בתשובה לכליל החורש נאורי, 18/09/06 13:06
עוד טקסט מדהים ברדידותו 409966
שמע, אם אתה אומר שהברנש שאצלו רוארק ומלורי עבדו הוא הוא הקפיטליסט האמיתי, נראה לי שהגענו לפריצת דרך - הרי הוא מוצג בצורה מאוד שלילית בספר.

נעבור לחוטב העצים: עברת לדבר על מושג לא מוגדר היטב במיוחד: שכר "הוגן". מתי שכר הופך להוגן? מדברייך קיבלתי את הרושם ששכר הוא הוגן רק אם ניתן לרכוש בו את המוצר שעבורו שולם השכר. בתגובה 409849 ניסיתי להסביר מדוע לדעתי הגדרה כזו היא גרועה. זה תקף גם לדברייך על כך שחברה צריכה להיות בבעלות העובדים.

עכשיו, ההגדרה שלך של "תמצית הניצול הקפיטליסטי" משנה את פניה: קודם היא הייתה "לא לשלם שכר הוגן". עכשיו זה "לגבות מחיר מופרז". זו הגדרה הרבה פחות ברורה. בעוד שהילד המסכן שימות ברעב אם לא יעבוד בסדנת היזע הוא בבירור מנוצל, לא ברור איך אפשר להגיד את אותו הדבר על מי ש*בוחר* לקנות נעלי נייקי. בחברה אולטרה-קפיטליסטית-דורסנית-זוועתית או משהו דומה אולי לא הייתה לקונים ברירה (נניח), אבל בעולם שלנו על כל מותג מתלהב יש נעליים "מזוייפות" שעולות גרושים. אם כן, מי שקונה נייקי עושה זאת מבחירתו המלאה - מה הנזק כאן?

הפסקה האחרונה שלך היא פחות או יותר מה שדיברתי עליו בהודעה הקודמת שלי. התחושה שלי היא שאתה מנסה להחביא את מושג הכסף מתחת לשטיח. ההתרשמות האישית שלי היא שהדבר ייכשל לחלוטין, והבליטה שמתחת לשטיח לא תיעלם, אבל זה כבר דיון אחר וידויין בפעם אחרת.

ואם כבר הדיבורים על נייקי הזכירו לי, אני רוצה להזכיר כאן את "תיאוריית המגפיים" שמתאר טרי פראצ'ט באחד מספרי עולם הדיסק ("אנשי המשמר", נדמה לי): ההבדל בין עניים ועשירים הוא שעניים נאלצים לקנות כל חורף מגפיים חדשות, שמתבלות בשיא המהירות ובחורף הבא כבר צריך חדשות. לעומת זאת לעשירים יש מספיק כסף כדי לקנות מגפיים איכותיות, שמחזיקות מעמד עשרות שנים, וברור שבטווח הארוך הם אלו שחוסכים.

מקסים, לדעתי. מישהו יודע מה המקור של הרעיון הזה? כלומר, באיזה כתבים של הוגה סוציאליסטי אפשר למצוא אותו?
עוד טקסט מדהים ברדידותו 409968
נסה אצל Vance Packard
עוד טקסט מדהים ברדידותו 409979
"אם כן, מי שקונה נייקי עושה זאת מבחירתו המלאה..."

זה קצת יותר מורכב, כמו שהתיאור של כל העולם הקפיטליסטי הוא יותר מורכב משתי ההגדרות הסכמטיות שאתה מנסה להגיע אליהן כאן (הקפיטליזם המתבטא בניצול בעבודה לעומת הקפיטליזם המתבטא ביחסי מוכר-קונה. ואגב -שניהם בד"כ הולכים ביחד לבלי הפרד).

יש לי חדשות בשבילך: מי שקונה נייקי עושה זאת באחוז גדול מהמקרים מבחירתו המלאה של *הילד* שלו. הילד עושה זאת (כלומר - מנדנד להוריו עד שהם מתעייפים) ממשהו שאתה עשוי להגדירו כ"בחירתו המלאה" - אחרי שנייקי השקיעה סכומי עתק בלקנות את שירותיהם של כל מיני כוכבי-על שיפרסמו אותה, ואחרי שילדים אחרים בכיתתו קנו נייקי והוא, לשיטתו, אינו יכול להרשות לעצמו הפחתה במעמדו החברתי - ונייקי יודעת את זה, בדיוק על זה נייקי עובדת.

המציאות היא מורכבת, הקפיטליזם מורכב וגם האנרכיזם יותר מורכב מן התמימות המופלגת שכליל משתדל להטיף לה כאן.
עוד טקסט מדהים ברדידותו 409988
מקובל עלי, אבל גם לדיון על תרבות הצריכה (שאני לא חובב גדול שלה) אין לי חשק להיכנס כאן.
עוד טקסט מדהים ברדידותו 410101
"המציאות היא מורכבת, הקפיטליזם מורכב וגם האנרכיזם יותר מורכב מן התמימות המופלגת שכליל משתדל להטיף לה כאן."

אם הגישה שלי כל-כך תמימה, אתה מומלץ להגיב אלי אישית ולהראות לי את הדקויות והסיבוכים החבויים שנעלמו מעיני.

כל הדיון התחיל מזה שדורפל שאל:

"דרך אגב, אתה מגדיר את עצמך כאנרכיסט, אבל זו הגדרה מאוד רחבה. איזה סוג של משטר אתה רוצה לראות כאן? כשמישהו תופס רוצח, גנב או אנס, מה אמורים לעשות איתם? מה יהיה העונש הראוי לגנב, ומה יחשב להתעללות בעצור, דבר שיאלץ אותך להחלץ לעזרתו נגד לוכדו? מי יחליט על הכללים, ואיך?" (תגובה 402567)

אז הצגתי חזון יסודי תגובה 405563, ופיתחתי אותו לאור שאלות, ע"י תשובות שבדרך-כלל עלו בראשי כתגובה לאותן השאלות.

מלכתחילה היססתי מלהציג חזון כזה, מכיוון שאין לי די ידע או נסיון בנושאים אלה, ודעתי בעניין לא מגובשת לחלוטין. בכל זאת, ראיתי לנכון לאחוז בקרנו של השור ולגשת למלאכה.

אם הידע שלך באנרכיזם יותר טוב משלי, הרי שאני ממליץ לך בחום לתקן אותי, להרחיב את דברי, ואף להציג את חזונך שלך, החלופי והמפוכח יותר, במקום להתלונן על כך שמי שקם ועושה מטיף ל"תמימות מופלגת."
עוד טקסט מדהים ברדידותו 410121
"לאחוז בקרנו של השור"? אני מוחה. באתר הזה אוחזים בקרני האייל.
עוד טקסט מדהים ברדידותו 410132
שור ווי דו.
עוד טקסט מדהים ברדידותו 410310
הוא התכוון למ. השור.
עוד טקסט מדהים ברדידותו 410308
לשאלתך האחרונה: גם דודה שלי אומרת ש"זול זה יקר". עובדת חיים פרקטית נכונה, שפראצ'ט עלה על ההיבט הסוציולוגי שלה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים