בתשובה לדובי קננגיסר, 05/10/06 16:25
חינוך ביתי | בית חינוך 414219
חוק חינוך ממלכתי תוקן בשנת 2000 ורק אז נכנס בדרך סטטוטורית החוזה שיש בעצם להורים עם משרד החינוך, קרי מהן המטרות של החינוך במאצעות המוסד. ראה את החוק בדע את זכויותך בחינוך באתר. אולם מאחר וחוק לימוד חובה הוא עד גיל 16 הרי שהמוסד כלל אינו מתחייב לתעודת בגרות. כשבוחנים את התוצרים של המוסד גולת הכותרת היא אותה תעודת בגרות, שהורים בטוחים שבלעדיה לא יהיו חיים ראויים לילדים שלהם.
האתר א-ב בחינוך ביתי מעלה שניתן ללמוד לתואר ראשון ולהמשיך משם לכל תואר גם ללא אותה תעודת בגרות ונשאלות השאלות:
למה ילדים בגיך 16 ומעלה ממשיכים להגיע לבית הספר אם אין אפילו חובה בחוק לעשות כך? התשבה שלנו: חלקם אולי הגבוה, אינו מודע לזכויותיו ואינו מודע לאלטרנטיבות.

לשאלתך הממוקדת יותר דובי למה כולם צריכים תודת בגרות, אחזיר בשאלה: האם זו מטרת המוסד? להראות לאותם אלה שעברו את מסלול החתחתם ויצאו ללא תעודת בגרות "להבין" את המקום שלהם בחברה? אם זו הכוונה, דו"ח דוברת הוכיח שזה מתממש להפליא שכן המוסד מנציח פערים חברתים, ופערים אקדמים.
חינוך ביתי | בית חינוך 414267
א. גולת הכותרת של מערכת החינוך היא להוציא ממנה אנשים בוגרים שמסוגלים לתפקד בחברה המודרנית כאזרחים פעילים, מועילים ובעלי פוטנציאל להשיג את מטרותיהם. תעודת הבגרות אינה אלא מדד למשהו אחד שהמערכת עושה, ואינו מחוייב המציאות עבור כל נער. לא כל ההורים חושבים שלילדיהם לא יהיו חיים ראויים ללא התעודה הזו. למעשה, אני חושב שהבעיה היא הפוכה - יותר מדי הורים חושבים שאין כל צורך בהשכלה (בלי קשר לכן תעודה לא תעודה), ובכך מונעים מילדיהם נדבך חשוב בהכשרתם לחיים עצמאיים. בכל מקרה, כל הורה שמודע למציאות הישראלית יודע שתעודת בגרות זה חשוב רק אם הכיוון של הילד בחיים הוא כזה שמצריך אותה. לא כל ילד צריך תעודת בגרות, וזה, אם תסלח לי, כל ילד יודע.

ב. זה שאפשר, עקרונית, להוציא תואר ראשון באונ' הפתוחה בלי שום תעודת בגרות או פסיכומטרי זה נכון, אבל זה גם מאוד מאוד קשה, ולא מתאים לרוב האנשים שאני מכיר. זה עוד יותר קשה למי שלא סיגל לעצמו הרגלי למידה, שזה עוד אחד מהדברים החשובים שביה"ס אמור להקנות לתלמיד.

ג. אני דווקא מעריך שרוב האנים יודעים שהם יכולים לעזוב את בית הספר אחרי כיתה י'. בסביבתי המיידית זה היה סוד פרוץ למדי, וגם הצלחתם הבלתי מבוטלת של בתי הספר האקסטרניים תעיד על כך. אז למה נשארים? כי יחסית לחלופות, בית בספר היא אופציה זולה ולא כל כך רעה להשיג כמה מטרות, שתעודת בגרות היא רק אחת מהן.

ד. מה זה "להבין את מקומם בחברה"? אתה הוא זה שמצמיד תווית ערך למסלולי החיים השונים. אני חושב שזו שגיאה. אין ערך גבוה יותר לטכנאי שיניים שלמד שנים את המקצוע על פני מכונאי רכב שההכשרה שלו לא כוללת מוסדות אקדמיים. יש הבדלים במשכורות, כן, אבל אי אפשר שכולם יהיו בעשירון העליון, ואני מעדיף חברה שבה השכר שלך נקבע על בסיס הכישורים שלך מאשר כזו בה השכר נקבע על פי הקשרים שלך. גם מסלול החיים הנוכחי שלי, שכולל שני תארים ודוקטורט לעתיד, לא יביא אותי להתרועע עם אף אחד מעשירי העולם. אז מה?

(תגובה זו נכתבה במשך כשלוש שעות עם פוציק בוכה לפרקים על הידיים (יש לו גזים). כל חוסר קוהרנטיות של הטקסט צריכה להיות מיוחסת לעובדה זו).
חינוך ביתי | בית חינוך 414275
1. האם הפוציק ממשיך לכתוב את בלוגו?
2. אפשר תמונה?
חינוך ביתי | בית חינוך 414322
1. לעיתים פחות מזומנות מבעבר.
2. חוץ ממה שכבר יש בבלוג? לא. לא לאלמוניים, בכל מקרה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים