בתשובה ליהונתן אורן, 18/08/06 9:46
סוף סוף 403176
צריל להזכיר לך איזה מיתון היה לפני 67', ואיזה זינוק כלכלי נתנה ישראל בזכות שחרור יש"ע וסיני?
העולם אוהב מנצחים ושונא מפסידים.
סוף סוף 403179
העולם לא עובד לפי כלל אחד בלבד.
סוף סוף 403182
אמנם, בשנה האחרונה לפני ששת הימים היה מיתון, אבל בתקופה ממבצע קדש עד ששת הימים הכלכלה הישראלית צמחה בקצב השני בגודלו בעולם (הראשון היה ביפן). העולם אוהב להרוויח כסף.
סוף סוף 403193
אתה רק מחזק את מה שכתבתי - פריחה כלכלית לאחר נצחון במלחמה כבר אינה אנקדוטה בודדת (ששת הימים) אלא מגמה (גם קדש וגם ששת הימים)
סוף סוף 403405
ממש לא. הצניחה הסתיימה רק ב65. הרבה אחרי מבצע קדש. הצמיחה שהתחילה ב-‏68 הסתיימה ב-‏72. פרטים ב http://lib.cet.ac.il/pages/sub.asp?source=59
זה כי נאלצנו לסגת. 403588
סוף סוף 403185
ויותר עצוב מכך:
לאנשים יש צורך פסיכולוגי עמוק להאמין שהטוב והמוסרי דינם לנצח. בלעדי אמונה זו קשה לחיות, וקשה להיות אדם טוב ומוסרי. (בדיון אחר קראו לזה "תפיסה פרוטסטנטית")

לכן, ניצחון נוטה לחזק את תפיסתו של הצד המנצח כמוסרי. לדוגמה, רוב הישראלים השתכנעו שערביי 67 זכאים מוסרית למדינה עצמאית לאחר שדיכוי האינתיפאדה לא צלח. רוב הישראלים משוכנעים שהשליטה בערביי 48 מוצדק מוסרית - כיוון שההתקוממיות שלהם מדוכאות בהצלחה. באופן דומה, מרבית אומות העולם סוברות שלישראל זכות קיום מוסרית. אך דעה זו תשתנה אם ייראה בעיניהם כאילו שהמשטר הקולוניאלי הזה, המזהם את המרחב הערבי, אינו מסוגל להגן על עצמו.
סוף סוף 403194
זה גם נובע מכך שלרוב, הצד המנצח הוא זה שכותב את ההיסטוריה...
סוף סוף 403199
האם הצד המנצח במלחמת וייטנאם כתב את ההיסטוריה?

בכל זאת, עם סיומה, נוח יותר להאמין שזה היה ניצחון של העצמאות והצדק לעומת שזה היה כישלון במערכה הצודקת נגד הקומוניזם.
סוף סוף 403195
מסקנה: צריך לדכא את האינתיפאדה.
סוף סוף 403200
לא ממש. הייתי אומר במקום זאת: מוטב היה לישראל לו דיכאה את האינתיפאדה במהירות.
(כלל לא ברור אם זה היה אפשרי)
סוף סוף 403208
אני לא חושבת שהתפיסה הפרוטסטנטית גורסת ש''הטוב והמוסרי דינם לנצח. בלעדי אמונה זו קשה לחיות, וקשה להיות אדם טוב ומוסרי'', אבל מה אני יודעת.
סוף סוף 403234
אני חושב שהתפיסה הפרוטסטנטית גורסת ש''הטוב והמוסרי דינם לנצח''. אבל מה אני יודע.
סוף סוף 403240
טוב, איפה ברקת שתסביר?
נדמה לי, ובאמת יכול להיות שאני טועה, שהתפיסה הפרוטסטנטית (לפחות זו של מרטין לותר) היא שהאדם נמצא לבדו מול הבורא, ללא מתווך בדמות הכנסיה וכמריה, וללא אפשרות לקבל מחילה על מעשיו. לפי תפיסה זו, עכש"י, אי אפשר לדעת מה "טוב ומוסרי" בעיני האל, וממילא אין לכך השפעה על החיים בעולם הבא, ויש לפעול לפי מה שאלהים דורש פשוט כי "ככה הוא אמר", ולא מתוך כוונה שהדבר ישפיע על חלקו של המאמין בעולם הבא.
מצד שני, יכול להיות שהתפיסה הפרוטסטנטית התפתחה והשתנתה במאות השנים האחרונות, ושאני טועה לחלוטין. במקרה כזה, סליחה, תודה ושלום.
סוף סוף 403409
כשאומרים "תפיסה פרוטסטנטית" בהקשר הזה, לא מתכוונים ללותר או אפילו לקלווין, אלא ל http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%A7%D7%A1_%D7%...
סוף סוף 403412
אה, אז כנראה שאני נתקעתי בחלק של ''החידוש העיקרי שבתפיסה הפרוטסטנטית נובע מוויתור על הקשר הישיר בין האדם לאל הקיים בתפיסה הנצרות הקתולית. במקום תפישה זו העמידה הרפורמציה, לפי ובר, את התפיסה הטרנסצנדנטלית של האל, לפיה נחתך הגשר בין הארצי לאלוהי, לא ניתן ליצור קשר עם האל או להבין את רצונו. בכך מתוארת הגישה הפרוטסטנטית (ובמיוחד בגרסתה הקלוויניסטית) כפסימית או כעשויה להוביל לפסימיות, שכן אין בה ערך לווידוי, לכפרה ולמחילה הקיימות בנצרות הקתולית. גורלו של אדם נגזר מראש, בלא יכולת השפעה עליו, ונכפה עליו פאטליזם'' (מופיע בלינק).
סוף סוף 403419
יפה, תמשיכי לפיסקאות הבאות (ואין צורך להעתיק אותן לפה...)
סוף סוף 403424
אה, זה לא נאמר בציניות. אני באמת התכוונתי לזה ששם נעצרתי (כלומר, לא שם נתקעתי במה שכתוב בלינק, אלא שם הזכרון שלי בנוגע ל''תפיסה הפרוטסטנטית מהי'' נתקע).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים