בתשובה להאייל האלמוני, 28/10/06 10:24
התלהמות 416948
קראתי בעיון רב את הרצאתך המלומדת,
א. לא ברור מאיפה העלת שחינוך ביתי סותר לימוד והשכלה גבוהה.
ב. כל האישים המוזכרים למדו בחינוך ביתי,לך לביוגרפיות שלהם.
ג. כל האנושות עד מחצית המאה ה 19 למדה בחינוך ביתי.
ד. החינוך הממסדי קיים כחובה רק מתחילת המאה העשרים.

ה. כיום יש מעל 3 מליון איש בחינוך ביתי, הם באים מכ-ל שכבות
הציבור. בהם גם אנשים דתים. הארגונים הדתים דוגלים בלמידה
ביתית, יש הבדל בין למידה ביתית לחינוך ביתי, למד על
הניואנסים בההגדרות באתר, ראה בויקיפדיה ארה"ב פילוח 2.5
מליון ילדי חינוך ביתי ע"פ מחקר, ילדי חינוך ביתי באים
מכל שכבות הציבור.

ו. למה אתה מערב הורים? האם מדובר כאן על דיון אישי?
ואגב, הוריך למדו במערכת חינוך שונה בתכלית ממערכת החינוך
היום תתייעץ איתם אני מדוכנעת שיש להם דעה נחרצת באשר
למערכת החינוך המוסדי כיום.

ז. אם כבודו עוצם עיניים לעניין הכשל הטבוע במוסד,זכותו. רק
תסביר מה ההבדל בין מי שלא זכה ברולטה הרוסית בתעודת
בגרות והוציא בגרות במקומות שבהם אתה מעלה טון מזלזל
(מכונים,אקסטרני,לבד,אינטרנט,מכינות) לבין מי שלמד בחינוך
בחינוך ביתי?

לעניין 44,000 $
1. צעד קטן לאתר א-ב בחינוך ביתי צעד גדול לילדי ישראל
2. מדינת ישראל היא מדינה עניה, החינוך שלה נמצא בשפל
המדרגה במבחן בינלאומי אובייקטיבי מיצ"ב, האונברסיטאות
שלה כולל ספינת הדגל האונברסיטה העברית בישרולים לא צלחו
את 100 האונברסיטות הטובות בעולם ונמצאות הרחק אחרי סין
הודו ועוד,
אולם חרף העוני של המדינה, ניתן להאשים כאן את ממשלות
ישראל בכשל בהקצאת תקציב לחינוך.

תקציב החינוך בישראל פר ילד, הוא בין הגבוהים בעולם.
התקציב הזה מבוזבז באורח ראוותני חסר פיקוח על מנגנון ענק
מסורבל שאינו תורם כלום לילדים. המנגנון מחולק בין משרד
החינוך למרכז הפדגוגי של המורים שני אלה ניצבים משני צידי
המתרס כצהובים זה לזה, אם אתה חי בישראל, אני מניחה
שאתה מכיר קצת את הנושא הזה.

3. כוחה של האקדמיה בחינוך המוסדי בישראל שואף לאפס: 25 שנה
מתריעה האקדמיה על כשל לוגי בלימוד מתמטיקה הבדידים, אך
עד שלא יצא המפקח האחראי לגמלאות לא שינו את שיטת
הבדידים הכושלת. לימוד קריאה השפה כמכלול הוציא אלפי
ילדים עם כשל חמור בהבנת הנקרא. וכך הלאה.

4. היום תקציב החינוך מחולק בדרך בלתי חוקית המבצעת איפה
ואיפה. רשות מקומית חזקה מקבלת תקציב גבוה יותר מרשות
חלשה! מגזרים שלמים מקופחים לעומת מגזרים אחרים
20% מילדי יסודי לומדים כיום בחינוך פרטי במימון 90-100%
חינוך ציבורי כאשר הורים מהשורה לא מודעים בכלל לקיום
האופציה.
67% מהאוכלוסיה מעדיף חינוך פרטי למה הוא לא מודע לזכויות?
זה הבסיס המוצק, המעלה את הדרישה החד משמעית להעביר את
תקציב החינוך פר ילד בכסף או בשוה כסף לשיקול דעת של
ההורים, בגילוי נאת ולא לתת להם לסמן דתי|חילוני ובחירה
בבית ספר ליד הבית של ההורים. כמו שיש בחירה בחברת
טלפון, קופת חולים וקרן פנסיה, כל אלה לא היו אפשרים בגלל
אזרחים מהזן שכבודו מייצג כאן, שמרנים, הססנים, אוחזים
בבמוכר גם אם הוא רע כ "יס-מנים" של מערכות כושלות.

5. אילו היית קורא בעיון את האמור באתר א-ב בחינוך ביתי היית
רואה שאין צורך לבצע רפורמה לשם כך.
החוק מאפשר היום חינוך ביתי חינוך פרטי ובתי חינוך ללא
צורך במהפיכות.
ההפכיה של א-ב בחינוך ביתי היא בהעלאת רף המודעות, בדרישה
לצמצם המנגנון, בדרישה להקמת ועדת חקירה על תפקוד המערכת.

6. לעניין הדת, בצענו פניה גם למגזר החרדי המופלה לרעה משרד
החינוך, אין לנו ספק בכלל שתקציב החנוך יהפוך להיות
בקרוב מאד תקציב שכל הורה יוכל לקבוע איפה להשקיע אותו
חינוך ציבורי חינוך פרטי בת חינוך, חינוך ביתי

בנוסף לטענת המוסד האקדמי (שאתה בעקשנות מסרב להבין שהחינוך הביתי אינו נגד לימוד והשכלה) העלת כעת טיעון המנוסח במעין האשמה שמי שבוחר בחינוך ביתי, קשור לארגוני דת
לך לאתר a-z תראה שם חינוך ביתי יהודי, חינוך ביתי נוצרי, חינוך ביתי אפרו-אמריקאי חינוך ביתי חילוני, חינוך ביתי מסורתי. ולמה ללכת לשם? בישראל כיום יש כבר צבר ההולך וגדל של משפחות בחינוך ביתי, חלקם דתים, חלקם חילונים חלקם "מחוות עיזים" (לא הבנתי את הזלזול העולה מדבריך גם לגבי אורח חייםבחוות עיזים),חלקם בקיבוצים במושבים וחלקם עירונים להפליא, עם מקצועות פיננסים, עצמאים, בעלי חברות עם קשרים מסועפים בארץ ובעולם.
רוצה להאחז בקרנות המזבח של המוסד?, תייצב בו את הקרקע, אתה באמת מאמין ש מורה מול 40 ילדים עןשה עבודה טובה יותר מלימוד בחברותא? מלימוד ביחס 1:1 מלימוד ביחס 1:10? מי אמר שמה שנלמד במוסד צריך להיות לאורך 12 שנים?! מי אמר שצריך לבצע כליאה בכיתה שבה יש לילד חצי מטר מרובע?
כנות זה המינום הנדרש כדי לראות שאפשר אחרת, בלי מהפכות.

החלק החשוב ביותר בנושא החנוך הביתי עוסק בגילאי 0-6 שם נעוץ מפתח המאסטר בעניין החינוך, ראה את מפות החשיבה של טוני בוזן את פיתוח 8 האינטלגנציות של גארדנר, לעומת איטלגנציה פאסיבית של המוסד, ראה את הכשל בנושא הילדים החריגים חלק מהחומר כבר מוצג באתר, חלק ניכר בעבודה. נשמח לקבלת התנגדויות ענייניות, המטרה אינה ניגוח אלא פתיחת ערוץ.

נ.ב.
לברקת, תהיי יותר נדיבה עם פניני החכמה הנפלאים שלך את מקור לשמחה.
התלהמות 416986
הערה לגבי שני דברים:
א. שכחת לציין את אחוזי האנלפבתיות עד מחצית המאה ה-‏19 בחינוך הביתי.
ב. הנתון שבמדינת ישראל יש תקציב פר ילד מהגבוהים בעולם (המערבי) מפוקפק בעיני ולא רק בעיני. קשה לי כרגע למצוא סימוכין לאמירה הזאת, אבל אני זוכר שנתקלתי בויכוח על נושא זה בעיתונות. נכון,נחמיה שטרסלר וכלכלני האוצר טוענים שזה כך; יש גם טענות אחרות. לא קראתי מחקר מפורט בעניין הזה אלא כותרות ונדמה לי שגם אתה. אני מבטיח שאחפש דברים מדוייקים יותר.
התלהמות 417040
ב. הנה מקור שאתה בטח תקבל http://www.adva.org/UserFiles/File/hozaa%20leumit%20...
התלהמות 417085
אכן קראתי את המקור הזה בזמנו. האבסורד בעבודותיהם של כלכלנים שונים-כולל כלכלני האוצר שדואגים לפרסם עבודות- שהם בונים על סמך מחקרים כאלה מדיניות ואף מקדמים אותה באופן די נחרץ. אם יש בעיה של המון הוצאות עקיפות במערכת החינוך (ביורוקרטיה). מדוע מה שהאוצר מציע כמעט תמיד הוא קיצוץ בהוצאות ישירות? מתי ניסה האוצר להקטין את המערכת הביורוקרטית של משרד החינוך? מתי ניסה להשפיע על שיטה שתייתר חלק מהמערכת הזאת? נדמה לי שאף פעם. מה שהאוצר דוחף הוא פיטורי מורים; מה שהאוצר דוחף הוא התנגדות לכל שיפור בשכר המורים. הדוגמה המובהקת ביותר למדיניות שמוביל האוצר, הם המחקרים שהוא ומשרד החינוך דואגים לפרסם.
יום אחד אני קורא בעיתון דיווח על מחקר (תהרגי אותי אם אני יודע מהיכן גירדו אותו) הטוען שלמעשה אין הוכחות שמספר תלמידים בכתה משפיע על איכות ההוראה והחינוך. כמעט צבטתי את עצמי לראות האם אני בהכרה. כדי לפרסם מחקר כזה צריך רמה מאד גבוהה של ציניות וחוצפה. אבל השקר מחלחל לכל המערכת. כשהבן שלי עלה לכתה ו', צרפו שתי כתות והכתה בה למד היתה של 36 תלמידים (במקום 28 בשנה קודמת).
במפגש בתחילת השנה המחנכת הודיעה בעזות מצח או בטיפשות, שהיא מצליחה מאד עם הכתה ואין הבדל בין גודל כתה כזה לבין כתה קטנה יותר. אני מודה שלא התאפקתי ודיברתי שם בסגנון לא מאד מאופק (במקרה לימדתי את הבת שלה בתיכון באותה העת).
אלו רק דוגמאות למניפולציות ולשימוש הפוליטי שאפשר לעשות עם מחקרים.
המאה ה 19 427332
הדיון ישן מאד אבל מעניין, 416986
במאה ה 19 יהודים למדו קריאה בגיל 3 ובגיל 5 כבר קראו במקרא.
קל וחומר היום,כשיש דפוס.טלוויזה. מחשב. שלטים. נייר.עיתונים.
פשוט אי אפשר שלא לדעת לקרוא.

אני מכיר בעלי ידע שקשה להם לקרוא, הם שומעים חומר מטייפ ומכתיבים למזכירה שלהם העורכת ומשכתבת את דבריהם.

לגבי התקציב - הוצאה לחינוך לילד בישראל, היא מהגבוהות בעולם,ועומדת ביחס הפוך לתוצאות.
name droping 417043
ב.
חיים כהן, היה תלמיד ישיבה בנעוריו, לא תוצר של חינוך ביתי. http://www.manhigut.org/hebrew/articles/kassouto3.ht...

ישעיהו לייבוביץ למד בריגה http://tpeople.co.il/leibowitz/biography.asp.

אלברט אינשטיין למד בגימנסיה http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%9C%D7%91%D7%A...

ביל גייטס למד בבית ספר בסיאטל http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7%99%D7%9C_%D7%...
מידענות זה לא להתבסס על מקור 1 417117
אלמוני יקר,
ראשית אני שמחה מאד לדיון שנערך כאן,כי עצם העלאת הנושאים חשובה, אז ככה:
1. הבסיס הראשון של המידענות, הוא לא להסתמך על מקור אחד. על אינשטיין ראה את הספר אי שווה לאם כפול סי בריבוע. על ביל גייטס והדרך שבה יצא מהלימודים כדי לפתח בגרז' תוכנה אני מניחה שאתה יכול לראות בכל מקום באינטרנט. חיים כהןז"ל גדל בבית הסבא.
2. לעניין תקציב החינוך, סבר פלוצקר טרח וקרא 450 עמודי סקר המדינות המתועשות, הסקר מצוטט פה באייל הקורא, אם יש לך כח את 450 העמודים באנגלית של הסקר הבינלאומי, ותחזור עם תובנות חדשות נשמח לשמוע. באתר שלנו יש בין מסמכי הכנסת חקר מטעם הכנסת המפלח את תקציבי החינוך בעולם.

לגבי האנ-אלפבתים,
1. ילדים יהודים למדו בגיל 3 לקרוא וזה בדיוק הגיל הנכון.
2. ילדים אלה למדו לקרוא בתקופה שבה ניתן היה לראות כתב
בעיקר בספרי קודש,
3. היום, כאשר האינטנרט הדפוס הטלוויזיה השלטים וכו' נמצאים
בכל מקום, ילד שאינו יודע לקרוא הוא שווה ערך לילד שלא
יודע לדבר, על הקורלוציה בין שפת דיבור לשפת קריאה, מתי
ואיך ניתן ללמוד קריאה ללא מאמץ באתר
אחרי הכל אי אפשר להעתיק לאייל הקורא אתר שלם.

נ.ב.
עוד מילה חשובה: אין ארגון לחינוך ביתי, אין מסיונריות לחינוך ביתי, החינוך הביתי אינו דת אינו כת , ויש לו וריינטים כמספר המשפחות שנמצאות בחינוך ביתי. יתר על כן, שים לם שבאתר יש שלבי אתיקה מקצועית בין ההורה לבין לבין עצמו, כי חינוך ביתי אינו עיר מקלט.

3. לאיציק.
הישראלי שחוזר מחופשה ונדמה לו שקיבל תמונה עקומה בחדר תובע בבית משפט. למה אתה כהורה לא תובע זכויות בסיסיות של הילד?.
מידענות זה לא להתבסס על מקור 1 417120
1. יש כאן, באתר ובדיון, כמה אלמונים. אני האלמוני חסר הפניות שמביא קישורים ומתקן שגיאות.

1. על איינשטיין קאתי הרבה ספרים. הוא פשוט לא תוצר של חינוך ביתי. ביל גייטס עזב את הלימודים בהארווארד, אחרי שסיים יסודי ותיכון. חיים כהן גדל בבית סבא, אבל גם הוא לא תוצר של חינוך ביתי.
2. גם שלמה סבירסקי טרח וקרא את כל אותם 450 עמודים, אולי כדאי שגם אתה תטרח ותקרא את ההתיחסות שלו, 9 עמודים.

"לגבי האנ-אלפבתים,"
למה גיל 3 הוא "הגיל הנכון" להתחיל לקרוא? אתה מכיר הרבה ילדים שיכולים לקרוא בגיל שלוש?
מידענות זה לא להתבסס על מקור 1 417260
גיל 3 איננו הגיל הנכון ללמוד לקרוא. אני חושב שכבר לפני שנים נחקרו הדברים ונכתב הרבה על מוכנות של ילד. ללמד ילד בגיל 3 לקרוא הוא כמעט בגדר אונס.
לקרוא בגיל 3 418556
איציק, אונס זו מילה עם קונוטציות לא נעימות.
קריאה היא פענוח סמל, ציור.
באתר של טוני בוזן ו/או בכישורי הרקע של הלמידה ושפת אם אצלנו בא-ב תמצא מידע.
מידענות זה לא להתבסס על מקור 1 418554
ריבוי האלמונים בדיון אולי מחייב התייחסות בנוסח של
"לנו אין חיילים אלמונים" "לכל איש יש שם" צליל וצבע.

כנראה
שאפשר להוציא אדם ממוסד אבל אי אפשר להוציא את המוסד מהאדם.

1. כל מי שלא השלים את מעגל 6-18 הוא מי שלמד בחינוך ביתי.
כלומר: אם ביל גייטס יצא בגיל 16 מבית הספר, הוא למד
בחינוך ביתי, כי חינוך ביתי זה לא להיות בכלא חליפי למוסד
אלא מדובר על לימוד עצמי (אוטודידקט) לימוד e-l לימוד
א.פתוחה לימוד מספרים לימוד מהאינטרנט לימוד מהחיים, קרי
כל דרך אשר אינה מקדשת "שהכל נעשה בדברו" בישיבה בכיתה
מול מורה הנואם חומר לעוס שלא הוא ניסח ל 40 קטינים.

2. שלמה סיברסקי בקישור מעליך אינו מיוחס לדו"ח 2006 הקרוי
2007. אם יש למר סיברסקי התייחסות לדו"ח 2006 אשר מר סבר
פלוצקר קרא והגיב עליו, אשמח לראות קישור.

3. פעוט בן 3 קורא, לא "מלמדים" אותו לקרוא בשיטות ביה"ס.
מידענות זה לא להתבסס על מקור 1 418557
או שחסרים בתגובה הזאת חלקי משפטים או שסתם לא הבנתי.
מידענות זה לא להתבסס על מקור 1 418558
סבירסקי.
מידענות זה לא להתבסס על מקור 1 418559
כאלמוני, איבדת את הזכול לבקר את שאר האלמונים.

1. זאת הגדרה קצת רחבה, בלשון המעטה. אולי תגדיר "בוגר חינוך ביתי" את כל מי שהתחנך בביתו (ז"א, כל האנשים)... מה שכן, לפי ההגדרה הזאת קל לעשות מבחנים סטטיסטיים בישראל (יש הרבה מאד כאלה שלא סיימו 12 כיתות).
אבל זה ממש לא שייך, משום שגייטס סיים את "המעגל", ולא עזב את בית הספר, אלא את האוניברסיטה (הארווארד).

3. שאלתי "למה גיל 3 הוא "הגיל הנכון" להתחיל לקרוא?"
מידענות זה לא להתבסס על מקור 1 418561
בתגובה 418554 זה לא אלמוני, זאת אותה הגברת יפה גל מאתר א-ב.
מידענות זה לא להתבסס על מקור 1 418573
מה לעשות שכל האלמונים המתקנים בחריצות כל פליטת לפ-טופ מזכירים לי את הסיפור המתוק איך נולדה המילה אהבה.

א. נכון.
ב. ביל גייטס בגיל 16 יצא מביה"ס.
ג. לגבי גיל 3 הפנתי אותך לאתר טוני בוזן ולכישורי הרקע של
הלמידה + שפת אם.

אני באמת רוצה לשמוע אם המוסד כל כך נכון וטוב וצריך להמשיך להתקיים למה לכל אחד מהצלעות כאן משרד החינוך-מורים-הורים-תלמידים כל כך רע?
מידענות זה לא להתבסס על מקור 1 418577
אולי מישהו כאן יכול לתת קישור לאתר של טוני בוזן? באתר א-ב-חינוך לא הצלחתי למצוא את הידיים והרגליים.
ספרי איך נולדה המילה אהבה? 418681
ספרי איך נולדה המילה אהבה? 418731
לאלמוני הכי 1 עד לרגע זה באייל,מקום בו כולם שואפים לכתר 2+3

היה היו שלושה אחים ציידים,
הראשון היה גבר עדין ורגיש להפליא,
השני היה גבר-גבר בוטה וגס רוח,
השלישי היה פדנט, דקדקן החייב שכל דבר "יהיה מונח במקומו",

הלכו השלושה לצוד ביער,
פתאום חלפה לידם אישה יפה (איילה יפה)
א-ה-ה התפעם הרגיש מעומק ליבו
ב-ה-ה פלט גס הרוח וכיוון אליה חץ וקשת.
מה זה?!
רגז השלישי ב' דגושה אחרי (?)זו הרי טעות חמורה,
צריך לאמר: א-ה-ב-ה

ציטוט חופשי לחלוטין לא נאמן למקור מסיפור ילדים שפרח מזכרוני.
מידענות זה לא להתבסס על מקור 1 418866
יש לי חבר מחונן (הם לא אוהבים את המילה הזו) שהצליח לסיים את התיכון בגיל 16 ואחר כך היה צריך להסביר בכל מקום למה יש לו רק 10 שנות לימוד.
מידענות זה לא להתבסס על מקור 1 419152
מ. השור למי הוא היה צריך להסביר?
אני מכירה ילד שבגיל 10 יש לו תואר ראשון וגם ילד בן 16 עם תואר ראשון, משרד החינוך החליט לאחרונה לאפשר לילדים ללמוד קורסים שיקנו נ"זים להשלמת תואר לפני גיוס.
עולם חדש. להתרגל.יפה.
מידענות זה לא להתבסס על מקור 1 417259
תסבירי לי למה את מתכוונת.
מידענות זה לא להתבסס על מקור 1 417297
חבל שלא קראת בעיון את המאמר על ביל גייטס. מחשבים הוא הכיר לראשונה בתיכון היוקרתי שבו הוא למד. הוא למד לתכנת כבר בזמן התיכון ודרך בית־הספר סדרו לו את עבודותיו הראשונות. את פול אלן הוא הכיר בתיכון ואת סטיב באלמר הוא הכיר בהארווארד.

אגב: האם את יפה גל, עורכת האתר המדובר?
לצפריר כהן 418576
התגובות בדיון זה הן מערבולת של כמה דיונים אם כוונתך לאתר
א-ב בחינוך ביתי התשובה היא אכן כןתגובה 417297
התלהמות 417096
לא ראיתי שמישהו אמר משהו על ההורים שלך אישית. מדברים כאן על הורים באופן כללי כי הורים הם חלק מהנושא.
התלהמות 417119
אולי החינוך הביתי לא סותר ולא מתנגד, אבל מה לעשות, אידיאלים יפים לחוד ומציאות לחוד. באופן מעשי, הסיכוי של בוגר החינוך הזה (בלי להתייחס כרגע לניואנסים, סוגים וכולי. לא מדובר על כמה מיליונרים שיכולים להרשות לעצמם חינוך פרטי מעולה אלא על הכלל) לסיים אוניברסיטה הוא בסביבות 11%-13% (אין לי זמן עכשיו לחפש לינקים, אבל זה מה שמתקבל גם מלינק שכבר לינקקו כאן, משהו עם 6 מסיימים עם תואר מתוך נקודת התחלה של 50+. בזמנו, לפני ארבע-חמש שנים, דיברו שם המון על הנושא הזה ובכל פעם היו התוצאות בסביבות האלה, למרות כל מיני תירוצים ונסיונות הכחשה).

אין ויכוח על כך שמערכת החינוך בארץ היא גרועה, אבל מערכת גרועה צריך לשפר - לא מחליפים מערכת עם תוצאות גרועות במערכת עם תוצאות הרבה יותר גרועות, ולא מחליפים רולטה של 45% (זכאות בגרות בארץ) ברולטה הרבה יותר מסוכנת של 11% (חינוך לא ממוסד->תואר אקדמי). לא מבין על מה אתה מתווכח כאן, על זה שיותר טוב להיות פועל דחק ממהנדס תוכנה? או קיי, זכותך המלאה לחשוב ככה, וזכותם המלאה של רוב פועלי הדחק לא להסכים אתך (לא עשיתי סקר רשמי על מה שהם חושבים, אבל דיברתי עם רבים מאוד מהם).
לחוזר מחופשה 418560
בחופשה משהות בארה"ב (תיכף חוזר) (יום ראשון, 29/10/2006 שעה 10:28)

"אין ויכוח שהמערכת גרועה, אבל מערכת גרועה צריך לשפר"
סליחה?!
לא מדובר על תיקון מערכת, אלא על טענה קשה שכל השיטה שגויה מהיסוד. אני חוזרת ומפנה אותך לקרוא את המאמרים של אנשי האקדמיה המצוטטים באתר,
לא מדובר על "דינוזאורים" מראשית המאה
אלא על אנשים אינטלגנטים שחיים כאן ועכשיו.

נ.ב.
לא מובן היכן טענתי שטוב להיות פועל דחק ממהנדס תוכנה?
הבהרות ושאלה 474120
ז2. המיצ"ב הוא ר"ת "מדדי יעילות וצמיחה בית-ספרית", ומורכב מסדרת מבחנים הנערכת מטעם משרד החינוך בישראל בבתיה"ס היסודיים ובחטה"ב. אין שום קשר בינו לבין דירוג האוניברסיטאות הבינלאומי.

מיצ"ב [ויקיפדיה]

דירוגי אוניברסיטאות בינלאומיים נערכים ע"י מספר חברות בעולם. הדירוג שבו נמצאות מספר אוניברסיטאות סיניות ב-‏100 המקומות הראשונים הוא דירוג שנעשה ע"י אוניברסיטת בייג'ינג הסינית. בדירוג הזה דורגה האוניברסיטה העברית במקום ה-‏94 בשנת 2003, במקום ה-‏60 בשנת 2006 ובמקום ה-‏64 ב-‏2007.

ייתכן שלא הצלחתי להגיע אל כל טבלאות הדירוגים הנחשבות כמהימנות. באיזה דירוג נמצאות אוניברסיטאות הודיות ב-‏100 המקומות הראשונים?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים