בתשובה להאייל האלמוני, 10/08/06 20:59
402235
"בת ההר"?
402246
סביר להניח. ילדה מסוכנת יש לו.
402295
אין שם ''אל'' הידיעה, כך שזו ''בת הר'' (אחותה הצפונית של בת ים).
402305
למה באמת שלא נרחיב גבולנו כך שיכלול את בת הר?
402307
עדיף בהרבה להגיע למצב שאפשר יהיה להפוך את בת הר ובת ים לערים תאומות.
יש כבר עיר כזו, שהיא גם בת הר וגם בת ים 402308
חיפה אהובתי
יש כבר עיר כזו, שהיא גם בת הר וגם בת ים 402309
מה פתאום? חיפה היא אם הר ואם ים!
402310
שתי האפשרויות שהוצעו לעיל מעניינות, אך בלתי אפשריות.
* חיילנו הגיבורים (אך הבלתי מוכשרים) לא מצליחים לכבוש אפילו רבע כפר שיושב על הגבול. על אחת כמה וכמה הרחבת גבולות המדינה.
* תושבי בת-הר יודעים ברובם שתושבי בת-ים גרים על אדמה ערבית גזולה. אין להם כל סיבה להסכין עם אי-צדק שכזה.
402311
אני לא בטוחה שחיילינו אינם מוכשרים. יש להם, בעיקר, רמטכ''ל ושר בטחון לא מאוד מוכשרים.
402346
מיום ליום המלחמה הזאת מזכירה לי יותר את הבדיחה על כמה ישראלים צריך כדי להחליף גלגל (4 - אחד שיחליף ו-‏3 שיסבירו לו איפה הוא טועה ואיך אפשר לעשות זאת יותר טוב).
402348
בהחלט, אבל הבדיחה הפעם היא על חשבון כולנו. בעיקר מפני שהוא אכן טועה בגדול, ומפני שהמסבירים הרלוונטיים - הגנרלים - פורשים את משנותיהם בנדון בתקשורת, ללא היסוס.
402322
אבל אם הם כבר כבשו את בת הרים (במחיר דמים) לא עדיף לפחות להתיישב שם, במקום לתת לשיעים לשוב ולהקים שם תשתית טרור תחת מסווה אזרחי? זה גם יפתור לנו את בעיית פליטי גוש קטיף.
552060
ניטפוק קל:
*בת ים נוסדה עוד לפני 1929, כך שזו לא "אדמה ערבית גזולה", אלא אם אנחנו מקבלים את הפירוש ל"אדמה ערבית גזולה" כ"כל מקום שערבי ישב בו אי פעם, ואחת היא אם שילמו כסף וקנו ממנו את הקרקע אם לאו. אפילו אליבא דזוכרות, אין יישוב פלסטינים עקורים דרומית מיפו עד נבי רובין, אז אין מצב שבת ים יושבת על חלק מאדמותיו של כפר ערבי שנחרב בנכבה.
402379
כמעט תיקנתי אותך ל"בת הרים", אבל אז החלטתי לבדוק שוב במילון, ומצאתי שהריבוי של גַ'בַּל (הר) הוא גִ'בָּאל, ולא "ג'ביל".

בירור קצר בויקיפדיה העלה ש"ג'ביל" הוא שמה הערבי של העיר הפניקית הקדומה גְּבָל, שנזכרת כמה פעמים במקרא, וידועה בעולם בעיקר בשמה היווני Byblos (העיר שכנה לחוף הים התיכון, מעט צפונה מבירות של היום). כלומר, "בנת ג'ביל" היא מילולית "בת גבל", אולי מפני שנוסדה ע"י אנשים מיוצאי גבל.
למלה "ג'ביל" עצמה אין משמעות בערבית, מלבד, כאמור, התעתיק של השם הלא-ערבי "גבל".
402497
ע"פ ויקי, העיר הזו נחשבת לעיר העתיקה ביותר המיושבת ברציפות. העיר שיחקה תפקיד מרכזי ביבוא הפפירוס ליוון, וזהו מקור המילה ספר ביוונית (biblio?) ומקור המילה bible באנגלית.

באותו עניין, מישהו יודע האם האנשים שאנו נלחמים בהם הם יותר כנענים שהתערבו או יותר ערבים שהתכנענעו? מה התיאוריה המקובלת?
402508
או איראנים שהתחזבלו..
402510
או חיזבלאים אירוניים.
402820
אבל הלבנונים מעלים את תנועת ה-a לתנועת e בהרבה מקרים, כך שאכן 'בת-ההרים'.
שלילי 402824
הלבנונים, בדיבור, אכן משנים תנועת a ל-e בהרבה מקרים, אבל הדבר לעולם לא משפיע על הכתיבה. לכן جبال ו-جبيل הם לא אותו דבר, אפילו לא אצל הלבנונים.

כך שלא "בת-הרים" (ובטח שלא "בת-ההרים").
419416
סליחה שאני מתערבת (ועוד באיחור של כמה חודשים) אבל ''בנת ג'ביל'' היא האלה הכנענית אשרה ובתקופות מאוחרות יותר האלה הפניקית ''בעלת גבל'' שמופיעה בכתבי לוקיאנוס. לבעלת-גבל יש מקדש בכפר עין אבל, שסמוך לעיירה בינת ג'ביל. זאת אומרת, היה לה שם מקדש. היום יש רק חורבות.
419424
"בעלת"? בהקשר לאלה דווקא?
למה לא? 419431
משמעות המילה היא ''גבירה'' או ''אדונית''. כמו שהמילה ''בעל'' במשמעות ''אדון'' שימשה כשם-תואר לאלים פטרונים של ערים או אזורים (בעל-חרמון, בעל-כרמל, בעל-חזור, וכו'), כך גם ''בעלת גבל'' היתה האלה הפטרונית של העיר גבל.
למה לא? 419459
והשם "בעל" לבדו איננו שם של אל ספציפי?
למה לא? 419478
כן ולא. במקור, הוא לא. במקור, שם בעל הוא תחילית לשמות של כל מיני אלים מקומיים, פטרונים של ערים, הרים או אזורים גאוגרפיים. במהלך ההיסטוריה, אחד הבעלים הפך לאל חשוב מעבר למשמעות המקומית שלו, ולכן כשאומרים ''בעל'' סתם בלי סיומת של מקום, בדרך כלל מתכוונים אליו. הבעל הזה הוא האל הפטרון של אוגרית, בעל-הדד, אל הגשמים.
למה לא? 419522
תודה. האם זה רק מקרה שאל הגשמים נקרא "בעל *הדד*"?:)
למה לא? 419574
מה עם בעל זבוב?
למה לא? 419581
לא בטוח שהיה אל שנקרא בשם זה בכלל. בתנ"ך הוא מופיע כאל של העיר עקרון. מחוץ לתנ"ך לא נמצא שם כזה באף מקום.
אפשרות א': זה עיוות לעגני לשם "בעל-זבול", כלומר בעל-המקדש או בעל המשכן.
אפשרות ב': זה כינוי לבעל הדד, שעל פי לוח אוגריתי מסוים הביס שלל יצורים מיתיים ומפלצות קמאיות במדבר, ביניהם זבובים אימתניים.
לי אישית אפשרות ב' נשמעת קלושה למדי, לאור העובדה שהכינוי לא מופיע בשום מקום בכתבי אוגרית, העיר של בעל-הדד.
419428
עין אבל = אבל בית מעכה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים