בתשובה לדובי קננגיסר, 06/10/06 9:00
414115
אני לא בוח שאתה צודק בהשערה שלך ש"מי שעובר למדינה אחרת בגלל שלא טוב לו איפה שהוא נמצא, עושה טעות, ועשוי למצוא את עצמו נודד עוד מספר פעמים בלי למצוא את מקומו".
כלומר, לא מי שעוזב בגלל קשיים כלכליים, נטל המיסים וכן הלאה, וגם לא בגלל שהוא כן ימצא את מקומו.
מי שעוזב בגלל שהוא לא יכול להשלים עם צביונה של המדינה (אובדן הדמוקרטיה, כפיה דתית, חוסר צביון יהודי, שנאת זרים, שחיתות - בחר את המתאים לך) ומגיע למדינה אחרת, בה הוא אכן outsider. גם אם שם השחיתות גדולה מאשר כאן, לא אכפת לו - זה לא שלו.
414116
אבל מי שמגיע למדינה אחרת מתוך רצון להישאר בה זמן ממושך - יהיה מעוניין גם, בסופו של דבר, ברמה כלשהי של אינטגרציה, כולל תחושת אכפתיות וכולל מינימום של תחושת ''זה שלי'' - כך שהשחיתויות וכל השאר כן יפריעו לו. נדמה לי שאפשר להרגיש משהו כזה בהתייחסויות של רב''י לפוליטיקה האמריקאית.
414120
נראה לי שלגבי חלק מהרוסים בארץ זה לא נכון (כולל אלה שלא מתכוונים להמשיך מכאן לקנדה).
414122
בארץ, המצב בכל הפרמטרים - פוליטי, בטחוני, חברתי, כלכלי, הכל - המצב הוא כל כך מסובך, שצריך להגיע הנה ממניעים ציוניים חזקים במיוחד כדי להרגיש תחושת השתלבות ושיתוף. ורוב הרוסים, כולל אלה שישראל היא אצלם לא רק תחנה בדרך לקנדה - לא הגיעו הנה מתוך מניעים כאלה, כך שרבים מהם שומרים על ריחוק, התבדלות והסתגרות בתוך עצמם.
414194
ההסתגרות אצל חלק מהרוסים אינה נובעת מחוסר עניין מה קורה במדינה. ראשית, רבים מהמהגרים למדינה אחרת חווים הלם תרבותי. גם אנחנו כשעלינו לישראל בשנת 1957 חווינו הלם כזה. מצד אחד המטען התרבותי שהבאנו היה חשוב לנו והיה חלק מחיינו. מצד שני נתקלנו ביחס של בוז למטען הזה. היות שלעליה הנוכחית יש את המסה להמשיך ולקיים את התרבות הזאת-הם עושים את זה. זהו הריחוק וההסתגרות שאנחנו רואים. אני מקווה שעם השנים, הם יפתחו תוך כדי הפתחות שלנו לתרבות שהביאו וקליטת חלק מהמרכיבים.
הדרך ממוסקווה לי-ם עוברת בניו-יורק? 414205
נראה לי שדווקא השינויים התרבותיים ברוסיה עשויים (או עלולים, תלוי בנק' השקפתך) עם הזמן להקל על הטמעות מושלמת יותר של העולים ממדינות ברה"מ לשעבר בארץ.

גל העלייה הגדול של ראשית שנות התשעים הביא לארץ אנשים שמבחינה תרבותית וקונספטואלית היו סובייטים. אז נכון שחלקם הגדול לא חש הזדהות מיוחדת עם המפלגה הקומוניסטית לדורותיה וכו', ובכל זאת היה קיים (ועדיין קיים, עבור חלק ניכר מאנשי הדור ההוא) פער שדי קשה לגשר עליו בהתקרבם לחברה הישראלית. הרשה לי לחרוג מכללי הפ"ק ולהניח ששוני מהותי נוסף, בהתייחס לעליה זו אל מול עליות מסיביות קודמות נובע מכך ששתי התרבויות; נניח, הישראלו-אמריקא-מערבית וכן הסובייטית היו תרבויות "מתחרות" ובאיזה מובן שייכות לאותה קטגוריית משקל. בכל אופן, קשה עד בלתי אפשרי לבחור מבין שתי תרבויות אלה, ולהצביע על התרבות "הפרימיטיבית" יותר – אותה יש לזנוח לטובת ערכי התרבות החדשה (האחרת).

ולעניין עצמו; ברוסיה של העשור האחרון עובר גם כן גל של התמערבות. בלי לשכוח את נכסי התרבות שהעולים "הביאו" איתם, אלו שרוצים להמשיך ולהתקיים במין בועה סגורה, צריכים בכל זאת לקבל איזשהו קלט-תרבותי אקטואלי, אלא שכאמור גם קלט זה הופך להיות דומה יותר ויותר באופיו לתכנים שהישראלים צורכים (ומייצרים) בעצמם, וכך בעל כורחם מתקרבים גם המתבודדים בעולים אל המיינסטרים הישראלי.

* כל האמור לעיל הוא בגדר התרשמות אישית, לא-מקצועית, ושטחית לעילא – ראו הוזהרתם.
הדרך ממוסקווה לי-ם עוברת בניו-יורק? 414208
לא התכוונתי לתרבות הסובייטית אם בכלל היתה כזאת. היתה להם תרבות בילוי, מוסיקה, תיאטרון שונה. דוקא אלה לא היו סובייטיים; הם היו אירופאים במידה רבה.
? 414211
לא כ"כ הבנתי את תגובתך זו.
"דוקא אלה לא היו סובייטיים", למה דווקא ומי הם אלה?

נדמה לי שהזיהוי שאתה עושה בין תרבותם של העולים ממדינות ברה"מ לבין תרבות אירופה חוטא במידה רבה לאמת. אבל אולי ראוי שתבהיר מעט את דבריך...
? 414252
המפגשים, קיום מסיבות ימי הולדת, הליכה לתיאטרון, לקונצרט ולמוזיאון, אינם תרבות סובייטית. העולים אינם נוהגים לבקר בתערוכות של הריאליזם הסוציאליסטי או בתערוכות משק למיניהן, או תחרויות סטכנוביצ'ים, או מצעדי אחד במאי.
? 414254
אוקי, כעת ברורה לי החלוקה שאתה עושה. בעיני לפחות, היא מלאכותית. בהנחה שהליכה להצגות תאטרון, קונצרטים וביקור במוזיאונים הן פעילויות תרבותיות אוניברסליות למדי, בוודאי שלא הייתי טוען שיש בעצם קיומם איזו קירבה יתרה לתרבות הארופאית (אולי קצת, אבל בכל מקרה, כאן אתה כבר צועד על חבל דק, אם אינך רוצה להתייחס לתכנים להם נחשפים במוסדות האמורים).

באופי המפגשים, ימי ההולדת וכו' מתגלמת באמת התרבות המדוברת, קרא לה סובייטית, קרא לה רוסית -- ארופאית היא לא.
? 414266
מי אני שאתווכח איתך? אם אתה אומר סימן שאתה יודע.
הדרך ממוסקווה לי-ם עוברת בניו-יורק? 414555
אולי דרך פטושקי?
414129
נראה לי שישנם רבים שמדינות אחרות פשוט מתאימות להם יותר, ולכן גם אם ייצאו מכאן משום שרע להם פה - זו לא תהיה טעות. זה יכול להיות המרחק (המיטיב) מהמשפחה, שחרור מדאגות ישראליות קלסיות (הילד לא חייב ללכת לצבא, וכיו"ב), מציאת קהילה כלבבך, אפשרויות כלכליות/מקצועיות משופרות יותר... ועוד ועוד.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים