לא זאת השאלה 415115
לדעתי, כבר אופן הצגת השאלה מסיט את הדיון מן השאלות האמיתיות הנוגעות לסוגיית האזרח-מולדת-מהגר-עולם.
מהצגת השאלה מצטייר עולם פתוח בלי גבולות. בני האדם רובם ככולם הם אינדיבידאלים בעלי כישורים יחודיים ונדרשים ללא גבול . כל העולם כולו הוא עבורם דוכן חופשי: קח ובחר לך כטוב בעיניך.
ברור שזו תמונה בדיונית. בשוייץ 5 מיליון אזרחים. בהודו אולי פי 200 יותר. איש לא יספר לי שהיחס הזה נוצר מתוך "בחירה חופשית".
לרוב בני האדם אין בכלל בחירה של ממש. לרובנו יש את הבחירה בין לחיות בין קטיושות, אוטובוסים מתפוצצים וכנופיות של קנאים דתיים פאנאטים לבין קטיפת תירס או מכירת בגדים משומשים בעיר כלשהי מעבר לים.
ההטייה שיש באייל, לטובת חברה צעירים ומשכילים המסתובבים בעולם במסגרות אקדמאיות, הפן השני שלה הוא ריבוי המהגרים מן הארץ בין המגיבים. יש כאן יותר מהגרים, פשוט משום שהאפשרות להגר היא יותר זמינה בציבור מגיבי האייל.
לטעמי זה מסגיר את העובדה החותכת שאין בעצם לאן ללכת. שאלת ההגירה היא יותר שאלה של אפשרויות ופחות של רצונות.
גם הקהילה הרוסית בישראל היא ביטוי של עובדה זו. 2 מיליון אנשים עזבו את בריה"מ ז"ל, לא משום שמרדו ברודנות ובבירוקרטיה המרקסיסטית או משום שזהות תרבותית עתיקת יומין השתלטה פתאום על אישיותם, אלא פשוט משום שנוצרה לפתע אפשרות לעשות זאת באופן חוקי ומסודר ולא בספינות מבריחים. ההגירה ה"אידיאולוגית" מטעמים של זהות יהודית או תפיסות פוליטיות-פילוסופיות היא מעט המאומץ ע"י הרבים. יש בודאי גם כאלה. אבל יש הרבה יותר שהיגרו פשוט בתוקף ההזדמנות ופוסט-פקטום (או כמו כאן בזמן אמת) פיתחו את הצידוקים האידיאולוגיים למעשה (מעין רציונליזציה הירואית של הסיבות הבדרך כלל פרוזאיות להגירה).
לו יכלו גם אזרחי בריה"מ הלא-יהודים להגר משם, האם הם לא היו עושים זאת באותם יחסים מספריים? האם יהודי רוסיה אכן היו חריגים בחוסר הלויאליות שלהם למולדת בקרב תושבי אמא רוסיה? (באופן פרדוקסלי, טיעון "ציוני" מעין זה משתלב לא רע עם טענות האנטישמים בכל הזמנים). האם יהודי ארה"ב יהודיים פחות מיהודי רוסיה או לחילופין פחות נאמנים לדגל הכוכבים והפסים מאשר אחיהם הנוכרים?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים