בתשובה לחזי, 05/11/01 11:48
צורת חשיבה והשפעתה על שפה 41705
יצא לי פעם לכתוב עבודה סמינריונית על הקשר בין סנסקריט לפילוסופיה הודית...

(אני לא יודעת סנסקריט, ואת כל החומר שאבתי מספרים באנגלית על הנושא).

אשתדל לתת דוגמא או שתיים בקיצור נמרץ-
בסנסקריט יש שמוש רב בשמות עצם מופשטים.

אם בעברית משתמשים בפועל- הוא מזדקן
בסנסקריט אומרים ''הוא הולך לזקנה''.

בעברית- ''הפרי מתרכך''
בסנסקריט ''הפרי הולך לרכות''.

הנטיה הזאת לשמוש באבסטרקטים היא סמפטום של ראיית עולם שבה מודגש האוניברסלי, ולא הפרטי.

במערב רואים עצמים שיש להם תכונות (כיסא חום).
בהודו (המסורתית לפחות) רואים את העולם כתכונות שמתבטאות פה ושם בעצם. כלומר לא ''כיסא חום'' אלא ''חומות שהיא (במקרה זה) כיסא''.

(זה מתקשר ישירות לפילוסופית ''העולם החומרי כאשליה''.)

ולסיום- משהו שאני לא מבינה בו אך אסתכן בכל זאת...
ראיית העולם ההודית הזאת מתאימה מאוד לתמונת העולם המצטיירת בפיזיקה המודרנית.
צורת חשיבה והשפעתה על שפה 41800
באומרך "ראיית העולם ההודית הזאת מתאימה מאוד לתמונת העולם המצטיירת בפיזיקה המודרנית" אני מניח שאת מתכוונת לפילוסופיה הרואה את "העולם החומרי כאשליה".

המנסח המובהק של הראיה הזו היה הבישוף ברקלי (מאה ה-‏18). הוא טען שאם דברים אינם נחווים הם לא קיימים, ולא ניתן לדבר על חומר שנמצא מעבר לתפיסתנו. אין העולם חומרי קיים אלא רק החוויה המנטלית קיימת. כדי ליישב את הסתירה בין התזה שלו שלמעשה אומרת - שום דבר לא קיים אלא אם הוא חווייה, כמו חלום שלא קיים אלא אם הוא נחלם, וכדי לסתור את אלה שקראו לו משוגע, הוא הכניס את אלוהים למשוואה.

ועל זה לעג לו השיר

There was a young man who said God
must think it exceedingly odd
if He finds that this tree
continues to be
when there's no one about in the Quad

Dear Sir:
Your astonishment's odd
I am always about in the quad
and that's why the tree
will continue to be
since observed by,
yours faithfully
God

בקלסיקה המזרחית, מהמעט שבמעט שמוכר לי, ישנה הפילוסופיה שאומרת שהתופעות אינן אלא אשליות. חלק מהפרושים טוען שהמציאות היא אשליה מוחלטת ואין משמעות למושג "מציאות". פרושים אחרים כותבים שהעולם הפנומנולוגי הוא אשליתי במובן שהוא השלכה של החומר דרך החושים.

הפילוסופיה המערבית הנוכחית הולכת בכיוון הפיזיקליסטי. אני לא חושב שהפיזיקה כופרת בקיומו של עולם חומרי והיא לא תופשת את עולם החומר כאשלייתי. אלא היא לא יודעת מהו"באמת" אטום, למשל, אלא יש לנו תאוריות שונות לגבי מהותו. הפיזיקה לא מתיימרת לייצג אמת כלשהי אלא לתת דעה והסבר טנטטיבי ולנסות לחזות תופעות.
צורת חשיבה והשפעתה על שפה 41807
התכוונתי שהראיה של תכונה שמתגשמת מתוך האוניברסלי ואחר כך חוזרת לתוכו מזכירה לי את ה-explicate order וה-implicate order
של דייויד בוהם.

בכתבים ההודים יש גם התיחסות לזמן כאל משהו קונקרטי, כמו מקום.
יש באופנישדות קטע שמדבר על מה שקורה לנשמה (!please bear with me ) בצאתה מהגוף-
היא נכנסת לשלהבת המוקד,אל תוך היום, אל תוך חצי החודש בו מתמלאת הלבנה, אל 6 החודשים בהם השמש נודדת צפונה, ומשם אל עולם האלים- השמש, הירח, אש הברק, והברהמן.
(זו דרך האלים, לנשמות שגמרו את מעגל הקרמה.
האחרים הולכים בדרך האבות, שגם בה יש מקומות, וזמנים).
ערן משוויץ שהוא חזר מאירלנד 41814
בדבלין, הסיור בטריניטי קולג' שהודרך על ידי דוקטורנט לפילוסופיה חביב ועוקצני, מסתיים בספריה על שם ברקלי. הדוקטורנט לא חסך גם מהבישוף הנ''ל את לשונו החדה.

אישית, אני מוכרח לומר שהוקסמתי מהגישה האידאליסטית של ברקלי ומהסגירות שלה.
ערן משוויץ שהוא חזר מאירלנד 41818
התאור הזה מאד יפה ופיוטי, ואם יורשה לי - רוחני וזו גם תשובה לאסתי‏1 למעלה - יופיה של תאוריה עומד בנפרד מתקפותה או מידת הרלוונטיות שלה‏2. לדוגמא, איך אפשר להשאר שווה נפש כשעומדים מול המאמץ האינטלקטואלי הכביר שהושקע במשך אלפי שנים, כשרואים את היופי הפואטי בבנין המקסים הזה שנקרא - דת.

1אולי הגיע הזמן לצרף שם משפחה

2ואני זע בכיסא במבוכה בגלל ההשלכות של המשפט הזה
ערן משוויץ שהוא חזר מאירלנד 41820
1 כמו שכבר ספרתי ב"זאבי וליברמן פרשו" שם משפחתי וולש. ואני אפילו זוכרת שגם אתה עברת שם וסיפרת על ניב... :)

2 לינק על בוהם שאולי יעניין אותך-
ערן משוויץ שהוא חזר מאירלנד 41826
1אהה, הבשר עייף וגו'
2תודה
ערן משוויץ שהוא חזר מאירלנד 42684
''אך הוודקה טובה''. (לקוראי האייל שאינם שולטים בברית החדשה).
ערן משוויץ שהוא חזר מאירלנד 42686
מסתבר שיש עוד תרגומים מאותה מכונה ממש:
"Out of sight, out of mind" -> "Blind idiot".
ערן משוויץ שהוא חזר מאירלנד 42693
לעומת החבר רון, מעיין אני שם בעניין. אכתוב לך לאחר שאסיים.
ערן משוויץ שהוא חזר מאירלנד 41822
2 כמובן.
תודה (: 42279
השיר מקסים
צורת חשיבה והשפעתה על שפה 461171
מעניין. מקריאה שלי על פילוסופיה סינית נראה כאילו השפה שלהם משתמשת רבות בשמות עצם קיבוציים, דבר שמוביל אותם לתפיסת העולם כקיבוצים של STUFF שממנה נובעים הרבה התחבטויות מיראולוגיות (היחס שבין החלק והשלם, יש שם לענף הלוגיקה הזה בעברית?) וראיית העולם כמציאות חסרת אבסטרקציה כמעט...

אישית אני מסוגל להסתדר עם 4 שפות, רק בעברית אני מרגיש ממש בבית, אבל לפעמים כשמנסים לחשוב על משהו בשפה זרה, הוא פתאום נשמע די אחרת, כאילו כמה צבעים שלא ראית נשפכו להם על המשפטים והקשרים הופכים למשהו קצת שונה.

חלק חשוב בפילוסופיה הסינית מקצה מקום לשפה - הסינים מציינים את קונפוציוס כגורס שעל מנת לתקן את אי הסדר החברתי יש לקבוע שמות, והאסכולות הסיניות מתווכחות ביניהם מהם הקריטריונים לקביעת שמות.

הדאואיזם מציג תפיסות אנטי-לינגוויסטיות (השפה כמשחיתה) או ליברליות (אין דרך לקבוע שמות, והחוכמה היא בגמישות ובכבוד הדדי), וכל קו החשיבה שלהם וכמובן הויכוח בין האסכולות, מעניין מאוד.

אי אפשר בלי להזכיר את סוסיר, פירס וספיר-וורף...
לסיכום, נראה לי שאפשר להוסיף את השפה כקטגוריה לתפישת העולם האנושית.
באיחור גדול 461196
"ראיית העולם ההודית הזאת מתאימה מאוד לתמונת העולם המצטיירת בפיזיקה המודרנית."

אם כבר הסתכנת, אז אולי בכל זאת - למה כוונתך? (כבר שמעתי את האמירה הזאת, אבל עוד לא שמעתי שום הסבר. האם חסידי הפילוסופיות ההודיות מצפים שהאנשים פשוט יסמכו על דברתם כשהם מפריחים לאויר אמירה כה מוזרה?)

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים