בתשובה לירדן ניר, 02/05/00 23:23
את, אני, והמלחמה העתידית 4250
האוכל במטבחים הצה"ליים כשר ממילא. בפסח אוי לחייל שיתפש עם פיתה אסורה בידיו. אין, כמובן, מגורים משותפים לבנים ובנות. מלבד מס' יחידות שמספרן שולי, אין בנות קרביות ממילא. איפה הבעיה? שאותו חייל חרדי לא ישמע את חבריו לחדר מקללים? שלא ישאר שבתות? אלה בעיות טכניות ספציפיות, וניתן לפתור אותן עם קצת מחשבה. אין סיבה שיפרידו בין החיילים החרדים לבין שאר החיילים, מלבד, אולי, במגורים.

עוד לא שמעתי טיעון אחד, מלבד אלו שהיו כלליים מדי מכדי להועיל ("זה יוביל אותם להתחלנות מהירה", למשל. איך בדיוק?), מדוע החרדים לא יכולים להתגייס לצה"ל. אם מישהו מכיר טיעון כזה, אני אודה לו אם הוא יביא אותו בפורום זה.
מזדקנים, כנראה 4253
כנראה שבאמת הזכרון מתחיל לבגוד בי בגילי המתקדם (לא כל כך), ושכחתי להגיב על שאלתך.

המשטרים הדמוקרטים שנפלו, נפלו מאחר והם הרשו למשטרים האנטי-דמוקרטים שבקרבם להתחזק עד ליום שבו הם הרגישו את עצמם בטוחים מספיק בכדי להפיל את השלטון. הדמוקרטיה, מעצם הגדרתה, היא שיטת ממשל עדינה ולא יציבה, בדיוק מאותן סיבות שעושות אותה לשיטה הטובה ביותר - קל לחתור תחתיה בגלל חופש הביטוי, קשה לה להגן על עצמה בגלל הכרתה בזכויות האדם.

דוגמאות ניתן למצוא בכל מדינה שבה נפלה הדמוקרטיה, וגם בכל מדינה שבה נשמרה הדמוקרטיה. באיטליה ובגרמניה, כפי שטענת, נפלו הדמוקרטיות מאחר והממשל בהן לא גילה התנגדות. לעומתן באנגליה ובארה''ב (על אף ההשגות שיש לנו היום לגבי מעשיהן באותה תקופה), הדמוקרטיה הגנה על עצמה כנגד האויב שמבפנים. במקרה של אנגליה אני מדבר על התנועה הפאשיטית שצמחה בה לפני מלחמת העולם, ומנהיגה נאסר באשמת בגידה, ובמקרה של ארה''ב מדובר ברשימה השחורה השנויה במחלוקת של ימי המלחמה הקרה.

בכל מקרה, בדיעבד, קל לשפוט. כיום אנחנו נמצאים בדיוק באותו מצב, אך אנחנו כבולים ע''י האידאלים הדמוקרטים שלנו והפחד ממלחמת אזרחים. החרדים, שאינם כבולים, יכולים להרשות לעצמם את ה''הפסד'' בקרב אחד בגלל ועדת טל, כי גם הם וגם אנחנו יודעים שסופם לנצח במלחמה. הדבר הטוב ביותר שנשאר לנו לעשות הוא להשיג אזרחות קנדית.
את, אני והמלחמה על הדמוקרטיה 4388
בדוגמאות שנתת מבריטניה וארה"ב הדמוקרטיה שרדה, ולא ניתן להסיק מה היה קורה אילו לא היו כולאים את מנהיג הפשיסטים הבריטים, ואילו לא היתה ועדת מקארתי. דווקא יש לי ניחוש, ולא בכיוון שלך, אבל אני מסכים איתך שבדיעבד קשה לשפוט. בדיעבד קשה גם לשפוט את המשטרים הדמוקרטיים שקרסו באיטליה וגרמניה. אני עדיין מחכה לדוגמה מחמישים השנים האחרונות של דמוקרטיה שנפלה בגלל רחמנות-יתר, דוגמה שתוכל להתמודד עם לא מעט הדמוקרטיות באפריקה ודרום-אמריקה שנפלו בלי שהן יכלו לעשות הרבה בקשר לכך, לפחות לא בכיוון שאתה מציע.
לא שאני אומר שדמוקרטיה לא צריכה להתגונן, אני רק ספקן כרוני באשר ל"הוכחות" מההיסטוריה. ושוב, אם אנו חוששים מהשתלטות בכוח, יום אחד, של החרדים על המדינה, אז צעד ההתגוננות הטוב ביותר שאנו יכולים לעשות הוא *לא* לגייס אותם לצבא. יש סיבות טובות כן לגייס אותם - לא הגנה על המשטר הדמוקרטי.
אבל תגובתך הקודמת ("האוכל במטבחים כשר" וגו') לא השיבה לטענתי. אני מסכים איתך (לצורך הדיון, לפחות) שאפשר לגייס את החרדים ליחידות מעורבות. הנקודה שלי היא שמסתמן שבפועל, במידה שהם יגויסו (או כבר מגוייסים), זה יהיה ליחידות חרדיות טהורות. לרוב האנשים זה נראה פשרה סבירה; לי זה נראה מסוכן, וגרוע יותר מהמצב הקיים.
את, אני, והמלחמה העתידית 4330
הרשה לי לענות לך בסגנון ביבי:
השאלה היא לא "מדוע החרדים לא יכולים להתגייס" אלא "מדוע החרדים יכולים שלא להתגייס" והתשובה היא פשוטה. החרדים יכולים לא להתגייס משום שבמשך הרבה שנים המדינה הכירה בזכות הזו שלהם, ויצרה את הסטטוס קוו, חרדים לא משרתים בצבא, חילוניים כן. כדי לשנות נורמה מושרשת כל כך צריך כוח פוליטי, אך לחילוניים אין כוח פוליטי מספיק חזק לצורך העניין, או ליתר לשימור הסטטוס קוו יש לובי דתי חזק ולשינויו לובי פוליטי דל.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים