופר, וזה אפילו כבר נעשה. נבחן כמה מהטענות שבהן אתה משתמש כדי לבסס טיעון לוגי:

"במדינות דמוקרטיות השלטון נוטה להתחשב בדעת האזרחים" - לפני כשנה וחצי יצאו לרחובות הסטודנטים (ואני לבושתי ביניהם) למאבק להורדת שכר הלימוד. הסטודנטים זכו לתמיכה של כ-‏90% מהנשאלים בסקרים. האם לדעתך הכנה השלטון באותה תקופה "התחשב" בדעת האזרחים ?

"כתוצאה מאיבוד הגולן אבד הכבוד הסורי" - כמה כבוד אבד? חמש? שבע? עשרים ושמונה? כבוד אינו מונח המעיד על גישה מעשית. כבוד יכול לשמש כאמצעי להשיג מטרה - ראה אנשי מאפייה למשל המטילים אימה על סביבתם על כל פגיעה לכאורה בכבודם. המטרה המעשית שהכבוד משמש לה כאמצעי היא שליטה על רווחים מעיסוקים לא-חוקיים שונים.

"אסד שרוצה בייציבות לא יכול להתפשר על פחות ממה שנלקח כי אז יחשב כמי שאיבד את הכבוד" - והמלך חוסיין שוויתר על הגדה המערבית? תמיד ניתן למצא טיעון אידאולוגי מספק - אז (ב-‏88) אמר המלך כי וויתר על הגדה למען "אחיו הפלשתיניים" אולם אם תקרא היטב את האותיות הקטנות של הסכם השלום בין ישראל לממלכה ההאשמית (ההסכם מופיע במלואו בספרו של בנימין נתניהו - "מקום תחת השמש") תגלה דברים מפתיעים על הזכויות שהובטחו לירדנים בירושלים. כמו כן, קרא את תגובתי לטיעון הכבוד בפסקה הקודמת.

וכמובן, לכל טענות כוחו של אסד בסגנון "אסד חולה ונוטה למות" או "אסד בן למיעוט העלאווי" - ראשית, שים לב מי טוען טענות אלו - בד"ך אלו שמעדיפים להתקדם במסלול הפלסטיני - יוסי ביילין בעיקר וכמובן שמעון פרס בן ה-‏76. ושיהיה ברור - המסלול הפלסטיני והסורי לא יכולים להתקיים בכפיפיה אחת.
שנית, טענות מסוג זה מניחות בין השאר שיש טעם בשלטון לשם שלטון. על כך אשאל - "אם תמצא מישהו שיכול לבצע את המדיניות שאתה שואף אליה אבל יש לו יותר תמיכה אידאולוגית ואמצעים טובים יותר - לא תעדיף לתת לו לשלוט (שוב, מתוך הנחה שהוא מבצע את אותה פוליטיקה שאתה שואף לה) - מדוע אנשים מוכנים לקבל זאת בעסקים אבל כשמגיעים לפוליטיקה נעמדים על רגליהם האחוריות וטוענים "לא בבית-ספרנו! כאן יש אידאולוגיה!"

לאחר מכן, אתה שב ומניח שאתה יודע מה אסד רוצה. בלשון בוטה: מה אתה, חבר שלו? הוא מתייעץ איתך? חבל שגם לי הוא לא מספר מה הוא רוצה, היה לי אז הרבה יותר קל עם ההיקשים הלוגיים שאני מבצע.

את דוגמת סיני הבאתי כנימוק אידאולוגי שסיפק אסד עבור פוליטיקאים ישראלים ששותפים לאותו חזון כמוהו. כמובן שזהו רק אמצעי לגרום לדעת הקהל הישראלית להתנגד לנסיגה מלאה מהגולן אולם לצערי במקרה זה קצת קשה עכשיו לשכנע את כולם שמעמד הר סיני היה בכלל בגולן.

בסוף דבריך אתה מביא נימוק שאין אידאולוגי ממנו וגם הוא שנוי במחלוקת (ואפילו בין רבנים), האם הגולן הוא חלק מארץ ישראל (שים לב שלא כתבתי מדינת ישראל) או לא. זהו שוב טיעון אידאולוגי ולא מעשי. האם תסתפק בארץ ישראל עם הגולן או שרצונך בממלכת שלמה - הגלעד, הבשן, מתפסח ועד עציון גבר? מקדש ברנע ועד תדמור? קשה לי להאמין אך יתכן וזו משאלת לב שלא ניתנת למימוש. אולם, גם אתה אדם מעשי ומבין שעליך להסתפק בגבולות אחרים - גבולות מדינת ישראל.
שים לב שלכל אורך הדיון לא פסקתי מה דעתי - האם אני בעד או נגד ירידה מהגולן. הדבר עדיין לא מונח על הפרק ולכן באופן כללי כדאי להיות נגד - כדי לחזק את מחנה ברק-שרון מול מחנה לוי-ליפקין-ביילין. (מתוך שאיפה מצדי לשלום שישא אופי פתוח ויחייב שיתוף פעולה אזורי).

אתה מדבר על זכות מוסרית. האם לכובשים הערבים שכבשו את מצרים במאה ה-‏8 היתה זכות מוסרית להשמיד תרבות בת אלפי שנים? האם לקורטז היתה זכות מוסרית למוטט את התרבות האצטקית? האם לשבטי ישראל היתה זכות מוסרית להשמיד את העמים הכנעניים בכנען? האם לגרמנים היתה זכות מוסרית לכבוש את אירופה במלחה"ע השנייה? כמו שאמר הג'יני בסרט אלאדין: wake up and smell the humus! זה פוליטיקה וזה מעשי. אין כזה דבר פוליטיקה לא מעשית. זו כמובן פוליטיקה שלא מיועדת לציבור הרחב. הציבור אינו מסוגל להביט קדימה יותר משנה שנתיים ולכן מתרפק כתינוק בעריסתו על הנימוקים האידאולוגיים בעוד "אימו" הפוליטיקאית לוקחת אותו לגן השעשועים ולפעמים אף מחליפה לו חיתולים, בגדים, ולפעמים את העגלה כולה.

המצאותנו בשטח שבין הירדן לים היא עובדה מוגמרת, כל פוליטיקאי מעשי מבין זאת, אין כאן שאלה של מוסר אלא שאלה פרקטית, קצת קשה לפנות מכאן יותר מארבעה מיליון אנשים שזוכים לתמיכה נרחבת מארה"ב ולכן גישה מעשית היא קבלת "היישות הציונית" אולם המאבק הוא על אופן הקבלה שיש לו השלכות נרחבות. האם ישראל "תתערה במרחב השמי" כפי שרצו משה שרת וחיים וייצמן או שנהייה "עם לבדד ישכון" אני מקווה שברור שלכל בחירה יש השלכות עמוקות מעבר ל"בחירה האידאולוגית" לכאורה שהוא משקף. אני רוצה להזכיר לכולנו שנדידות עמים הן דבר לא חדש אולם במאות האחרונות מתחילים להסתמן גבולות קבע מסויימים - למשל באירופה המערבית. אני חןשב שקל להסיק שזה קשור למעבר מחברות של נוודים לחברות של עובדי אדמה ולאחר מכן יושבי ערים.
אני גם בטוח שאם אמצא את שרידי החיתים בערבות קזחסטן לא תצטרף אלי להקמת התנועה החיתית הלאומית שתדרוש את פינוי היהודים מהר חברון והחזרת העיר לבעליה החוקיים האמיתיים שחזרו אליה מהנכר לאחר 3000 שנות גלות רדיפות ועושק בניכר.

אתה מאמין שלנו הארץ? יופי לך, אילו צעדים פוליטיים שמשפיעים על חייך נוקט אתה כדי להבטיח את אמונתך?

חג שמח לכל בית ישראל, יום שישי הטוב טוב לאזרחי המדינה הנוצרים. אין לי מושג איזה חג מוסלמי קרוב יש אז שיהיה טוב לכולם (ואני מקווה שיש לנו גם כמה קוראים נוצריים / מוסלמים באתר - לא שומעים אתכם אם אתם כאן)

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים