בתשובה ל:, 26/11/06 23:33
422336
לא בעד עונש מוות מסודר, אבל אתה מרוצה כשזה קורה "בטעות", על פי החלטתו של אלמוני בודד במקום של חבר שופטים, ברגע אחד חסר מחשבה במקום אחרי התדיינות אובייקטיבית מעמיקה? קצת אבסורדי, לא?
422340
ממש לא. היא לא הרגה אותו בתור עונש, רק מתוך הגנה עצמית. ובזה היא חסכה אונס מעצמה ואין לדעת מעוד כמה בחורות נוספות.
עונש מוות, המחייב ''התדיינות אובייקטיבית מעמיקה'', וייתכן תמיד שתיפול בו טעות (כאן האנס נתפס בשעת מעשה, מקום לטעות לא היה) - זה נראה לי די מבעית.
422344
בתסריט הראשון עומדת בחורה בפני שופט או שוטר, ומסבירה שהיא הרגה אותו כי הוא עמד לאנוס אותה. אין שום עדים או עדויות, אבל גרסתה מתקבלת. היא משוחררת בחזרה לביתה, ואנשים שפויים שמגלים מה עשתה משתדלים לתגמל אותה על השירות העצום שהיא עשתה לציבור.

בתסריט השני, בחורה עומדת בפני שופט או שוטר, ומסבירה שהשמוק שיושב שם על ספסל הנאשמים או בתא המעצר, אנס אותה. לא שהיא חשבה שהוא הולך לאנוס אותה, שהוא אנס אותה. בחורות אחרות שהותקפו מעידות באותו האופן. נאספות עדויות DNA, טביעות אצבעות, דוחות חניה לרכב של הפושע בלילות המתאימים. השוטרים שתפסו אותו על חם בפעם האחרונה מעידים אף הם. מה קורה הפעם? הוא מקבל פליק בטוסיק בצורה של כמה שנות מאסר, ומשתחרר. אם אחת מאותן הבחורות תירה בו, בתסריט הנוכחי היא כבר תלך לכלא - והנה החלק הנחמד - אפשרי שתקופת המאסר שלה תהיה ארוכה יותר משל האנס.
422366
שלושים וחמש שנים זה לא ''פליק בטוסיק''. נכון שעדיף מאסר עולם, אבל גם זו תקופה לא קצרה. מובן שהאדון סלע ישב הרבה פחות מזה, אבל זו כבר בעיה מסוג אחר.
ויש לי בעיה עם הוצאה מתוכננת להורג. משהו שקשה לי נסח במדויק כרגע, אבל היא קיימת.
422373
לי יש בעיה עם להיות משוכנעים, כולנו, באשמתו, והשארתו בחיים, פלוס טיפול רפואי, מנוי לספרייה, שלוש ארוחות מסודרות מדי יום וכו'. אני יכול לנסח בקלות את הבעיה - אני מדמיין את התסכול של הקורבנות, ושלי כקורבן / חבר-של / אח-של / אב-של -קורבן עתידי, כשהמערכת שאמורה להגן עליי שומרת עליו מפניי. בעיה עם הוצאה מתוכננת להורג אין לי בכלל[*]. הבעיה היחידה היא חוסר הודאות באשמה. לא תמיד יש בעיה כזאת, לא עבור האדם הסביר.

[*] - גם לא מתכוון לקנות פופ-קורן וכרטיס לשורה הראשונה ולהעביר ככה את סופי השבוע. אתה יודע למה אני מתכוון.
422394
לא הבנתי באילו דרכים ''אנשים שפויים מנסים לתגמל אותה''.
422416
היחס שאדם מקבל מהסובבים אותו משתנה לטובה אם הם מגלים שהוא עשה משהו חיובי, כמו להציל אחרים משריפה, לתרום כליה או להרוג פושע. גם עבר לי בראש הסצינה מ- Time Enough for Love (התחלתי לקרוא אחרי שעניתי "לא" למישהו פה שאל אותי אם הושפעתי ממנו במקרה) שבה בעל חנות שהרג שודד מקבל מענק כספי מקרן שדואגת לשלום הציבור. אם תקום אגודה דומה בארץ, אני אשמח לתרום להם.
422445
נשמע לי מעוות למדי. אישית ודאי לא הייתי מעריכה בחורה כזו על ש''הרגה פושע''. הייתי כן מעריכה אותה על שנאבקה והצילה את עצמה ועוד אחרות, גם במחיר פגיעה בו (גם שבר ביד היה עושה את אותה העבודה).
422464
בחברה שבה לכידה בחיים של פושע, במקרה שלנו אנס, תוביל, במקרה הטוב, לשחרורו לאחר שנים ספורות, הריגתו היא צעד חיובי במיוחד, הרבה יותר מבעולם שמתאר היינלין, שם ממילא היה הפושע מוצא להורג מאוחר יותר. כאן ועכשיו, אם היא לוכדת אותו, היא מצילה את מספר הקורבנות שהוא היה תוקף בחמש שנים, נגיד. לא רק שעדיף שתהרוג אותו, אני גם ארגיש מעט (מעט!) כעס כלפיה אם תשאיר אותו בכוונה בחיים.
422494
נו, באמת. אז תגיד שאתה מתאר מצב אופטימלי מבחינתך. זה לא המצב הקיים (אנשים היום לא שמחים כשמישהו הורג תוקף מהסיבות שציינת).

העולם של היינלין הוא לא דוגמה לכלום, לאושרנו.
422511
אמרתי ''אנשים שפויים''. בדרך כלל הכוונה האמיתית של זה היא ''אנשים שחושבים כמוני.''
''העולם של היינלין הוא לא דוגמה לכלום, לאושרנו.'' - בחרת זמן משונה להגיד את זה.
422523
הרשה לי להטיל ספק רציני בשורה הראשונה :-P
422553
דייקתי: בדרך כלל *הכוונה*, של האומר, היא "אנשים שחושבים כמוני".

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים