בתשובה לGod eat God, 31/10/01 13:09
תשובה לחוק המקדונלד (תום פרידמן) 40983
צרפת מכריזה לפעמים (לא באורח רשמי) על מלחמת-סחר עם אנגליה, ויפן על ארה"ב, וארה"ב על אירופה. נכון, לא נהרגים שם, אבל אם אפשר לצטט את קלאוזביץ' בפעם האלף ואחת: "המלחמה היא המשך הדיפלומטיה בדרכים אחרות". כלומר, לא תמיד אנחנו מודעים למלחמות ולא תמיד אנו מודעים למניעים למלחמות. גם מלחמות עקובות מדם אינן בהכרח על "כבוד לאומי" או "בשם האיסלם" (למרות שיתכן והן מוצגות ככאלו) אלא על דברים פרקטיים בהרבה - זכויות סחר‏1, מכסי מגן וכו'.

1 ע"ע למשל מלחמת האופיום בסין בסוף שנות הארבעים של המאה ה-‏19. זו דוגמא ממש בולטת.
תשובה 40987
א. מיותר לציין שיש הבדל עצום בין "מלחמת-סחר" לבין מלחמה אמיתית! ביום שבו ינוקבו צריחי רדמונד בחרכי תותחים ויפגיזו את בניין אפל, אני אסכים אתך.

ב. "המלחמה היא המשך הדיפלומטיה בדרכים אחרות" - האם מזה גם נובע שהדיפלומטיה היא המשך המלחמה בדרכים אחרות?!

ג. "גם מלחמות עקובות מדם אינן בהכרח על..." נכון. כתבתי במאמרי למעלה שמלחמות נגרמות ג ם מסיבות אחרות. אבל בכמעט כולם שלהוב ההמונים נעשה גם ע"י הדגשת ההבדלים בין הצדדים (כופרים, אויבים לאומיים וכו').
the ukraine is weak! 40991
א. ההבדל הוא בגלל הרגישות שלנו לחיי אדם. יכולות להיות השלכות חמורות הרבה יותר למלחמת-סחר מאשר למלחמת ש ב-ש מבחינת כלכלתה של מדינה. ראה למשל צפון-קוריאה של אחרי מלחמת קוריאה.

ב. כן, נובע מזה שמלחמה ודיפלומטיה הן צדדים שונים של אותו מטבע.

ג. יש להבדיל בין ''שלהוב ההמונים'' שהוא כלי לנצח במלחמה לבין מטרות המלחמה. מלחמה יכולה להיות על כפיית הסכמי סחר למרות ששלהוב ההמונים יהיה על ''מלחמה בכופרים''.
the ukraine is weak! 40992
א. הרגישות לחיי אדם היא המבדילה, מבחינה ערכית, בין שני המצבים. אתה באמת יכול להשוות בין מלחמת אירן-עירק לאיזו "מלחמת" סחר? גם מטעויות פוליטיות קטלניות יכולים להיות נזקים איומים. ובכל מקרה, זה לא משנה את ההבחנה שלי שמלחמה אמיתית לא יכולה לפרוץ בין שתי מדינות דמוקרטיות ליברליות.

ב. בוא נבחן את זה. האם היית מגיב בצורה זהה אם ממשלתך היתה מכריזה על מתקפה דיפלומטית על סוריה, ואם ממשלתך היתה מכריזה על מלחמה על סוריה?!

ג. אני מסכים החלט. בפועל, אנשים רוצחים בגלל סיבות דתיות לאומיות ואתניות, גם אם הממשלות מנצלות את השנאות הללו לצרכיהן.
it is feable! 40995
א. זו בדיוק הנקודה. ההבדל הינו ערכי, אך לא מעשי. הקביעה שלך שמלחמה מסויימת היא ''אמיתית'' ומלחמת-סחר אינה ''אמיתית'' היא ערכית, והדגמת את זה בתגובתך. בעצם, אתה רק חוזר על דברי תוך הכנסת נופך ערכי לדיון.

ב. לא תגובתו של האדם פשוט נבחנת כאן אלא הראיה הכוללת. לכן, השאלה אינה רלוונטית.

ג. מוסכם.
הדת והלאום מסכסכים בין האומות! 40997
א. לא לא לא! כל אדם שפוי יאמר לך שיש הבדל שבמהות בין מלחמה שבה נלחמים בנשק לבין מלחמה שבה, כפי שכתבת "נכון, לא נהרגים שם," אכן, יחי ההבדל הקטן. באותה מידה, גם ראית הפדופיליה כמגונה היא ראיה ערכית ואכן ישנה תנועה הקוראת "לבחון מחדש את היחס לפדופיליה" וטוענת ש "גם ילדים, לפי פרויד, מסוגלים להנות מינית".

ב. הראיה הכוללת היא היא סכום תגובתם של האנשים הפשוטים! אתה מתמם, גם אתה מבדיל בין ויכוח דיפלומטי למלחמה של ממש... (דרך אגב, ויכוחים דיפלומטיים קשים היו לנו עם ארה"ב, אבל לא מלחמה. האם באמת אין בעינך הבדל?!)

ג. יפה.
שופכים את דמי! אני שפוי! 40998
א. יש הבדל באיכות, אין הבדל במהות. בשני המקרים מדובר על מאבק להשגת משאבים, ההבדל הוא בסך הכל באמצעים. הדוגמא שלך היא שוב ערכית, לא מוחלטת. המהות - קיום יחסי מין. האיכות, בין מבוגרים בהסכמה או בין מבוגרים לילדים.

ב. אני מיתמם? למה? אני טוען שיש סקאלה של אפשרויות ולא דיכוטומיה וכן, גם עם ארה"ב יכולים להיות לנו ויכוחים דיפלומטיים קשים שיכולים להגרר להשלכות כלכליות. ע"ע ניכוי ההשקעות בהתנחלויות מהערבויות בסך 10 מילארד דולר בשנת 1992. כנראה שמצב היחסים עם ארה"ב ומאזן הכוחות הוא כזה שבעתיד הנראה לעין לא נחליק באותה סקאלה למלחמה, למרות שיש שמועות שאייזנהאואר איים בפעולה צבאית באם ישראל לא תיסוג מסיני לאחר מלחמת 1956.
סליחה על נושא השפיות... 40999
א. להשקפתי, ואני מניח להשקפת מרבית ה "רוב הדומם" הצופה בויכוח העקר פה, יש הבדל איכותי בין מין בין מבוגרים בהסכמה לבין מין בין מבוגרים לילדים. אני מניח שזה סוף הויכוח - זו דעתי וזו דעתך.

ב. אני גם מניח שיש הבדל מהותי בין קיצוץ הערבויות לבין מלחמה עקובה מדם. והעיקר: עדיין חשובה לדעתי הסיבה לכך שמלחמה לעולם (תמיד יהיה החכמולוג באייל שיביא את היוצא מהכלל כדי לנגח את הכלל. לכן נוסיף 'כמעט'. רק ליתר ביטחון) אינה נערכת בין שתי מדינות דמוקרטיות ליברליות. לדעתי, זה אינו צרוף מקרים.

מעניינת אותי תגובתך לגבי שאר המאמרים שלי למעלה. אם יתחשק לך. :-)
ושוב סליחה... 41000
שמי נעלם לו בניבכי האינטרנט...
נתקבלה, זו הייתה כותרת הומוריסטי 41002
א. נדמה לי שמקרי הפדופיליה דווקא מראים שההבדל אינו איכותי, קרי, בכל מקרה מדובר באותה פעולה פיזית. ייתכן ופרשנותנו למונחים "איכותי" ו"מהותי" שונה.

ב. שוב, ההבדל הוא איכותי (ב"איך") לא במהות ("מה") לטעמי. ההערה הייתה מכוונת מלכתחילה כדי לנגח את עקרון המקדונלד, כפי שנוסח על ידי תומס פרידמן, ולטעון *שיש* מלחמות בין דמוקרטיות ליברליות, אך הן אינן עקובות מדם אלא הועברו למדיום שונה.
נתקבלה, זו הייתה כותרת הומוריסטי 41003
א. "ייתכן ופרשנותנו למונחים "איכותי" ו"מהותי" שונה." - נו שויין! יאללה בסדר.

ב.כנ"ל, נראה שיש גם הבדל בהגדרתינו 'מלחמה'. לדעתי, כל עוד הן אינן עקובות מדם, הרי שזה העיקר וזה חשוב עשרות מונים מהשאלה האם גם "מלחמת" סחר היא מלחמה לכל דבר.
חוק-טבע 41089
''הנשיכה היא המשך הנביחה
באמצעים אחרים''
חוק-טבע 41093
כן, וגם החילזון הוא מהשפן‏1 ואין חכם כבעל פנסיון.

עצה לחיים: אל תדחה למר את מה שאתה יכול לדחות למחרתיים.

1 אין קשר למיץ פטל, שהוא כידוע ארנב ולא שפן.
חוק-טבע 41341
החלק עם הפנסיון הזכיר לי את פינתו של חסקל מוסרי מהתוכנית "מה יש" תנצב"ה:

הוא אמר לה "קר לי בך"
אז היא ענתה לו "זה כי אינך חם כבעל הנסיון"
יפה! 41288
צחוק גדול היה פה
למעוניינים 41327
שירי המהולל הנ"ל, ועוד שירים נוספים (חלקם מדהימים ברלוונטיות הפוליטית שלהם), נמצאים ברב המכר הידוע שלי: "תשדורות מלויין ריגול", אותו ניתן לרכוש במיטב כספך כאן, למשל:
ולמי שמתיימר לדבר בשמי, אנא הפסק זאת מיד.
מצטער... 41328

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים