בתשובה לGod eat God, 06/11/01 0:30
ליבוביץ' 41991
קאנט.
אני חושב שאם עמנואל קאנט היה גולש עכשיו באייל, הוא היה מתעצבן עליך נורא.
לא לי להסביר את קאנט, אבל הפילוסופיה שלו היא דאונטולוגית. קאנט הוא איש "הציווי המוחלט" ולכן טיעון כזה הוא הרחוק ביותר ממה שהוא טוען.
אייכמן במשפטו כבר ניסה להביא את קאנט כתירוץ תוך שהוא אומר "חומר כזה כמו של קאנט אינו מובן לאדם כמוני , ואדם כמוני עם אפשרות ההבנה שלי יוכל לקחת מקאנט רק את הדברים הנכנסים לתחום דמיונו והבנתו"(1). אייכמן צדק. הוא לא הבין. העיקרון העליון של קאנט: "עשה פעולתך כך שהאנושות, הן שבך הן שבכל איש אחר, תשמש לך לעולם גם תכלית ולעולם לא אמצעי בלבד"(2) וכן "האדם וכל יצור בעל תבונה ישנו בתור תכלית לעצמה"(3).

הגדרת המוסר.
ניסיתי כבר בעבר וגיליתי שאני לא יכול להגדיר מהו מוסר. אין זה אומר שאי אפשר לדון בשאלות אתיות. ההגדרה מה זה מוסר היא שאלה מטא-אתית.
בכל אופן, יכול להיות שהשאלה עצמה לא תקפה. לדוגמא: מור מחלק את המושגים למורכבים ופשוטים. מושג פשוט הוא מושג שאינו ניתן להגדרה באמצעות מושגים פשוטים ממנו. הוא טוען ש"טוב" הוא מושג פשוט, כמו ש"צהוב" הוא מושג פשוט. אי אפשר להגדיר "צהוב" למי שאף פעם לא ראה את הצבע הצהוב. לדעתו, כל הגדרה של מלה אתית באמצעות מלים שאינן אתיות היא כשל נטורליסטי.
יש עוד תיאוריות מטא-אתיות, אבל נעזוב את זה עכשיו.

מושג החופש.
אני מצטער, אבל נושא ה- free will לא קשור כאן. ובתשובה לטענה: משפט ערכי הוא בפשטות משפט שמתייחס לעולם ה"ראוי". החופש של האדם, בהנחה שהוא יודע מה ראוי לעשות, מתבטא בבחירה אם לעשות זאת או לא. ("ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב ואת המוות ואת הרע...ובחרת בחיים").

מוסר ואידיאולוגיה.
אידיאולוגיה אינה "ערך עליון". ההגדרה של אבן-שושן: "מערכת של אידיאות, מכלול רעיונות בתחום מסוים – מדיני, לאומי, חברתי, ספרותי וכדומה". ולענייננו, אדם יכול להחליף אידיאולוגיות: קומוניסטית, קפיטליסטית, ציונית וכו' ובמקביל להישאר תועלתן, למשל.

(1)בית המשפט המחוזי בירושלים, תיק פלילי 40/61 ישיבה 105.
(2)קאנט, הנחת יסוד למטאפיסיקה של המידות, עמ' 95
(3) שם, עמ' 92
ליבוביץ' 42061
ראשית, הגדרת האידאולוגיה של אבן-שושן מוכרת לי. הגדרה זו מיועדת להבנת הנושא המדובר אך אינה מתאימה ל "שפה המדעית", כפי שהגדירה ברטרנד ראסל (שהעליל אותה על וויטגנשטיין בהקדמה ל "טרקטטוס", ועיצבן את האחרון עד מאוד): לכל משמעות ישנה מילה אחת ולכל מילה ישנה משמעות אחת. בלבד. הגדרות אבן-שושן לא מתאימות לדיון פילוסופי מסיבה זו. לצורך העניין יש *להגדיר* מילה לרעיון הבא: כוונה ערכית. בפועל, בדיוני מדעי הרוח, המילה 'אידאולוגיה' משמשת לתפקיד זה. להלן אשתמש גם אני בהגדרה זו - אם זו אינה מוצאת חן בעינך, תוכל להחליפה במילה: עחייכלחעיכל.

א. אתה מבלבל בין האידאולוגיה של האדם הספיציפי עימנואל קאנט (הומניזם) לבין שיטתו, הגורסת שיכולות להיות מספר אידאולוגיות כחול אשר על שפת הים: אני יכול להגדיר את הגרביים שלי כערך עליון ולרצוח כל אדם שיפגע בהם ועוד לומר שאני מוסרי: הרי פעלתי על-פי האידאולוגיה שלי. עפ"י קאנט, אדם הפועל על-פי הציווי שלו (האידאולוגיה שלו) בניגוד לטיבעו (למשל לא לרצוח אנשים), מבצע הכרעה ערכית. ה "טוב" הוא סובייקטיבי משום שאין *סיבות* להכרעה מהו 'טוב'. איש איש והכרעתו הערכית. לקריאה נוספת: כל אחד מספריו של ליבוביץ' (קאנטיאני אדוק כמובן).

זו המשמעות של "כל הדברים הטרנסצנדנטאליים אינם ניתנים להכרעה ראציונלית".
ליבוביץ' 42111
ידידי, אני אשמח לדון אתך ברגע ברגע שיהיה לנו על מה.

1. "כוונה ערכית" לא זהה בשום הגדרה ל"אידיאולוגיה". מה ההבדל בין עחייכלחעיכל ומוסר? לא יודע. לא אכפת לי.

2. אני לא מבלבל שום דבר. לך תקרא את קאנט. תחזור. נדבר.
ליבוביץ' 42129
כפי שהסברתי, הגדרות המילה "אידאולוגיה" קצת מעורפלות ומשתנות בהתאם לנושא. זה אינו ראוי בדיון פילוסופי ולכן נתתי את האפשרות להגדיר את אותו הדבר במילה האקראית עחייכלחעיכל (או, אם תרצה, סתם X). לא קיבלת את עצתי. חבל.

"מה ההבדל בין עחייכלחעיכל ומוסר?" - אתה אומר בעצם שאתה מגדיר את המשמעות הזו במילה "מוסר"? בסדר גמור! אז נדבר על "מוסר"! מה זה משנה באילו אותיות אלפא-בית אני מסמל את כוונתי? (היה לי וויכוח-בצחוק כשלמדתי מתימטיקה עם המרצה שלי באילו אותיות יש לכתוב משוואה...)

אני אוהב לקרוא את קאנט מדי פעם, כמעט באופן קבוע... אבל חבל שהעדפת גישה כזו במקום לענות לעניין...
ליבוביץ' 42473
דעת הדיוט
קאנט ראה במוסר קטגוריה טרנסצדנטאלית,נדמה לי שממש לא, בשבילו המוסר הוא קטגוריה רציונלית מאד.
אצל ליבוביץ' הסיפור כבר אחר ,והוא נחשב לניאו-קאנטיאני
אבל מה אני מבין

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים